Hur dyr cykel vågar du ställa på stan?

InTheZone

Aktiv medlem
Liten fråga såhär i vårtider. Hur dyra cyklar vågar ni ställa utomhus på stan under dagen? Cykeltjuvarna verkar ju bli mer och mer fräcka och även med ultra-mega-bauta-lås så verkar det svårt att vara helt skyddad. Hur dyra cyklar vågar ni egentligen lämna utomhus under dagen medans ni arbetar eller går på stan ett par timmar?

Jag tänkte vi kunde göra en liten undersökning med några frågor och ni kunde få svara.

1) Vilken stad pratar vi om?
2) Är det en plats med mycket folk eller något avsides som en gränd eller öppet garage?
3) Skulle du säga att området känns stökigt, förtroendeingivande eller varken eller?
4) Värdet på denna cykeln som du lämnar över dagen?
5) Hur kraftigt lås använder du? Bara cykelns eget lås, lås + vajer, bygellås, kedja?
6) Har du någonsin fått cykeln stulen när den stod såhär? I så fall hur många gånger under hur lång tid?
7) Förutom det uppenbara att ställa cykeln i förråd vad skulle du rekommendera för att förhindra stöld?

Tack! :)

Senast ändrad:
1: Örebro
2: hyfsat mycket folk större delen av dygnet (centralstation)
3: varken eller
4: 600kr :-)
5: vajerlås från Clas O (billigaste)
6: ett misslyckat stöldförsök som resulterade i demolerad cykel
7: just i detta fall så hade nog ett bygellås avskräckt tjuven från första början och cykeln hade kanske klarat sig. Så mitt tips är väl att inte ha det billigaste låset utan ha ett hyfsat som kanske avskräcker ska-bara-cykla-hem-från-krogen-på-fyllan-tjuven.

Jag låser givetvis min lyxigare pendlare utanför butiker och liknande, dubbla bygellås i stabila fundament. Aldrig blivit utsatt för stöldförsök på den faktiskt.

Äger inga cyklar som känns säkra att parkera överhuvudtaget. Blivit av med två rel billiga vardags-pendlare i runt 10 000-kronorsklassen på ett halvår. En parkerad i en halv dag och så en via inbrott.
Tvingas jag parkera utom synhåll blir det tre lås och ett med larm. (abus amparo ramlås för bakhjul som alltid sitter på, godkänt men ser ju riktigt lättforserat ut, abus Granit-X-Plus för fastlåsning av ram och framhjul, dessutom tung jäkla kätting (klädd) och klass 3-hänglås och dessutom ett slanglås med larm. Denna procedur är alltså om jag vet med mig före jag sticker ut att jag måste ställa cykeln mer än någon enstaka minut utom synhåll, för tungt att bära på vanligtvis.

Det räcker med stölder för min del! Är för dyrt och meckigt att skaffa allt nytt... Och någon förhoppning över att polisen skulle höra av sig att de fått in cykeln håller jag inte... Och hellre en ny cykel än en demolerad, antagligen rensad cykel, aka endast ram!

Om jag hade en beggad cykel köpt för 200 spänn kanske jag skulle våga ställa den endast låst med något slanglås el nått.. Oftast har man dock massa krimskrams som lampor och däck mm som man ändå måste skaffa nytt osv. Så inte så kul att bli av med den heller, enda grejen är väl att finns det finare cyklar i närheten så kanske potentiella tjuvar hellrevtar någon/några av dem...

Jag har 2 cyklar jag kan ta ner på stan om jag behöver uträtta ärenden, den ena är en scott mtb (80-90 tal) som är singlifierad och jag köpte för 400kr kanske 2004 och den andra är en racer som jag fått och kostat på ett nytt bakdäck och det är samma cyklar jag har till jobbet.

