Hur få loss vevparti som sitter fast?

rois

Aktiv medlem
Hej,

Jag skall byta vevparti på min cykel, och försöker ta av vevpartiet med en pedalarmsavdragare från Biltema. Men det blir tvärstopp. Jag skruvar in avdragaren tills det tar emot, sedan försöker jag dra den runt med en stor skiftnyckel med all min kraft. Men inget händer, jag kan inte dra in avdragaren mer. Likadant på vänster sida, vänster pedalarm sitter också fast.

När jag ser på instruktionsvideor på YouTube ser allt så enkelt ut, dom använder nästan ingen kraft!

Hur skall jag lossa vevparti/pedalarm? Dra ännu mer och riskera att gängorna i aluminium armarna ryker, eller slå loss armarna och riskera att dom kröks?

Eller finns det något knep som cykelmekaniker använder?

Vad är det för vevlager?

När jag skulle smörja fyrkantsvevlagret på min gamla racer upptäckte jag att ena veven har gängrensad men jag la ett spräckjärn i springan och slog med hammare från alla fyra håll i tur och ordning tills det lossnade. Veven fick små märken men det fungerade klart över förväntan.

Det skadar ju inte att prova förutsatt att du har ett lager som sticker ut lite så att du kilar in järnet mellan ram och vev utan mellan vevlager och vev. Sen slår du riktigt hårt ett par gånger på varje sida.

Att värma är ett annat populärt tips. Gaslåga eller värmepistol och värm på riktigt ordentligt. Sen prova med avdragaren eller våld igen.

Jag blir lite osäker på hur du menar. Men grundregeln är att kolla så att avdragarens spindel endast trycker mot änden på vevaxeln och inte på vevens gods. Gänga in avdragaren hela vägen och skruva in spindeln tills det uppstår en kraft som vill dra av vevarmen. Härifrån kan man knacka, värma och ha sig för att hjälpa till. Men tar du i och skruvar allt som går på spindeln på en Biltemaavdragare är det troligt att den kommer ut snett ur vevarmen och tar aluminiumgängan med sig.

Mycket möjligt att du redan tänkt på det, men säger det ändå (kan hända den bäste):
Har du kollat så att "spetsen" på avdragaren verkligen går igenom hålet på veven så att den kommer in och trycker på axeln? Annars blir resultatet att man bara står och försöker dra loss vevarmen från sig själv utan att åstadkomma någonting.

Jo, avdragaren når fram till vevaxeln så att den trycker på axeln. Det blir tvärstopp när avdragaren/spindeln når fram. Jag provade även att slå avdragaren får att se om det går att "vicka" loss vevarmen. Men inget händer. Jag får prova med lite mer imorgon.

rois skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, avdragaren når fram till vevaxeln så att den
> trycker på axeln. Det blir tvärstopp när
> avdragaren/spindeln når fram. Jag provade även
> att slå avdragaren får att se om det går att
> "vicka" loss vevarmen. Men inget händer. Jag får
> prova med lite mer imorgon.

Sitter det inte en magnetisk bricka på spindeln som måste plockas bort för att anliggningen bara skall bli på axeln när det är fyrkantsaxel? Jag skulle nog satsa på "lagom" förspänning av spindeln. Värma vevens utsida vid infästning med en varmluftspistol och sedan knacka till spindeln och skruva lite till och knacka igen. Sticker gängan då så är det typ vinkelslip/bågfil som gäller. Lycka till!

Jag fick loss både vevparti och vänster pedalarm till slut. Det hjälpte inte att värma med gaslåga. Men tack vare att lågprisverktyget från Biltema är så pass långt, så kunde jag helt enkelt få loss armarna genom att slå så hårt jag kunde på ytterändan av avdragaren. Verktyget ger ju en lång hävarm. Med en "finverktyg" från ex Parktool tror jag inte att detta fungerat. Dom ser ut att vara kortare.

En följdfråga är hur jag undviker att få vevparti och pedalarm så hårt fastsatta?

Nu när jag har fått av grejorna, så har jag lite funderingar och frågor om att "växla" ned cykeln, med kassett och vevparti som ger lägre utväxling. Men dom frågorna får jag ställa i en annan tråd.

rois skrev:
Jag skruvar in avdragaren tills det
> tar emot, sedan försöker jag dra den runt med en
> stor skiftnyckel med all min kraft. Men inget
> händer, jag kan inte dra in avdragaren mer.

