Hur få tag i billig damcykel (lagligt)

tuta

Aktiv medlem
Tjo, det är ju torsdag (nästan fredag) så då får man väl starta trådar utan enorm verkshöjd?

Ena dottern fick sin ganska stiliga cykel stulen tidigare i år. Nu försöker hon att ersätta den med en någorlunda billig damcykel. Enligt henne är blocket helt kört. På alla annonser hon svarat på är cykeln redan såld, trots att hon har bevakning. Hon har fått några erbjudanden som låter jäkligt skumma. Någon med tips om hur man kommer över en helt vanlig någorlunda ostöldbegärlig damcykel (gärna i liten storlek) utan att behöva köpa en ny? Om någon vet hur man slipper att få cyklar snodda som är parkerade offentligt så är tips på dyrare cyklar OK också. :D Vi bor i Stockholm.

ooms

Aktiv medlem
Baserat på hur det funkar i Uppsala ger jag följande råd:
- Kolla upp var polisen säljer ej uthämtat hittegods/stöldgods.
- Kolla om kommunerna har nån verksamhet där de fixar upp och säljer upphittade/bortforslade cyklar.
- Brukar också finnas cykelhandlare som köper upp hittegods/övergivna cyklar fr ex.vis BRF:er och sedan fixar upp och säljer. Kan dock kanske vara svårt särskilja seriösa fr de som kanske även befattar sig med stöldgods.

tuta

Aktiv medlem
Vad får det kosta ?
Priset i sig spelar ingen roll men om det ändå ska bli snott igen så betalar vi nog gärna under tusenlappen. Och enligt min erfarenhet efter att ha cyklat i Stockholm sen 90-talet så blir allt snott som inte står inomhus. Men hittar vi en cykel som är perfekt i storlek och som ser trevlig ut så kan jag nog sträcka mig till två tusen. Men tanken är alltså att hitta nåt som duger åt att rulla typ 5 km på i vardera riktning.

tuta

Aktiv medlem
Baserat på hur det funkar i Uppsala ger jag följande råd:
- Kolla upp var polisen säljer ej uthämtat hittegods/stöldgods.
- Kolla om kommunerna har nån verksamhet där de fixar upp och säljer upphittade/bortforslade cyklar.
- Brukar också finnas cykelhandlare som köper upp hittegods/övergivna cyklar fr ex.vis BRF:er och sedan fixar upp och säljer. Kan dock kanske vara svårt särskilja seriösa fr de som kanske även befattar sig med stöldgods.
Tror att polisen säljer i Bålsta på auktion, men har inte kollat så noga. Lägger hellre någon tusenlapp extra om jag slipper åka norr om stan, men tack för tipsen!

Fredrik Å

Aktiv medlem
Priset i sig spelar ingen roll men om det ändå ska bli snott igen så betalar vi nog gärna under tusenlappen. Och enligt min erfarenhet efter att ha cyklat i Stockholm sen 90-talet så blir allt snott som inte står inomhus. Men hittar vi en cykel som är perfekt i storlek och som ser trevlig ut så kan jag nog sträcka mig till två tusen. Men tanken är alltså att hitta nåt som duger åt att rulla typ 5 km på i vardera riktning.
Håll lite koll på XXL White Ax290 har funnits för 1999 i flera omgångar senaste veckorna .

Skogsgubben

Aktiv medlem
Om du bor i ett villaområde, lägg in en köpesannons i den lokala facebookgruppen.
(Om du inte bor i ett villaområde, nästla dig in i ett närliggande villaområdes facebookgrupp.)

Jag tror det står många gamla damcyklar i folks förråd.

mzi

Aktiv medlem
en av de lokala fejsbokgrupperna har i alla fall bra koll på katterna i området, de kanske finns andra som har bra koll på cyklar?

vi borde ta en öl snart, vi är ju grannar nu!

JohanA

Administrator
Lägg in en köpes annons på Happyrides Köp & Sälj

Köp & Sälj

Topp