Hur brett styre MTB långlopp?

pero02

Aktiv medlem
Tanken är att testa på lite MTB. Har en ny fin hardtail med enormt brett styre 73cm!!!Sågen ska fram, men var ska jag kapa.

Vad kör ni för styrbredd på era cyklar? Antar att bredden är en smaksak men någon slags riktlinje kanske går att finna.

Kan tilläggas att jag är van vid 42cm från racer och cx.

72 kör jag. :)

Kör en 50 timmar i passande terräng innan du kapar är mitt tips. Jag gick från 60 & tyckte över 70 var löjligt brett, men nu vill jag inte ha smalare, faktiskt. Det blir också bra stora styrkrafter vid de tillfällen då terrängen går åt ett håll, men cykeln bör gå åt ett annat. :)

Frid!

Hittade en annan tråd och det verkar som om merparten kör på ~70 cm.

Frågan är om 70 även gäller elit. Vad kör de bästa med för bredd? Vill ju inte känna att det är materialfel som gör att man blir frånåkt.

Som sagt, prova några vändor. Låna/köp ett riktigt smalt och prova. Jag kör 72 (ojmr) och tycker det är lagom, vill inte gå tillbaka till mitt tidigare smala.

Kör nu 68cm med lite rise samt styrstam på 80mm på min mtb. Känns styret för brett med tanke på där du kör (smalt mellan träd etc) kan det vara läge att kapa, men annars kan det också vara värt att testa med en kortare styrstam.

Jag har 785 på båda mina hojar. Nu är inte de några långloppsmaskiner, men jag ser ändå ingen anledning att ha smalare än typ 740. Då öppnar man upp bröstet mer, bättre hävstång och lättare att andas ordentligt.

Jag kör 72. Matthias Wengelin kör lite bredare som är lite snabbare än mig ;)

70 levereras väl de flesta XCcyklar med.

Kapa max 5mm på varje sida då! "eliten" fanns väl en tråd som redde ut vilka det va :) men om vi säger led-1 på långloppen så ser du nog fler styren över 70cm än under.

För några år sedan sågs 66-68 cm som brett, numera gäller 74-78 cm annars faller vi som käglor ute i skogen. Fan vet hur vi lyckades cykla omkring på våra taniga skrällen med smala styren och fasta sadelstolpar, men kul var det ;)

Ett förslag innan du kapar; om du tycker att styrstammen passar i längd, prova att greppa olika avstånd in på styret och känn efter vilken bredd som du trivs bäst med. Flytta in reglagen några cm om det behövs så du har utrymme för justering av handtagen. Obs att du bör ha handtag som kan flyttas utan svårighet, dvs en lock-on modell.

Körde tidigare på smalt styre(kanske 60-62cm), på nya cykeln satt ett enormt styre(72cm) men jag vande mig snabbt och vill inte ha annat nu. Fördel med bättre hävstång och att man kan hålla innanför reglagen(mer aero) om man tvingas cykla grusväg/asfalt.

+1 på att prova att flytta in handtagen först (om det går) innan du reflexmässigt börjar såga.

Att jämföra siffrorna rakt av med racer/CX är meningslöst.

Bredden på styret och hur det känns att styra hänger en hel del på kombinationen av styrbredd och styrstamslängd (och även gaffelvinkel och reach). Normalt brukar ökad styrbredd "passa" med kortare styrstam.

