Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?

Putteman

Medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Jag tänker skaffa mig en ny landsvägsracer. Jag är övertygad om att ifall budgeten räcker så vill jag att den ska ha Shimano Ultegra Di2. Finns flera skäl till det. Alla verkar nöjda, fina växlingar, skön känsla att ha en "modern" cykel osv osv. Så att jag önskar det är ingen tvekan.

  • Denna tråden tänkte jag mer använda till ifall någon ville förklara systemet i sin helhet lite mer?
  • Var sitter det normalt sätt reglage för växling t.ex.?
  • Vilka tillval finns med sprintershift? Och är det användbart på en vanlig racer för motion?
  • Var sitter det batteri?
  • Hur ofta laddar man?
  • Vad är "junctionbox" och var sitter den?
  • Vad innebär "syncroshift", hur funkar det, kan vem som helst programmera det och vad har ni för programmering och fördelar utav det?
  • Är det också något som hamnar i styränden med några små knappar på, och vad är det isf?
  • Justerar systemet automatiskt bort eventuellt kedjerassel när kedjelinjen växlas väl krokig?

Ja som ni ser många frågor. Helt enkelt upplägget utav systemet? Tycker inte jag lyckats googla mig fram till något vettigt. En Di2 tutorial!

Tack
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Di2 tutorial = Dealers manual. Där har du hela upplägget, hur du kopplar och vilka delar som behövs och var dom placeras på cykeln.


Programvaran för att göra inställningar/felsökning/uppdatering. Färska kompatibilitetslistor med delar som inte hunnit in i Dealers manual. Chagelog för firmware.

 
Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Håller med om att möjligheterna med DI2 är dåligt beskrivna, men många bitar faller på plats när systemet kopplas mot E-tube project.
Vad som kan göras med ANT+/BT modulen och cykeldator är också lite hemligt. Shane miller har gjort några videos om DI2.
 

Kashew

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Jag använder det äldre ultegra di2 6770 och är fortfarande jvligt nöjd med det. Vad det gäller sprint shifter tycker jag personligen inte att det är ngt gemene man ska dregla över.

Om du fortfarande saknar svar på frågor så är jag säker på att många av oss kan besvara dessa.
 

Gano

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Jag tänker skaffa mig en ny landsvägsracer. Jag är övertygad om att ifall budgeten räcker så vill jag att den ska ha Shimano Ultegra Di2. Finns flera skäl till det. Alla verkar nöjda, fina växlingar, skön känsla att ha en "modern" cykel osv osv. Så att jag önskar det är ingen tvekan.

  • Denna tråden tänkte jag mer använda till ifall någon ville förklara systemet i sin helhet lite mer?
  • Var sitter det normalt sätt reglage för växling t.ex.?
  • Vilka tillval finns med sprintershift? Och är det användbart på en vanlig racer för motion?
  • Var sitter det batteri?
  • Hur ofta laddar man?
  • Vad är "junctionbox" och var sitter den?
  • Vad innebär "syncroshift", hur funkar det, kan vem som helst programmera det och vad har ni för programmering och fördelar utav det?
  • Är det också något som hamnar i styränden med några små knappar på, och vad är det isf?
  • Justerar systemet automatiskt bort eventuellt kedjerassel när kedjelinjen växlas väl krokig?

Ja som ni ser många frågor. Helt enkelt upplägget utav systemet? Tycker inte jag lyckats googla mig fram till något vettigt. En Di2 tutorial!

Tack
Istället för att mekanismen med lägen och kuggar sitter framme i handtagen och drar via mekaniska kablar så sitter allt detta ute i växeln och styrs med en liten elmotor. Man vinner på så sätt precision eftersom kablarnas slitage är en stor orsak till att man behöver justera. Det går en signal och så drar elmotorn växeln till rätt läge.

Reglagen sitter på samma ställe. Istället för att man trycker handtaget kanske 30 mm i sidled så trycker man kanske typ 1 mm och så klickar det. Allt är som vanligt men allt går lite klick-klick istället. Man kan växla med en fingerspets istället för att vrida handtaget.

Man kan programmera extra knappar, bl a knappar ovanpå hoodsen, men själv har jag inte brytt mig, tycker man når fint ändå.

Batteriet sitter i sadelstolpen på min cykel.

Laddningen håller väldigt länge. Så länge att man kan fundera på om batteriet är för stort (och tungt?). Jag kanske laddade typ 1 gång i månaden i somras. Nån sa 2000 växlingar?

