Hur future proofa min FOX Transfer dropper? Nu med mini-update

Gimpen

Aktiv medlem
Om man misstänker att närmsta framtiden blir kall alltså.
Den har funkat helt ok i minusgrader tidigare ned till minus 5 grader.
Ikväll hade vi typ 3-4 minus men efter knappt 20 min så ville den inte vara med längre.

Funkade fint igen efter 5 min inomhus så trasig är den ej.
Tänkte skruva isär och lägga i ett tunnare fett.
Men frågan är var man gör det lämpligast.
Vill ju helst ta isär den så lite som möjligt så funderar på var i droppern det troligtvis fryser.

Den låste alltså inte ikväll utan åkte antingen upp när jag inte satt på den alternativt åkte ned om jag satt på den.

Reglaget var det inte, och är ganska så säker på att vajer och hölje är oskyldiga dem också.

Senast ändrad:
Köper helst inte en ny dropper för att den för första gången spökar under en ride vid minusgrader ?

Vad är det för årsmodell? Jag har en 2017 (första året) som inte fungerat nått vidare. Den är jobbig att få ner. Tydligen så gjorde Fox om stolpen till 2018 och det går att få 2017 uppdaterad till senaste specen vilket jag tänker göra.

Jag hade lite strul med min Transfer får några veckor sedan. Framförallt 20-30min in i cykling i minusgrader. Antingen fick jag inte ner den eller så låste den inte.
Jag använder Wolfrooth-reglage till min.

Först trodde jag det var strul med vajern, och det var det kanske oxå till viss del. Jag bytte vajer och hölje det visade sig att jag hade en knäck på något ställe.

Men felet kvarstod, stolpen var jäkligt seg att få ner, fick verkligen sätta mig hårt för att få ner stolpen.
Sen drog jag mig till minnes att jag sett någon på youtube som fettade in stolpen får att få mjukare gång.
Så jag la på ett tunt lager fett på stolpen och körde upp och ner några gånger. Repeterade 3-4 ggr.
Detta har gjort susen. Inga problem sedan dess.
Igår var det -6 bitvis och stolpen fungerade felfritt.
Sen att växlarna frös istället så det blev fostrande singlespeed är en helt annan historia...

Återkom gärna med gör du gör Klavinkel!

Verkar vara Brand-X dropper man ska ha. Min 150 funkar prima. Kör bilitemas silikonfett i den och det verkar inte bli avsevärt trögare vid minusgrader.

Hällreänbra sa:
Vad är det för årsmodell? Jag har en 2017 (första året) som inte fungerat nått vidare. Den är jobbig att få ner. Tydligen så gjorde Fox om stolpen till 2018 och det går att få 2017 uppdaterad till senaste specen vilket jag tänker göra.
Hur vet man vilken man har då? Hur gör man för att få den uppgraderad?

Hällreänbra sa:

Det är en 2017.
Vad menar du med "första året"?
Transfer har väl funnits i typ 5 år nu?

Om inget är trasigt känns det onödigt att uppdatera några internals bara för att.
Känns ju inte direkt otänkbart att även 2018 skulle kunna ha problem vid kyla.

Jag har kört med min dropper 2-4 ggr/veckan sedan typ april och den har aldrig ens en endaste gång krånglat innan. Onsdags var första gången.
Verkar vara en kalasbra dropper i övrigt.

jekyll sa:
Jag hade lite strul med min Transfer får några
Sen drog jag mig till minnes att jag sett någon på youtube som fettade in stolpen får att få mjukare gång.
Så jag la på ett tunt lager fett på stolpen och körde upp och ner några gånger. Repeterade 3-4 ggr.
Detta har gjort susen. Inga problem sedan dess.
Igår var det -6 bitvis och stolpen fungerade felfritt.

Återkom gärna med gör du gör Klavinkel!

Absolut.
Lutar väl åt att jag skickar in den. Jag saknar både skruvstäd samt en sån där insert för att klämma fast rör i skruvstäd så jag kan inte få isär den mer än plutten i botten som är vajerinfästningen.

Var/hur smörjde du stolpen?
Bara rätt på innerbenet från utsidan utan att ta isär eller vad?

Rimligtvis är det "brytaren" som öppnar/stänger stolpen som kärvar och inte fixar kyla.

