Hur få med sig ryggsäck på cykeln?

Karin_P

Aktiv medlem
Om man inte vill ha den på ryggen alltså. Och då tänker jag en ryggsäck modell stor. Om en ska ut på tur, och tänker sig att cykla till där turen startar. Att ha ryggan på ryggen gör ryggen svettig, det gör ont i baken och det går inte att titta framåt för att hjälmen tar i toppen på ryggan.

Vill fästa den på tvärs över pakethållaren, men det blir för vingligt och den hasar ner på sidan. Tänker mig några pinnar som sticker ut åt sidorna och stagar upp, men finns det båt smart sätt att göra det?
-Enkelt att få på/av
-Lätt
-Kanske går att fälla ner eller upp när de inte används
Tänkte kanske buntbanda fast teleskopstavarna på tvärs, men blir ju lite pyssel att ta av när de ska användas. Eller låna ett par snökäppar längs vägen, men de kanske är lite sladdriga.

Nu syns det ju knappt för det är så mörk bild. Men typ så, fast med storryggan, och utan att det sitter en cykelväska på sidan som gör att det inte rasar av.
9B57766A-8853-49E1-B25F-CAA138DAD52A.jpeg

HeHe, ny sport, BikeSkiing ? Det är väl bara att testa och prova. Kanske några små lätta vattentäta cykelväskor tex Altura, med prylar i, och sen ryggan ovanpå pakethållaren. Ta sen loss väskorna och packa dom i ryggan och dra iväg. Sådana väskor är mkt lätta och smidiga, inte alls som Ortlieb.

Har något liknande vid BikeRafting, då är det en Raft och en liten rygga på pakethållaren.
.

b73.jpg

Senast ändrad:
Hej.. Prova om du kan spänna fast säcken på vänster sida av pakethållaren. Jag gjorde så på min första längre tur, funkade bra men det var kanske enklare då eftersom det var en ramsäck. mvh borano20

Tänkte det skulle vara sjysst att slippa hålla på och packa om från cykelväskor till rygga, fast det är ju såklart ett enkelt alternativ. Vagn vore nog enklast för att få med både rygga och skidor. Men det kan vara lite kreativ snöröjning här, så det kanske blir svårframkomligt.

Tänkte mer att man kan ta cykelväskorna och pula ned dom i ryggan, utan att packa om ... Då har man samma packning både när man cyklar och vandrar (åker skidor), så man vet var allt är.

Framkomligheten lär inte vara
Sämre än nuvarande setup

Framkomligheten lär inte vara
Sämre än nuvarande setup

Hehe, det har du nog rätt i. Hade dryga två mil till fjället, och det var väl inte den mest fantastiska cykeltur jag haft. Var tungt när det var motvind och bilvägplogaren dumpat sin snö på cykelbanan.

förslagsvis ett par plankor lagda på tvären fastspända i pakethållaren med skidremmar. ryggsäcken på tvären liggandes på rygg så remmar inte åker in i hjulet.

skidorna hängande på högkant under plankorna, längs varsin sida av cykeln.

Går det kanske att montera en skida på var sida av pakethållaren så att det blir en lite bredare plattform och sedan fästa ryggsäcken ovanpå längsmed istället för på tvären som på bilden.
Kommer såklart bli mycket bakvikt men jag tänker att det blir bättre än att försöka lösa något som skall klara av krafterna från sidogungandet.

För framtiden, då det knappast går att bygga mitt under en tur, hade jag nog försökt montera någon typ av krokar/fästen på ryggsäcken så att den kan monteras på ena sidan av pakethållaren, likt en vanlig packväska.
Förutsätter såklart att du då bara kör en av Ortlieb-väskorna och har ryggsäcken på andra sidan samt att man nog behöver göra lite hål och ha någon extra uppstagning på insidan av ryggsäcken.
(blev nu lite sugen på att bygga ihop något sådant för kombinerad cykling/vandring)

//j

Går det kanske att montera en skida på var sida av pakethållaren så att det blir en lite bredare plattform och sedan fästa ryggsäcken ovanpå längsmed istället för på tvären som på bilden.
Kommer såklart bli mycket bakvikt men jag tänker att det blir bättre än att försöka lösa något som skall klara av krafterna från sidogungandet.

//j

Där är du nog något på spåret. Blev mycket vinglande med den befintliga setupen. Bakvikt märker man nog inte lika mycket av.

Finns L-pakethållare att köpa för ryggsäck, typ så här: https://www.decathlon.be/fr/p/porte-bagages-arriere-en-l-steco-monkey-mee/_/R-p-X8293431

Har gjort liknande på fatbiken (ryggstöd för ryggsäck) och det funkade bra men då har jag en breeeed fatbikepakethållare plus feta däck så det är inte alls vingligt. Gjorde själv ett ryggstöd från uhmm .. vad heter det på svenska .. räck/hylla som finns i kylen för att ställa mat på os. Den böjde jag till rätt form, la den på pakethållaren och klämde fast med några buntband/spännband. Lätt som fan och gratis.