På den här formuleringen låter det som att du skruvade in avdragaren, o sen fortsatte försöka skruva in den, istället för att skruva på den tapp som trycker av vevpartiet från vevlagret.
Du kanske inte menar så. Eller så menar du så, o den har väl alla gjort någon gång o inte kopplat varför det sitter så satans hårt.
Nå, nu är den lös.
Kopparpasta är väl standardknepet för att saker inte ska sitta ihop för bra.

Miss Lycka skrev:
> Använd inte BT:s vevarmavdragare!

Jag måste hålla med. Längst ut på avdragarens axeltapp saknas en
del som kan rotera fritt vilket gör att man trots löjligt högt vridmoment
inte lyckas åstadkomma någon större avdragskraft. Friktionen mot
4-kantaxeln blir helt enkelt för hög. Skit!

Ok, tack för upplysningen. Då får jag köpa en bättre avdragare till nästa gång.

Men jag provade även att "slå" tillbaka pedalarmen. Den satt fast. Sedan skruvade jag ut den utan problem med Biltema avdragaren. Så troligtvis har pedalarmarna suttit väldigt hårt från början.
Det får bli kopparpasta, eller kanske hellre aluminiumpasta när jag monterar delarna igen.

Såg att du fick lös den, nästa gång kan du drar år bulten till avdragaren så den är ordentligt spänd, sedan slår du på den med en hammare/slägga, spänner efter och samma procedur igen.

Senast ändrad:
Kenj skrev:
> Såg att du fick lös den, nästa gång kan du
> drar år bulten till avdragaren så den är
> ordentligt spänd, sedan slår du på den med en
> hammare/slägga, spänner efter och samma procedur
> igen.

Herre'gud!

Har man en avdragare från BT så är detta ett sätt som funkar bättre än att bryta och bända..
När man tar bort ett svänghjul i aluminium gör men enl. ovan, börjar med hävarm så drar man sönder gängorna direkt.

Det är så man gör med nästan alla axelavdrag.
-1 Skruva in verktyget
-2 Spänn åt avdragsskruven så mycket man törs.
-3 Slå med slägga/hammare på avdragsskruven
-4 repetera 2-3 tills saken lossat. Addera värme om inget händer.

Jag har tagit bort över 1000+ vevpartier och har aldrig slagit med någontig på avdragaren. Dessutom har jag (oftast, beroende på typ av vevparti) använt samma avdragare 1975-~

Ni som är insatta i cykel-världen får gissa vad det är för fabrikat på avdragaren :-)

Senast ändrad:
Det allra, allra allra bästa för trilskande vevpartier är värme. En varmluftspistol räcker. Värm ordentligt, om möjligt tills lite spott på fingret fräser mot vevpartiet. Sedan lossnar även det mest fastkletade vevparti. Fast kanske ändå inte om du använder en skitavdragare från Biltema.

rois skrev:
> Ok, tack för upplysningen. Då får jag köpa en
> bättre avdragare till nästa gång.
>
> Men jag provade även att "slå" tillbaka
> pedalarmen. Den satt fast. Sedan skruvade jag ut
> den utan problem med Biltema avdragaren. Så
> troligtvis har pedalarmarna suttit väldigt hårt
> från början.
> Det får bli kopparpasta, eller kanske hellre
> aluminiumpasta när jag monterar delarna igen.

Det senare är klokt....
Med kopparpasta mellan alu (vevarmen) och stål (vevaxeln) skapar du prima förutsättningar för galvanisk korrosion.
Hoppas du använde mothåll när våld användes, annars skadas lagerskålarna.

GurraG skrev:
> Jag har tagit bort över 1000+ vevpartier och har
> aldrig slagit med någontig på avdragaren.
> Dessutom har jag (oftast, beroende på typ av
> vevparti) använt samma avdragare 1975-~
>
> Ni som är insatta i cykel-världen får gissa vad
> det är för fabrikat på avdragaren :-)

Förmodligen en sann kvalitetstillverkare...

PG

Tillbaka
Topp