Aliide sa:
Äger inga cyklar som känns säkra att parkera överhuvudtaget. Blivit av med två rel billiga vardags-pendlare i runt 10 000-kronorsklassen på ett halvår. En parkerad i en halv dag och så en via inbrott.
Tvingas jag parkera utom synhåll blir det tre lås och ett med larm. (abus amparo ramlås för bakhjul som alltid sitter på, godkänt men ser ju riktigt lättforserat ut, abus Granit-X-Plus för fastlåsning av ram och framhjul, dessutom tung jäkla kätting (klädd) och klass 3-hänglås och dessutom ett slanglås med larm. Denna procedur är alltså om jag vet med mig före jag sticker ut att jag måste ställa cykeln mer än någon enstaka minut utom synhåll, för tungt att bära på vanligtvis.

Det räcker med stölder för min del! Är för dyrt och meckigt att skaffa allt nytt... Och någon förhoppning över att polisen skulle höra av sig att de fått in cykeln håller jag inte... Och hellre en ny cykel än en demolerad, antagligen rensad cykel, aka endast ram!

Om jag hade en beggad cykel köpt för 200 spänn kanske jag skulle våga ställa den endast låst med något slanglås el nått.. Oftast har man dock massa krimskrams som lampor och däck mm som man ändå måste skaffa nytt osv. Så inte så kul att bli av med den heller, enda grejen är väl att finns det finare cyklar i närheten så kanske potentiella tjuvar hellrevtar någon/några av dem...
Intressant med larm. Vad är det för larm?

1. Stockholm/Solna/Sundbyrg
2. Oftast publika cykelställ på tämligen folktäta områden.
3. Det känns tryggt, men är det inte.
4. 15000 kr
5. Ett Abus lås. Det som är platt med sex leder på. Ligger på runt tusenlappen.
6. Blivit av med två cyklar på en vecka i Sundby erg. Båda låsta med mindre avancerade lås (100-300 kr). Cyklarna var inköpta på XXL och Biltema så låset ska ju intr kosta halva vykelns värde.
7. Jag tror två lås avskräcker tjuven. Om man inte ställer för fina cyklar ute.

Senast ändrad:
det går inte längre att låsa fast en cykel med någon säkerhet, inte sedan batteridrivna vinkelslipar kom.

ska man lämna en cykel som inte buset vill ha ska det iaf inte vara en damcykel 28 tum. 4 av 5 stulna lär vara av sån modell. cyklar som ändå ratas är enklare vuxencyklar med 26 tum.

ska man ändå låsa fast hojen bör det vara på en högtrafikerad plats som utanför en mcdonalds.

om du tror ditt lås är säkert, sök då en video på tuben om hur man bryter upp det. finns i princip alltid, och lätt går det.

låser därför inte cykeln alls, tar med den in. på bion. på restaurangen. på jobbet.

en brompton.

1) Uppsala
2) Tågstation
3) Mycket cyklar, massor med cykelstölder.
4) 250kr
5) Bygellås
6) Nej
7) Köp en cykel på Biltema, haft billiga cyklar från Biltema som slit och släng cyklar och inte ens tjuvarna vill ha dem. Biltema klistermärken är en fantastisk stöldmärkning!

svar till trollskogen. man frågar inte. bara att fälla ihop cykeln och ta med den in. har aldrig ifrågasatts av någon. på bio brukar jag iofs trä över ett fodral.

det här är ett av dom tyngre vägande skälen att skaffa en bromptoncykel.

kais01 sa:
svar till trollskogen. man frågar inte. bara att fälla ihop cykeln och ta med den in. har aldrig ifrågasatts av någon. på bio brukar jag iofs trä över ett fodral.

Eller ett körkort.

kais01 sa:

Ok. Då förstår jag. När jag vill ta in min cykel i vanliga affärer så knorrar dom....

1. Söderköping.
2. Jobbet skulle jag säga ligger nästan ute på landet, man hinner iallafall passera tätort upphör skylt och det blir 70. Och där ute befinner sig bara vi som jobbar där och en och annan husägare i närheten.
3. Det känns som att det är förtroendegivande, fast det är det väl inte egentligen.
4. 4999:- och 3999:- på rean.
5. Jag använder cykelns egna lås och ett 39:- vajergrunka från Abus inhandlat på hagacykel.
6. Nej, aldrig.
7. Ta med den in på jobbet, hemmet och mataffären mm.

