Avskräckt och butter av hänvisningen till Danmark så fulmeckade jag lite i hallen igår eftermiddag.
Bra att ha:
5ml spruta
Subkutan nål (blå)
Multiverktyg/tång
Tunt fett (körde med rsp slick kick eller Biltemas silikonfett)
Tunn smörjolja (brunox fork deo)
Jag plockade av stolpen och tog bort vajerinfästningen i botten.
Sprutade ut lite fork deo i en plastkork till ett PET-flaska och aspirerade med sprutan.
Det räcker med väldigt små mängder, 2ml tror jag totalt. Man lägger på 1-2 droppar i taget.
Jag lokaliserade sedan låsmekanismen (metallpinnen på bild som sticker ut typ 10mm)
Det satt inte så supertight i hålet utan det faktiskt att köra ned nålen en kort bit.
Tryckte i lite fork deo i tills det kom till ytan av hålet.
Väntade typ 5-10 sekunder tills det runnit undan, körde på några droppar till, väntade.
Repeterade detta kanske ett tiotal gånger tills det inte rann undan mer.
Under tiden så varvade jag hela tiden med att trycka ned och släppa upp låsmekanismen ordentligt så att oljan får götta sig lite på insidan.
Det kändes som att det blev en märkbar skillnad i låspinnen.
Kärvade lite initialt men verkade fungera bättre efteråt.
Jag tror det är svårt att få något fett där, det var ju knapp att oljan sjönk undan. Kapillärkraften fick jobba för att suga upp den lilla mängd smörj jag sprutade i.
Möjligen om man kan få i minimalt med silikonfett, ska ta och prova innan jag monterar droppern igen.
I detta fallet var det ju inte reglage/vajer/hölje som krånglade men när jag ändå var på gång så tänkte jag att det är väl lika bra att trycka i lite deo där också.
Börjar i bakänden. Samma här. Några droppar tills det precis börja fylla över, sen vänta 5-10 tills det rinner undan. Upprepa 10 gånger eller så.
Samma sak i framänden av höljet.
Sen gav jag mig på att smörja på mellan inner-/ytterben.
Återigen, det kärvade inte där innan men tänkte att "när jag ändå var igång så"
Provade först att aspirera lite genom nålen. Gick inte alls, slick kick var för tjockt för det.
Drug ut kolven och fyllde på bakvägen genom att trycka i fettet med tuben direkt i öppningen på sprutan.
Körde sen ner nålen mellan skrapringen och innerbenet.
Kändes vettigt att vända slipningen på nålen mot innerbenet för att skydda gummit så mkt som möjligt.
Man behöver inte lägga på någon kraft så väldigt osannolikt att det skulle skada anodiseringen.
Sen fyllde jag på så mycket jag kunde med slick kick och en skvätt silikonfett.
Man får ta i för att få ut slick kick genom den lilla nålen men det går och det är ju inga volymer det handlar om som får plats under skrapringen.
På måndag blir det upp till bevis.
Jag är fullt medveten att det troligtvis inte håller resten av stolpens livslängd.
Men samtidigt, så pass bra den har fungerat hittills så kanske man klarar sig en bit in på våren eller kanske sommaren i alla fall.
Som sagt, glidet i stolpen har aldrig varit något problem, även om den nu verkar halare än innan när man kör inner-/ytterben mot varandra utan vare sig vajer eller belastning.
Låsningen var ju det som inte fungerade sista turen när det var någonstans kring minus 5.
Så... För att utvärdera om detta hjälper så måste jag köra med den när det är -5 eller kallare.
Får återkomma om det när jag vet.
Har svårt att tänka mig att det kan bli sämre av detta fulmeck Iaf ?
Edit:
Update nr. 2
Helvetes satan va lätt dropperreglaget är nu.
Behöver bara tänka tanken så trycker tummen in den.
Kändes nog inte ens så lätt när stolpen var fjång ny.