Hur brett bockstyre?

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum

s

Aktiv medlem
Hur brett bockstyre?
Jag har idag en cyclocross med ett styre om 40cm vilket jag upplever som för smalt. Min axelbredd är 42cm så att styret känns smalt är säkert korrekt men jag tror att jag vill ha ett ännu bredare än standardrekommendation att gå på axelmåttet. Frågan är då hur mycket utöver 42cm jag kan ha innan det uppstår praktiska problem?
Hittade Ritchey ErgoMax som mäter 46cm och ser ut att ha trevliga mått i övrigt. Placerar jag händerna 46cm isär upplever jag det som fullt rimligt men jag har begränsad erfarenhet av bockstyren då jag i huvudsak cyklar MTB med 78,5cm brett styre. Så, ja, allt under det upplever jag som smalt och flimsigt. Någon som kan ge en kvalificerad killgissning på om det skulle kunna bli tokigt på något vis med ett 46cm bockstyre till mitt axelmått?

(Vad stilpolisen tycker och tänker bryr jag mig inte ett skvatt om. Jag bryter redan mot 98% av alla stilregler och har ingen som helst önskan att ändra på det, snarare tvärtom =0)

Hur brett bockstyre?
Vilken bredd man föredrar rent ergonomiskt är nog högst individuellt. Bredare styre innebär att det blir svårare att sitta aerodynamiskt bra, men det är nog inget större problem i skogen. I övrigt tycker jag mest att cykeln blir lite stabilare när man har bredare styre och det är nog ingen nackdel i skogen.

Hur brett bockstyre?
Min första fråga är hur cykeln används. Kör du cx tävling / banor, kör du den som gravel, går den på landsväg, pendlare?

Jag har liknande mått som du har och har testat lite allt möjligt. 44 var för brett för mig, 42 var bra för stabilitet när det verkligen lever om men jag föredrar smalare och kör nu 40 på graveln och 38 på racern. Men jag kör inte superstökigt med graveln, det har jag en mtb till. Så lite hur långt är ett snöre. Vill du ha mer kontroll kanske nåt med flare kan vara nåt? För egen del har jag en lite halvkass axel så med flare får jag ont i axelleden (det bidrar också till att jag gillare smalare styren då axeln hamnar mer naturligt längs kroppen då).

Hur brett bockstyre?
Bra fråga! Jo, den går mest grus och asfalt och en enklare stigar till nöds. Inga CX-banor eller tighta kurvor att ta hänsyn till utan komfort rakt fram och kontroll är prio.

Hur brett bockstyre?
Du kanske ska prova nåt med måttlig flare då. Inte nödvändigtvis mycket bredare över hoodsen. Cyklar man mycket asfalt / snabbare grus trumfar att sitta mer aero för mig.

Hur brett bockstyre?
Ett tips är att köpa lite olika bredder på köp o sälj för att testa lite olika. Så kan man köpa finstyre när man hamnat rätt i bredden.

Hur brett bockstyre?
Min första fråga är hur cykeln används. Kör du cx tävling / banor, kör du den som gravel, går den på landsväg, pendlare?

Jag har liknande mått som du har och har testat lite allt möjligt. 44 var för brett för mig, 42 var bra för stabilitet när det verkligen lever om men jag föredrar smalare och kör nu 40 på graveln och 38 på racern. Men jag kör inte superstökigt med graveln, det har jag en mtb till. Så lite hur långt är ett snöre. Vill du ha mer kontroll kanske nåt med flare kan vara nåt? För egen del har jag en lite halvkass axel så med flare får jag ont i axelleden (det bidrar också till att jag gillare smalare styren då axeln hamnar mer naturligt längs kroppen då).

Bra fråga! Jo, den går mest grus och asfalt och en enklare stigar till nöds. Inga CX-banor eller tighta kurvor att ta hänsyn till utan komfort rakt fram och kontroll är prio.
Längre styrstam eller styre med mer reach gör ju också nytta för stabiliteten, men är cykeln för stor så måste man ju sitta kort för vettig ställning och måste då kanske kompensera med bredare styre för stabiliteten -》Du slutar med en obekväm cykel som ändå inte känns betryggande stabil. Se om det inte går att påverka känslan av stabilitet med klokt däcks/lufttrycksval istället för att köra med överbreda styren - styre med flare kan ju fungera för att få bredare/stabilare när man går ner - problemet är ju att många rätt snabbt får ont av det, men kör man sällan i bocken så går det nog ändå. Och är man inte så känslig kan det ju vara en vettig lösning med överbrett styre.

Hur brett bockstyre?
Har väl egentligen inga direkta problem med stabiliteten och att hålla cykeln på rätt kurs, tycker mest det känns onödigt ihoptryckt. Inbillar mig att jag kan slappna av bättre i axlarna med en aning bredare mellan armbågarna så en gnutta flare låter som det skulle passa mig. Det och kanske inte fullt så extremt som 46. Men ändå något som är ganska långt från det jag har nu så effekterna blir tydliga. Jag räknar med minst ett felköp så det blir något billigt i alu till attt börja med för att utvärdera. Eller beggat, det var ett bra tips.

Hur brett bockstyre?
Venturemax 42 på gruscykeln, samma fast 36 på lvg.
Blir ju en bra bit bredare längst ner.

Hmm, intressant kringla! Men hur blir komforten med handtagen där? De hamnar ju lite på snedden så att säga. Är det tillräckligt för att ge lite stöd i handflatan?
Och hur blir det med växelreglagen? Har nu Sram Force där både upp och ner växlas med tryck från utsidan så det borde ju funka eller t.o.m. vara snäppet smidigare när man skall dra vajer med långtryck.

Hur brett bockstyre?
Hmm, intressant kringla! Men hur blir komforten med handtagen där? De hamnar ju lite på snedden så att säga. Är det tillräckligt för att ge lite stöd i handflatan?
Och hur blir det med växelreglagen? Har nu Sram Force där både upp och ner växlas med tryck från utsidan så det borde ju funka eller t.o.m. vara snäppet smidigare när man skall dra vajer med långtryck.

Jag kör med Venturemax för komfortens skull, ligger största delen av tiden längst ner i bocken i bocken ? och har inga problem att nå växelspakerna på mina Force o Red reglage. De sticker ju ut en bit så det är antagligen lättare än på raka bockstyren.

Hur brett bockstyre?
Jag kör med Venturemax för komfortens skull, ligger största delen av tiden längst ner i bocken i bocken ? och har inga problem att nå växelspakerna på mina Force o Red reglage. De sticker ju ut en bit så det är antagligen lättare än på raka bockstyren.
Toppen!

Hittade Comp-versionen för under 38€ så det får nog bli ett sånt för utvärdering.

42cm styre, skrev du, men hur brett har du mellan axlarna?

Hur brett bockstyre?
Har man halvkass balans som jag så är det nice att ha bredare styre när det är lite stökigt i skogen, kör 42 på grus/cross och 38 på landsväg.

Det är nog prova-sig-fram som är bästa metoden, många kör ju framgångsrikt med smalare (och bredare) styre än vad axelbreddsregeln dikterar.

Tillbaka
Topp