Hur "dålig" är Acera växeln från Shimano?

pluto2

Ny medlem
Upptäckte efter cykelköpet att jag skrivit fel på mina anteckningar om cykeln och det visade sig inte vara de växlar jag trodde. Det är Acera växeln både fram och bak, dock med Alivio växelreglage på styret, hade blandat ihop detta lite med något annat jag skrivit.

Min fråga är därför: hur "dåliga" är egentligen Acera växlarna, jag vet att de helt klart är en "instegsmodell" men är de inte fullt dugliga till stadskörning och lite lätt terrängkörning då o då? Jag menar, det är väl itne så att det blir trögare att trampa med dem el något sådant sunkigt? Jag trodde det var Deore men hade som sagt skrivit fel. Kan ju även byta senare om jag vill, men som sagt, duger det inte som det är ändå? åtminstone till en början!

Kristian

Det duger alldeles utmärkt till en början, så länge den fungerar är den lika bra som någon annan växel, men däremot kanske den (eventuellt) slits lite snabbare.

Låt den sitta tills den pajar eller börjar bli glapp, så byter du till en bättre sen om du tycker att det behövs (t.ex. Deore eller LX)

Aha, så det är praktiskt taget bara hållbarheten som skiljer växlarna åt, ja åtminstone på "jag har råd med den" nivån :P

Skönt, då får det vara som det är, brakar den får jag byta sen helt enkelt. Jag är ju jekligt nöjd med cykeln i övrigt så det är ju inte mkt att gnälla på då.

Nja, det är inte bara hållbarheten som skiljer, köper du en finare växel så får du oftast en mjukare och smidigare växling.
Dessutom är den finare växeln oftast lite mera exakt i växlingen och framförallt lättare :-)

Okej, jag har iofs märkt att jag tycker den är en aning "hackig" mot vad jag är van vid när jag växlar, men det är ju inte så jag skulle lägga tusen spänn för att slippa det. Låter mest som "finliret" som inte gör en JÄTTEskillnad såvida man inte pushar cykeln till sitt yttersta. Tror jag kör på det som sitter så länge det rullar bra o byter senare isf.

Var ligger Alivio till jämfört med Acera förresten?

jag kör med Acera X på min gammla vingner från -97 och dom går hårt.. du kan se här -> http://www.putfile.com/morfum/media
"Morfum i skogen"
jag har varit på g att byta ett bra tag men så länge det funkar så.. =)

mvh: johannes.

/edit: "morfum i skogen"/

Senast redigerad av en moderator:
Ja har cyklat stadskörning med min GT utrustad med acera både fram och bak och växlarna är bara justerade 2 gånger sedan 1996 och trissorna på bakväxeln är aldrig bytta.. jag tycker acera regerar med tanke på priset..

Alivio är snäpet bättre än Acera. Har för mig att nuvarande Alivio är ungefär samma som äldre Deore.
Jag bytte till Alivio efter att ha totalkvaddat Acera-bakväxeln. Märker nog en viss förbättring men då jämför jag också med hur den slitna Acera-bakväxeln arbetade just innan den genomgick en extreme makeover inuti bakhjulet (vajern gick av och växeln slängdes in bland ekrarna)

Klart man hellre skulle trampa omkring med vassare grejer men jag satsar just nu hårdare på landsvägscykeln och låter skogen vara lågbudget. Dessutom kör jag offroad bara med en Nishiki Cross-hybrid och jag ids inte heller byta till dyra komponenter på den.
En liten fördel med billigare grejer är att man inte behöver gråta blod om de får övermäktiga smällar.
Både Acera och Alivio fungerar OK - åtminstone till en början. Alivio har jag inte kört slut på än - ett drygt år efter bytet.
Acera framväxeln är ganska robust i alla fall.

mvh
Robert

Det är oftast viktigare med bra växelreglage än med bra växel, så det låter som att någon gjort rätt prioritering när din cykel skruvades ihop.

Jag har kört en del i skog med acera som bakre växelförare. Den funkar, men den är förbannat sladdrig, eftersom den är så pass tung (stora trissor). Så om man ska köra stigcykling med en sådan kan man räkna med gott om spökväxlingar, allra minst. Däremot funkar den bra för grusvägar och finare stigar.

Jo jag har ju alivio som växelreglage så det kanske är sant som oxr säger, att någon gjorde rätt prioritering på min hoj, den är ju lite special så :P

Jag upplever dock inte växlarna som riktigt bra, än iaf. Jag har iofs inte mer än grov-tittat på inställningen av dem men jag tycker det rasslar och jävlas lite väl mycket, man får trycka tummen av sig för o få upp främre på högsta drevet, rasslar bra där bak när man ska upp 2 drev osv osv, men får väl titta lite nogrannare på inställningen för det låter ju inte på er som att acera är dynga och sådant är att räkna med. Får titta nogrannare :P fan såg ju helt okej inställt ut, får ta fram förstoringsglaset.

Bara jag får skiten att sluta rassla o jävlas så får det nog som sagt sitta tills det börjar jeklas så byter jag då. Alivio växelreglagen är för övrigt jäkligt sköna tycker jag! perfekt grepp! däremto skulle de gärna få ha löst växel indikeringen lite bättre, man får nästan sitta o passa in visuellt vilken växel man är på.

