Hur funkar Wahoo kickr core eller andra smart trainers med effektmätning

Adam K-sson

Medlem
Hej. Tänkte köpa smart trainer som kan kopplas till min landsvägscykel med fälgbroms och Zwift för trevligare vintercykling inomhus. Men, jag undrar om vanliga smart trainers, tex Wahoo fitness kickr core redan har inbyggd effektmätning? Jag förstår det som att den redan har det inbyggt, och det bara är till att koppla upp sig mot Zwift och att det är enkelt.

Men, även om den har inbyggd effektmätning, tjänar man något på att ha en mycket noggrannare effektmätare i pedalerna? Eller blir Wahoo-programvaran konfunderad över att du kör på en effekmätare som inte är integrerad i smart trainer? (OBS! Jag har inte effektmätarpedaler ännu)

Finns det också någon annan smart trainer som konkurrerar med Wahoo fitness kickr core i samma prisklass för användning i Zwift? Det verkar som om den kostar cirka 7000 kronor.

Tack, cykelkompisar /Adam

Hej. Tänkte köpa smart trainer som kan kopplas till min landsvägscykel med fälgbroms och Zwift för trevligare vintercykling inomhus. Men, jag undrar om vanliga smart trainers, tex Wahoo fitness kickr core redan har inbyggd effektmätning? Jag förstår det som att den redan har det inbyggt, och det bara är till att koppla upp sig mot Zwift och att det är enkelt.

Men, även om den har inbyggd effektmätning, tjänar man något på att ha en mycket noggrannare effektmätare i pedalerna? Eller blir Wahoo-programvaran konfunderad över att du kör på en effekmätare som inte är integrerad i smart trainer? (OBS! Jag har inte effektmätarpedaler ännu)

Finns det också någon annan smart trainer som konkurrerar med Wahoo fitness kickr core i samma prisklass för användning i Zwift? Det verkar som om den kostar cirka 7000 kronor.

Tack, cykelkompisar /Adam
Inbyggda är good enough. Tacx flux S är väl hyggligt likvärdig.

Jag har en kickr core som gör jobbet bra.

Nice. Tack. Då ska jag nog köra på en smart trainer snart. Får leta lite priser och vilka som säljer. Helst skulle man ju vilja köpa där man kan lämna in den fysiskt om den går sönder... Bor i Lund, och finns traningsmaskiner.com, som delvis håller till i Bjärred. Kanske ska satsa på de...

Runt 6000 får du nog ge för en kickr core eller Elite direto eller liknande. Kanske kommer det någon rea nu på sensommaren, annars finns det nog risk att det dröjer till vintern

Trådlyft - kan jag koppla effektmätningen från Kickr Core till min Fenix 6 - och få ut VO2-värden den vägen?

Trådlyft - kan jag koppla effektmätningen från Kickr Core till min Fenix 6 - och få ut VO2-värden den vägen?
Ja fenix 6 fungerar med en smarttrainer, jag kör pulsen via den och raderar sessionen efteråt då jag inte vill ha dubbla på Strava.
Ett problem dock min Elite XR ger felaktigt värde på sträcka när det är backigt om man jämför med Zwift, ju backigare desto kortare distans på Garmin. På platten är det ganska lika med kanske 1-2% avvikelse på 1h cykling.

Ett problem dock min Elite XR ger felaktigt värde på sträcka när det är backigt om man jämför med Zwift, ju backigare desto kortare distans på Garmin. På platten är det ganska lika med kanske 1-2% avvikelse på 1h cykling.
Att alls prata om distans vid trainercykling är ju bara konstigt. Distansen är noll. Det enda som är meningsfullt är tid och effekt.

Polarn köpte en kickr move, den rör sig som fan. Nu är jag en sån där lättlurad fjant som tror att ställen som Watopia existerar på riktigt och att någon faktiskt byggt glasramper som cykelbanor i NY.

I den virtuella världen försvinner tiden, återstår bara att nå vägens ände var den nu ligger.

Ja fenix 6 fungerar med en smarttrainer, jag kör pulsen via den och raderar sessionen efteråt då jag inte vill ha dubbla på Strava.
Du vet om att du kan använda Fenix 6 för att sända pulsen - håll ljusknappen intryckt och välj sedan ”Broadcast Heart Rate”. Då behöver du inte dubbelregistrera träningspasset.

