Hur förfular man sin cykel?

Bamber

Ny medlem
Nu har de jävlarna snott tre cyklar för mig på två år! Får antagligen skylla mig själv eftersom jag parkerar lite varstans trots att de är (var) rätt fina. Vägrar ge efter för buset. Finns det något sätt jag kan göra mina cyklar mindre attraktiva? Göra de fulare helt enkelt. Vet inte om jag har hjärta att det måla på den men det kanske finns något som går att ta bort. Eller annat förslag? Bilder på förfulade cyklar tas tacksamt emot.

Ja gör en fixie av den!

Och lägg pengarna du sparar på ett stadigt lås.
typ nån hemsk kätting och så nått hemskt lås.

Senast redigerad av en moderator:
Utseendet är inte allt. Min gamla, fula och första Miyata som var påkörd av tåget, hammarlackad och med biltemastyre... stals ändå p.g.a. bra däck. Hade fina Extreme 296 på dem och fräscha hjul. Drivlinans slitdelar nya.

Tror du behöver en riktigt råtthärjad sadel, massor med brun packtejp och överblivna fästen till gamla lås och lysen? Nöj dig med Canti-bromsar, eller U-broms! Fimpa handtagen, det skall vara kallt för händerna på vintern!
Se ifall inte returmarknaden har cykeln åt dig... att förfula ytterligare.

Lås den bättre.
Abus Steel-o-flex gillar jag bäst, men huvudsaken är att det är ett som tjuven inte ids ge sig på.
Lås fast i något, men se till att det är något du själv skulle klättra på högt över marken. (Dvs "men jag låste ju fast den i en stupränna" duger inte, om du inte är typen som gärna hänger ditt liv på en stupränna)
Ställ den synligt, där folk rör sig, men inte korkat. (inte centralen, inte karlbergs pendeltågsstation)
Ställ den inte på samma ställe dag efter dag, eller låt den stå för länge på samma plats.
Lås mycket förståss, genom ram, hjul+något som sitter fast.
Bygellås: Fyll ut så en domkraft inte får plats.

Är tveksam till om man lurar nån med att fula den. Ser jag en fin men smutsig hoj tänker jag "fin men smutsig hoj". Ser jag en hoj inlindad i varseltejp, eltejp, presentsnöre, men det står ok saker på komponenterna tänker jag "Hoj stulen av kreativ pundare som inte vill att ägaren ska känna igen den".

Förövrigt fick jag fula märken i lacken när jag tog bort reflextape som behövde bytas. Antar att detsamma händer om man lindat hela hojen med eltejp.

Senast redigerad av en moderator:
Du är nog tyvärr helt fel ute. Tycka vad man vill om cykeltjuvar men att anta att de inte ska kunna genomskåda "förfulning" är en smula naivt. En person som livnär sig på cykelstölder vet en hel del om cyklar och kan skilja ett bra byte från ett dåligt. Jag känner personer som ägnat sig åt cykelstölder i ganska stor skala, de är minst lika kunniga och intresserade som personer som har cyklar som sitt största fritidsintresse.

Det finns två typer av cykeltjuvar; tillfällighetstjuvar och yrkestjuvar.

Tillfällighetstjuvar skiter i hur din cykel ser ut, de behöver den för att komma hem snabbt från krogen eller för att få ut 200 spänn till cigg och Vino Tinto. Här hjälper ett bra lås.

De professionella tjuvarna kommer inte låta din cykel vara om du inte verkligen sätter ner värdet på den, vilket du självklart inte vill göra. Ett bra lås hjälper en bit men vill de verkligen ha din cykel så kommer den att försvinna om tillfälle ges. Tyvärr.

Jag har redan börjat så smått på min MTB (den cykel jag har kvar...); fultysk, största storleken på ram, barends på raiserstyre, stänka... Låset jag har Abus Steel-O-Chain (Abus klass 8 av 15) men det räcker kanske inte?

Ett steel-o-chain verkar ju inte vara nåt dåligt lås, kanske lite otympligt med kedja?

Men blir hojen stulen trotts det låste är det ju knappast det som är den svagaste länken.

Steel-o-flex är det här:
http://www.laskompaniet.se/Shop/Index.php?sArtId=ab73

I ett test för några år sen prövade de att bryta lås med några av de vanligaste metoderna, och angav tid det tog att bryta upp det. Tror det var domkraft, bultsax, vinkelslip. Steel-o-flexen gav de upp efter 5 min vinkelslip, då var det lite märken i det. De andra sätten hade ingen effekt alls.

Bästa är ju om man kan ha en fyllehoj somn är värd max 500-1000 för ärenden som kräver att man lämnar den utan uppsikt
Har en sån som pendlarhoj, ingen fröjd att hojja men den är kvar

Måste man lämna sin finhoj så är nog ett flertal feta lås enda vägen att gå, skruva dessutom bort allt som går att skruva loss
Alternativet kan vara att bajsa på ram o sadel(går att fejka med chokladmousse och surströmmingspad):)

Tillbaka
Topp