Hur en SID SL 2001 inte ska se ut! (Början på retrorenovering)

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Grabben har haft en SID SL på sin cykel ett bra tag. Smackade på den då den väger absurt lite (1220 gram okapad).
Lyckade komma över en fin ram (till mig själv) och kände att jag behövde den gaffeln till den ramen. Samt att han sa att den krånglade.
Sagt och gjort så åkte jag och köpte ny gaffel till grabben och slängde på hans cykel. För att sen ta en kik på SIDen

Började riva isär gaffeln för att se vad som behövs göras.. Det var "något" värre än vad jag trodde och då hade jag väldigt låga förväntningar med tanke på när den servades sist.

Plockade isär och redan när jag drog ut innerbenen så insåg jag att det här är inte bra..

IMG_20200328_111154931.jpg

Tror vi ska titta in i ytterbenen.. Fy fan, bara doften fick mig att klökas..

IMG_20200328_111252595_HDR.jpg
IMG_20200328_111555649_HDR.jpg

Fjädersidan är tät och fin och behöver ingen större kärlek.
Dämparenheten verkar inte vara några problem med. Men lockouten känns mindre bra, nåntingt tog stopp mekaniskt när jag komprimerade gaffeln. Ser ingenting som är fel när jag skruvar isär prylarna, men när jag skruvade ihop det igen vara för att testa vart felet ligger så går lockouten helt plötsligt inte att skruva på alls.. Mycket förbryllande. Nu är det ett mindre problem då jag aldrig kommer att använda lockouten.

Problemet ligger däremot i skicket på framförallt innerbenen. Ytterbenen går nog att få liv i iallafall.

Men om någon sitter och trycker på en SID från 00-02 där dämpare/fjädersida är kaputt men innerben och ytterben är fräscha (på insidan) så är jag oerhört intresserad.

En liten sneakpeak på projektet också. Ramen är en Specialized Stumpjumper S-Works Team Edition från -97. Hade en likadan fast grön på den tiden, dock inte en Team. Så cykelägandet har snurrat ett varv.
Till hojen blir det full XTR 950, flera av delarna är från den jag hade på den gamla.
Hjul är inte klart ännu, dom som sitter på är till ett annat retroprojekt som än så länge är dolt i dunklet..
Japp den är kort och brant som fan (inte riktigt så brant som på bilden, det är ingen luft i den positiva kammaren just nu) och styrstammen som ska dit är 120 mm lång!!

IMG_20200328_120513046_HDR.jpg

Senast ändrad:
Tjena!

Ja just det, andra saker som sökes är XTR 950 framväxel + reglage samt vevlager.
Skulle någon sitta på en gammal Flite som dom aldrig sitter på, eller annan tidskorrekt finsadel så är jag intresserad också.
Även ett lätt och fint styre sökes. Finhjul för fälgbroms är också intressant. Typ första generationens CrossMax eller X517 (röda är drömmen, det satt det original) på fina nav.

Jag stöttar det här projektet på avstånd och hoppas att det blir en komplett cykel i slutändan. Sitter tyvärr inte på någon av delarna som behövs.

Hej .

Jag har både en blå SID SL från den tiden och ett par Shimano-hjul med fälgbromsbana och skivfäste. Modellen heter WH-M575. Allt är i OK skick.
Grejerna satt på en Spec S-works M5 HT som jag uppgraderade med ny dämpare och hjul för några år sedan så det lär inte vara något jag behöver igen. Tänkte väl också använda dämparen till en lättviktare till barnen, men nu har de vuxit förbi den åldern och kör med vuxenstorlek istället.

De finns i Jönköping, om det kan vara av intresse.

/Tobias

Jag hade en Xtr 950 bestyckad S-Works M4 runt -05. Ramen sprack, och grejorna ligger i lådor i garaget. Tyvärr rätt säker på att just reglagen var XT (plus att frambroms försvunnit under resan). Har alltid tänkt göra nåt roligt med det, retroprojekt av nåt slag, men det blir nog aldrig av.
Så en framväxel finns i Östergötland.

