Hur demontera vevparti?

forngren

Ny medlem
Hur demontera vevparti?
Jag har förgäves försökt att förstå hur jag ska kunna demontera detta vevparti för smörjning. Tror att det är ett shimano slx. Jag har biltemas vevlageravdragare för shimano, men det känns som det är ett steg till som krävs? Det är säkert något uppenbart.

Tack!

Bilagor

• vevparti.jpg
    vevparti.jpg
    156.3 KB · Besök: 664
Senast ändrad:
Hur demontera vevparti?
Man smörjer inte octalinklager. Man byter dem när de knakar, glappar eller går tungt.

Du behöver en avdragare som gör kontakt med ytan på axeln och där gängan passar i vevarmen.

Hur demontera vevparti?
Det var snabba puckar!

marr sa:
En isis eller octalink (blandar alltid ihop dem) avdragare är det som krävs.

Typ: https://www.bike-components.de/en/Pedros/Kurbelabzieher-fuer-ISIS-Octalink-p10285/

Octalink var det visst.

Bengt-re sa:
Man smörjer inte octalinklager. Man byter dem när de knakar, glappar eller går tungt.

Du behöver en avdragare som gör kontakt med ytan på axeln och där gängan passar i vevarmen.

Okej, det både knakar och går tungt. Det är en canyon från 2015 som inte hann gå många mil innan den placerades i förrådet pga trögt vevparti. Kan det vara ett garantiärende?

Är det något mer än en avdragare för octalink som jag behöver?

Hur demontera vevparti?
Senast ändrad:
Hur demontera vevparti?
forngren sa:
Det var snabba puckar!

marr sa:
En isis eller octalink (blandar alltid ihop dem) avdragare är det som krävs.

Typ: https://www.bike-components.de/en/Pedros/Kurbelabzieher-fuer-ISIS-Octalink-p10285/

Octalink var det visst.

Bengt-re sa:

Okej, det både knakar och går tungt. Det är en canyon från 2015 som inte hann gå många mil innan den placerades i förrådet pga trögt vevparti. Kan det vara ett garantiärende?

Är det något mer än en avdragare för octalink som jag behöver?

Nja. Jag byter ett till två sånna lager per år på min HT29 så det är väl snarare en slitdetalj som kedja tänker jag. Ta i trä, det senaste nu har nästan hållt ett år nu.

Jag brukar köpa 2-3 stycken när jag köper från tysken. Är ju 1/3 av priset gentemot min lbs så kan lika ha mitt eget reservdelsförråd tänker jag.

Octalink lager må ha lite dålig livslängd, men de är billiga och lätta att byta.

Hur demontera vevparti?
Hade jag gnällt i höstas så hade jag fått ett nytt av canyon, lite fyrkantigt men mest klantigt av mig. Fick iaf rätt modell utan att mäta; BB-ES25 73mm - 118mm BSA. Den modellen verkar dock vara unmöglisch att hitta i valfri postorderbutik, till och med bland de tyska och Amazon. Är det någon google-fu som kan hitta den? Finns det någon annan modell att ersätta med, eller måste jag gå till LBS och be dem att beställa hem?

Hur demontera vevparti?
marr sa:

Ja, säljaren på Bike-components bekräftar att det går fritt att byta octalink vevlager så länge som det är rätt dimension.

Det här verkar för övrigt vara rätt verktyg; https://www.bike-components.de/en/Shimano/Innenlagerwerkzeug-TL-UN74-S-Octalink-fuer-BB-7700-p1089/

Då är bara frågan hur många som det är lika bra att beställa och vad för nåt annat som det är värt att hamstra. Kedjor?

Hur demontera vevparti?
Kedjor, vevlager, växelöra, vevlager, bromsbelägg, slangar har iaf alltid jag hemma till de viktiga cyklarna.

Minst. Blir lite pinsamt kanske att fortsätta listan, men bakväxel och växelreglage till mtb har jag också. Och vajerkit. Och lite smått och gott.

Tillbaka
Topp