GoranS
Aktiv medlem
Hur får man sin dotter att förstå varför man växlar?
Precis!Ja fy fan. Ska man ha hög kadens behöver man inte växla
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis!Ja fy fan. Ska man ha hög kadens behöver man inte växla
Tror inte det är(var) ts problem. Grabben växlade fint på 20'' till han kom fram till att 3an funkade bra hela vägen till skolan. Ut i skogen på 24'' så växlar de....
Det finns redan.Dagens ungdom...
Snart blir det väl automatlåda på cyklarna också.
Sant, men när skall det slå, så som skivbromsar och elväxlar gjort? Det är ju knappast en stor grej med automatväxlade cyklar idag väl?Det finns redan.
Det skall du inte berätta, njut av att du ännu kan cykla från henne.. Jag fick i somras rejält med pisk av en sjuåring uppför backen vid Pålsjö i Helsingborg. Numera undviker jag att tävla med knattar på cykel utan håller mig till vuxna som träningscyklar.Jag blir tokig på nioåringen när hon cyklar – Hon kör konstant på lägsta växeln och jag försöker febrilt få henne att fatta varför man ska växla upp, men hon vägrar förstå. Och så fortsätter hon att cykla med benen trampandes tusen varv per minut. Frustrerade.
Jag är tyvärr inte så pedagogisk av mig, och blir frustrerad och arg när barnen inte fattar. Hur förklarar och visar man bäst, varför man växlar?
:)
Varför kallar man det digital drivlina? Är inte elektrisk drivlina en vettigare term? För mig låter digitalt som att man på något sätt kvantiserat något. Vad är det i så fall som är kvantiserat vid överföring av energin från vevpartiet till bakhjulet om man bortser från att energi förstås är kvantiserat men på en praktiskt ointressant nivå?Om framtidens cykel kan vara en seriehybrid så borde väl växlingsfrågan vara en ickefråga?
Varför kallar man det digital drivlina? Är inte elektrisk drivlina en vettigare term? För mig låter digitalt som att man på något sätt kvantiserat något. Vad är det i så fall som är kvantiserat vid överföring av energin från vevpartiet till bakhjulet om man bortser från att energi förstås är kvantiserat men på en praktiskt ointressant nivå?
Om framtidens cykel kan vara en seriehybrid så borde väl växlingsfrågan vara en ickefråga?
Online-drivlina?!Nja, digital är online. Det vet väl alla som har haft jobbmöten sedan pandemin.
Online-drivlina?!
Gäller ju att nöta in marknadsföringsflosklerna!Har nu tittat en del, men jag blir galen av "digital drivetrain" som används i varandra mening. Riktigt irriterande!
när mina barn var i inlärningsåldern för växlar satte jag en vit tejp runt spaken de skulle trycka på om de kom till en uppförsbacke.
det sitter fortfarande sådant på en mtb jag har för i första hand utlån. till vuxna. det är förvånansvärt många som inte vet hur växlar fungerar...
Programmeras i Cobol?adb-drivlina
Visa bilaga 680751
Somliga håller sig med flera cyklar än vad som egentligen är hälsosamt.?Hur många gånger lånar du ut cyklar till vuxna som inte vet hur växlar fungerar, en vanlig vecka?
Somliga håller sig med flera cyklar än vad som egentligen är hälsosamt.?
Men hur många medlemmar finns det på detta forum? 5000? Lägg sedan till säg fyra ggr så många aktiva cyklister i Sverige. 25000 högt räknat (gissar jag) som vet hur en utanpåliggande växel fungerar och skall användas. Resten trampar runt på den navväxlade trean i den mån de överhuvudtaget cyklar. Vågar jag gissa att en halv procent av befolkningen kanske vet? Ska vi vara väldigt generösa och säga 1%?
Alla gissningar välkomna.
Skulle tvåhjulsdrift tillföra något på en stigcykel?Och vi kan få tvåhjulsdrivna cyklar ?
Skulle tvåhjulsdrift tillföra något på en stigcykel?
Skulle tvåhjulsdrift tillföra något på en stigcykel?
Jag ser många köra uppför backar i Stockholm på tyngsta växeln. Framförallt kvinnor (eller så kör män oftare single-speed, så på lättaste växel). Så det är en signifikant del av cyklande befolkning. Av de som inte cyklar vet ännu färre hur man växlar, skulle jag tänka.
I still feel that variable gears are only for people over forty-five.
Isn't it better to triumph by the strength of your muscles than by the artifice of a derailleur?
We are getting soft...As for me, give me a fixed gear!
Curling på en helt ny nivå!irkar inte läsa tråden, men har verkligen ingen föreslagit att köpa axs växlar och sköta växlingarna från sin egen cykel?
Fan jag trodde att jag hade en unik ide för någon månad sedan.Om framtidens cykel kan vara en seriehybrid så borde väl växlingsfrågan vara en ickefråga?
Undra om barnet uppfattar det likadant då föräldern cyklar bredvid och micro-managear samtidigt som det gormas om happykorrekt-kadensCurling på en helt ny nivå!
Fan jag trodde att jag hade en unik ide för någon månad sedan.
Bara att programmera ut ett effektuttag kopplat till kadensen och sedan ger cykeln maximal fart utifrån detta. Tänkte även att det möjliggör tvåhjulsdrift på en vintercykel.
www.podbike.com
Haha personligen har jag endast sagt att han får ut mer av cykeln om han har en bra kadens, och han ej ska behöva slita sönder sig i onödan på tyngre växlar. Det går helt enkelt fortare om han nyttjar hela registret. Han köpte det utan något större tjat. Viktigast är trots allt trafikreglerna, och att ge fan i att ligga på min rulle hela tiden hahaUndra om barnet uppfattar det likadant då föräldern cyklar bredvid och micro-managear samtidigt som det gormas om happykorrekt-kadens
Ja, det är självklart att barnet ska hjälpa till att dra lite också.Haha personligen har jag endast sagt att han får ut mer av cykeln om han har en bra kadens, och han ej ska behöva slita sönder sig i onödan på tyngre växlar. Det går helt enkelt fortare om han nyttjar hela registret. Han köpte det utan något större tjat. Viktigast är trots allt trafikreglerna, och att ge fan i att ligga på min rulle hela tiden haha
52:05 in
Det där förklarar kanske både var kärleken till bergscyklingen och förmågan att ta sig upp på (relativt många andra) låg kadens kommer ifrån? ?Minns att vi hade en backe på väg hem från skolan där vi ett tag tävlade om vem som kunde komma längst upp på tyngsta växeln. Vi hade alla just 3-växlade cyklar med navväxel. Oklart om utväxlingen var densamma, men det var inget vi reflekterade över. Såg säkert inte så vackert ut, men det var nog inte helt dumt som träning.