Hur får man sin dotter att förstå varför man växlar?

acarlsson

Ny medlem
Jag blir tokig på nioåringen när hon cyklar – Hon kör konstant på lägsta växeln och jag försöker febrilt få henne att fatta varför man ska växla upp, men hon vägrar förstå. Och så fortsätter hon att cykla med benen trampandes tusen varv per minut. Frustrerade.

Jag är tyvärr inte så pedagogisk av mig, och blir frustrerad och arg när barnen inte fattar. Hur förklarar och visar man bäst, varför man växlar?

:)

acarlsson sa:
Jag blir tokig på nioåringen när hon cyklar – Hon kör konstant på lägsta växeln och jag försöker febrilt få henne att fatta varför man ska växla upp, men hon vägrar förstå. Och så fortsätter hon att cykla med benen trampandes tusen varv per minut. Frustrerade.

Jag är tyvärr inte så pedagogisk av mig, och blir frustrerad och arg när barnen inte fattar. Hur förklarar och visar man bäst, varför man växlar?

Varför blir du arg? Vad förväntar du dig ska hända då?

Har du testat att lägga i en tyngre växel innan hon ska börja cykla?

Barnuppfostran i grova drag innehåller väl olika former av tjat, hot om konsekvenser och mutor. Tjat verkar inte ha fungerat, dags att tänka vidare. Hot om konsekvens kanske inte är det bästa i det här läget om du vill att hon ska fortsätta tycka det är kul att cykla så någon form av muta kanske är lösningen. Om hon växlar si och så många gånger nästa runda får hon en belöning.

Tror det är att bara gilla läget, de upptäcker när tiden kommer att växlar är bra och att det underlättar cyklingen, speciellt när de cyklar med sina kompisar. Min son gör likadant, fast på den tyngsta växeln, inte alltid roligt när han väljer att gå upp för vissa backar istället för att cykla...tålamod är en dygd.

När jag började med min femåring så sa jag till henne ungefär ”nu blir det nog lagom med femman, nu är det uppför så då tar vi ettan eller tvåan.” Efter några veckor behövde jag inte säga till längre och idag väljer hon växlar riktigt bra. Och som du själv redan insett så får du försöka dölja din frustration.

Tycker hon att det är svårt att växla? Dåliga vajrar/höljen eller reglage? Clutch på bakväxeln kan göra det för trögt för små händer.

Själva kör vi gripshift och ingen clutch än så länge. Funkar bra.

Masjevel sa:
Barnuppfostran i grova drag innehåller väl olika former av tjat, hot om konsekvenser och mutor. Tjat verkar inte ha fungerat, dags att tänka vidare. Hot om konsekvens kanske inte är det bästa i det här läget om du vill att hon ska fortsätta tycka det är kul att cykla så någon form av muta kanske är lösningen. Om hon växlar si och så många gånger nästa runda får hon en belöning.
Huvuddelen är väl ändå att se till att barnen inte tar allt för stor skada av att göra om alla misstag du redan vet är just misstag. Knappt vuxna klarar av att lära sig bara för att någon berättar ens, de ska också lägga handen på den varma plattan.

När grabben fick en Frog med växelindikator på styret så löste det sig snabbt...

Nu kommer det lite kommentarer: nu kör jag på 4an, vad kör du på pappa? Osv...

Släpp det och var glad för att det cyklas istället. Det kommer....

Min äldsta har en sram gripshift på sin Isla Beninn. Hon försöker verkligen växla men det är för tungt för henne. Hon får verkligen ta i för att vrida handtaget. Vilket i sin tur gör att det blir svårt med trampandet . Så det blir oflyt. Allt är självklart i topptrim men det kanske finns bättre mer lättväxlade handtag?

Finns det? Och hur ser det ut på ditt barns cykel?

I övrigt är det väl en bra ide att starta på en mellanväxel.

Det kanske är svårt för henne att använda växelreglaget, oavsett vilket som sitter på. Vissa barn tycker bättre om twistshifter medan andra har lättare för spakreglage. Mina barn fick aldrig till det med twistshift, och när jag bytte till spakreglage (shimano zee), utan indikator, så fick de full koll på växlandet - t o m utan indikatorn har de koll på vilken växel de har i, utan att titta. Men även efter drygt ett års hyfsat intensivt cyklande så glömmer de ibland att växla till tyngre växlar när det börjar gå snabbt.

eiskall sa:
När jag började med min femåring så sa jag till henne ungefär ”nu blir det nog lagom med femman, nu är det uppför så då tar vi ettan eller tvåan.” Efter några veckor behövde jag inte säga till längre och idag väljer hon växlar riktigt bra. Och som du själv redan insett så får du försöka dölja din frustration.

.

Precis så gjorde jag ocksåp med min 5-åriga dotter.
Ibland glömmer hon sig och spinner lite men hon brukar komma på det snart igen.