Junktionbox är inget jag har brytt mig om, men det är väl där kablarna går ihop från reglagen och sedan från boxen ut till fram/bakväxel.

Syncro shift är en programmering som man kan använda när man växlar stora klingan så kompenserar bakväxeln genom att dra ett par steg så man hamnar hyfsat rätt i utväxling. Kan vara en fördel så man slipper spinna upp eller ännu värre storkna på hög växel i motlut. Har jag inte riktigt orkat med heller, jag trycker 1 fram och 2/3 snabba bak. Det är ju liksom bara klick som ett dataspel. Det går fort.

I änddutten på styret sitter på/av knapp, plus laddkontakt, plus nån knapp som man kan finjustera med, men jag har aldrig behövt justera någonting alls.

Det finns ingen automatik som tar bort kedjerassel. Systemet blir så exakt när man har all mekanik samlat ute i växeln så att rasslet blir minimalt. Vill man finjustera så gör ett klick 0,2 mm om jag minns rätt, så det gör skäl för namnet finjustering.

Sammanfattningsvis: Dyrt men bra. Jag har Ultegra R8000, tror det egentligen heter R8070? Jag råkade ramla på Di2, hade egentligen planerat för mekanisk Ultegra. Men nu kan jag inte tänka mig mekanisk växel igen.
 

lundatok

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Jag har haft Di2 på racer sen 2015 och nu på min gravel. Det är jättebra, bara funkar. Batteriet håller jättelänge, det är enkelt att justera växeln bak och det bara funkar. Sa jag att det bara funkar?
 

mkallstrom

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Istället för att man trycker handtaget kanske 30 mm i sidled så trycker man kanske typ 1 mm och så klickar det. Allt är som vanligt men allt går lite klick-klick istället. Man kan växla med en fingerspets istället för att vrida handtaget.
Det här tycker jag är den stora fördelen med Di2. Kan låta som en struntsak men är mycket trevligare känsla när man växlar.

Sen är det bekvämt att inte behöva bry sig om att använda trimlägen på framväxeln eftersom den följer bakväxeln automatiskt.
 

julgus

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Syncroshift ger ju en någon mening eventuellt mindre slitage.

Utöver det som redan nämnts så upplever jag att man växlar väsentligen mer och dessutom kan man växla under belastning. En varning dock, har man väl börjat anv di2 eller motsv kan man inte gå tillbaka.


Menade kompensation för förslitning, det finns inte. 👍
 

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Jag tänker skaffa mig en ny landsvägsracer. Jag är övertygad om att ifall budgeten räcker så vill jag att den ska ha Shimano Ultegra Di2. Finns flera skäl till det. Alla verkar nöjda, fina växlingar, skön känsla att ha en "modern" cykel osv osv. Så att jag önskar det är ingen tvekan.

  • Denna tråden tänkte jag mer använda till ifall någon ville förklara systemet i sin helhet lite mer?
  • Var sitter det normalt sätt reglage för växling t.ex.?
  • Vilka tillval finns med sprintershift? Och är det användbart på en vanlig racer för motion?
  • Var sitter det batteri?
  • Hur ofta laddar man?
  • Vad är "junctionbox" och var sitter den?
  • Vad innebär "syncroshift", hur funkar det, kan vem som helst programmera det och vad har ni för programmering och fördelar utav det?
  • Är det också något som hamnar i styränden med några små knappar på, och vad är det isf?
  • Justerar systemet automatiskt bort eventuellt kedjerassel när kedjelinjen växlas väl krokig?

Ja som ni ser många frågor. Helt enkelt upplägget utav systemet? Tycker inte jag lyckats googla mig fram till något vettigt. En Di2 tutorial!

Tack
Många av dina frågor är redan besvarade så jag lägger bara till det som inte skrivits. Du väljer själv vilka knappar som ska göra vad. Fullt editerbara. Stor fördel att du även kan styra garmins edge-enheter med knapparna på hoodsen.
Sprintershift tycker jag känns onödigt för motionsåka. Syncroshift är riktigt smidigt och medför i praktiken att du bara behöver växla med bakväxeln så sköter sig framklingorna själva om du vill. Här kan du också välja hur du vill att systemet ska växla.
 

