Hur dödar man ett vevlager?

• Trådstartare Trådstartare Peter553
  • Start datum Start datum
P

Peter553

Guest
Hej,

Idag försökte jag skruva loss vevlagret på min 10år gamla stålram. Jag sökte på forumet och hittade en hel del tips. Jag körde till slut på "sätta fast avdragaren i skruvstädet och använda ramen som hävarm-metoden". I två timmar höll jag på och till slut small det bara till. Vevlagershelvetet hade inte rört sig en millimeter, istället hade infästningen, det man fäster avdragaren i helt enkelt gått av. Jag slant alltså inte med verktyget utan "greppet" bara släppte.

Så vad gör jag nu? Jag struntar i vevlagret, det är redan trasigt, jag vill bara få bort skiten, göra rent gängorna och slänga in ett fräscht. Det kommer inte gå att skruva ut skiten tror jag. Funderar på att gå lös med en bågfil, och såga upp lagret, kan det funka? Har ni några idéer?

bara för att kolla, du drar på rätt håll va?
annars om det är fastrostat är det väl mängder av rostlösning, lite knackande för att lösa upp det, (värmepistol? hoppas på lite termisk elasticitet?) och att dra.. Det går ju på något sätt, det är ju inte svetsat.. :)

Vad Sernevi menar är att den högra vevlagerskålen kan vara vänstergänga och då drar du ju åt den istället för att få loss den .Vad är det för gänga .Vet inte om detta kan hjälpa kolla på bottom bracket <http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom>

Att döda vevlagret verkar du ju klarat galant så tråden kanske borde heta "Hur får man bort ett dött vevlager" :)

Lossa vänster sida först som är "rätt" gängad.
Lossa sedan höger som är vänstergängad.

Stålram = rost
Är det aldrig bytt så är risken liten att det går att skruva lös lagret.
Har haft liknande fall på cykelverkstan där jag brukar extraknäcka.
Vi har haft 2 fall där det varit rondell som gällt. Detta insåg vi när
vi hade tvingat fast verktyget för lagret och hade en 50cm långt spärrskaft,
cykeln stod på golvet med hjulen på och en person på 100Kg stod på spärrskaftet.
Jag kunde tydligt se hur ramen böjde sig, både sadelröret, kedjestagen och diagonalröret
flexade. Hade denna person hoppat på spärskaftet hade nog ramen knäckts.
Huggmejsel, rondell och 1 timme senare satt det ett nytt vevlager.

Det är ett jäkla skitgöra att byta vevlager på gamla stålramar.
Lycka till =)

Segge skrev:
-------------------------------------------------------
> Lossa vänster sida först som är "rätt"
> gängad.
> Lossa sedan höger som är vänstergängad.
>
> Stålram = rost
> Är det aldrig bytt så är risken liten att det
> går att skruva lös lagret.
> Har haft liknande fall på cykelverkstan där jag
> brukar extraknäcka.
> Vi har haft 2 fall där det varit rondell som
> gällt. Detta insåg vi när
> vi hade tvingat fast verktyget för lagret och
> hade en 50cm långt spärrskaft,
> cykeln stod på golvet med hjulen på och en
> person på 100Kg stod på spärrskaftet.
> Jag kunde tydligt se hur ramen böjde sig, både
> sadelröret, kedjestagen och diagonalröret
> flexade. Hade denna person hoppat på spärskaftet
> hade nog ramen knäckts.
> Huggmejsel, rondell och 1 timme senare satt det
> ett nytt vevlager.
>
> Det är ett jäkla skitgöra att byta vevlager på
> gamla stålramar.
> Lycka till =)

Exakt så är det.

Jag har bytt vevlager på gamla hojar tidigare och med tillräckligt mycket våld har det gått, men den här jäveln är omöjlig. Jag tror också att jag har sönder ramen om jag tar i mer. Har kört nästan en meters hävarm och bankat med hammare, hängt på den med hela min tyngd, jag tror jag pajar ramen om jag fortsätter. Frågan är hur man får loss det nu, har ingenting att fästa avdragaren i, så jag måste få bort lagret på annat sätt. Går det att försiktigt såga av vevlagret i flera delar, parallellt med cylindern? Det är en rätt fin ram som jag hade tänkt lacka om, så det vore kul att kunna använda den :)

Segge skrev:
>
> Huggmejsel, rondell och 1 timme senare satt det
> ett nytt vevlager.

Hur utnyttjar man rondellen?
Jag extraknäcker också på en cykelverkstad och har ett härke som står och väntar på mig när jag kommer dit på lördag ;)

Rondellarbetet stod bossen för, men vad jag såg gjorde han ett antal jack i lagreret, precis så han kom ner till ramen och redan slog han med huggmejsel. endel bitar lossnade men tillslut fick han lös det.

Okej, då har jag nått att göra i helgen. Ska återkomma med en bildrapport. Huggmejsel, bågfil och lite Slayer borde göra susen. Payback is a bitch motherfucker!

har du provat med att värma med gasol brännare, typ blås lampa eller svets på ramen. Värmen får ju matrealet att vidga sig,då brukar det ge med sig.
lycka till matte.

Okej, då har jag slösat ett par timmar till av mitt liv för att få bort vevlagret. På högra sidan är det inte en chans att jag kan skruva av lagret. Fästet för avdragaren är _helt_ slut (och det var det när jag köpte hojen också).

Om jag bara får bort själva fyrkantsaxeln så tror jag att jag kan såga upp skalet på lagret med en bågfil och sen få bort det, men axeln måste bort först. Den hålls kvar av kulorna som på båda sidor rullar i rännor som är urgröpta i både axel och cylinder. Får jag inte bort axeln så kan jag inte få ett spår med bågfilen i cylindern. Jag har försökt med huggmejsel och bågfil för att kunna få bort kulorna och sedan axeln, men det är så jäkla svårt att komma in så långt! Att XT-lager har kvalité är någonting jag kommit fram till, jag har stora problem med att demolera det. Har ni några tips, så snälla, ge mig dom. Jag vill ju ut och cykla!

Ja huggmejsel och våld är det som gäller, försök spräck lagret på nått sätt så att spänningarna släpper.
Sen kommer det "roliga" med att skruva i det nya lagret i de pissdåliga gängor som är kvar.

Vad händere om du dunkar på fyrkantsaxeln med en handslägga? Borde inte lagren ge med sig före gängorna? Flytande kväve och sedan spräcka axeln? (nu blev det Nasa, sorry..)

Jag testade hammartekniken, försökte banka ur axeln, följden blev en liten buckla på baktriangeln.. Som tur var den mycket liten så det spelar nog ingen roll..peppar peppar.

Nu är jag sugen på att testa borrmaskinstekniken. Måste skaffa någon titanborr eller nått bara. Fy helvete vilken kvalite det är på vevlagret måste jag ändå säga.

Tack för alla tips, den här jäveln kommer att komma loss :)

vet inte riktigt, kompis som har maskinverkstad sa att de på en del saker som sitter som fan brukar lägga skiten i coca cola över natten, skulle tydligen lösa upp en del saker som satt, vet dock inte om det ä sant eller hur bra det funkar.

Skam den som ger sig!

Idag lånade jag en slägga av grannen för att försöka slå ut axeln för att lättare kunna såga upp lagret. Att slå ut den fungerade inte, MEN, tar man ett litet järnspett och sätter i axeln och dunkar på med slägga, då händer det magiska saker. Axeln på ena sidan sprack i på fyra ställen och gick av precis vid kulorna, perfekt. På andra sidan gick axeln i två delar och alltsammans ramlade ut!

Så nu väntar ett par timmar med bågfil för att såga upp lagret. Vi ska se hur det går..

Jag har tagit några bilder och ska bara hitta ett ställe att ladda upp dom på, sen ska ni få se på den totalägda axeln som fick smaka järnspett och slägga :)

Har nu lagt ner ~3h på att fila och såga med bågfil i själva vevlagershylsan. Och jag ger faan upp snart. Har kommit typ 1,5mm på ena sidan av hylsan. Helt tröstlöst!

Så jag tar och frågar er innan jag ger upp (vilket jag verkligen inte vill) - hur ska jag ta mig igenom ~5mm härdat stål? Jag har köpt bra bågfilsblad och jag har en hygglig fil, men på det här sättet kommer det att ta löjligt lång tid. Kan det funka med en dremel?

Bilder kommer

Googlade och hamnade här. Såga borde gå, men är döden utan maskiner. Jag kom dock på en smidigare lösnig. Ta en M12-M14 bult med mutter. Dra fast den i hålet och fortsätt dra. På den vänstergängade sidan släpper till sist vevlagret. På högergängade sidan kan man göra samma övning, men inifrån. Funkade för mig... men det satt någon enormt.

jansson99 skrev:
> Peter553 har nog redan fått loss vevlagret eller
> bytt cykel. Det är ju ändå 5,5 år sedan han
> skrev i den.

Tror du verkligen det? Tänk om han fortfarande håller på med vevlagret..

haha, underskatta inte tidsåtgången att såga med bågfil genom härdat stål! ... glömde kommentera att tråden var gammal och skrev mest för folk som hamnar i samma situation som mig och Peter!

Nu ska alla trådarkeologer få sina livs bästa tips när det gäller att få ur fastrostade eller ärgade vevlager som sitter stenhårt. Metoden som slår ALLT:

Mutterdragare.jpg

Testa och njut... :) I dom extremaste fallen så kan man få värma vevlagerhylsan.

Flatline skrev:
> Nu ska alla trådarkeologer få sina livs bästa
> tips när det gäller att få ur fastrostade eller
> ärgade vevlager som sitter stenhårt. Metoden som
> slår ALLT:
>
>
>
>
> Testa och njut... :) I dom extremaste fallen så
> kan man få värma vevlagerhylsan.

Kan tänka mig att det borde funka bra. Grymt tips. Jag ska ge mig i kast med ett (förmodat) fastrostat vevlager snart så provar nog det som första åtgärd ;)

Tillbaka
Topp