Hur får jag bort spd-pedaler som sitter som berget?

Allroad

Aktiv medlem
Har stött på patrull när jag tänkt byta från
Shimano Pd-m520 till kombi pedaler.

De sitter på ett Tiagra-vevparti och jag får inte loss dom. Tar i för kung och fosterland men de rubbas inte (har koll på medurs/moturs). Har dränkt gängorna i 5-56 samt testat med insex samt 15mm block men som sagt, de rubbas inte.

Måste man byta hela vevarmar eller vad göra? :/

Allroad sa:
Har stött på patrull när jag tänkt byta från
Shimano Pd-m520 till kombi pedaler.

De sitter på ett Tiagra-vevparti och jag får inte loss dom. Tar i för kung och fosterland men de rubbas inte (har koll på medurs/moturs). Har dränkt gängorna i 5-56 samt testat med insex samt 15mm block men som sagt, de rubbas inte.

Måste man byta hela vevarmar eller vad göra? :/

I värsta fall ja, men oftast går det få loss. Värma vevarmen med varmluftspistol kan hjälpa

Ta en klubba eller hammare och knacka/slå en bit ut på blocknyckeln, samtidigt som du med andra handen säkerställer att blocknyckeln sitter kvar på pedalen. Upprepa med slag tills den lossnar. Denna metod har alltid funkat för mig när det gäller hårt sittande pedaler. Ibland lossnar det på första slaget till och med.

Senast redigerad av en moderator:
Rejäl arm underlättar som sagt. Har du spärrskaft så köp en insexhylsa på biltema eller nåt. Annars går det bra att förlänga insexnyckeln med lämpligt rör om den är av ok kvalitet. Sist fick jag ta runt 70 cm arm och behövde ändå rycka till ordentligt.

Jag har lyckats genom att lägga cykeln på sidan några dagar med en pöl rostlösare (5-56 eller wd40) på pedalaxeln. Det verkar som att det kan ta en stund innan det rinner in.

- och du är hundra på att vänster är vänster och höger är höger. Och tänker rätt därifrån? Förutom vad som nämnts ovan.

Pajas sa:
En liten film hur man kan göra om man inte har en ömtålig ram

Men jisses! Det finns ett sååå mycket enklare sätt.
Sätt nyckeln i ett läge där kraften du anbringar är i linje med vevlagrets centrum. Då skapas inget moment genom vevlagret och all form av mothåll blir fullständigt onödigt.

Och glöm inte att fetta in lite lätt innan du sätter dit dem igen. Har inte behövt använda kraft vid något tillfälle sen jag började med det.

nisseson sa:
Och glöm inte att fetta in lite lätt innan du sätter dit dem igen. Har inte behövt använda kraft vid något tillfälle sen jag började med det.

Jag misstänker att den som monterade dessa INTE använde något fett. Har du något tips på fett som skall användas?

Allroad sa:
nisseson sa:

Jag misstänker att den som monterade dessa INTE använde något fett. Har du något tips på fett som skall användas?

Litiumförtvålat mineraloljefett duger till det mesta och även där. SKF LGMT-2 är billigt och bra. Duger gott till styrlagret också.

Senast ändrad:
Förmodligen har den som monterat pedalerna kört gorillametoden, förmodligen också utan fett. Omvänd gorillametod blir då ännu jobbigare, särskilt efter något år.

plumse sa:
Pajas sa:
En liten film hur man kan göra om man inte har en ömtålig ram

Men jisses! Det finns ett sååå mycket enklare sätt.
Sätt nyckeln i ett läge där kraften du anbringar är i linje med vevlagrets centrum. Då skapas inget moment genom vevlagret och all form av mothåll blir fullständigt onödigt.[/quote

Jag har aldrig provat med mothåll i detta syfte , men av erfarenhet så får man jäkligt mycket mer moment om man kan få nått som gör allt lite stadigare och stummare när man tar i. Och helst om man ska använda nån typ av förlängningsrör och diverse fulmek.

Använder man slagmetoden behövs ingen förlängare.

Använd insexgreppet med luft mutterdragare (lågt tryck så du inte drar runt ) kombinerat med värme. Man måste vara 2 personer. En som drar för fullt med vanlig pedalnyckel, och en som kör mutterdragaren, och sakta ökar trycket tills det släpper.

Du kan vara glad att du har m520 som går att lossa med två typer av verktyg och inte någon av de dyrare modellerna som bara tar insex.
Jag har haft samma problem när jag försökte med insex, men pedalen lossnade när jag istället använde en rejäl pedalnyckel.
Jag vet inte vad jag gör om jag får samma problem med en m540 eller liknande.

