Hur få loss reflextape?

bojsänke

Ny medlem
Hur få loss reflextape?
Jag har lyckats få loss en gammal trött remsa från styrhuvudet på den cykel som var i störst behov av fräscha reflexer, men det krävdes varmsluftspistol och spackelskrapa. Hur jag än gjorde fick jag bara loss små smulor åt gången och jag lyckades smälta yttersta plasten på bromshöljet.
Den hade nog suttit några år... Och jag borde nog gjort det i samband med hölje-/vajerbyte. Men, ändå, jag bävar inför nästa cykel vars reflexer börjar se lite trötta ut de också.

Finns det något bra trick man kan ta till, eller tips på någon lämplig film att lägga under som är lättare att ta bort? Helikopterplast?

Hur få loss reflextape?
Kanske svårt att omsätta i praktiken, men ett gammalt trick för att få loss självhäftande prylar är att kyla ner dem. Då blir adesivet hårt och klistrar sig inte fast lika lätt. Prova kylspray kanske? Värmer du så blir det nog bara värre även om du förstås mjukar upp allt så att det blir lättare att skrapa.

Hur få loss reflextape?
När jag hade mc med kedja var jag alltid noga med att bakfälgen var vaxad med bilvax. Det underlättade borttvättandet av kletig mc-kedjeolja. Om det hjälper mot klistermärken och telp har jag ingen aning om men det lär knappast försvåra.

Kjell

Hur få loss reflextape?
Hm, ja, kylspray ska jag nog prova. Ett möjligt problem jag ser är dock att tapen är så skör att den smular sig även vid rumstemperatur. Kyler man ordentligt blir det nog knappast bättre.
Och att en aluminiumram är en rätt bra värmreledare, så det lär nog gå åt rätt mycket kylspray om man ska få någon effekt. Även med varmluftspistolen får man stå ett bra tag innan det är mer än filmens yta som faktiskt blir varmt.

Hur få loss reflextape?
Visst kommer tejpen troligen fortfarande smula sig, men poängen med kylsprayen är ju att klistret ska tappa vidhäftning. Så även om tejpen smular borde den bli enklare att avlägsna.

Hur få loss reflextape?
En otestad tanke på temat. Om man skulle lägga på ett lager av nånting som häftar bra i reflexdekalen, typ ett lim som är köldsprött, och sedan kyler. Får man bort alltihop då på en gång?

Hur få loss reflextape?
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm, ja, kylspray ska jag nog prova. Ett möjligt
> problem jag ser är dock att tapen är så skör
> att den smular sig även vid rumstemperatur. Kyler
> man ordentligt blir det nog knappast bättre.
> Och att en aluminiumram är en rätt bra
> värmreledare, så det lär nog gå åt rätt
> mycket kylspray om man ska få någon effekt.
> Även med varmluftspistolen får man stå ett bra
> tag innan det är mer än filmens yta som faktiskt
> blir varmt.

Tejpen i sig kan man nog inte göra så mycket åt, men med lite tur så klibbar den inte mot underlaget om temperaturen är tillräckligt låg. Så försök pilla loss ett hörn inna du kyler, och dra sen försiktigt så kanske hela klabbet släpper:-)
Släpper det istället mellan tejp och klibb så kan du tvätta bort klibbet med aceton sen.

Miss Lycka skrev:
> Kylspray är vanligtvis inget bra för miljön.

"Inga förväntade ekologiska effekter vid normal användning."

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36521_SDB.pdf

Hur få loss reflextape?
Miss Lycka skrev:
> Kylspray är vanligtvis inget bra för miljön.

Nä. Och dessutom fungerar värme bättre. Värm med lägre temperatur och längre så brukar det släppa, men går åt tålamod och försiktighet. Det gäller att få addessivet att börja flyta.

Hur få loss reflextape?
Men det finns inget bra mellanlager som både sitter när man vill att det ska sitta och är någorlunda lätt att få loss i ett stycke när man önskar?

Hur få loss reflextape?
bojsänke skrev:
> Men det finns inget bra mellanlager som både
> sitter när man vill att det ska sitta och är
> någorlunda lätt att få loss i ett stycke när
> man önskar?

Finns säkert, men bäst är att byta innan de blir för gammalt och fast

Hur få loss reflextape?
Olivolja funkar fint, applicera väldigt sparsamt vänta sedan och låt det tränga in ordentligt.
Sedan är det bara att peta bort men spill för allt vad du gör inte på skivor/belägg bara...

Ett husmorsknep som dessutom funkar finemang när man ska ta bort plåster och häftade bandage

Hur få loss reflextape?
bojsänke skrev:
> Jag körde skrivbromsrengöring för
> klisterresterna...

Oj! Tål lacken det? DOT4 bromsvätska löser lim bra också, dock löser den vissa lacker också..

Hur få loss reflextape?
Andra gången jag tittar i denna tråd nu, Undrar fortfarande lite varför man inte sätter den nya tejpen över den gamla?
Om det nu var så svårt att få loss, Menar jag. Gör rent med en scotchbrite och lite av badrumsrengöringsmedelet som står där under handfatet.

Hur få loss reflextape?
Mange. skrev:
> Andra gången jag tittar i denna tråd nu, Undrar
> fortfarande lite varför man inte sätter den nya
> tejpen över den gamla?
> Om det nu var så svårt att få loss, Menar jag.
> Gör rent med en scotchbrite och lite av
> badrumsrengöringsmedelet som står där under
> handfatet.

Vet du vad tejp väger? Dessutom ökar ju luftmotståndet om man gör så!!

Hur få loss reflextape?
Scotchbrite repar väl dessutom.
Badrumsregöring är nog inget för hojen heller om det inte är nån mild såpa möjligen.

Hur få loss reflextape?
Mange. skrev:
> Andra gången jag tittar i denna tråd nu, Undrar
> fortfarande lite varför man inte sätter den nya
> tejpen över den gamla?

Höljen ligger an så jag tror att den skulle rynka och spricka ännu fortare då. Redan stumt mot lacken "kletar" den runt höljena.

Rattnalle skrev:
> Provat någon sorts label off? Funkar fantastiskt
> bra till allt jag provat.

Nej, men jag borde kanske. Jag har tänkt att ytan är så tät och limningen så bra att det inte går få någonting att tränga in faktiskt. Den ska ju hålla på allt från lastbilskapell till livbåtar i de skitigaste miljöer.

Bengt-re skrev:
> Oj! Tål lacken det? DOT4 bromsvätska löser lim
> bra också, dock löser den vissa lacker också..

Verkar så. Fungerade också till dekalklisterresterna på fälgarna. Ingen förändring där heller vad jag kan se. Det är ju bara någon sorts väldigt flyktig oljeprodukt, egentligen.

Hur få loss reflextape?
Ingen som funderat på att först sätta eltejp på ramen och sedan reflextejp ovanpå? Då borde det inte vara
några problem att få bort det senare vid behov.

Tillbaka
Topp