Snart har du det optimala styrbredden för led 1 i XC ;)

köpte ett 79 kr styre på biltema och sågade i det istället, för att kunna pröva på ett billigt sätt. har en cube ams 26, helfjädrad.

just nu testas kring 50cm :-)

det är som vanligt, plus och minus. men det funkar oväntat bra kan jag säga.

att kraften i armarna inte skulle räcka till att styra är förstås tveksamt. det handlar om något annat; attityd, mode, känsla.

med det här smala styret känns cykeln påtagligt tung och stabil ! som ett lok ungefär. livligheten minskar drastiskt. om man gillar det är ju en smaksak. några problem att styra runt på en knixig stig är det definitivt inte. kan nog ändå vara en fördel på långlopp med mycket grusväg och trängsel.

ett mera tydligt plus är att man tar sig fram på hur trånga ställen som helst. och konstigt nog, kraften och förmågan när man skall upp för en backe på särkilt lite för tung växel upplevs som ökad, om det stämmer i sekunder och backlutning har jag inte tagit reda på än.

vi får se vad jag väljer till slut. hittills kan jag alltså rapportera att känslan är något lidande med det smala styret, framkomligheten definitivt bättre.

det är kul att experimentera utanför boxen, och mot strömmen.

Jag som började med mtb där kring 1993 nång gpng har hunnit testa det mesta. Länge låg man ju där kring 58...sen smög det upp tilö 60, 62...nu kör jag 68 men skulle gärna köra 70 om det inte vore för en del trånga passager ivåra skogar. Testat också 73 lite och det funkar också men för mig är nog där kring 70 optimalt.

Jag tycker vi borde börja våga prata backsweep istället för allt detta fokus på bredd. Efter att ha kört med 23 grader i några veckor nu vill jag inte ha något annat, underbart!

när styret böjs eller flyttas bakåt blir känslan kvickare. faktiskt vad jag tänkt pröva härnäst med 50 cm styret. mest för att få en bättre vinkel i handen och minska påfrestning på yttre delen av handflatan. med en rörmokarböjare kan man gör underverk:-)

alla sätt är bra utom dom tråkiga..

Har kapat mitt styre till 68 cm, betydligt mer avslappad, 4 cm gör skillnad.

Funderade tidigare i morse på anledningen till nästan rakt styre. Känns inte som om mina handleder är skapta för detta. Rörtång nämdes tidigare, men då måste man ju även ha längre styrstam. Vill inte ha händerna vid höfterna.

inte rörtång; rörböjare ex rothenberger. billiga kopior finns på jula.

perfekt att justera vinkeln på styret dit man vill

Ergostyren finns i många mer eller mindre extrema varianter, har själv ett Answer ProTaper Enduro 20/20 (720 mm) till hårdsvansen och funderar också på en av SQ Labs modeller till pendlaren.

Har tyvärr inte hittat nån konverteringslista för "effekten" på reach men mitt 20 gradiga styre motsv ca 1-1,5 cm kortare reach vid handtagens sweetspot.

Det är ju förstås inte bara bredd/back-sweep/up-sweep som avgör hur bekvämt styret blir för handleder och axlar/nacke, inbyggt flex och/eller vibrationsdämpning gör stor skillnad för komforten under ett långlopp.

DanielW skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker vi borde börja våga prata backsweep
> istället för allt detta fokus på bredd. Efter
> att ha kört med 23 grader i några veckor nu vill
> jag inte ha något annat, underbart!

Måste ju nästan kännas som att hålla i en ratt?
Själv tycker jag att 9° är för mycket backsweep, kör helst med spikrakt styre eller max 5° och helst så lite upsweep som möjligt. Alltså helst spikrakt & runt 750 mm brett.
Många stilar och smaker, härligt! :)

Om jag håller ut armarna rakt ut utan att hålla i ett styre med händerna lika brett som ett ~700-750mm styre så hamnar händerna naturligt ungefär som mitt nuvarande styre som har 6.5 grader backsweep. Det tycker jag är en bekväm position för mina händer, roterar jag händerna utåt därifrån hamnar axlarna i en obekvämare position och jag får svårare att jobba aktivt (armbågarna utåt) med styret över terrängen.