julgus

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Många av dina frågor är redan besvarade så jag lägger bara till det som inte skrivits. Du väljer själv vilka knappar som ska göra vad. Fullt editerbara. Stor fördel att du även kan styra garmins edge-enheter med knapparna på hoodsen.
Sprintershift tycker jag känns onödigt för motionsåka. Syncroshift är riktigt smidigt och medför i praktiken att du bara behöver växla med bakväxeln så sköter sig framklingorna själva om du vill. Här kan du också välja hur du vill att systemet ska växla.
Jag har programmerat Di2 så att jag bara använder de stora paddlarna på höger resp vänster för upp o nedväxling. Fram växlar jag aldrig för det sköter ju Syncroshift. Fungerar perfekt! Notera att för att erhålla syncroshift på äldre di2 behövs ett nyare batteri.
 

glitch

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Jag körde el ett tag, det funkade fint av alla anledningar som nämnts redan. Nu är jag tillbaka på mekanisk grupp och rent "känslomässigt" föredrar jag den mekaniska gruppen. Gillar känslan av mekaniken, ljuden, tyngden i reglaget osv.
Elväxlarna var funktionellt suveräna men känslan i reglagen var supertrist. Saknar inte elväxlarna alls faktiskt, även om de var väldigt väldigt bra.
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Den största grejen för mig är framväxlingarna (givet att du har en framväxel) när det är kallt ute. Mina fingrar slutar typ fungera vilket gör växlingar fram mekiga (tycker jag). Sen är reglagen mycket smuttare/snyggare då de inte är så blaffiga som de mekaniska.
Jag gillar mekaniska men nu när jag har vant mig vid Di2 skulle jag ogärna byta tillbaks.
 

Kashew

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Instämmer med alla som skriver att när du väl di2 är det svårt att gå tillbaka. Som att gå tillbaka fiskpinnar och mamma scans, det finns inte på kartan.
 

Eric1n

Medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Det enda negativa jag har är att med långa handskar och lite avdomnade fingrar pga kyla så är det lite svårt att hitta rätt knapp då de är rätt små, inte så mycket ”klick” i knapparna gör det även lite svårare att känna.
I övrigt funkar det alltid perfekt, kört totalt ca 1300mil och har aldrig behövt justera/ändra något, laddar ca var 250mil. Sprintshifters är super skönt, lätt att alltid växla i bocken och fortfarande händerna i bra position, inte så dyrt om man gör egna.

Mekaniska Shimano kommer jag aldrig vilja ha på finhojen igen, däremot har jag mekaniska sram red på en annan cykel och det är en helt annan känsla men kräver även mer jobb för att hålla växlingarna perfekta.
 

Msiipola

Medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Det enda negativa jag har är att med långa handskar och lite avdomnade fingrar pga kyla så är det lite svårt att hitta rätt knapp då de är rätt små, inte så mycket ”klick” i knapparna gör det även lite svårare att känna.
Jag har själv Di2, och har upplevt samma problem. I första hand den mindre knappen som sitter längre in. (Dvs. den som flyttar växeln innåt) Den yttre knappen har jag inget problem med.
Det går dock att programmera om växlingen, (som någon nämner tidigare i denna tråd) så att man använder strömbrytare uppe på "hoodsen" för att exempelvis ha växling i ena riktningen där.
 
Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
För att koppla trådlöst till Di2 behövs ytterligare en enhet: EW-WU111 (https://www.cykelcity.se/shimano-sandare-di2-ew-wu111-bluetooth). Den ingår normalt inte när man köper cykel med Di2. Kostnad runt 1000:-
Förutom att se batteristatus på Di2 och eventuellt bläddra mellan någon sida på cykeldatorn, finns något vettigt att använda den trådlösa kopplingen till? Med synchroshift försvinner behovet att veta hur kedjan ligger.
Uppdatera eventuell firmware kan göras när batteriet laddas.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Förutom att se batteristatus på Di2 och eventuellt bläddra mellan någon sida på cykeldatorn, finns något vettigt att använda den trådlösa kopplingen till? Med synchroshift försvinner behovet att veta hur kedjan ligger.
Uppdatera eventuell firmware kan göras när batteriet laddas.
Jag fyller på med en del praktiska och en del helt onödiga features:
  • Starta/stoppa/pausa tidtagningen på cykeldatorn via knapparna på hoodsen
  • Slå på/av lamporna (och kanske blända av?) via knapparna på hoodsen
  • Möjlighet att se exakt vilken växel som ligger i (vet inte varför det är nödvändigt)
  • Få statistik på antal växlingar under ett pass (för alla statistiknördar)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hur fungerar Shimano Ultegra Di2?
Tycker knapparna ovanpå är bra till att bläddra sida i datorn. Kör ofta med navigering och när man har handskar på är det smidigt att inte behöva dra 23ggr på skärmen innan den fattar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer