Hur får jag loss pedaljävelen???

jesster73

Aktiv medlem
Moi mukolat!
Jag köpte nyligen en cykel till dottern, och säljaren var storsint nog att låta ett par billiga shimano-spd ingå. När jag kom hem och skulle byta förstod jag varför.
Högerpedalen sitter som berget och insexhålet är lite rundat så att insex-åttan hoppar.

Plan A, med 5-56 och en torx-55:a som våldas in i hålet funkade inte, den hoppar också ur trots att jag använder en jävla skruvtving för att hålla fast den. När man tittar närmare på insexhålet har det spruckit i kanterna, så det är väl därför man inte får fäste.
Bild på skiten:
DSC_3368.JPG

Vad göra?
Pedalaxeln har naturligtvis inga spår för fast nyckel. Kan man svetsa på någon typ av rundjärn på pedalaxeln och dra i det för kung och fosterland? Eller kommer svetsfogen inte hålla? En polare har svets, så det skulle kunna vara en möjlighet.
Borra ur och gänga om? Har ingen aning om hur man gör/vem som gör sånt. Är akademikertyp med frökenfingrar.
Superepoxya fast en insex och dra med förlängd hävarm? Svårt att tro att det håller?
Värma? Kyla? Shamanistiska riter?
Bita i det sura äpplet och köpa ny vev? Det är bara en SLX, så det är ingen katastrof, mest att det känns som att kasta in handduken...
Tips och råd tack!

Just ja, för att förekomma er första invändning, ja, jag drar åt rätt håll.

Vilket är rätt håll då? ;)

Vilken typ! Det första jag skulle testa är en vanlig polygrip runt axeln och i andra hand en rörtång.

Stora rörtången på pedalsidan? Pedalen är ju ändå skrot, bara att låta käftarna på rörtången äta sig in, och sen skruva.

Ol_: Kanske det! Jag äger ingen sån, men det var kanske därför Gud skapade ÖoB. En rejäl rörtång bör nog finnas i varje hem.

jesster: jag har tillgång till rätt mycket i verktygsväg. Har även möjlighet att pressa ihop cykeln och gräva ner den om du vill glömma alltihop.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> jesster: jag har tillgång till rätt mycket i
> verktygsväg. Har även möjlighet att pressa ihop
> cykeln och gräva ner den om du vill glömma
> alltihop.

oxr kliver fram ur garderoben som happys egen Winston Wolfe.

Bra! Det kanske slutar med det. Undrar hur mycket det blir? Jag gissar på en kub om drygt 1 x 1 dm.
Vi är hemma hela kvällen. Kom förbi om/när det passar.

Om du ändå ska skrota pedalen:

1. Ta av veven från cykeln.
2. Kläm fast pedalaxeln riktigt hårt i ett bänkmonterat skruvstäd.
3. Fundera en gång till på vilket håll du ska vrida.
4. ta tag i vevarmen och vrid, använd ev. extra hävstång.

dnleriksson skrev:
> Eller att höger är högergängad och vänster
> vänstergängad.

Eller att man drar åt i hjulens rotationsriktning och lättar i motsatt riktning. Alla har inte standardiserad höger/vänster-uppfattning.

kan det vara så att de satt fel pedal på fel sida, så att du drar åt istället för att lossa? men de kanske är märkta med höger vänster?

Passar det om jag kommer förbi i kväll? Ska fixa verktyg. Har du möjlighet så lägg gärna cykeln på sidan med pedalen neråt och spruta på 5-56 som kan krypa ner i gängorna.

Pebben: Inte än, men the Wolf är på väg. Han bor 30 minuter bort, men är här om 10.
Fältprästen: Nä, bara fettbrist. Värmebehandling vetefan, jag och öppen eld funkar inte så bra ihop.
Henke_n: Nope, vänsterpedalen satt som ett as, men lossnade. Jag tror inte det går att få i pedalerna alls om man sätter dem på fel sida, åtminstone inte utan voodoo och ultravåld.

Great success!!!
Pedalaset är nu borta!
Vi (läs: oxr) meckade bort pedalen från pedalaxeln, men sedan gick vi bet eftersom mitt skruvstycke var för mesigt.
Idag åkte jag hem till min kompis meckarkungen som har ett riktigt brottarskruvstäd, men även där snurrade pedalaxeln.
Vi (läs: han) slipade 2 platta sidor på pedalaxeln, skruvade dit den, värmde med varmluftspistol, tog i av bara helvitte, och då lossnade den äntligen.
Bevis:
IMG_0905.JPG

Tack för tips och glada tillrop i allmänhet, och till oxr i synnerhet!
En liten karmaspark i arslet till säljaren.

Förresten finns det en gratis vänster Shimano 540 om någon vill ha...

En dum fråga, men utvidgar sig inte metall vid värmetillförsel, hur kan man då förklara att en sak som är fastskruvad i en annan sak lossnar lättare då? Jag ifrågasätter det inte, men blev nyfiken.

Fliken skrev:
> En dum fråga, men utvidgar sig inte metall vid
> värmetillförsel, hur kan man då förklara att
> en sak som är fastskruvad i en annan sak lossnar
> lättare då? Jag ifrågasätter det inte, men
> blev nyfiken.

Man värmer den ena och kyler den andra. Så gott det går.

Fliken skrev:
> En dum fråga, men utvidgar sig inte metall vid
> värmetillförsel, hur kan man då förklara att
> en sak som är fastskruvad i en annan sak lossnar
> lättare då? Jag ifrågasätter det inte, men
> blev nyfiken.

Samt att olika metallegeringar reagerar olika på värme. och då kan detta hjälpa till när man ska ha där dreten som rostat fast typ.

dnleriksson skrev:
> Eller att höger är högergängad och vänster
> vänstergängad.

Och att det blir bakåfram när man drar från "baksidan" d v s inte pedalsidan, det fick jag lära mig nyligen=)

Och sen vänder du ju självsklart cykeln upponer så att vänster blir höger och höger blir vänster, eller hur var det nu? :)

Nä, det där med att värma begriper jag inte heller teorin bakom egentligen. Svårt att värma det ena och inte det andra.
Gissningsvis blir det helt enkelt att det rör sig lite, oavsett hur, och att det då sedan går åt mindre kraft för att övervinna "stiction" (vad det nu heter på svenska).

Och bara så jag inte tappar happypoäng i onödan: Det var inte jag som glömt fettet.
Litet sidospår: Jag fick en gång tillbaks en cykel från en cykelhandlare, där jag fått bråka till mig en ny ram på garanti. Han hade monterat hela hojen utan en gnutta fett någonstans, visade det sig efter ett tag. Den gnekade en hel del.

Vad gäller värmen i detta fall så är veven oftast av aluminium och pedalen är av stål. Aluminium utvidgar sig mer än stål när det blir varmt och den skillnaden gör att det blir en rörelse som gör att det blir lättare att få isär delarna. Om bägge delarna som sitter ihop är av samma material så blir inte effekten lika uppenbar men värme kan ändå göra verkan genom att t.ex lösa upp gammal loctite eller rost plus att det alltid blir lite rörelse mellan delarna.

Tillbaka
Topp