Är ni som gillar mycket backsweep konstruerade annorlunda, eller resonerar ni på något annat sätt?

jo att böja alu-styren är ingen konst. men man måste ha viss känsla, metallen kan bli spröd om man tar i för mycket. säkrast är att böja strax intill en tidigare böj, sas förlänga den.

här böjde jag till bakre triangeln på en brompton för att få plats med ett bredare nav, bakre ramen är i titan, jag var lite nervös innan eftersom en van person i england jag varit i kontakt med innan hade misslyckats, han använde en tvingande jigg istf rörböjare. men det gick utan problem för mig.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    99.9 KB · Besök: 73
@ wobblie

Tja, eftersom vi alla är stöpta i exakt samma form så är det ju lite märkligt med variationer i backsweep, eller att det erbjuds olika storlekar på hjälmar och olika bredd/rundning på sadlar etc. ...och det där med kobent eller hjulbent är bara en myt ;)

(Min ursäkt är reumatoid artrit...)

Senast ändrad:
kan nu rapportera mer om 50cm styret. hittillls får det sitta på men det är nog inte för alla. lite cx varning på det hela.
på cv var det ett stort nöje att använda. fartstabilt och lätt att komma förbi alt hålla att spår i trånga lägen. blir det cv igen åker styret på.
tog för några dagar sedan en tur i ett tekniskt skogsspår. väldigt lätt att trixa sig mellan trånga träd! inga problem att orka svänga, snarare tvärtom, man reagerar snabbare.
nackdel som hittillls framkommit är alltså att det svårare att göra snabba småvängar mellan hinder när farten är hög typ 30+. motståndet är då betydande. så inte så bra för downhill.
sen ser det corny ut, men det kan ju hos vissa vara ett plus.
prövar nog ett mellanläge efterhand, men det har varit kul att testa.
här är bild på cykeln efter målgång i vasan.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    121.2 KB · Besök: 83
Intressant rapport, men jag behåller mina 71 cm. :-)

Jag har kört pumptrack några gånger och där blir det bra stora styrkrafter när man missar idealspåret.

Bilden är för övrigt inte från målet, utan från Oxberg.

Frid!

Jag har nu kört lite drygt 1,5 år med 785mm. Hojen det sitter på har varit trasig ett par veckor och jag har tvingats cykla på gammelcykeln med 711mm (26" hjul till råga på eländet). Det känns helt bisarrt smalt. Hur jag någonsin kunde cykla med detta och tycka det var ok övergår mitt förstånd. Ändå så minns jag hur brett och maffigt det styret kändes när jag gick upp från 680 mm. =D

Nä, smalare än 785, det är för hipsters och annat löst folk det.

oxberg! varför tog jag egentligen en bild där? var väl lite trött efter backarna. jo man vill ju inte förväxlas med en hipster, bäst att sätta på det breda styret genast.

Skilj på nödvändigt och tillräckligt.

Det krävs mer än ett smalt styr för att förväxlas med en hipster. ;-)

Här en en som gått ett steg längre.
Mannen i bakgrunden kör med ett halvt styre, mest aero och så helstelt på det...

halvstyre.jpg

hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Här en en som gått ett steg längre.
> Mannen i bakgrunden kör med ett halvt styre, mest
> aero och så helstelt på det...
>
>
Satan vad det måste kännas skevt i kroppen. Jobbigt under loppet och fruktansvärt efter. Starkt om han fullföljde sådär.

vilken kul bild du hittade, hn!

skönt att se att han verkar välbehållen efter den vurpa som borde varit. eller om det var metalltrötthet..

framfarten ser ju imponerande habil ut, lite svårt måste det vara att växla med två styren i vänsterhanden. jag skulle själv tejpat fast den högra styrändan nedåt eller så, ställt högerväxeln någonstans bland dom mindre dreven men inte mindre än att lilla klingan räckte upp för för dom backar som fanns, och sedan levt på framväxeln fram till nästa depå.

hoppas han fick tag i ett nytt styre strax!

han har ju skägg, men ser inte ut för urtypen som är van vid smala styren:-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp