Hur får jag av vevarmen?

Jonas2000

Medlem
Hur får jag av vevarmen?
Hej

Jag håller på och fixar upp en gammal rostig MTB för barn. Jag försöker få av vevpartiet men lyckas inte. Det vanliga verktyget är liksom för stort, det ser ut som att jag behöver ett med mindre diameter. Men finns det? Vad kan jag behöva här?

Märket på vevaxel är Thun, vevarmen okänt

15981039919742544018164439923817.jpg

Tacksam för hjälp!

Hur får jag av vevarmen?
Hej

Jag håller på och fixar upp en gammal rostig MTB för barn. Jag försöker få av vevpartiet men lyckas inte. Det vanliga verktyget är liksom för stort, det ser ut som att jag behöver ett med mindre diameter. Men finns det? Vad kan jag behöva här?

Märket på vevaxel är Thun, vevarmen okänt

Visa bilaga 437632

Tacksam för hjälp!
Jag tycker det ser ut son om Du måste få av något mer(en plastbit) för att komma till med avdragaren.

Hur får jag av vevarmen?
Jag har aldrig sett den där lösningen. Men ser man inte lite gänga i lilla hålet? Har du provat om spindeln i verktyget passar där utan den yttre delen och att man drar ut vevarmen med stöd mot axeltappen?

Hur får jag av vevarmen?
Ja det hade ju varit rimligt. Men resten av pedalarmen verkar vara i ett plaststycke
Titta på hålet i vevarmen. Ungefär kl. tolv syns en liten kvadratisk försänkning i vevarmens hål. Stick in en liten skruvmejsel i överkanten och bänd försiktigt, ut kommer förhoppningsvis plastbiten och avdragaren passar! Vevarmen är definitivt inte av plast! Gud förbjud!!

Hur får jag av vevarmen?
Titta på hålet i vevarmen. Ungefär kl. tolv syns en liten kvadratisk försänkning i vevarmens hål. Stick in en liten skruvmejsel i överkanten och bänd försiktigt, ut kommer förhoppningsvis plastbiten och avdragaren passar! Vevarmen är definitivt inte av plast! Gud förbjud!!
:-) Jag tror verkligen den är i plast. Det är ingen fincykel detta, utan en barn-mtb av okänt fabrikat.

Du menar den försänkningen som syns kl 12 här?
IMG_20200823_205039.jpg

Den gör verkligen inget, den är en del av ett helgjutet plaststycke (som liksom är hela pedalarmen). Den hjälpte dock till när jag fick ut de plastpluggarna som satt där, då såg det ut såhär:

IMG_20200823_205050.jpg

Hur får jag av vevarmen?
Om du har plats Att kroka i bakom så kanske den här kan hjälpa.
möjligen kombinerat med en skruv i axeln så du inte måste gå genom hålet i armen med pressskruven i avdragaren.

edit:
jag utgick från att den sitter på en tapered fyrkantsaxel.
Ser du axeln alls mellan vevarm och vevlager?

Inte orimligt att det är gjord i plast för små barn för att hålla nere vikten. Man kan få rätt bra styrka i plasterna om man vill. (Exvis armerar man med kolfiber förr oss i klassen 50-130kg). Men även utan armering bör man kunna göra en mjuk, lätt, men ändå hållbar vevarm i plast.

Senast ändrad:
Hur får jag av vevarmen?
Riktigt billiga vevar kan ha en stålkärna klädd i plast. Aldrig sett en i genomgående plast, inte ens på barncykel.

Sitter det inte några gängor på det försänkta hålet? Kanske är tanken att man drar i en skruv där och pressar ut veven. Axeln ser ju ut som en vanlig fyrkants.

Hur får jag av vevarmen?
Riktigt billiga vevar kan ha en stålkärna klädd i plast. Aldrig sett en i genomgående plast, inte ens på barncykel.

Sitter det inte några gängor på det försänkta hålet? Kanske är tanken att man drar i en skruv där och pressar ut veven. Axeln ser ju ut som en vanlig fyrkants.
Det är sant, det är stål inuti.

Jo det är gängor i det försänkta hålet. Det är möjligt att det funkar, jag har bara ingen skruv av rätt storlek.

Hur får jag av vevarmen?
Om du har plats Att kroka i bakom så kanske den här kan hjälpa.
möjligen kombinerat med en skruv i axeln så du inte måste gå genom hålet i armen med pressskruven i avdragaren.

edit:
jag utgick från att den sitter på en tapered fyrkantsaxel.
Ser du axeln alls mellan vevarm och vevlager?

Inte orimligt att det är gjord i plast för små barn för att hålla nere vikten. Man kan få rätt bra styrka i plasterna om man vill. (Exvis armerar man med kolfiber förr oss i klassen 50-130kg). Men även utan armering bör man kunna göra en mjuk, lätt, men ändå hållbar vevarm i plast.
Jag tror också att det är en fyrkantsaxel, men det är svårt att se.

Det verktyget kände jag inte ens till, det skulle ju kunna fungera. Tack!

Tillbaka
Topp