1. Göteborg
2. Centralstationen/Drottningtorget
3. Dagtid känns det lugnt nattetid lämnar jag inte cykeln här frivilligt
4. Använder en enklare merida big nine striker när jag parkerar ute (köpt för 3999kr på xxl rea.)
5. Vajerlås (499kr)så jag kan fästa den i något som sitter fast.
6. Nej
7. Har du en dyr cykel. Stick och köp en billigare på xxl under rean som du kan köra runt i city med.

Senast ändrad:
1) Vilken stad pratar vi om?
Stockholm
2) Är det en plats med mycket folk eller något avsides som en gränd eller öppet garage?
Har de senaste åren parkerat vid en mycket diskret personalingång som är mörk eller fastlåst ca 20 meter utanför ingången till en polisstation.
3) Skulle du säga att området känns stökigt, förtroendeingivande eller varken eller?
Förtroendeingivande.
4) Värdet på denna cykeln som du lämnar över dagen?
Nyanskaffningsvärde runt 15-20000.
5) Hur kraftigt lås använder du? Bara cykelns eget lås, lås + vajer, bygellås, kedja?
Kätting som lämnas över natten (den grövsta som man hittar på Clas Ohlson). Ibland på andra ställen kan jag använda Hiplok (den kraftigare varianten).
6) Har du någonsin fått cykeln stulen när den stod såhär? I så fall hur många gånger under hur lång tid?
Nej. (Dock med bra lås, men ej fastlåst, blivit av med fyra sunkiga cyklar på tre år nattetid vid järnvägsstationer.)
7) Förutom det uppenbara att ställa cykeln i förråd vad skulle du rekommendera för att förhindra stöld?
Inte lämna nattetid. Ställa den vid platser där det rör sig mycket folk. Låsa fast den lite "krångligt" - jag inbillar mig att det är lite jobbigare att såga och hålla på om den står lite inklämd trångt mitt i cykelstället. Alltid använda grövre lås än på cyklarna bredvid.

1. Göteborg
2. Både och. Parkerar över hela stan och alla tider på dygnet.
3. Dagtid och kväll känns det lugnt. Vågar inte lämna över natten.
4. Värde max 1000:-
5. Använder ett abus bygellås
6. Aldrig fått cykeln stulen. En lampa blev plockad när jag lämnade den utanför Ullevi under natten.
7. Det bästa tipset är väl att undvika snabbkopplingar på sadel och hjul och att använda en ful cykel som ingen vill ta.

Jag har en 26" herrcykel som är ganska luggsliten. Den ser kass ut men funkar perfekt. Känns inte som att tjuvar kollar status på drivlina och bromsar utan endast ser om det finns dämpad gaffel och fin lack ;)

tror kanske det finns två vanliga typer av cykeltjyvar--

tillfällighetstjuven tar gärna en ful cykel för att lösa ett transportbehov där och då. lås funkar. cykeln hamnar efter utråttat ärende i ett cykelställ eller buske någonstans. din 26a kan gå åt, men låser du fast den är du i princip trygg.

tjuven som skall sälja cykeln, stoppas inte av lås. stjäl det som går lätt att sälja till ett pris som inte väcker uppmärksamhet, senaste åren alltså i 4 fall av 5 en 28 tums damscykel. din 26a går säker. herrcyklar ratas. dyra eller speciella cyklar är indiskreta, ägaren kan tänkas jaga efter dig på sociala medier, farligt att stjäla, besvärliga att sälja till rätt pris, det blir ofta så att en köpare blir misstänksam.

dom som stjäl fina cyklar för att använda själva är nog lätt räknade.

men som sagt, köp en brompton och slipp ångesten.

Tillbaka
Topp