I början rasslar det alltid lite innan vajerhöljena satt sig. Åk tillbaka till handlaren när du kört några turer så justeras det snabbt. Det är normalt med nya cyklar.

Finns det ingen som sitter inne med lite fakta om hur stor skillnad det är mellan de olika komponentgruperna, från nätet eller tidningar ?

Kul att Pluto äntligen fått en cykel som han verkar kunna bli nöjd med. Om du sköter och smörjer växlarna så kommer de nog att hålla länge. Allt som används slits ju så klart men det är nog rätt schyssta grejer du fått tag i till din typ av användning.

Okej, får väl köra lite först då o sen åka förbi handlarn el om jag tittar på det själv när jag väl åkt lite. Jag har faktiskt lite funderingar på växelinställningen. Manualerna till växelkomponenterna såväl som manualerna till själva cykeln är väldigt fåordiga om inställningarna. Får se om jag öppnar en tråd här om det eller kanske finns rent utav redan en. En bildillustrerad instruktion vore underbart ;) Det mesta är ju enkelt men vissa saker är svårttolkade som te.x b-tension inställningen.

Jo tack denna cykel blir jag nog mer nöjd med, har ju street däck på den, eller ja stadsdäck el vad man vill kalla det, nästan helt släta med lite lätt mönstring bara, ugnefär som hookworms fast det är inte hookworms utan något liknande, lättare, förhoppningsvis. Pumpade på dem ordentligt igår o jäklar vad cykeln rullade, trampade nästan sig själv. Så det blir nog bra det här!

Acera har jag på pendlarhojen, funkar som den skall efter 1 års året runt cyklande.
Men givetvis finns det orsak till varför det skiljer i pris mellan XTR och Acera.

har också acera fram och bak samt alivio växelreglage, det har trots allt funkat okej under de 1,5 åren jag har haft cykeln. Min uppfattning är att man inte behöver serva och justera dem så mycket utan de fungerar i ur och skur, med viss brist på precision, känsla och komfort dock :P

och mkt rassel kanske :P vi får se hur det ordnar sig men få väl be affären titta på det när jag cyklat ett tag till om det inte ger sig självmant. Nu ska jag kolla den där guiden med stort intresse :P

OXR:

Mycket bra guide, jag vet redan det här men det var ju trevligt visat. Det finns dock några andra saker jag är tveksam med vad gäller växeljustering:

1. I manualer från shimano o andra div cykel manualer skriver man att L inställningen ska göras så att "de små kugghjulen vad de nu heter" ska ligga i linje med YTTRE KANTEN av det minsta frihjulet och inte MITTEN av det (är verkligen skillnaden ens möjlig att se med blotta ögat?)

2. Allt täcks upp av den där guiden utom EN sak, inställningen av b-spänningen eller "b-tension" som shimano kallar det. Det finns en skruv till förutom L/H som det inte står något på vad jag vet, men iaf så ställer den in hur nära "de små kugghjulen vad de nu heter" ligger kassetten. Det kluriga är bara att manualen säger "så nära som går utan att röra" hur fasen skulle den kunna röra när det är en KEDJA emellan? Jag begriper inget av hur detta egentligen skall ställas in faktiskt.

Det var allt, tror jag ;) jävligt bra att ta bild sådär med kameran, det är ett h-e att stå bakom cykeln och försöka se linjen!

Kristian

Själv kör jag Acera på en SC Bullit ;-)
Tillfälligt dock, men jag har inte behövt byta ut den och den funkar som den ska..
Funderar på att tävla med den.. =]

DSCF0006.JPG ht=725

pluto2 skrev:
-------------------------------------------------------
> OXR:
> 1. I manualer från shimano...

Ingen aning om vad de menar. Funkar det ändå kan man skita i vad de skriver.

> 2. Allt täcks upp av den där guiden utom EN sak,
> inställningen av b-spänningen eller "b-tension"
> som shimano kallar det. Det finns en skruv till
> förutom L/H som det inte står något på vad jag
> vet, men iaf så ställer den in hur nära "de
> små kugghjulen vad de nu heter" ligger kassetten.
> Det kluriga är bara att manualen säger "så
> nära som går utan att röra" hur fasen skulle
> den kunna röra när det är en KEDJA emellan? Jag
> begriper inget av hur detta egentligen skall
> ställas in faktiskt.

Kedjan hamnar förstås emellan, men annars ligger trissorna ("de små kugghjulen vad de nu heter") mot minsta drevet på kassetten om den hamnar för nära. Om du vrider växeln framåt/höger så kan du se vad som skulle hända om b-spänningen var för låg, och vrider du den bakåt/höger ser du vad som händer om du ökar spänningen.

oxr:

Ahh intressant. Okej, rulltrissa. Får fan läsa igenom ordboken en gång för alla o memorisera alla cykelnördord, hur många nördordböcker ska man ha i huvudet eg, data, programmering, cykling, aktier, vad här näst? :P Men då tror jag att jag fattar bättre, ska titta lite närmare på det nästa gång jag ska fibbla med växlarna.

Tillbaka
Topp