Du vet om att du kan använda Fenix 6 för att sända pulsen - håll ljusknappen intryckt och välj sedan ”Broadcast Heart Rate”. Då behöver du inte dubbelregistrera träningspasset.
Det hänger jag inte med på - då får jag meddelande "Ställ in assistansen med Garmin Connect Mobile"

På min får jag fram "hjulet" med plånbok, musikkontrollen, timer etc. Håller jag längre så står det "Skicka assistenslarm" är det då följebilen dyker upp?

Jag har lite tajt med tid. Förhoppningsvis hjälper denna bild. Om inte ska jag se om jag hittar en guide när jag har lite mer tid.

Du ska bara hålla så länge att hjulet kommer fram och sedan rotera fram till hjärtat och starta.
IMG_8389.webp

Jag har inte den symbolen. Men..... finns en app att installera som heter AK Pulse som säger såhär "transforming your watch to an ANT+ HR sensor to broadcast heartrate to any device". Kan det vara den du installerat?

Jag har inte den modellen av Garminklocka, men vad som visas i "hjulet" är installbart. Så gå (på klockan) in i Settings - Appearance - Controls - Add New - Broadcast Heart Rate, så dyker den upp i hjulet sen.

Sänd puls finns också i den vanliga menyn (inställningar/puls på handleden/sänd puls). Sen är det ju smidigt att ha den i snabbmenyn om man gör det ofta

Senast ändrad:
Det här skulle jag förstås kunna kolla själv men jag sitter på jobbet och har inte pulsbandet med mig. Funkar det att "sända puls" även om man inte har Garmin-klockan på sig men har den kopplad till ett pulsband (jag har en Garmin 645m)?

Det här skulle jag förstås kunna kolla själv men jag sitter på jobbet och har inte pulsbandet med mig. Funkar det att "sända puls" även om man inte har Garmin-klockan på sig men har den kopplad till ett pulsband (jag har en Garmin 645m)?
Hänger inte med... Sända puls som diskuteras ovan är ju att sända handledspulsen till en kompatibel enhet (cykeldator, pc kopplad till zwift eller liknade). Ditt pulsband går ju direkt mot enheten du vill logga pulsen på.

Att sända från pulsband till klocka utan att ha klockan på sig (om man t ex har den på styret) är inget märkvärdigt, det funkar utan problem. Precis som en cykeldator.

Eller menar du sända pulsband till klockan sen vidare?

Vad exakt skulle poängen med det vara? Varför inte bara koppla den mottagande enheten direkt mot det separata pulsbandet?

Tack FreddaPalmqvist!

Hittills har jag bara kört pulsbandet mot klockan (eftersom kommit från löpningen till cyklingen), dvs. klockan är min mottagande enhet, men det kanske går att tänka annorlunda här (jag väntar på leverans av min smarta trainer så frågan kanske visar sig vara helt felställd när trainern väl anlänt).

Tack FreddaPalmqvist!

Hittills har jag bara kört pulsbandet mot klockan (eftersom kommit från löpningen till cyklingen), dvs. klockan är min mottagande enhet, men det kanske går att tänka annorlunda här (jag väntar på leverans av min smarta trainer så frågan kanske visar sig vara helt felställd när trainern väl anlänt).
Ja det lär ge sig. Om du skall köra typ Zwift eller något annat med din smarta trainer så kommer du köra den programvaran på en dator, apple tv, ipad eller telefon. Då blir den din mottagande enhet. Den tar emot signalerna från pulsbandet och från trainern och klockan blandas inte in (såvida du inte vill registrera passet på klockan samtidigt såklart, då kan du ju ta in pulsen där med. men du behöver inte skicka något från klockan)

Ja det lär ge sig. Om du skall köra typ Zwift eller något annat med din smarta trainer så kommer du köra den programvaran på en dator, apple tv, ipad eller telefon. Då blir den din mottagande enhet. Den tar emot signalerna från pulsbandet och från trainern och klockan blandas inte in (såvida du inte vill registrera passet på klockan samtidigt såklart, då kan du ju ta in pulsen där med. men du behöver inte skicka något från klockan)
Grejen är att plattan/datorn du kör Zwift på bara pratar Bluetooth (om du inte har en speciell USB-dongle). Äldre pulsband sänder signalen via ANT+, så det funkar inte. Där kan det vara en vits att ha klockan som "brygga" mellan ANT+ och Bluetooth. Nyare pulsband (som t ex Garmin Dual HRM) skicka både ANT+ och Bluetooth så de går att koppla direkt.

Jajo har man ett ant+ endast pulsband så finns det ett skäl att skicka via klockan såklart. Har aldrig reflekterat över det då jag nog bara har pulsband men endast bt eller dual. Aldrig haft ett med bara ant+

Tillbaka
Topp