Hur får ni bort dessa lager ?

daninorb

Aktiv medlem
Rödmarkerat lager sitter i en fördjupning med väldigt lite runt om för ett verktyg (som jag inte heller har).

Vevlager behöver man nog dra ut för pressfit her något som förhindrar att man ska kunna slå ut den. Och vill helst dra försiktigt snarare än att slå ut.

Finns det några bra verktyg för detta?
IMG_5648.jpeg

Som du ser på min bild så har lagret bara 3mm fritt till något annan del som har samma diameter som lagret. Så det funkar inte att få fäste i lagret med en sådan där.
Om det är ett ordinärt standard PF-lager så är den inre delen du syftar på enbart plasthylsan som löper mellan vä/hö lager. Med det lagerverktyg som pbeijer länkar till (finns billigare som gör samma jobb) så kommer ändarna klicka fast och det är bara att banka. Gärna med lite mothåll så att inte lagret flyger all världens väg. Jag har historiskt sett fått vålda rätt rejält för att få ut det gamla lagret så det är bara att kassera efteråt (men det var kanske tanken oavsett :-)).

Det övre lagret sitter väl i svingen? I så fall borde det väl gå att ta av svingen och sen knackar lagret med ett litet drivdorn. Gäller att slå på den yttre ringen så inte lagret separerar. På min förra ram var kanten att slå på minimal och man fick ta i rejält men den lossade tillslut. Även här kan det ju funka med glidhammaren men dom är rätt dyra.

Om det är ett ordinärt standard PF-lager så är den inre delen du syftar på enbart plasthylsan som löper mellan vä/hö lager. Med det lagerverktyg som pbeijer länkar till (finns billigare som gör samma jobb) så kommer ändarna klicka fast och det är bara att banka. Gärna med lite mothåll så att inte lagret flyger all världens väg. Jag har historiskt sett fått vålda rätt rejält för att få ut det gamla lagret så det är bara att kassera efteråt (men det var kanske tanken oavsett :-)).
Så du menar att man kan banka på plasthylsan? Är den lös mellan lagrena? Eller delar i två delar?

IMG_5654.jpeg

IMG_5653.jpeg

Senast ändrad:
Det övre lagret sitter väl i svingen? I så fall borde det väl gå att ta av svingen och sen knackar lagret med ett litet drivdorn. Gäller att slå på den yttre ringen så inte lagret separerar. På min förra ram var kanten att slå på minimal och man fick ta i rejält men den lossade tillslut. Även här kan det ju funka med glidhammaren men dom är rätt dyra.
Nej i svingen är den bara gängad. Lagret sitter i själva cykeln.
IMG_5401.jpeg

Vevlagret lär du kunna knacka ut försiktigt med drivdorn som du knackar lite här lite där runtom tills dess att det åker ut helt - förutsatt att den där läppen inte är en del av lagret.

Det är inte så att röret mellan lagren går att flytta någon mm så att du kan slå med ett drivdorn genom röret och på insidan av lagret på andra sidan?

Det är inte så att röret mellan lagren går att flytta någon mm så att du kan slå med ett drivdorn genom röret och på insidan av lagret på andra sidan?
Nej det sitter fast. Men jag har nog kommit fram till att man byter hela rasket. Så att slå ut dem helt och hållet verkar vara så man gör. Inte duttar med respektive lager.

IMG_5658.png

Tillbaka
Topp