Håller inte med att barn är korkade, de är allt mest klokare än vuxna, jag menar, hur kommer det sig att en vuxen så ofta inte vet hur ett barn tänker? Daaa! ;-) Tänk så här, snart regn och jävelskap, sen snö. Då kommer ni ändå inte att cykla. En nioårings utveckling till nästa vår är enorm. Då har hon fattat det med att växla. Gör växlingen till en kul grej, nästa sten växel 2, trädet växel 3, backen växel 1. Tävla lite där du så klart förlorar, tyngre växel på platt mark = snabbare :-), bara att testa sig fram. Cykeldator var en briljant idé.

Atlas sa:

Min äldsta har en sram gripshift på sin Isla Beninn. Hon försöker verkligen växla men det är för tungt för henne. Hon får verkligen ta i för att vrida handtaget. Vilket i sin tur gör att det blir svårt med trampandet . Så det blir oflyt. Allt är självklart i topptrim men det kanske finns bättre mer lättväxlade handtag?

Bytte pga det ut dotterns gripshift mot ett vanligt SunRace pumpväxel. Tror det blev lite bättre, men jag har inte orkat göra det med sonens. Å andra sidan gnäller inte han, så...

Atlas sa:

Låter som det får bli elektroniska växlar ;) xt di2 är dock fortfarande ganska tungväxlat..

På 70talet när barn körde 3växlat-baknav trodde de flesta att 1an va snabbast, därför att man kunde trampa snabbast på den!

Dottern har någon form av gripshift (Revo!?) sin RipRock och när vi cyklar är man som en halvautomatiskt växellåda, jag säger till vilken växel och hon gör som jag säger. Men hon hajar inte varför man skickar i 1an eller 7an....

DRQ96 sa:
När grabben fick en Frog med växelindikator på styret så löste det sig snabbt...

Nu kommer det lite kommentarer: nu kör jag på 4an, vad kör du på pappa? Osv...

Det där glömde jag att skriva. Tror att indikator hjälper mycket när barn ska lära sig.

Ge er ut och cykla tillsammans, cykla ifrån henne. Vill hon ikapp får hon växla. Vill hon bli lämnad ensam går det bra att fortsätta som tidigare.

Det där kommer lösa sig med tiden, ingen idé att jaga på. Dessutom är det svårare att som förälder få barnen att göra som man säger. :)

På våra ungdomsträningar i MTB Täby kollar tjejerna på hur de andra gör och det tar inte många gånger innan de har förstått. Utöver det jobbar vi också med lite roliga lekar och övningar för att de ska förstå när de ska växla och varför.

Eftersom det inte är en ilsken hund utan ett barn så rekommenderar jag ett ganska mjukt handlag. Fast vill man att hon aldrig cyklar igen och tappar tilliten för pappa så går det bra att cykla ifrån henne i skogen.

Atlas sa:

Har bytt ut allt som heter Shimano gripshift på barnens cyklar. Då det varit 3*7 så har Biltemas sats löst problemet.
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/cykelvaxlar/vaxelreglage-2000021005
Art nr 21-0041
Sram kan jag inte hur det fungerar med. Antar att de drar lite olika mängd vire.

Jannis sa:
Låter som det får bli elektroniska växlar ;) xt di2 är dock fortfarande ganska tungväxlat..

Helt klart rätt spår här...
Skaffa SRAM eTap så kan du ju montera växelreglagen på din cykel. Om det är för MTB så får du ev. vänta ett tag dock.

Skämt åsido... det kommer nog. Se till att hon är bekväm på hojen, sen kan du kanske som tidigare nämnts helt enkelt föreslå vilken växel som hon borde testa.
För övrigt kan jag nämna att jag ser många vuxna som väljer växlar på ett underligt vis också. ;)

Sedan är standradutväxlingen väldigt märklig på många barncyklar, för tillverkarna struntar ju i barnen och när de klagar säger föräldrarna "tyst och trampa" så tillverkarna kommer undan:

När vi har köpt cyklar med såväl Nexus 3 som 7 så har ettan varit väldigt väldigt trög p.g.a. att cyklarna levereras med 18T bak. Har man uppförsbackar (vilket vi har) är det kass. (Dock sällan som man tycker att barnen cyklar för långsamt när de trampar ur i högsta växeln...)
Men drev är ju billiga, så jag har konsekvent satt på 23T bak i stället, och vips har ettan blivit en utmärkt lågväxel att mumsa i sig uppförsbackar med.

Naturligtvis lägger då barnen ibland i högsta växeln i uppförsbacken och klagar över att "det är så trööööögt i uppförsbacke", och så säger jag att "men lägg i ETTAN då i stället, jag har ju ordnat så att du har en vettig växel för uppförsbacke!!!" (och inser i denna tråd att jag är i gott sällskap), men bäst är att låta saken bero och låta barnen själv välja en växel. Och endast i händelse av gnäll kan man leverera "men växla då i stället".

Men jag håller med om att bäst är att tillse att de har ett bra växelutbud och sedan låta dem välja själva efter eget huvud. Och låta dem välja "fel" växlar om de vill.

[Går OT?]

Jag har inte barn, men tycker det är väldigt intressant det här med hur även många vuxna, som väl cyklat stora delar av sina liv, väljer växel. Liksom, det går inte förstå. Varje dag jag cyklar hem från jobbet så ligger folk och pressar i ALLDELES för tunga växlar istället för att helt enkelt växla ner. Så vad vi här tycker är enkelt och uppenbart är ju uppenbarligen svårt även för allmänt kompetenta vuxna.

Lite perspektiv kanske :)

Min åttaåring (som för övrigt lärde sig cykla först nu i våras) har hittat växlarna (3-stegs navväxel) men inte fattat när man skall välja vad och vill inte riktigt växla när man föreslår det..

Hon verkar dock vara en duktig "uppförscyklist" då hon oavsett växel väljer att sittandes (sakta men säkert) cykla upp för vilken backe som helst med pappan (jag) peppande skriker "starka ben!". Så varje gång hon cyklat upp för en backe så upplyser hon mig om att hon har starka ben :-)

Mkt bra tips på både barnuppfostran och cykelteknik här. Jag är precis lika frustrerad på min 7-årige kille, så kanske läge att ändra rubrik i jämställdhetsanda... ;-)

Min dotter var 9 ville inte heller växla förrän det var dags för tävling med många backar. Då satt växlingarna perfekt. Nu jagar hon lillebror som är fyra år yngre och skriker åt honom att växla. Minstingen tycker det verkar kul med storasyster som jagar storebror och skriker så han vill oxå ha växlar.

det tycks förvirra våra yngre cyklister vilken reglagearm man ska trycka på när man kommer till en backe. osäkerhetskänslan gör att man avstår från att växla upp.

brukar sätta vit etejp runt knappen man ska trycka på när man kommer till en brant backe, dvs ska växla ned. har visat sig hjälpa.

Viktigast är väl att barnen gillar att cykla, oavsett växel och kadens.

Här kör vi med gripshift, än så länge billiga tredelade cyklar, men tjejerna har stenkoll på racerväxeln, lagomväxeln och uppförväxeln......! ?

Farsan brukade också lacka ur på mig några gånger om dagen under min uppväxt och jag har tyvärr ärvt det. Försök för allt du är värd att inte skälla eller bli arg för jävlar vad det saktar ner inlärningen.

Åttioåtta sa:
Farsan brukade också lacka ur på mig några gånger om dagen under min uppväxt och jag har tyvärr ärvt det. Försök för allt du är värd att inte skälla eller bli arg för jävlar vad det saktar ner inlärningen.

Det var ju så jag lärde mig vad som gjordes rätt eller fel. Hur ska man annars ha koll?

Nu behöver man inte bli expert på barnuppfostran för att man blivit utskälld av sin egen farsa. Det är självklart bäst att försöka ta det lugnt. Eller vill vi rekommendera lite stryk också?

Luthman Photography sa:
Det var ju så jag lärde mig vad som gjordes rätt eller fel. Hur ska man annars ha koll?

Man är väl olika. Jag minns att jag tyckte det sög att försöka lära mig liggande stolen i matte när farsan stod bredvid skrikandes, illröd i fejset och slog i bordet. Sådana gånger blev det att man bara drog till med någon siffra, farsan blev argare och så blev det total pannkaka av allt.

Man behöver inte dalta med ungarna men när det kommer till inlärning tror jag att det inte ger ett skit att ryta till. Den biten funkar nog bättre när det kommer till hyfs, regler och beteende. Då behöver barn bli tillsagda på allvar.

lindengbg sa:
Min åttaåring (som för övrigt lärde sig cykla först nu i våras) har hittat växlarna (3-stegs navväxel) men inte fattat när man skall välja vad och vill inte riktigt växla när man föreslår det..

Hon verkar dock vara en duktig "uppförscyklist" då hon oavsett växel väljer att sittandes (sakta men säkert) cykla upp för vilken backe som helst med pappan (jag) peppande skriker "starka ben!". Så varje gång hon cyklat upp för en backe så upplyser hon mig om att hon har starka ben :-)

Barn är så grymma på det där! Vi skall lära oss av det!

Trams, det viktigaste är kadensen inte vilken växel hon kör. Och bli arg är ännu mer trams, cyklingen ska vara något roligt man gör tillsammans. Jag har tjatat om hög kadens samt ej lägga cykeln ner på sidan med växelföraren. Samt trafikreglerna såklart som är viktigare än allt annat. Resultaten är..... svinhög kadens och snabb uppför, lägger aldrig cykeln på växelsidan och kan trafikreglerna mkt bra.

Ålder 7. Nu längtar han tills han blir snabbare än mig o jag kan väl säga detsamma här, längtar tills din dotter blir snabbare än dig så kan du trampa hur tungt du vill.

Tillbaka
Topp