Örjan Lax sa:
Då momentet växer linjärt med hävarmens längd lär det gå lättare med längre hävarm oavsett hur den anbringade kraftens tidsberoende ser ut. Sen gäller förstås att man får hävarmen ”stabil”.

Mitt tips för att undvika problemet är fett + tillräckligt frekventa cykelresor med tillhörande lossande av pedalerna för att de inte ska hinna fastna. ;-)

GoranS sa:
Örjan Lax sa:
Då momentet växer linjärt med hävarmens längd lär det gå lättare med längre hävarm oavsett hur den anbringade kraftens tidsberoende ser ut. Sen gäller förstås att man får hävarmen ”stabil”.

Jag är varken fysiker eller matematiker :-) men jag har använt båda metoderna genom åren, men tycker slagmetoden direkt på en kraftig blocknyckel är mest effektiv och framför allt enklast och snabbast. Därför har jag numera helt övergått till den. Kräver heller inget mothåll vilket förlängningsmetoden med längre tidsfönster ofta kräver.

Örjan Lax sa:
GoranS sa:
Örjan Lax sa:

Jag är varken fysiker eller matematiker :-) men jag har använt båda metoderna genom åren, men tycker slagmetoden direkt på en kraftig blocknyckel är mest effektiv och framför allt enklast och snabbast. Därför har jag numera helt övergått till den. Kräver heller inget mothåll vilket förlängningsmetoden med längre tidsfönster ofta kräver.
Jag argumenterade inte för eller mot den ena eller andra metoden. Jag konstaterade bara att med längre hävarm krävs lägre kraft för att åstadkomma samma moment vilket rimligen är vad som är intressant.

Personligen får jag loss mina pedaler genom att sätta foten på pedalen och trycka samtidigt som jag håller emot/drar med en insexnyckel. Funkar typiskt med ytterst modest hävarm då jag fettar in gängorna, sällan kör i skitväder, inte drar åt för kung och fosterland samt har av pedalerna relativt frekvent.

GoranS sa:
Personligen får jag loss mina pedaler genom att sätta foten på pedalen och trycka samtidigt som jag håller emot/drar med en insexnyckel. Funkar typiskt med ytterst modest hävarm då jag fettar in gängorna, sällan kör i skitväder, inte drar åt för kung och fosterland samt har av pedalerna relativt frekvent.

Japp.

Jag hade en pedal som satt fördjävligt och det enda som funkade var att värma veven med gasolbrännare..

Risken är att man efter allt slit för att få ut pedalen upptäcker att gängorna i vevarmen sabbats i processen och man inte får i dom nya pedalerna. Drabbades av detta på mitt 90-tals projekt.

Försökte få av pedalerna på min förra pendlare som hade gått året runt i några år. Tog till knep som värme, 5-56, mutterpicka men den gav sig inte. Köpte en ny vev tillslut.

Ibland får man bara inse att man är besegrad!

GoranS sa:
Jag argumenterade inte för eller mot den ena eller andra metoden. Jag konstaterade bara att med längre hävarm krävs lägre kraft för att åstadkomma samma moment vilket rimligen är vad som är intressant.

Att slå ger ett impulsvärde som är väsentligt högre än det långsamma momentet. Jämför med att släppa en spelkula på foten jämfört med att lägga en spelkula på foten. Ofta bra för att få saker att lossna. Namnet ”mutterknackare” är väldigt beskrivande på mer än ljudet.

dabac sa:
GoranS sa:

Att slå ger ett impulsvärde som är väsentligt högre än det långsamma momentet. Jämför med att släppa en spelkula på foten jämfört med att lägga en spelkula på foten. Ofta bra för att få saker att lossna. Namnet ”mutterknackare” är väldigt beskrivande på mer än ljudet.
Som sagt, jag argumenterar inte för eller mot någon metod, bara för att längre hävarm är bättre. För fixerad metod och fixerad slagstyrka eller dragstyrka växer momentet linjärt i hävarmens längd. Det var det enda jag hävdade.

d_anders sa:
.:Har du spärrskaft så köp en insexhylsa på biltema eller nåt. Annars går det bra att förlänga insexnyckeln med lämpligt rör om den är av ok kvalitet.
Kan vara lite spännande med insexor. Pedaler för 6 mm bits kan man runddra om de sitter hårt. Pedaler för 8 mm bits kan spricka istället.
Det utvändiga verktygsgreppet kan iofs skada skiftnycklar och (billiga) fasta nycklar, men jag har aldrig runddragit verktygsflatorna.

Hehe!
"Verktygsflator"

laddaned1.jpeg

Tillbaka
Topp