Hej.. 26"?? Stenåldersgeometri?? Fälgbroms??? Till grabben?? Skulle det inte kännas liiite bättre om DU körde ihjäl dig på den där dödsmaskinen?? Kan ge mig den på att du hittade vraket bredvid nån död krake i skogen, som låg där å ruttnade. 2020 nu
, vettu... mvh borano20

Hej.. 26"?? Stenåldersgeometri?? Fälgbroms??? Till grabben?? Skulle det inte kännas liiite bättre om DU körde ihjäl dig på den där dödsmaskinen?? Kan ge mig den på att du hittade vraket bredvid nån död krake i skogen, som låg där å ruttnade. 2020 nu
, vettu... mvh borano20

Tjena!

Läs om första inlägget igen.. SIDen satt på grabbens 26" innan. Han är 135 cm lång så det är helt rätt hjulstorlek för honom ett tag till. Han har skivbromsar och ganska feta däck. Ganska brant gaffelvinkel på hans hoj iofs, men han har inte gjort en enda OTB ännu, fast han står på rätt bra i skogen. Men han väl bra teknik helt enkelt.

S-Worksen bygger jag till mig själv och jag tror inte jag kommer slå ihjäl mig på den heller. Gick och köra på inrätta bra stök på den tiden också..

Tjena!

Enda bilden jag har på gamla hojen, ska iofs finnas någon i ett klassiskt fotoalbum också, måste nog leta upp det.
(Ja, jag hade inte så stort konsekvenstänkade på den tiden)
p3pb2791.jpg

Fotocredd Tobbe/Frost

Tjena!

Läs om första inlägget igen.. SIDen satt på grabbens 26" innan. Han är 135 cm lång så det är helt rätt hjulstorlek för honom ett tag till. Han har skivbromsar och ganska feta däck. Ganska brant gaffelvinkel på hans hoj iofs, men han har inte gjort en enda OTB ännu, fast han står på rätt bra i skogen. Men han väl bra teknik helt enkelt.

S-Worksen bygger jag till mig själv och jag tror inte jag kommer slå ihjäl mig på den heller. Gick och köra på inrätta bra stök på den tiden också..

Ah, ok, nu förstår jag. Trodde att 120 mm stam var något lång till ett barn.

Första dagen min son bytte från 67 till ny cykel med 69 grad gaffelvinkel ramlade han två gånger, men han blir snabb van av snabbare styrningen. Har just bytit till en angleset och nu är gaffelvinkeln närmare 67 grad igen. Har dock inte märkt en namnensvärt förbättring i åkningen, men antar att ett år träning på tuffa stigarna med 70 grad (med sag) vinkel har gjort honom duktig.

Ah, ok, nu förstår jag. Trodde att 120 mm stam var något lång till ett barn.

Första dagen min son bytte från 67 till ny cykel med 69 grad gaffelvinkel ramlade han två gånger, men han blir snabb van av snabbare styrningen. Har just bytit till en angleset och nu är gaffelvinkeln närmare 67 grad igen. Har dock inte märkt en namnensvärt förbättring i åkningen, men antar att ett år träning på tuffa stigarna med 70 grad (med sag) vinkel har gjort honom duktig.

Tjena!

Förstår nu hur första inlägget kan misstolkas, redigerat nu.

Förra året letade jag lite efter en gammal SID till min sons mtb, men hittade aldrig en. Var också rädd för hur den skulle se ut på insidan och har ingen verkstad i lägenheten för att serva gaffel.
Hur har du anpassat dämpningen till barn? Lättare olja?

Förra året letade jag lite efter en gammal SID till min sons mtb, men hittade aldrig en. Var också rädd för hur den skulle se ut på insidan och har ingen verkstad i lägenheten för att serva gaffel.
Hur har du anpassat dämpningen till barn? Lättare olja?

Tjena!

Inget byte av olja, körde bara slå slö retur som möjligt. Den packar inte ihop under så lång vikt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp