Hur breda däck kan man ha utan att det ser ut som ballongdäck?

Mange Campa

Aktiv medlem
Hej! Ska beställa däck till en stål-räcer med nya clincher-fälgar som är 22 mm breda. Hur breda däck kan man ha utan att det ser ut som en ballong? 25? 28?
Någon som har känsla för detta?

Campagnolo Calima. 22 mm ytterbredd där bromsarna bromsar...

Svaret 25 mm tidigare verkar vettigt. Men ser då 28 ut som en ballong? Cykeln tål mycket bredare däck, men det är inte aktuellt.

Campagnolo Calima. 22 mm ytterbredd där bromsarna bromsar...

Svaret 25 mm tidigare verkar vettigt. Men ser då 28 ut som en ballong? Cykeln tål mycket bredare däck, men det är inte aktuellt.

Det berör på vad du tycker en ballong ser ut och det berör på däck också. Jag bytte i året däck på min sommarpendlare från (gamla) Continental 28 mm till nya Schwalbe 30 mm och Schwalbe är lite smalare, även om dom är specat 2 mm bredare. Jag tror att gamla däck var specat för gamla smala fälgar och blir bredare än specat på breda fälgar.

Det berör på vad du tycker en ballong ser ut och det berör på däck också. Jag bytte i året däck på min sommarpendlare från (gamla) Continental 28 mm till nya Schwalbe 30 mm och Schwalbe är lite smalare, även om dom är specat 2 mm bredare. Jag tror att gamla däck var specat för gamla smala fälgar och blir bredare än specat på breda fälgar.
Jag har ett par liknande fälgar med 35-mm-däck och de ser "ballongiga" ut, men det är ingen racer, bara vardagstransport med lite komfort...

men det lutar åt 25-28 mm verkar det som... :)

Bilagor

• 20211023_122520.jpg
    20211023_122520.jpg
    487.3 KB · Besök: 56
24mm måste väl vara ideal? Men 25 går fint det också. Bak kan du komma undan med 28 om du är tung och behöver det.

Tillbaka
Topp