Skidor/stavar har jag på ryggen eller på sidan av cykel (styre till sadel), men i djup snö är det svårt att kliva av/på när man sjunker till knä i snön. Men utan fatbike kan du ändå inte cykla på snön så det problem har du inte :)

Är på långtur just nu och har inga bilder från cykeln med ryggsäck (de finns i datorn) men har i mobilen några skidor-på-cykel-bilder:
6754890.jpg

Med pakethållare är det lättare för då ligger skidor på hållaren och ryggsäcken på skidor. På den här bilden hade jag ryggsäcken med tält och grejer på ryggen och hjälm struntade jag i för hastighet var ändå typ 5km/t och om jag skulle ramla då var det i mjuk snö (och ingen trafik). Det var bara mycket varmt och tung, inte att rekommendera, men det gick ändå bra :) Men med ryggsäck på pakethällaren går 1000ggr bättre.

6754892.jpg

Spelar ingen roll var ryggsäcken finns för det blir alltid liiiiite sicksackcyklande för det är pedalerna som slår varje gång i snön.

Edit.
oj, länken är på belgiska, men äsch, det finns ju google och det är idén jag ville dela :)

Den konan kunde jag mycket väl tänka mig.

Men L-pakethållare kanske är det det blir. Och ännu bättre om man kan få ner väskan ännu lite lägre, den blir ju rätt hög på högkant.

Tittade i kylskåpet, men hittade tyvärr ingen lämplig pakethållare där. Ser lite klen ut den i länken, pallar den 20+ kg som skumpar runt månntro? Ska hålla utkik i diverse skrothögar och butiker med blandade grejer om det finns nåt att bygga ihop, annars blir det en sån köpepakethållare.

Ser lite klen ut den i länken, pallar den 20+ kg som skumpar runt månntro?
Ingen aning, det var bara idén jag ville tipsa om. Men L-hållaren ligger ju på pakethållaren du redan har, så om den håller >20kg då skulle det ju går bra? Du behöver bara nåt så att pakethållaren blir bredare och helst med ryggstöd för att kunna spänna fast ryggsäcken.
$_84.JPG

Eller en låååååång sadelstolpe :)
$b2b130f1bb6cd752ff3a444ca35453ac.jpg

Barnstol att ställa ryggan i låter ju som en klockren lösning. Köp en gammal Hamax utan möjlighet att luta stolen (de är billigare) :-)

Göran Kropp satte ryggan på en vagn, det funkade till fjällen.
Och Karin, du har gjort dig förtjänt av n+1, om man nu behöver göra sig förtjänt av det.... Så bara beställ en bullit, omnium, Long haul trucker, kona eller dylikt. Och köp en billig barnstol som du skär bort stödet mellan benen på så länge. Ha fina turer!

Ingen aning, det var bara idén jag ville tipsa om. Men L-hållaren ligger ju på pakethållaren du redan har, så om den håller >20kg då skulle det ju går bra?

Ahaaa! Trodde den skulle sitta på sidan av pakethållaren, tänkte det kunde vara smart för att få ner tyngdpunkten. Barnstol var ju annars enkelt. Märkligt nog kan jag inte påminna mig ha sett en endaste cykelbarnstol här i nordnorge, men alla småbarn åker väl skidor till barnehagen.

Edit:
Göran Kropp satte ryggan på en vagn, det funkade till fjällen.
Ha fina turer!

Och han hade ju ganska långt till fjällen. Så jag borde inte gnälla över att behöva vingla ett par mil med en fjärdedel av vikten på packningen.

Tack, det ska jag ha :)

Senast ändrad:
Ingen aning, det var bara idén jag ville tipsa om. Men L-hållaren ligger ju på pakethållaren du redan har, så om den håller >20kg då skulle det ju går bra? Du behöver bara nåt så att pakethållaren blir bredare och helst med ryggstöd för att kunna spänna fast ryggsäcken.
Visa bilaga 470123

Eller en låååååång sadelstolpe :)
Visa bilaga 470124

skulle jag på asfaltstouring fick det bli på en av mina bromptons:)

Du kan skippa just den typen av bindning. Isar ihop och den där lilla sprinten bakpå är omöjlig att hantera med stelfrusna fingrar.
De fungerar fint vid toppturer på vårkanten i alla fall. Men visst, de har sina begränsningar helt klart och jag litar inte helt på dem. Marker Tour är ett bra utförsorienterat alternativ men de är inte lika roliga att gå långt med. Kanske är Salomon Shift det bästa av två världar? Har tyvärr inte haft möjlighet att prova än. Ledsen för trådkapningen, klart slut. :)

Tillbaka
Topp