Hur få tag i vettig luftgaffel 26”?

Jag blir snart tokig och tänkte därför be om hjälp innan det är för sent.:oops:
Jag har ägnat väldigt mycket tid åt att hitta en vettig gaffel till sonens Vitus Nucleus 26”. Den Spinner 300 som kom med cykeln är en otroligt sorglig historia som jag lagt alldeles för mycket tid och pengar på, den funkar helt enkelt inte. Grabben åker nu runt med en stum framände. Wiggle har väl inte varit så hjälpsamma heller.
Många pratar gott om Manitou Markhor men den är slut överallt utom kanske i USA.
Finns det något vettigt alternativ? Att bevaka köp och sälj här hjälper inte, skulle det råka komma ut något så försvinner de fortare än man hinner blinka.
Det gäller alltså 26” med rakt styrrör, 9mm QR och post mount skivbromsfäste (går väl med adapter för att få pm om det behövs) och kanske 100mm fjädringsväg.

MickeNord

Medlem
Min son har också en Vitus Nucleus där samma framgaffel var sjukt dålig. Tog man av underdelen så kunde gaffelbenen glida mjukt o fint med bara ett ben i underdelen. Men med två i så blev det nästan tvärstopp.

Nu sitter det en Manitou Markhor i o det är ju världens uppgradering. Riktigt plush, känns som riktiga grejer 👍
Beställde min från Kina över sommaren o det tog hela sommaren o få den. Fanns inne på bike24 en period efter sommaren såg jag.

Emil777

Aktiv medlem
Hej, köpte en sån däringa Markhor från Rosebikes till pojkens cykel. Jättefin gaffel!
Nu har den fyra veckors leveranstid såg jag.
Det var även väntetid när jag handlade i somras men den kom något tidigare än utlovat på hemsidan. Kom ihåg köpa stjärnmutter!

Atakua

Aktiv medlem
Angående "är slut överallt utom USA". För ett par månader sedan letade jag efter en väldig specifik Manitougaffel. Den var också omöjligt att få tag i någon annanstans än i USA. I slutet beställde jag den därifrån.

Visst kommer det troligen levereras långsammare över Atlanten än från EU. Visst kommer man att betala tull när varan korsar gränsen. Kanske blir det jobbigare reklamera om något går fel på den (fast att Manitou/Hayes faktiskt har bra service världen runt). Men i slut, om man behöver ha något specifikt, kanske är det en lösning.

onegear

Aktiv medlem
Jag kan få tag på Rock Shox Reba och Sid i 26" men då snackar vi 6909kr och 9369kr i rekomenderat butikspris... Puh!
Det finns enklare RS gafflar till vettigare pengar men dom kommer inte in förens till senvintern/våren 2021 hos grossisten.
Manitou Markhor är verkligen prisvärd.

Kid1000

Aktiv medlem
Är begagnat och lämna in på service ett alternativ? Då tänker jag på SID och DT gafflar som finns lite överallt för bra pengar.

Lejon

Aktiv medlem
Är begagnat och lämna in på service ett alternativ? Då tänker jag på SID och DT gafflar som finns lite överallt för bra pengar.
Jag upplevde att det trots att det borde drälla av fina omoderna 26” grejer ändå var svårt att få tag på begagnat när jag byggde barncykel för några år sedan. Folk ids inte sälja verkar det som. Gör väl för ont att sälja omoderna grejer för småpengar med tanke på nypriset som man fortfarande minns.

Maakus

Aktiv medlem
En gaffel för 27,5" borde också fungera bra om du hittar något med rätt mått och standarder.

Precis

Kollar man Markhor så

"26“:
· Fork length: approx. 475 mm
· Offset: 38,1 mm
· Max. tyre width: approx. 63 mm (approx. 2,4“)
· Max. wheel size (total diameter incl. tyre): approx. 696 mm
· Weight: approx. 1656 g

27,5“:
· Fork length: approx. 485 mm
· Offset: 41 mm
· Max. tyre width: approx. 71,4 mm (approx. 2,8“)
· Max. wheel size (total diameter incl. tyre): approx. 730,4 mm
· Weight: approx. 1677 g"

Skiljer sig 10mm i längd. Borde funka

Guaruska

Aktiv medlem
Jag upplevde att det trots att det borde drälla av fina omoderna 26” grejer ändå var svårt att få tag på begagnat när jag byggde barncykel för några år sedan. Folk ids inte sälja verkar det som. Gör väl för ont att sälja omoderna grejer för småpengar med tanke på nypriset som man fortfarande minns.

Jag tror d handlar mer om att köparna kanske inte fôrstår hur bra o fôre sin tid vissa av sakerna var. En dual air Sid med 100mm slag o på 1250 gram går väl inte att få i modern motsvarighet?

voidolf

Aktiv medlem
Reba 26" med den spec du önskar verkar gå att få för 360 EUR hos Rose.
Har en sån och den funkar fint även för en lite lättare cyklist

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Jag tror d handlar mer om att köparna kanske inte fôrstår hur bra o fôre sin tid vissa av sakerna var. En dual air Sid med 100mm slag o på 1250 gram går väl inte att få i modern motsvarighet?
I mitt fall var det svårt att ens hitta exemplar till salu eller få svar på köpesannons. Jag förstår inte vad du menar. Har du själv försökt köpa 26”-prylar Som inte är gammalt skräp? Var hittar man? Jag är nyfiken.

Tack för alla bra svar! Markhor verkar vara det givna valet om man ska köpa nytt, kanske får kolla om någon av firmorna i USA kan tänka sig att skriva ner värdet om de skickar till Sverige...
Annars är jag inte främmande för att köpa begagnat och inte att renovera heller. Den förbannade Spinnergaffeln har jag haft isär massor med gånger redan och jag är van vid att skruva.

Guaruska

Aktiv medlem
I mitt fall var det svårt att ens hitta exemplar till salu eller få svar på köpesannons. Jag förstår inte vad du menar. Har du själv försökt köpa 26”-prylar Som inte är gammalt skräp? Var hittar man? Jag är nyfiken.
:-) då har vi nog missat varann. Jag har skrivit t flera köpesannonser men ingen har vart intresserad (gafflar, Sid). Ebay tyskland o storbrittannien e rätt bra för 26" hjul o gafflar.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Har två stycken SID SL hemma. Funkar perfekt till barncyklar. Men vilka jäkla gummisnoddar det är när man provar själv. Styvhet ingick inte i konceptet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer