Hur får jag bort vevjävlarna?

Ringen

Aktiv medlem
Är det våld som gäller för att banka bort vevarna? Har en gammal hoj där ramen spruckit i ivnter pga den stått ute. Vill dock behålla vevarna till kommande projekt så undrar lite om jag ska slå av dom med våld eller om det finns nåt specialverktyg som pressar ut dom / av dom från axeln?

R0029231.JPG

R0029230.JPG

MvH/ Daniel

Med en avdragarjävel. Se bara till att den är en bra jävel och att du smort axeln med krypoljehelvete så att du inte förstör gängjävlarnå.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Med en avdragarjävel. Se bara till att den är en bra jävel och att du smort axeln med krypoljehelvete så att du inte förstör gängjävlarnå.

Förlåt. Jag glömde nämna att:

1) Funkar det inte med avdragarhelvetet, gå till två.

2) Ta en vinkelkapsjävel och kapa sönder vevpartisatan tills det bara är oskadat vevlagerpiss kvar. Om din ram är sprucken gå till tre.

3) Ramen är sprucken, du har kapat bort vevpartisatan i fuckin onödan. Gå till fyra.

4) Förbannadesatanshelvetesåtervinningsskitfakkstation. Här placera du ditt idiotkräksprojekt i metallåtervinningspuckocontainern.

Men ofta går det bra med lite tålamod och du slipper 1-4. Lycka till!

Hasse#7 sa:
Pfaff sa:

2) Ta en vinkelkapsjävel och kapa sönder vevpartisatan tills det bara är oskadat vevlagerpiss kvar. Om din ram är sprucken gå till tre.

3) Ramen är sprucken, du har kapat bort vevpartisatan i fuckin onödan. Gå till fyra.

4) Förbannadesatanshelvetesåtervinningsskitfakkstation. Här placera du ditt idiotkräksprojekt i metallåtervinningspuckocontainern.

Det va' som fan!

Hasse#7 sa:
Pfaff sa:

HAHAHAHAHAHA!!!

Detta blev precis mitt just nu rådande favoritinlägg på happy! :-D

Behandla allt i 5-56 eller motsv i några dygn. Pröva med avdragare men chansen att det funkar är inte stor om de suttit länge.

Har du en varmluftspistol kan du värma veven och sedan pröva med avdragare eller kanske mer troligt att slå från motsatt sida med en hammare och ett vedträ.

Funkar inte det så kapa fyrkantaxeln innanför veven och upprepa sen allt det ovanstående för att knacka ut stumpen ur veven.

/Anders (nybliven grinig ägare till varmluftspistol, vinkelslip, ...)

Destruktiv desperationsåtgärd:

Kapa av vevaxeln innanför vevarmarna med valfritt verktyg, driv ut kvarvarande bit av vevaxeln i vevarmen med ett don och en rejäl hammare.

Och ja, det kan ju hjälpa att smörja lite också.

Senast ändrad:
Fyhelvete vad svårt, jobbigt och besvärligt det låter. Lutar åt köpa en sådan vevarmsavdragare dock. Men eftersom det inte är brådis och det lär ta 1-2 år innan jag ska använda grejerna igen så kan jag skita i de jävla skitvevarna ett tag.

Kommer säkert sluta med jag köper ett jävla vevavdragarverktyg, står o sliter och får ej det att funka, blir förbannad slår på hojen, skadar handen och kastar ner hela skiten från balkongen för att sedan gå ner och hoppa på skiten.

Du glömde att du även kommer att ha sönder ditt nya fina verktyg.

Jag köpte en pedalnyckel för att få bort min högra pedal. Med varmluftspistol och ca 80 cm hävarm så slutade det med att jag drog sönder nyckeln (den blev deformerad, klarar dock fortfarande av att lossa mer normalsittande pedaler). Har nu bestämt mig för att jag vill fortsätta använda de pedalerna.

Nej, men liknande låg kvalitet. Pedalen hann iofs även deformera en gammal bahco-skiftnyckel av skaplig kvalitet. Den sitter hårt och jag använder nog de pedalerna tills jag byter vevparti, alternativt får jag försöka borra bort skiten. Kanske kan den gå att lossa med gasolbrännare+kallvatten, men då riskerar jag nog att skada vevarmen. Jag har istället erkänt mig besegrad och fortsätter använda pedalerna och vevpartiet så länge det går.

Hehe bara o köra på tills skiten brakar. Går inte alltid att vinna över cykeldelarna, dom är tuffa och hårda eller så är det någon dopad jäkel som skruvat åt dom sååinihelvte med superkrafter.

Det är ju en för faan en konjävel så det är väl för helvete bara att ge det ett knippe förbannade kyssar med kulhammarhelvetet på vevjävel samtidigt som avdragerfaanskapet sitter i helvetesspänn.
Jävla TS skulle aldrig fixa an pilsnerhelvetesvaliant för faan.

Köp inte en vevarmsavdragare. Köp en lageravdragere. En sån som ser ut som en klo med gängstång i mitten. Den håller bättre.
WD40/5-56 först så klart. Och ALLTID ( :) kopparpasta på vevadxel och pedaler. Det är det enda som är smetigt nog i längden...

OBS det finns människor som tycker annat. men de har FEL! :)

Atlas sa:
Köp inte en vevarmsavdragare. Köp en lageravdragere. En sån som ser ut som en klo med gängstång i mitten. Den håller bättre.
WD40/5-56 först så klart. Och ALLTID ( :) kopparpasta på vevadxel och pedaler. Det är det enda som är smetigt nog i längden...

OBS det finns människor som tycker annat. men de har FEL! :)

Kopparpasthelvetet är helt jävla kass till pedalerna. Aluminium pasta kan möjligen fungera om man är på ett jävla bra humör. Det bästa jävla tipset jag har till pedaljävlarna är biltema jävligt billiga ptfe fett.

Jag måste citera en barndomsväns far när han skulle tillrättavisa oss svärande odågor till småglin:
"Den som svär har ett jävligt dåligt ordförråd."
På riktigt...

Lageravdagare hann jag i mitt fall med att testa innan vinkelslip, men vevarna var för runda för att få ett vettigt grepp. Tillverkade en grov u-formad plåtbit som mothåll för lageravsragaren, men den tjockaste plåt jag hade kunde ändå lageravsragaren dra sönder och tappa greppet. Dessutom gjorde plåt och verktyg rätt fula märken i vevarna.

Efter vevarmsavdragare och lageravdragare testade jag även kulledsgaffel utan framgång. Kan sälja eller låna ut ett helt kit med verktyg för detta nu..

Mitt huvudtips innan vinkelslipen är nog 5-56 , ev. värme på veven, och slå på ett vedträ mot baksidan på veven. Om man inte kostar på sig en varmluftspistol är det dessutom bara grejer man ofta har hemma: brädbit, hammare, 5-56, hårtork

Om du inte råkar ha en avdragarjävel men en sån där kompakt jävla järnbit med avsmalnad ända av nåt slag, huggmejselfanskap eller så, funkar det att banka som satan från baksidan för att få bort skiten för i helvete.
Var fan försiktig med att kasta den från balkongjäveln. Nån sate kan för fan på den på sig.

Konkretjäveln skrev... -Köp en ny cykeljävel med bra nya vevjävlar din jävla snåljåp!

Det har jag gjort det med men vill inte kasta vevjävlarna utan tänker ha dom till en eventuell fixijävel i framtidshlvetet.

geologen sa:
Vernersson sa:
geologen sa:

Kuriosa:
Anledningen till att fotografen stod & skrek "jävlar jävlar" var att han trodde att det havererande JAS skulle träffa en av hans fotografkollegor som stod placerad längre "ner" på fältet.

Ok. Det visste jag inte. Men han fortsätter med "jävlandet" även efter att planet stannat.

Han har i en intervju berättat att han då fortfarande tror att kollegan har träffats av vraket.

Av:
borano20
igår 22:46

Hej.. ALLT detta jävelskap å ångest å dåliga förutsättningar... För ett par SRvevar?? På ALLVAR, alltså?? mvh borano20

+5

Vernersson sa:
geologen sa:
Vernersson sa:
geologen sa:

Kuriosa:
Anledningen till att fotografen stod & skrek "jävlar jävlar" var att han trodde att det havererande JAS skulle träffa en av hans fotografkollegor som stod placerad längre "ner" på fältet.

Ok. Det visste jag inte. Men han fortsätter med "jävlandet" även efter att planet stannat.

Han har i en intervju berättat att han då fortfarande tror att kollegan har träffats av vraket.

Oj, ja, det skulle nog framkallat en del jävlarångest från mig också.

Om nu vevhjävel är så förbannat mycket att spara på i helvetesskithörnan så gå till jävla feltema å köp ett helvetes spindelavdragarskithelvete då då. Sjuttifem jävla spänn bara för helvete.
Köp en filjävel när du ända masat den jävla rôven dit, lixom ett kulhammarhelvete.

Men alltså värme? Alu utvidgar sig mer än stål. Koka vatten, häll på veven så att du tror att den är genomvarm och sen på med avdragare. Har aldrig klickat för mig. Eller liten brännare förstås.

Kan bekräfta att glödheta vevar + avdragare inte hjälpt för mitt fall. Vevjävlarna hade då suttit i över 15 år utan en droppe omsorg, och dessutom stått ute vintertid ganska ofta. De såg ut som TS vevar. Vevjäveln hade blivit ett med axelsatan. När jag väl kapat kunde jag inte slå ut den med slägga utan pressade med ett skruvstäd innan den gick att banka sista biten

Lageravdragare brukar kunna gå bra på vänsterveven, men kan vara lite knepig på högersidan, FFA på 5-bultsvevar.
En variant på styrledsgaffeln är en sorts kilar som används för att lossa borrmaskinschuckar.

Nej jag väntar till 2017 sa jag ju. Bäst så, skruvar jag av dom måste jag köpa andra cykeldelar till en till onödig cykel och det är INTE poppulärt så för allas bästa låter jag vevjävlarna sitta ett tag till.

Tillbaka
Topp