Hur fasiken växlar jag???

Sir Alex

Medlem
Första inlägget och börjar med en (eventuellt) riktig dum fråga. Köpte en ny grusracer som jag invigt nu i helgen men lyckas bara växla med den högra växeln. På den vänstra händer absolut ingenting. Det är en Shimano GRX 600 2x11sp. Är det något självklart jag missat för jag tycker att saker och ting ska funka när det är nytt?

Inget att missa. Höger reglage fungerar som vänster, förutom att vänster styr framväxeln.

Vajern kan ha lossar från framväxeln, eller så är framväxelns ändlägesskruvar feljusterade. Kan du röra på reglaget likt på högersidan eller är det helt stumt?

Har ett par Claris där högerreglaget ibland kan "hamna fel" så att det inte krokar i armen som drar växelmekanismen. Kanske har du ett liknande problem på ditt vänsterreglage?

det är inte så att du inte uppfattat att växlarna är spegelvända:))?

manövern som ger trögare snabbare växel på högra handtaget fungerar tvärtom på det vänstra...

lite övertydlig kommentar, men varit med om att även vuxna missuppfattat detta. på min låne-mtb har jag sattt en vit tejp på spaken man skall trycka på när man vill ha lättare växel inför en backe?

Det går alldeles utmärkt att utan framväxel, peta ned kedjan med hälen medan du cyklar , lyft upp den med ett finger. Den är en viss fördel att ha en vaxad kedja.

Tillbaka
Topp