Hur får man bort gammal ingrodd olja/smuts?

AdrianL

Medlem
Hej!
Jag behöver tips om hur man får bort riktigt ingrodd olja.

Har precis köpt en begagnad cykel som har några års smuts och olja i växlar/bromsar och hur mycket jag än försöker med avfettning så sitter oljan som berget!

En diskborste och avfettning brukar fungera bra med denna smuts går knappt bort när men skrapar med en plastspatel. Jag har fått bort en hel del efter många timmar skrapande och borstande men när det kommer till att rengöra växlarna så har jag ingen aning om hur jag ska få rent bl.a. fjädrarna. Finns det nått starkare än avfettning? Kan man blötlägga med något?

Vertigo sa:
Har du testat? Är just denna bättre än andra produkter?

Pfaff sa:
Jo jag har hört att det ska vara bra men kanske lite stor investering just nu.
Ramen har ändå en spricka så den ska slängas. Ska ta komponenterna och flytta över till annan cykel. :)

Senast ändrad:
Vad är det för avfettning du använder? Riktig kallavfettning är bäst, inte miljömärkt alkalisk avfettning. Lacknafta funkar också. Låt det ligga och dra länge, götta sen runt det med en pensel tills allt är löst. Om det är oljig fet smuts alltså.

Senast ändrad:
Blötlägga i riktig avfettning tror jag på. Jag som är lite otålig kanske värmer lite med varmluftspistol, lite som att meka med polygrip:). Kolla att det är fritt från plast och gummipackningar.

/Andreas

Riktig avfettning i gelform. Mekonomen säljer Turtle för 89 kr. I och med att det är gel så ligger det kvar och göttar in sig. Spruta på massor, lägg i en plastkasse över natte och lösa upp all skit. Har du möjlighet att spola av med varmvatten efter 15 - 20 timmar så rinner det mesta av skiten bort.

Lycka till!

Ugnsrengöring fungerar också, låt dra minst en halvtimma. Men den är så stark att den kan ta lacken. Om du skruvar av kassetten så kan du köra med sånt, men på plats på cykeln skulle jag inte våga. Gel-avfettning är nog bäst om du inte plockar isär grejorna.

Octagon sa:
Ugnsrengöring fungerar också, låt dra minst en halvtimma. Men den är så stark att den kan ta lacken. Om du skruvar av kassetten så kan du köra med sånt, men på plats på cykeln skulle jag inte våga. Gel-avfettning är nog bäst om du inte plockar isär grejorna.

Kanske mindre bra med ugnsrengöring på aluminiumdelar...

Thinner eller liknande som denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Fortunning-2000028259/

Den där löser hård smuts på en gång utan väntetid. Har du exempelvis en plastlåda så kan du lägga ner en riktigt ingrodd kassett och få den ren på 20 sekunder. Det är rent av häftigt snabbt. All skit lägger sig på botten så att det går fint att återanvända. Använd mask och håll till i ett välventilerat utrymme. Har man väl förberett för att använda så är det sjukt smidigt. Jag brukar även ha 3dl i en halvlitersflaska och peta i kedjan. Skaka i 15 sekunder och dra ur en skinande ren kedja. Noga att återfetta den rikligt innan bruk.

Kassetten på bilden gjorde jag på under minuten inkl. sköljning. Den såg inte ut att ha blivit tvättad sen inköp 2011.
DSC_1478.JPG

Tillbaka
Topp