Hur fixa dåligt kullager i styrlagret?

Banshee

Medlem
Jag har en Nishiki Pro SLD årsmodell 2015 med utslitet kullager i styrlagret.Enligt Nishiki är styrlagret Strummer HP FI201AL 1 1/8". Jag tänker mig att det räcker att byta kulringen, men kan inte hitta någon sådan kulring. Den har 24 kulor som jag mäter till 3,1 mm i diameter. Misstänker dock att de ska vara 3,18 mm vilket motsvarar 4/32 tum.

Mycket tacksam för svar på en eller flera av följande frågor:
1. Var kan jag få tag på en passande kulring?
2. Kan jag ha en kulring med större kulor? Jag hittar kulringar med 5/32 tums kulor.
3. Eller är det rekommenderat att byta hela styrlagret?

Bifogar bilder på kulringen och övre styrlagret.

Bilagor

• Kulring.jpg
    Kulring.jpg
    448.4 KB · Besök: 79
  • Styrstam.jpg
    Styrstam.jpg
    389 KB · Besök: 84

TobiasLj

Aktiv medlem
Jag hade bytt hela styrlagret efter att först ha rengjort det befintliga grundligt, monterat med nytt fett och avgjort om det verkligen är slitet så det måste bytas.

Banshee

Medlem
Tack för svar!

Det lät om styret och jag hade cykeln inne för att åtgärda det förra sommaren. Då bytte de dock bara några kulor. Det blev inte bra och nu tänkte jag att jag skulle ta loss kulorna, rengöra och sätta tillbaka men jag insåg att jag inte får tillbaka kulorna. Dessutom var en del kulor missfärgade så de fungerar nog inte något vidare. Likaså hade det korroderat på kulringen.

Jag har inte bytt styrlager själv förut och tycker att det verkar komplicerat att dels att välja rätt styrlager dels att avmontera/montera. Jag kan ju förstås lämna in cykeln igen men antar att jag då behöver vänta tills de har rätt fått hem rätt styrlager samt att det kommer att kosta någonstans 500-1.000 kr.

atorger

Aktiv medlem
Det går fortsätta köra med styrlager som inte är i fantastiskt skick också, det är inte lika känsligt som hjullager. Är det svårt att få tag på delar kanske det räcker med att rengöra allt, fetta in ordentligt och köra på som det är?

Oftast är det det nedre styrlagret som mår sämst för det tar mest smällar. Om det är likadana lager uppe och nere kan det ibland hjälpa att man byter plats på dem så man har det sämre lagret uppe där det är mindre belastning.

TobiasLj

Aktiv medlem
Jag har inte bytt styrlager själv förut och tycker att det verkar komplicerat att dels att välja rätt styrlager dels att avmontera/montera.
Med lite tålamod, google och ett bra forum :-) så löser du det utan problem. Finns en held del instruktioner på nätet, t.ex. denna:

Många använder verktyg anpassade för att montera lager men det går lika bra med en gummiklubba, träkloss och tålamod.

Att välja rätt kan tyckas svårt och det är några mått du behöver ha koll på. Dels innediameter (gaffelrörets diameter), ytterdiameter (så det passar i ramen) och höjd för gaffel samt lager. Det kan gå att hitta enbart lagret men oftast är det enklaste att välja ett kit där du byter allt.

atorger

Aktiv medlem
Behöver man pressa in nya koppar kan det vara lite besvärligt. Är man riktigt händig kan man ha hemmagjord press och så. Sist jag gjorde det använde jag ett sånt enkelt pressverktyg som i princip bara är en gängad stålpinne med stora brickor i ändarna och har lovat mig att nästa gång ska jag köpa ett riktigt verktyg. Det som kan vara svårt med en sån enkel press är att pressa in dem exakt rakt in, och för mig gick de in snett hela tiden för brickan och gängade pinnen började vandra när man la på tryck. Har man en ändamålsenlig press med rätt diametrar så är det mycket enklare, men det kan vara ganska kostsamma verktyg.

Här är ett av de billigare riktiga verktygen, som klarar 1" och 1 1/8":

aben

Aktiv medlem
Tack för svar!

Det lät om styret och jag hade cykeln inne för att åtgärda det förra sommaren. Då bytte de dock bara några kulor. Det blev inte bra och nu tänkte jag att jag skulle ta loss kulorna, rengöra och sätta tillbaka men jag insåg att jag inte får tillbaka kulorna. Dessutom var en del kulor missfärgade så de fungerar nog inte något vidare. Likaså hade det korroderat på kulringen.

