Hur få loss däck?

KjellF

Aktiv medlem
Hur få loss däck?
Hej,

Som rubriken lyder, hur får jag loss ett däck från fälgen? Efter mycket våld har däcket lossnat på ena sidan av fälgen men jag får inte loss den andra sidan. Det vanliga med att trycke med tummen räcker inte. Det räcker inte ens med att vrid-bända med en polygrip. Jag har skurit av däcket och bänder med en tång men allt som händer är att jag sliter itu däcket längs med fälgen.
Jag har ett Schwalbe Pro One med tubeless vätska på en Hunt kolfiberfälg.
Kjell

Hur få loss däck?
I all välmening, snälla, sluta direkt. Polygrip och kolfiberfälg känns inte rätt. Ta ett steg bak, ring en cykelmek och lämna in för däckbyte.

Det ska naturligtvis räcka med att använda däckjärn även om vissa smala däck och vissa däck-/färgkombinationer är erkänt svårjobbade.

Hur få loss däck?
I all välmening, snälla, sluta direkt. Polygrip och kolfiberfälg känns inte rätt. Ta ett steg bak, ring en cykelmek och lämna in för däckbyte.

Det ska naturligtvis räcka med att använda däckjärn även om vissa smala däck och vissa däck-/färgkombinationer är erkänt svårjobbade.
Problemt är att jag inte får in något däckjärn. Kanten på däcket släpper inte från fälgen. Självklart har jag inte bänt mot fälgen, jag har använt tången för att försöka vrida däcket från fälgen.

Hur få loss däck?
Om du nu har klippt av däcket så är det bara en stålvajer/ kevlar tråd som sitter kvar. Bara att klippa av den med en stark avbitare. Försök att inte skada fälgen om du inte redan har gjort det.
?

Hur få loss däck?
Som rubriken lyder, hur får jag loss ett däck från fälgen? Efter mycket våld har däcket lossnat på ena sidan av fälgen men jag får inte loss den andra sidan.
Problemt är att jag inte får in något däckjärn. Kanten på däcket släpper inte från fälgen.
Jag har haft liknande problem med att få loss ett tajt däck och kolfiberfälg
jag lyckades få loss däcket från fälgkanten genom att lirka/bända FÖRSIKTIGT med breda däcksverktyg i plast
Typ sådana här
continental-montagehebel-race-1.jpg

Hur få loss däck?
Jag brukar lägga hjulet, ställa mig på däcket och sen dra uppåt i fälgen med båda händerna (på sidorna om där jag har foten). Det brukar släppa omgående. Man får vara försiktig så att man inte skrapar fälgkanten bara.

Hur få loss däck?
Bra att det löste sig! Alla missförstod frågan vad det verkar.. Däcket måste ju limmats fast av något. Märkligt...
Finns ingen standard för slanglöst. Diametern på fälgbotten och kanttråd kan skilja. En fälg som också har en upphöjning för kanttråden att sitta i, förvärrar situationen lite mer. Min lösning var en tving och träkloss på en fälg där däcket satt fast.

Hur få loss däck?
Finns ingen standard för slanglöst. Diametern på fälgbotten och kanttråd kan skilja. En fälg som också har en upphöjning för kanttråden att sitta i, förvärrar situationen lite mer. Min lösning var en tving och träkloss på en fälg där däcket satt fast.
Fast det var ju inte det vanliga gamla problemet du talar om som denna tråden handlade om, även om alla verkade tro det.

Hur få loss däck?
Fast det var ju inte det vanliga gamla problemet du talar om som denna tråden handlade om, även om alla verkade tro det.
Sitter med precis samma problem, när jag bytt slang bak på grabbens mtb så satt däcket tvärfast men bara på ena sidan av däcket. Andra sidan var helt lös. Nu är punkan fram och däcket sitter helt fast i fälgen. Som det vore limmat. Cykeln är högst 2 månader gammal vad gör man?

Vad

Hur få loss däck?
Vad var problemet då? Jag uppfattade det som en kanttråd som sitter fast i kanten på fälgen som om den vore fastlimmad. Inte löst hängande där du inte kan trä över den från fälgen.

Detta är ett vanligt problem iom att det inte finns en standard för slanglöst.

Hur få loss däck?
Sitter med precis samma problem, när jag bytt slang bak på grabbens mtb så satt däcket tvärfast men bara på ena sidan av däcket. Andra sidan var helt lös. Nu är punkan fram och däcket sitter helt fast i fälgen. Som det vore limmat. Cykeln är högst 2 månader gammal vad gör man

Hur få loss däck?
Sitter med precis samma problem, när jag bytt slang bak på grabbens mtb så satt däcket tvärfast men bara på ena sidan av däcket. Andra sidan var helt lös. Nu är punkan fram och däcket sitter helt fast i fälgen. Som det vore limmat. Cykeln är högst 2 månader gammal vad gör man
En tving(gärna ganska lång som kläms fast i däcket), träkloss mellan fälg och tvingen. Den sida som inte sitter fast, den sidan sätter du träklossen på och arbetar tvingen pekandes mot navet. Använd tvingen som hävstång med all din vikt och hoppas på att fälgen inte går sönder. Alternativt träna tummarna, eller hitta en vän med starka tummar.

Hur få loss däck?
Ovan föreslås såpa, och något snällt lösningsmedel måste ju kunna rå på dessa lim. Kolla gärna på burken.

Trodde det här med limmade tubdäck skulle vara något modernt, men här går vi tillbaka till mekanikens början...

Hur få loss däck?
Ställ dig på däcket och dra i fälgen enligt mitt inlägg ovan, no tools required.

Hur få loss däck?
Jag tror på rikligt med talk på insidan vid montage av vanliga kanttrådsdäck, montagepasta/ stift för slanglöst. Det hindrar fastlimningen som sker när däck och fälg har kört i vatten. Lim för tubdäck är nog bäst.

Hur få loss däck?
Jag fick tips om att hälla varmt vatten på däcket, gjorde så en stund och tog en skruvmejsel och karvade lite. Det släppte hela vägen runt på den sida jag arbetade på den andra däcksidan sitter satt alltjämt kvar. Pilla in slangen och pumpade. Så däcket funkar nu. Men däcket rullar lite ojämnt och är tjockare på vissa delar.

Använde en lagad slang som jag såg vart lite tjockare när jag provpumpade den innan. Är det bättre att köpa en ny slang?

Samt att jag upplever att skivbromsen tar i lite hur jag än försöker centrera hjulet.

Är totalt kass på att skruva cyklar och nästa punka lämnar jag nog in den istället. För fan vilken tid jag lagt på detta nu ?

Hur få loss däck?
jag upplever att skivbromsen tar i lite hur jag än försöker centrera hjulet
Det finns speciella verktyg som kan förenkla centreringen av bromsok.
Jag har Hayes variant och den har förenklat bromsjusterandet en hel del för mig

Hur få loss däck?
Jag har en fälg där däcket gärna gifter sig på samma sätt.

Har en 25mm brett vinklat järn jag sticker ner och försiktigt bänder med. Väntar på att fälgen ska gå åt skogen.

Tillbaka
Topp