Hur fixa bromsok/ få i belägg- misshandlade grejer

Tjena, har åkt för länge med skivbromsar (tektro hd-t285). Är bra på bilbromsar men det hjälpte inte riktigt;
1 hur får ni rent innan ni pressar tillbaka kolven- finns ju ena ingen plats att göra rent? Pressade tillbaks en skitig kolv med våld/polygrip och ändå ligger fulbeläggen lite mot skivan…känns ju inte ok, eller är det bara att slita ner beläggen lite och se glad ut?

2 på ena oket verkar ena kolven sitta fast vilket resulterat i att andra sidans belägg är slitet till metallen(vilket gav bra ljud så jag fick upp öronen för problemet ?). Hur motionerar man kolven?
Bromsverkan har varit ok, men man vill ju ligga på topp trots allt

Nåt annat tips en novis behöver? (Att man gör rent i tid som på en bil har jag greppat nu…3,5år året runt är för länge)

Tack på förhand

Bilagor

• IMG_2327.jpeg
    IMG_2327.jpeg
    394.6 KB · Besök: 104
  • IMG_2412.jpeg
    IMG_2412.jpeg
    1.1 MB · Besök: 98
  • IMG_2387.jpeg
    IMG_2387.jpeg
    635.6 KB · Besök: 73
  • IMG_2386.jpeg
    IMG_2386.jpeg
    718.2 KB · Besök: 79
  • IMG_2414.jpeg
    IMG_2414.jpeg
    565.6 KB · Besök: 86
Kolven kan man göra rent med isopropanol eller dylikt, men viktigt att ha nån droppe mineralolja på kolven innan man trycker tillbaka den (smörjer packningen).

För att motionera en fastnad kolv brukar det funka att hålla den andra intryckt med typ kulan på en insexnyckel och trycka in handtaget tills den åker ut, rengör, smörj, tryck in igen. Ibland får man igång den men ofta får man byta hela oket.

När du kört ned på metallen på beläggen är det också bra att kolla så skivan inte slitits av det. Den skall vara över 1,5mm tjock och en jämn och slät yta.

Bromsok är tyvärr en slitdel om man cyklar i saltlake på vintern. Hydrauliska är sämst, svårt att få dom att fungera efter byte av belägg.
Jag bytte nyss bromsbelägg bak på vinterhojen.Tvättade oket/utstickande av kolvarna med en barntandborste och yes diskmedel. Ena kolven satt som berget. Efter lite marinad i wd40 och våldande med ett däckjärn i plast släppte det. Motionerade kolvarna lite och monterade ihop. Tyvärr verkar inte kolvarna gå tillbaka som dom skall för bakbromsen ligger på och gnisslar. :/

Uppdatering: tog en liten hink med varmt vatten o doppade hela oken, sedan rengöring med tandborste. Kolvarna som satt fast knäckte jag loss med polygrip och sedan motionerade jag dom några ggr ut och in. Lite svampigt bak(som innan, behöver luftas antagligen) men kolvar o belägg funkar PERFEKT!!

Stort tack för hjälpen!

Nu väntar växelrenovering då hojen blev 2växlad efter tvätten?

Då kan du vänta på att bromsarna börjar skrika och ta dåligt, läckage mellan kolv och packning är tyvärr väldigt vanligt på Shimano ok.

Jag böt kolvar och gummiringarna som tätar mot kolvarna (4st) på mitt ok bak å bromsen är som ny igen, var skitlätt ? passade naturligtvis på att byta bromsvätska också ?

Tillbaka
Topp