Jag har inte bytt styrlager själv förut och tycker att det verkar komplicerat att dels att välja rätt styrlager dels att avmontera/montera. Jag kan ju förstås lämna in cykeln igen men antar att jag då behöver vänta tills de har rätt fått hem rätt styrlager samt att det kommer att kosta någonstans 500-1.000 kr.
Om kulorna börjar lossna från kulringen är det dags att byta.

Kolla lagerbanorna efter gropar, den nedre inre lagerbanan är hårdast belastad och den som brukar ge upp först, är lagerbanorna jämnt slitna skall det inte vara något problem att bara byta kulorna. När man byter kulor måste samtliga bytas och det är enklare med kulringar men en fördel att köra med lösa kulor eftersom du får in fler vilket gör att belastningen på lagerbanorna blir mindre.

Banshee

Medlem
Tack för alla svar! Grymt bra forum!

Jag har svårt att få fem kulor att sitta fast i kulringen och det är 24 kulor i den så det kommer aldrig att gå att använda kulringen igen. Efter råden här så beslöt jag mig för att försöka byta hela styrlagret så nu har jag tagit loss styrlagren. Gick faktiskt lättare än väntat.

Dock hittar jag inget styrlager´som är likadant. Jag vet inte hur viktigt det är med att alla mått är identiska.

Topp- och botten-styrlagren är identiska. Innersta diametern på är 30 mm, yttre diametern (den som ska sitta mot kronstammen) är 41,8 mm. Yttermåtten som ska gå ut till kanten på kronstammen är 47 mm. Jag hoppas bilden med skjutmåttet förklarar vilket mått jag menar. Varje "skiva" är 2 mm hög.Själva toppen, till vänster på bilden nedan med tre delar är 15 mm hög.

Jag hittade ett Ahead på Cykelgear men det har "skivor" som är bara 0,8 mm höga, annars verkar det stämma. Då blir det 2,4 mm lägre än mitt nuvarande. Kan jag skaffa en bricka som kompenserar det? Blir det bra då?

Om jag hittar ett lämpligt styrlaget tänkte jag köpa en billig styrlagerpress, troligen Cyclus som rekommenderades lite ovanför i tråden.

Bilagor

• Styrlagret.jpg
    Styrlagret.jpg
    439 KB · Besök: 62
  • StyrlagerMeasured.jpg
    StyrlagerMeasured.jpg
    508.3 KB · Besök: 58

TobiasLj

Aktiv medlem
Varje "skiva" är 2 mm hög.Själva toppen, till vänster på bilden nedan med tre delar är 15 mm hög.

Jag hittade ett Ahead på Cykelgear men det har "skivor" som är bara 0,8 mm höga, annars verkar det stämma. Då blir det 2,4 mm lägre än mitt nuvarande. Kan jag skaffa en bricka som kompenserar det? Blir det bra då?
Det är svårt att säga utan att se allt men jag skulle säga att det går utmärkt med fler, eller enklast de gamla brickorna. Det viktiga är att lager passar och att det är rätt mått för gaffelröret. Det gör inget om den totala höjden blir någon eller ett par millimeter högre. Det går att dra fast gaffeln ändå men om totala höjden är lägre så kommer du få ett glapp till toppskivan där bulten sitter som drar fast i gaffeln (den "starnut"/klo som är pressad in i gaffeln).

Banshee

Medlem
Tack för Cane creek-postern! Äntligen förstod jag att semi-integrerat och ZeroStack var samma sak.

Det visade sig att det styrlager som jag länkade till tidigare i tråden var av typen integrerat och därför fel. Nu har jag beställt ett semi-integrerat från Cykelgear.Svårt att mäta när det handlar om 10-dels mm. Jag beställde även några brickor samt ett Park Tool kompress-verktyg.(De gör ju så fantastiska videos).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Se till att lagerbanan inte ser allt för korroderad och ful ut (slipa försiktigt med fint slippapper om det behövs).Köp nya kulor. Kasta kulringen. Lägg fett på lagerbanan och tryck fast kulorna i det, så många som det går.

Eller så byter du bara styrlagret.. :)

qma

Aktiv medlem
Nu har du redan handlat, men iaf... Så länge som inte lagerbanorna är skrot så hade jag bara beställt en stor påse 1/8" lagerkulor för inga pengar, rengjort allt noga och mättat ringarna och lagerbanorna med ett tjockt fett så att kulorna håller sig kvar tills du spänner ihop det. Bättre att byta allt låter det som dock - ett gammalt basic styrlager som gått mycket och varit rostigt.

Banshee

Medlem
Kasta kulringen. Lägg fett på lagerbanan och tryck fast kulorna i det, så många som det går.
Kulringen bygger omkring 1 mm så det känns vanskligt att köra utan tycker jag. Men som du skriver så har jag redan köpt grejor.

Det var enkelt att sätta dit styrlagren med Park Tool-verktyget. Däremot skulle jag vilja ha råd från det här fantastiska forumet om hur jag får bort det som sitter kvar på gaffeln. Jag har försökt med en skruvmejsel, men det repar bara gaffeln.

Bilagor

• Gaffel.jpg
    Gaffel.jpg
    533.1 KB · Besök: 50

BJS

Aktiv medlem
Kulringen bygger omkring 1 mm så det känns vanskligt att köra utan tycker jag. Men som du skriver så har jag redan köpt grejor.

Det var enkelt att sätta dit styrlagren med Park Tool-verktyget. Däremot skulle jag vilja ha råd från det här fantastiska forumet om hur jag får bort det som sitter kvar på gaffeln. Jag har försökt med en skruvmejsel, men det repar bara gaffeln.
Hur kan en kulhållare bygga?! Kullagerkulorna ligger mot respektive lagerbana i båda fallen.

BJS

Aktiv medlem

Med skruvmejseb/kniv eller specialverktyg.
570640.jpg

Banshee

Medlem
Hur kan en kulhållare bygga?! Kullagerkulorna ligger mot respektive lagerbana i båda fallen.
När jag tittar på förstoringen av bilden på ringen så ser jag att den inte bygger så mycket som en mm, men något bygger den i alla fall.

Redigerade mitt svar.

Bilagor

• Kulring-som-bygger.jpg
    Kulring-som-bygger.jpg
    391.3 KB · Besök: 56

Banshee

Medlem
Med skruvmejseb/kniv eller specialverktyg. Visa bilaga 525720
Jag använde rakblad och sedan kniv och då gick det. Tyvärr gjorde jag två märken i gaffeln, borde nog haft rakbladet/kniven planare. Det blir nog ett specialverktyg enligt ovan nästa gång.

Titta hur inre lagerbanan ser ut. Det förvånar mig om den inte tar i kulorna innan kulhållaren.
Såvitt jag kan se vilar den på kulhållaren. Nu är ju detta överspelat för min del.

Stort tack för all hjälp alla ni som svarat! Det blev dyrare än om jag lämnat in den, men nu har jag verktyg samt en massa kunskap om styrlager. Det underlättar framtida underhåll.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag använde rakblad och sedan kniv och då gick det. Tyvärr gjorde jag två märken i gaffeln, borde nog haft rakbladet/kniven planare. Det blir nog ett specialverktyg enligt ovan nästa gång.

Såvitt jag kan se vilar den på kulhållaren. Nu är ju detta överspelat för min del.

Stort tack för all hjälp alla ni som svarat! Det blev dyrare än om jag lämnat in den, men nu har jag verktyg samt en massa kunskap om styrlager. Det underlättar framtida underhåll.

zOm kulkransen tar i är den felvänd. Händer inte med lösa kulor.

Banshee

Medlem
zOm kulkransen tar i är den felvänd. Händer inte med lösa kulor.
Tittar ännu mer ser så ser jag att ringen som ligger ovanpå är sliten där den troligen legat mot kulorna så jag tror dig.

Så länge som inte lagerbanorna är skrot så hade jag bara beställt en stor påse 1/8" lagerkulor för inga pengar, rengjort allt noga och mättat ringarna och lagerbanorna med ett tjockt fett så att kulorna håller sig kvar tills du spänner ihop det
Hade varit värt att prova då det hade gått mycket fortare och kostat en bråkdel, men nu är det för sent.

aben

Aktiv medlem
Tittar ännu mer ser så ser jag att ringen som ligger ovanpå är sliten där den troligen legat mot kulorna så jag tror dig.

Hade varit värt att prova då det hade gått mycket fortare och kostat en bråkdel, men nu är det för sent.
Ringen kan nog tänkas ligga mot kanten utanför nedre lagerbanan men den kommer inte att bygga något ändå för mellan inre och yttre lagerbanan ligger kulorna och de är de som bär och bestämmer avståndet. Själva kulringen som håller kulorna har mest funktionen att det blir enklare att montera lagret.

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Tittar man ett tag så brukar till och med jag se hur det ska sitta. Vanligast har jag fått för mig är "in mot ramen", dvs kulorna uppåt nedtill och nedåt upptill?

aben

Aktiv medlem
När du justerar det nya lagret är det mycket viktigt att det inte spänns för hårt vilket är lätt hänt. Det skall inte vara så löst att det finns glapp men bara precis så att det inte glappar, spänner man det för hårt förstörs lagerbanorna på nolltid. Bättre att göra om det ett par gånger och få till rätt lagerspänning än att snabbt spänna åt det (som en del cykelhandlare) och förstöra lagret :)

Banshee

Medlem
Tittar man ett tag så brukar till och med jag se hur det ska sitta. Vanligast har jag fått för mig är "in mot ramen", dvs kulorna uppåt nedtill och nedåt upptill?
Ja, så satt de i alla fall mitt original-styrlager.

Inte helt om det nya lagret också har kulringar, de måste sitta vända åt rätt håll :)
Sant. Dock så har det nya styrlagret inga kulringar, det har stängda kullager.

Nu hittade jag inget annat styrlager som passade så jag kollade inte huruvida man kan byta endast själva kullagret på det. Jag tycker att det var uselt av Strummer, som tillverkade original-styrlagret att inte specificera något data på det, vilket gjorde att jag inte kunde leta nytt styrlager förrän jag tagit av det. Nishiki får minus i min bok för att de använder Strummer. Sedan tycker jag det var dåligt att det inte gick att köpa en ny, likadan kulring - såg att Atredo sälde liknande kulringar för 14 kr. (Även om det går att bara köra med kulor utan kulring så innebär det att de kanske ramlar ur när man tar ut gaffeln nästa gång så det är inte en idealisk lösning.) Fast det är klart, ringarna som låg mot kulorna såg rätt slitna ut...

aben

Aktiv medlem
(Även om det går att bara köra med kulor utan kulring så innebär det att de kanske ramlar ur när man tar ut gaffeln nästa gång så det är inte en idealisk lösning.) Fast det är klart, ringarna som låg mot kulorna såg rätt slitna ut...
Anledningen till att man byter till lösa kulor är dels att lagret blir tåligare eftersom lasten fördelas på fler kulor men framförallt att ett slitet lager ofta har en tendens till gropar i lagerbanorna på de avstånd kulorna sitter i ringen, det blir liksom "hack" i styrningen om du är med på vad jag menar. Byter man då till lösa kulor blir avståndet mellan kulorna ett annat och man känner inte de uppslitna "hacken".

Pfaff

Aktiv medlem
Ja, så satt de i alla fall mitt original-styrlager.

Sant. Dock så har det nya styrlagret inga kulringar, det har stängda kullager.

Nu hittade jag inget annat styrlager som passade så jag kollade inte huruvida man kan byta endast själva kullagret på det. Jag tycker att det var uselt av Strummer, som tillverkade original-styrlagret att inte specificera något data på det, vilket gjorde att jag inte kunde leta nytt styrlager förrän jag tagit av det. Nishiki får minus i min bok för att de använder Strummer. Sedan tycker jag det var dåligt att det inte gick att köpa en ny, likadan kulring - såg att Atredo sälde liknande kulringar för 14 kr. (Även om det går att bara köra med kulor utan kulring så innebär det att de kanske ramlar ur när man tar ut gaffeln nästa gång så det är inte en idealisk lösning.) Fast det är klart, ringarna som låg mot kulorna såg rätt slitna ut...

Det var mycket länge sedan jag hade en cykel med ”lösa kulor” i lagren, men just det minns jag inte som något problem. Lägg en tidning under lagret som skall demonteras. Om någon kula går i orbit kompletterar man.
Men om jag minns rätt satt de kvar i den riklighet av fett som man hade i lagren.
Det är faktiskt hur enkelt som helst, man lägger i så många kulor som ryms i den infettade skålen. Minus en. Klart.
Enda viktiga grejen är att kulorna skall ha rätt diameter. Nå ja, bra fett också. Galli ( f.d. Campagnolo) för vi som varit med ett tag 😊

BJS

Aktiv medlem
Det var mycket länge sedan jag hade en cykel med ”lösa kulor” i lagren, men just det minns jag inte som något problem. Lägg en tidning under lagret som skall demonteras. Om någon kula går i orbit kompletterar man.
Men om jag minns rätt satt de kvar i den riklighet av fett som man hade i lagren.
Det är faktiskt hur enkelt som helst, man lägger i så många kulor som ryms i den infettade skålen. Minus en. Klart.
Enda viktiga grejen är att kulorna skall ha rätt diameter. Nå ja, bra fett också. Galli ( f.d. Campagnolo) för vi som varit med ett tag 😊
Eller LGMT-2 för oss som kommer ifrån den sidan där man har lager som en del av sitt yrke.

Salabaladala

Aktiv medlem
Öppna styrlager med kulor är dom enda jag nånsin haft problem med rost i. Kryper lätt in uppifrån tex när man tvättar och är man inte noggrann med underhållet så rostar det tillslut. Hänt mig två gånger, en gång på en egen hoj och en gång på en i familjen. Satsade på köpa lite mer premium-fett och har inte haft problem alls sen dess. Omega 95 heter fettet. Dyrt men slipper man ett enda byte av styrlager så har man sparat in den summan.

Köp & Sälj

Topp