Hur får man sin dotter att förstå varför man växlar?

när mina barn var i inlärningsåldern för växlar satte jag en vit tejp runt spaken de skulle trycka på om de kom till en uppförsbacke.

det sitter fortfarande sådant på en mtb jag har för i första hand utlån. till vuxna. det är förvånansvärt många som inte vet hur växlar fungerar...

Tror inte det är(var) ts problem. Grabben växlade fint på 20'' till han kom fram till att 3an funkade bra hela vägen till skolan. Ut i skogen på 24'' så växlar de....

Tror inte det är(var) ts problem. Grabben växlade fint på 20'' till han kom fram till att 3an funkade bra hela vägen till skolan. Ut i skogen på 24'' så växlar de....

Ja, Zen är trevligt. Men då har de fortfarande något att lära sig. De har dock tid, det tog mig mer än 20 år att förstår att singlespeed är också trevligast i skogen.

Senast igår svor jag åt ett Zwift-pass som innehöll 5-minutersintervaller i 110-kadens, om bara mina föräldrar likt TS hade varit sämre cykelpedagoger så hade jag kanske tagit mig igenom det med jämnmod istället.

Sant, men när skall det slå, så som skivbromsar och elväxlar gjort? Det är ju knappast en stor grej med automatväxlade cyklar idag väl?

Men för att adressera TS problem, jag känner igen det! Gissar att det löser sig med tiden. Skall vara extra uppmärksam om jag lyckas locka bort mina nyss fyllda 11 och strax 13-åringar från datorerna nu till våren, och få med dem på lite dagsturer runt hemmet. Tror faktiskt att det, åtminstone hos 11-åringen, finns en viss ovilja att växla. Tror det beror på en kombo av lathet och rädsla för att göra fel.

Jag blir tokig på nioåringen när hon cyklar – Hon kör konstant på lägsta växeln och jag försöker febrilt få henne att fatta varför man ska växla upp, men hon vägrar förstå. Och så fortsätter hon att cykla med benen trampandes tusen varv per minut. Frustrerade.

Jag är tyvärr inte så pedagogisk av mig, och blir frustrerad och arg när barnen inte fattar. Hur förklarar och visar man bäst, varför man växlar?

:)
Det skall du inte berätta, njut av att du ännu kan cykla från henne.. Jag fick i somras rejält med pisk av en sjuåring uppför backen vid Pålsjö i Helsingborg. Numera undviker jag att tävla med knattar på cykel utan håller mig till vuxna som träningscyklar.

Om framtidens cykel kan vara en seriehybrid så borde väl växlingsfrågan vara en ickefråga?

Varför kallar man det digital drivlina? Är inte elektrisk drivlina en vettigare term? För mig låter digitalt som att man på något sätt kvantiserat något. Vad är det i så fall som är kvantiserat vid överföring av energin från vevpartiet till bakhjulet om man bortser från att energi förstås är kvantiserat men på en praktiskt ointressant nivå?

Varför kallar man det digital drivlina? Är inte elektrisk drivlina en vettigare term? För mig låter digitalt som att man på något sätt kvantiserat något. Vad är det i så fall som är kvantiserat vid överföring av energin från vevpartiet till bakhjulet om man bortser från att energi förstås är kvantiserat men på en praktiskt ointressant nivå?

Nja, digital är online. Det vet väl alla som har haft jobbmöten sedan pandemin.

Ja, hela videon är väl online.

Har nu tittat en del, men jag blir galen av "digital drivetrain" som används i varandra mening. Riktigt irriterande!

Men det göra växlingsfrågan oändlig: nu har man oändlig många växlar at välja emellan!

Digital avser väl styrning och kontroll av kraft?
Men jag håller med om att elektrisk vore lämpligare.

när mina barn var i inlärningsåldern för växlar satte jag en vit tejp runt spaken de skulle trycka på om de kom till en uppförsbacke.

det sitter fortfarande sådant på en mtb jag har för i första hand utlån. till vuxna. det är förvånansvärt många som inte vet hur växlar fungerar...

Hur många gånger lånar du ut cyklar till vuxna som inte vet hur växlar fungerar, en vanlig vecka?

adb-drivlina
Screenshot_20240213-152237_SAOL.jpg

Hur många gånger lånar du ut cyklar till vuxna som inte vet hur växlar fungerar, en vanlig vecka?
Somliga håller sig med flera cyklar än vad som egentligen är hälsosamt.?
Men hur många medlemmar finns det på detta forum? 5000? Lägg sedan till säg fyra ggr så många aktiva cyklister i Sverige. 25000 högt räknat (gissar jag) som vet hur en utanpåliggande växel fungerar och skall användas. Resten trampar runt på den navväxlade trean i den mån de överhuvudtaget cyklar. Vågar jag gissa att en halv procent av befolkningen kanske vet? Ska vi vara väldigt generösa och säga 1%?
Alla gissningar välkomna.

Somliga håller sig med flera cyklar än vad som egentligen är hälsosamt.?
Men hur många medlemmar finns det på detta forum? 5000? Lägg sedan till säg fyra ggr så många aktiva cyklister i Sverige. 25000 högt räknat (gissar jag) som vet hur en utanpåliggande växel fungerar och skall användas. Resten trampar runt på den navväxlade trean i den mån de överhuvudtaget cyklar. Vågar jag gissa att en halv procent av befolkningen kanske vet? Ska vi vara väldigt generösa och säga 1%?
Alla gissningar välkomna.

Jag ser många köra uppför backar i Stockholm på tyngsta växeln. Framförallt kvinnor (eller så kör män oftare single-speed, så på lättaste växel). Så det är en signifikant del av cyklande befolkning. Av de som inte cyklar vet ännu färre hur man växlar, skulle jag tänka.

Jag ser många köra uppför backar i Stockholm på tyngsta växeln. Framförallt kvinnor (eller så kör män oftare single-speed, så på lättaste växel). Så det är en signifikant del av cyklande befolkning. Av de som inte cyklar vet ännu färre hur man växlar, skulle jag tänka.

52:05 in

> Hur får man sin dotter att förstå varför man växlar?

Att växla är riktigt meningslöst. Bara gamla tjocka gubbar behöver växlare och unga starka tjejer (och killar) klarar sig med enkelväxlad cykel.

Som Henri Desgrange skrev i L'Équipe i 1902:

I still feel that variable gears are only for people over forty-five.
Isn't it better to triumph by the strength of your muscles than by the artifice of a derailleur?
We are getting soft...As for me, give me a fixed gear!

Jag tror inte att du behöver få dottern att förstå.
Tids nog upptäcker hon själv att det är praktiskt att kunna växla, det löser sig självt.

Om framtidens cykel kan vara en seriehybrid så borde väl växlingsfrågan vara en ickefråga?

Fan jag trodde att jag hade en unik ide för någon månad sedan.
Bara att programmera ut ett effektuttag kopplat till kadensen och sedan ger cykeln maximal fart utifrån detta. Tänkte även att det möjliggör tvåhjulsdrift på en vintercykel.

Fan jag trodde att jag hade en unik ide för någon månad sedan.
Bara att programmera ut ett effektuttag kopplat till kadensen och sedan ger cykeln maximal fart utifrån detta. Tänkte även att det möjliggör tvåhjulsdrift på en vintercykel.

Denna lösning (generator+motor) används redan på norska Podbike.

Edit: Nu har jag inte läst så nog man jag förstår inte riktigt hur det funkar. På en elcykel har man ju sin egen kraft + motorn. På en generator/motorlösning-får de fortfarande ha bara 250W från motorn (blir ju lite klent) eller mäter man trampeffekten och sedan adderar man 250W?

Undra om barnet uppfattar det likadant då föräldern cyklar bredvid och micro-managear samtidigt som det gormas om happykorrekt-kadens
Haha personligen har jag endast sagt att han får ut mer av cykeln om han har en bra kadens, och han ej ska behöva slita sönder sig i onödan på tyngre växlar. Det går helt enkelt fortare om han nyttjar hela registret. Han köpte det utan något större tjat. Viktigast är trots allt trafikreglerna, och att ge fan i att ligga på min rulle hela tiden haha

Haha personligen har jag endast sagt att han får ut mer av cykeln om han har en bra kadens, och han ej ska behöva slita sönder sig i onödan på tyngre växlar. Det går helt enkelt fortare om han nyttjar hela registret. Han köpte det utan något större tjat. Viktigast är trots allt trafikreglerna, och att ge fan i att ligga på min rulle hela tiden haha
Ja, det är självklart att barnet ska hjälpa till att dra lite också.

Intressanta diskussioner där.

Minns nu att när jag var ung det var populärt bland pojkar (från familjen med lite högre inkomster) som hade 3-växlat nav att cykla genom kvarteret i lättaste växel med väldig hög kadens. Det såg riktigt oelegant ut. Så jag kan köpa argumentet om estetiken. Men att pressa uppför en backa i tyngsta växeln är också inte finaste man kan göra, tycker jag.

Minns att vi hade en backe på väg hem från skolan där vi ett tag tävlade om vem som kunde komma längst upp på tyngsta växeln. Vi hade alla just 3-växlade cyklar med navväxel. Oklart om utväxlingen var densamma, men det var inget vi reflekterade över. Såg säkert inte så vackert ut, men det var nog inte helt dumt som träning.

Minns att vi hade en backe på väg hem från skolan där vi ett tag tävlade om vem som kunde komma längst upp på tyngsta växeln. Vi hade alla just 3-växlade cyklar med navväxel. Oklart om utväxlingen var densamma, men det var inget vi reflekterade över. Såg säkert inte så vackert ut, men det var nog inte helt dumt som träning.
Det där förklarar kanske både var kärleken till bergscyklingen och förmågan att ta sig upp på (relativt många andra) låg kadens kommer ifrån? ?

Tillbaka
Topp