Hur cykla genom lera?

BadBoy09

Medlem
Hur cykla genom lera?
Var ute och cyklade här om dagen efter att det hade regnat kraftigt. Efter en lång backe så var det en och en halv meter med djup lera tvärs över spåret (var lite sankmark nästan). Första varvet blev det tvärstopp och jag fick dra loss cykeln och lyfta den över leran. Andra varvet tog jag mer fart vilket inte var så smart kanske, kom visserligen längre ut i leran men där tog det tvärstopp och jag flög över styret. Hur hade ett proffs gjort?

Hur cykla genom lera?
Ofta är den bästa genomfarten rakt igenom ett surhål, alltså där stigen mest sannolikt går. Vid sidan är det ofta mjukare och större risk för att man fastnar eller halkar, även om det kanske ser mindre lerigt och blött ut där. På tävling ser man många som försöker köra vid sidan om blöthål och därför vurpar eller får stopp, kör man däremot rakt igenom blir man kanske lite blöt men oftast tappar man inte så mycket fart och håller kursen och tar sig därför snabbare förbi.

Hur cykla genom lera?
som fredrik säger men går man på sidan skall man ofta gå rejält åt sidan. en lösning på otbproblemet är att ha framhjulet lätt eller i luften.

Hur cykla genom lera?
+1 på fredrik

Samt:
Håll kroppsvikten långt bak. Dvs lätta framhjulet så att det inte gräver ned sig och fastnar.

Hur cykla genom lera?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar ha hög hatt och en mouche.

Givetvis! Samt träningsmonokel. Det andra ögat blundar man med.

Hur cykla genom lera?
+1 på bunny hop och nedanstående. Man kan dessutom testa att stegra upp cyklen på bakhjulet så har man med sig farten till bakhjulet.

Aron skrev:
> +1 på fredrik
>
> Samt:
> Håll kroppsvikten långt bak. Dvs lätta
> framhjulet så att det inte gräver ned sig och
> fastnar.

Hur cykla genom lera?
geologen skrev:
> Cyklar man i lera behöver man ingen mouche, man
> har strax hela ansiktet fullt av dem ändå.

Men hög hatt hade du inga synpunkter på? :-)

Hur cykla genom lera?
Atlas skrev:
> Börja med manual, vikten bakåt och hög kadens
> sen.

Att läsa manualen är alltid en bra början, RTFM FTW;-)

NNNN

Hur cykla genom lera?
Tille skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklar man i lera behöver man ingen mouche,
> man
> > har strax hela ansiktet fullt av dem ändå.
>
>
> Men hög hatt hade du inga synpunkter på? :-)

Haha, hög hatt är ju elegant!

Hur cykla genom lera?
Jag brukar trampa med först ena foten tills jag har nått bottenläget, sen byter jag. Jag använder samma metod när jag attackerar svåra hinder som asfalt och grusväg.

Hur cykla genom lera?
Man har en minikajak på ryggen. När det kommer ett lerhål slänger man sig lite snyggt på rygg, glider över på rygg med cykeln i luften och sen bara man cyklar vidare på andra sidan.

Hur cykla genom lera?
Et knep som en en gammal enduroåkare lärde mig är att inte köra i spåren utan att snedda över spåren. Är det tok mjukt är det bara att kliva av och gå, men om det är så att det nästan bär så brukar tekniken funka bra. Är det en längre stäcka med spår och ganska mjukt så kan man cykla i slalom över befintliga spårer.

Tekniken kommer bäst till sin rätt när kompisarna framför kört fast med framhjulet och man själv bara glider/flyter man förbi med god fart. På en tävling känns det ännu bättre att bara segla förbi några placeringer i startfältet på respektive mjukparti.

Obs diagonaltekniken kräver att man är ganska spänd i kroppen så att man får cykeln att gå i en rak linje snett över spåren. Dvs att inte trilla ner i spåren. En förutsättning är att man inte tvekar och vågar lita på te kniken.

Lycka till i geggcyklandet.

Hur cykla genom lera?
Duckyboy skrev:
> Är det djupa hål skulle snorkel rekommenderas.
> :)

Vad definierar ett hål, och vad är skillnaden på ett hål och en grop?

Hur cykla genom lera?
Pontoner?

Pontoonbike.jpg

Hur cykla genom lera?
Skogling skrev:
> Jag brukar ha hög hatt och en mouche.

Ahh, det är klädseln som gör folk så distraherade att ingen kan påminna sig att de någonsin sett dig cykla genom en lerpöl?

;)

Hur cykla genom lera?
xdr skrev:
> Jag brukar trampa med först ena foten tills jag
> har nått bottenläget, sen byter jag. Jag
> använder samma metod när jag attackerar svåra
> hinder som asfalt och grusväg.

Så gör inte jag. Jag trampar till jag har nått bottenläge, sedan drar jag pedalen uppåt till högsta läget, det gör jag kontinuerligt med båda pedalerna. Gäller även asfalt och grusväg.

Tillbaka
Topp