Hur funkar ett headset?

Test005

Ny medlem
Hur funkar ett headset?
Hmm, ursäkte en nybörjares trevande frågor, men hur funkar egentligen ett headset.
Kan ni förklara hur det ser ut och hur det länkar ihop gaffeln med styret?

Vad är det för skillnad i olika prisgrupper i funktion och vad gör man om det glappar? Kan man dra åt det eller är det "förbrukat"?

Hur funkar ett headset?
Om styrlagret glappar så slits det fort. Måste åtgärdas direkt.
Å andra sidan kostar inte styrlager så vansinnigt mycket.
Det jobbiga är att demontera och montera.

Hur funkar ett headset?
Kolla på park tools hemsida, där står det ganska bra beskrivet om olika typer av styrlager samt hur man mekar med dem.

Det vanlgaste nuförtiden är ogängat headset till skillnad från de äldre gängade headseten. Glappar det så spänner man toppbulten som gör att styrstammen pressas mot styrlagret. Det ska inte glappa, men heller inte vara så spänt att styret är trögsvängt. Om det glappar samtidigt som styret är trögsvängt är styrlagret kasst/alternativt kulorna behöver fettas in.

<http://www.parktool.com/repair_help/howfix_headthreadless.shtml>

/Ola

Hur funkar ett headset?
En annan nybörjarfråga; Är det normalt att de rostar om man inte tar isär och fettar in dem hela tiden?

Borde de inte vara mer vattentäta? Jag vet att många tätar med en bit gammal slang, borde inte tillverkarna lösa detta från början? Eller kostar det för mycket?

Vilket styrlager rekommenderas om man ska byta (inte Chris King-priser :) ).

Oj! Borde inte ha skrivit i singularis i inledningen! :)

Hur funkar ett headset?
FSA Orbit XL2 är ett bra styrlager som inte kostar hysteriskt mycket.

Dessutom så har Cykelcity dem till bra pris, väl i klass med engelsmännens priser.

/jonas

Hur funkar ett headset?
Markus F wrote:

> Håller med Jonas. FSA gör bra styrlager till vettiga priser.

Jo, det verkar få massor av ros även hos MTBR.

Vart mäter man måttet? 1 1/8" = 28,575 mm låter som gaffelröret. Men yttermåttet då där lagerskålarna ska sitta?

Det är helt olika yttermått på min gamla Raleigh '99 och min Crescent Draupner '02 - behöver nytt till båda.

Eller är det någon dum speciallösning på min Crescent?

Tack för tipsen.

Hur funkar ett headset?
> FSA Orbit XL2 är ett bra styrlager som inte kostar hysteriskt mycket.

Instämmer, de är utmärkta, har hojat 1500 mil med ett FSA och it still going strong. Nästan alla moderna MTB har 1 1/8".

Per

Hur funkar ett headset?
Du har nog ett integrerat styrlager på Crescenten.. Då sitter lagret antingen direkt i ramen eller så sitter det i en nedsänkt lagerskål. Finns olika varianter.. På Raleigh'en så sitter det nog ett "vanligt", så du behöver olika lager för dom båda cyklarna.

Hur funkar ett headset?
Yttermåttet på styrröret spelar ingen roll. Lagerskålarna ska ju bankas/tryckas in i styrröret (och de gamla bankas ur innan).
Detta gäller då cyklar som inte har integrerat styrlager.

FSA har också den trevligheten att ringen som ska sitta på gaffelröret är väldigt lätt att få dit (observera att detta inte gäller alla FSA lager, men de flesta verkar det som (köpte ett hos cykelcity som hade "vanlig" "ring")).

Har haft paj ett Orbit XLII efter bara en månads användning men det berodde nog på oaktsam tvättning. Det rostade helt enkelt. Men det jag bytte mot har funkat perfekt.

Hur funkar ett headset?
freddan wrote:

> Du har nog ett integrerat styrlager på Crescenten.. Då sitter
> lagret antingen direkt i ramen eller så sitter det i en
> nedsänkt lagerskål. Finns olika varianter..

Det var det jag var rädd för. Vart hittar man sådana då?

> På Raleigh'en så
> sitter det nog ett "vanligt", så du behöver olika lager för dom
> båda cyklarna.

Så långt hade jag räknat ut :)

Tackar.

Hur funkar ett headset?
> Du har nog ett integrerat styrlager på Crescenten.. Då sitter
> lagret antingen direkt i ramen eller så sitter det i en
> nedsänkt lagerskål. Finns olika varianter..

Integrerade styrlager är en pest, visste inte att även Crescent smittats av den. Jag länkar till en artikel, som reder ut saken. Bättre ramar har standard dimensioner som överlåter valet av styrlager till kunden.

Ledande på integrerade styrlager var väl i någon mening Klein med sina Air Head Mission Control i olika varianter. De gav förvisso en exakt fast styrning. Men är mycket besvärliga att serva. Och medger ej val av gaffel eftersom dimensionen ej är 1 1/8". Produktionen av dem upphörde 2001 och ersattes av industristandarden. Det är var ingen förlust, eftersom man nu kan sätta vilket lager man vill på en Klein.

Per

Hur funkar ett headset?
Per wrote:
> Integrerade styrlager är en pest, visste inte att även Crescent
> smittats av den. Jag länkar till en
> artikel,
> som reder ut saken. Bättre ramar har standard dimensioner som
> överlåter valet av styrlager till kunden.

Bra artikel om än väldigt färgad av CK :)

Har internal eller "semi-integrated" lager på min Crescent.

Tillbaka
Topp