Hur fixa dåligt kullager i styrlagret?

Öppna styrlager med kulor är dom enda jag nånsin haft problem med rost i. Kryper lätt in uppifrån tex när man tvättar och är man inte noggrann med underhållet så rostar det tillslut. Hänt mig två gånger, en gång på en egen hoj och en gång på en i familjen. Satsade på köpa lite mer premium-fett och har inte haft problem alls sen dess. Omega 95 heter fettet. Dyrt men slipper man ett enda byte av styrlager så har man sparat in den summan.
Det finns även billigare varianter av marinfett med liknande egenskaper, gjort för propelleraxlar och kuggväxlar på utombordare och liknande.

Det finns billigare varianter av marinfett med liknande egenskaper, gjort för propelleraxlar och kuggväxlar på utombordare och liknande.
Det härliga myten om propelleraxelfett igen....

Vanligt litiumförtvålat mineraloljefett fungerar utmärkt. Är inte lagret tätat så måste man byta fett ibland eftersom fettet annars förorenas och förvandlas till slippasta. Märket på fett kvittar - grus och sant skiter i vad det står på tuben så länge det är klibbigt.... jag har en cykel med enkelt öppet lager som gått mer än ett varv runt jorden - lagret fungerar utmärkt, men jag byter fett i det regelbundet. Med tätade lager kan man strunta i underhållet och få det att hålla länge ändå (med lite tur).

Propelleraxelfett är bra till propelleraxlar till utombordare, till andra användningsområden finns det bättre produkter.

Campagnolos fett brukar väl se ut ungefär som mjukt margarin i färg och konsistens? Jag tror mer på SKF.

Hård, ljusbrun margarin isf. Men det är inget problem för dig för det har inte funnits att köpa i handeln de senaste tjugo åren eller så.

( och den Galli som finns att köpa idag är inte heller Galli längre utan nån holländsk smörja. Säkert bra den med)

Hård, ljusbrun margarin isf. Men det är inget problem för dig för det har inte funnits att köpa i handeln de senaste tjugo åren eller så.

( och den Galli som finns att köpa idag är inte heller Galli längre utan nån holländsk smörja. Säkert bra den med)
Campagnolo började sälja fettet i tubform för fem-tio år sedan men jag tror de slutade igen. Har för mig att det var svårt att få tag i även för när det var i burkform, kommer ihåg att jag för länge sedan letade upp ett annat med samma färg och konsistens bara för att efterlikna Campagnolos som då ansågs som det bästa.

Nu har jag ett blått universalfett, Mobile XHP 222 , till det mesta och det verkar fungera bra.

Senast ändrad:
Det härliga myten om propelleraxelfett igen....

Vanligt litiumförtvålat mineraloljefett fungerar utmärkt. Är inte lagret tätat så måste man byta fett ibland eftersom fettet annars förorenas och förvandlas till slippasta. Märket på fett kvittar - grus och sant skiter i vad det står på tuben så länge det är klibbigt.... jag har en cykel med enkelt öppet lager som gått mer än ett varv runt jorden - lagret fungerar utmärkt, men jag byter fett i det regelbundet. Med tätade lager kan man strunta i underhållet och få det att hålla länge ändå (med lite tur).

Propelleraxelfett är bra till propelleraxlar till utombordare, till andra användningsområden finns det bättre produkter.
Jag håller med men har man problem med att fettet tvättas ur är det inte fel att välja ett mera vattenfast fett. Jag har inte haft problem med att fettet i styrlagret försvinner, men jag lägger på så rikligt att det fyller ut helt och tvättar sällan mina cyklar.

Jag håller med men har man problem med att fettet tvättas ur är det inte fel att välja ett mera vattenfast fett. Jag har inte haft problem med att fettet i styrlagret försvinner, men jag lägger på så rikligt att det fyller ut helt och tvättar sällan mina cyklar.
Fast problemet med vattenfast fett är att det är svårt att göra rent, ger sämre smörjning, fångar mer smuts och svårare att applicera bra.

Inte för att jag vet något om fetters inneboende egenskaper men jag är ganska säker på att styrlager inte snurrar särskilt fort utan kan tänka mig att fettet ska vara tåligt mot undanträngning genom vertikal påverkan. Typ. Segt, typ liksom. Vad nu det innebär för specifikt styrlagerfett. Typ.

Öppna styrlager med kulor är dom enda jag nånsin haft problem med rost i. Kryper lätt in uppifrån tex när man tvättar och är man inte noggrann med underhållet så rostar det tillslut. Hänt mig två gånger, en gång på en egen hoj och en gång på en i familjen.
Skönt att höra att det finns fördelar med stängda kullager som jag nu bytte till. Annars verkade det vara vara onödigt mycket att byta när man ska byta kullager nästa gång.

Tillbaka
Topp