Hur bygga ett 26" hjul med navdynamo?

Braziljack

Medlem
Jag har nyligen köpt en Nishiki Bombardier med 26" däck och 21 växlar som är ett "touring bike" projekt inför nästa sommar. Jag skulle vilja bygga egna hjul och ha ett navdynamo med 36 ekrar. Hur går jag tillväga? Kan jag välja detta navdynamo från cykelkraft och välja vilka ekrar som helst? Kan jag välja vilken fälg som helst bara den är 26" med plats för 36 ekrar? Om jag vill välja ett annat styre och framgaffel är det bara att mäta diametern och välja något som verkar bra? Finns det några bra videor eller guider på svenska. Är novis på detta.
20231203_141307.jpg

Du kan välja vilken fälg som helst med 36 ekrar bara den är gjord för färgbroms. Ekrarna behöver passa navet (sannolikt j-bend) och vara av rätt längd. Sen finns de ju billiga och tunga eller dyrare och starkare och/eller lättare.

För ekerlängd finns ett antal räknesnurror på nätet, exempelvis DT och Sapim.

Jag har nyligen köpt en Nishiki Bombardier med 26" däck och 21 växlar som är ett "touring bike" projekt inför nästa sommar. Jag skulle vilja bygga egna hjul och ha ett navdynamo med 36 ekrar. Hur går jag tillväga? Kan jag välja detta navdynamo från cykelkraft och välja vilka ekrar som helst? Kan jag välja vilken fälg som helst bara den är 26" med plats för 36 ekrar? Om jag vill välja ett annat styre och framgaffel är det bara att mäta diametern och välja något som verkar bra? Finns det några bra videor eller guider på svenska. Är novis på detta.Visa bilaga 669095
Och de ska inte köpa navet du länkade till. Det är för axel med mutter. Din cykel har ju så kallade Quick Release (QR) axlar.

Någon av dessa bör exempelvis passa: https://www.bike24.com/cycling/parts/bike-hubs/dynamo-hubs?sort=price_asc

Jag har nyligen köpt en Nishiki Bombardier med 26" däck och 21 växlar som är ett "touring bike" projekt inför nästa sommar. Jag skulle vilja bygga egna hjul och ha ett navdynamo med 36 ekrar. Hur går jag tillväga? Kan jag välja detta navdynamo från cykelkraft och välja vilka ekrar som helst? Kan jag välja vilken fälg som helst bara den är 26" med plats för 36 ekrar? Om jag vill välja ett annat styre och framgaffel är det bara att mäta diametern och välja något som verkar bra? Finns det några bra videor eller guider på svenska. Är novis på detta.Visa bilaga 669095
Fin cykel och som gjord för långfärder, riktiga långa sådana och på alla underlag, i stort sett samma cykel som Thorn Nomad som fortfarande tillverkas :)

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp