Hur fästa kabeln på cykeldatorn efter den ryckts loss?

Tvåhjulingen

Aktiv medlem
Jag köpte en enkel cykeldator Sigma BC 8.0 WR (trådad) till grabben. Nu ett par månader senare har förstås kabeln mellan givaren och själva datorfästet fastnat i något så att kabeln rycktes loss från sina fästen. Jag har öppnat upp så att jag kan komma åt kabelfästena. Som synes av bild 2 sitter en del av den röda kabeln kvar.

Är det nu jag behöver en lödkolv för att ta
1) Få bort resterna av den röda kabeln
2) Återansluta kabeln till respektive fäste

Lödkolv saknas i hushållet, finns det något lim som kan användas? Eller annan någon kreativ metod?

Bilagor

• IMG_1172.webp
    IMG_1172.webp
    151.9 KB · Besök: 271
  • IMG_1173.webp
    IMG_1173.webp
    94.8 KB · Besök: 98
Det där kommer sannolikt att bli svårt att löda eftersom plasten runt om blecken förmodligen smälter om du når upp till en temperatur som är tillräckligt hög för att få till en bra lödning. Kan du plocka ut blecken kommer lödning att fungera bra. Kan du inte ta loss dom utan att ta sönder något är det tveksamt om det går utan att sabba fästet. Det räcker ju att blecken bara glider en aning eller plasten deformeras det minsta, så kommer du att få glapp mot datorn. Du kan löda även med en gasbrännare eller "stormsäker" tändare om du inte har någon lödkolv. Får du inte loss blecken enkelt hade jag varit tveksam till lödning. Testa åtminstone på plasten hur lätt den smälter på någon yta där det inte spelar någon roll först.

Som alternativ kan du testa med elektriskt ledande lim i kombination med smältlim eller liknande för att dragavlasta. Elektriskt ledande lim ger ingen stark sammanfogning utan riskerar att skaka loss om du inte förstärker med något annat. Dessutom kostar det som rouster nämner ungefär lika mycket som en lödkolv. Men du slipper risken med att smälta plasten.

Alternativ 3 hade för mig varit att tillföra någon form av mekanisk koppling, tex genom att använda sig av befintliga skruvar för att få press på anläggningsytan och sladdarna, kanske med något mellanlägg, eller genom att printa ett nytt fäste eller tilläggsdel om du är flång på 3D-printing. Det är ingen större utmaning att rita upp en plastbit som passar där i de gamla hålen och som placerar två maskinskruvar som gängas ner mot blecken tex, så länge det finns plats vid styret för det. Även i det fallet hade det varit bra att löda dit någon form av "lödöra" eller liknande dock för att få en bättre anläggningsyta för skruven.

Tillbaka
Topp