Har svårt att se att reglage, vajer, hölje eller hur smörjt det är mellan inner- och ytterben skulle påverka (inte på detta sättet iaf)

Tydligen måste man skicka sin dropper till Danmark för att få den servad...
Screenshot_20190125-085653__01.jpg

Klavikel sa:
Var/hur smörjde du stolpen?
Bara rätt på innerbenet från utsidan utan att ta isär eller vad?

Rimligtvis är det "brytaren" som öppnar/stänger stolpen som kärvar och inte fixar kyla.

Japp, gjorde enklast möjliga manöver. Fett på innerbenet från utsidan, ett tunt lager. Körde upp och ner några gånger.
Repeterade 3 gånger. Fettet försvinner "in" i ytterbenet och fastnar inte ängs den översta/yttersta packningen.
Fettet gör bevisligen nytta eftersom jag inte haft problem att få ner stolpen sedan dess.
Jag använde SRAM Butter när jag fettade in men det spelar nog inte så stor roll vad man använder så länge det är ett relativt tunt fett.
Tipset kom härifrån:

När jag bytte vajer så fick även hävarmen längst ner på stolpen sig lite olja för att få en något mjukare gång.
Jag upplevde att den kärvade 2/3 in i slaget när man tryckte på den med tummen.
Oljan gjorde det bättre men inte helt bra, så troligtvis kommer kärvheten inifrån.
Om det har varit så här hela tiden vet jag dock inte, det är först när det strular som man (jag) börjar undersöka.

I samband med mitt strul passade jag även på att kolla med vilket moment jag dragit åt sadelklämman. Det visade sig att jag varit lite för ambitiös och skruven var dragen lite för hårt.
Ibis rekommenderar 5Nm på min Mojo 3 vilket känns ganska lite om man bara går på känn. Troligtvis har du väl något liknande på din HD4.

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Tydligen måste man skicka sin dropper till Danmark för att få den servad...

Jag skickade min till TFtuned, gick mycket smidigt, snabbare och med tydligare kommunikation än vad JBP åstadkom med mina dämpare.

Jag skickade min till TFtuned, gick mycket smidigt, snabbare och med tydligare kommunikation än vad JBP åstadkom med mina dämpare.[/quote]

Vad gick det på totalt med frakt?
TFtuned är UK va?
Tog det lång tid?

Förlåt för trådkapning och mitt halvdåliga skämt om Fox vs. Bikeyoke tidigare.

Jag blev dock straffad direkt kan man säga. Idag när jag skulle kolla över cykeln inför morgondagens tur var reglaget helt fast...

Lyckades få loss det till slut. Smörjde, fettade, resetade stolpen. Något bättre, men inte bra.

Till slut lossade jag allt och slet ut vajern. En ståltråd på vajern hade lossat, tvinnat upp sig och skavde mot insidan höljet...

Satte dit en ny innervajer (tyvärr en lite smalare dimension, växelvajer sram), och nu 2,5 tim funkar det igen. Inte dropperns fel, men jag har lärt mig att inte göra mig lustig på andra stolpars bekostnad.

God natt!

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Jag skickade min till TFtuned, gick mycket smidigt, snabbare och med tydligare kommunikation än vad JBP åstadkom med mina dämpare.

TFtuned är UK va?
Tog det lång tid?[/quote]

1316,38 kr, plus Postens frakt dit. Kludd med att betala med kort över telefon såklart, såsom britterna gillar det. Mycket pengar, men bättre än att vara utan stolpe mitt i säsongen (pga dåligt servad stolpe).

Man bokar tid och ser till att stolpen är där då, sen gör de det på en dag och skickar tillbaka direkt. Har man lite flyt kan det nog gå på en arbetsvecka. För mig tog det 7 dagar men då låg den och väntade ett tag hos dem.

Ville absolut inte skicka till Biketoyz då det verkar vara kaozdåligt.

Klavikel sa:

Precis. Det räcker med väldigt lite fukt för att det ska bli isbildning på hävstången. Gör rent och försök få dit nåt rimligt preparat. I fält matar man lite vajerhölje och tar ur stolpen. Som sämst kan man i alla fall få fast den på en viss höjd.

Är det nåt annat så är fyrsiffrigt för att serva något jag tycker gör det lätt att välja köpa ny pinne i stället.

Swoop sa:
Klavikel sa:

TFtuned är UK va?
Tog det lång tid?

1316,38 kr, plus Postens frakt dit. Kludd med att betala med kort över telefon såklart, såsom britterna gillar det. Mycket pengar, men bättre än att vara utan stolpe mitt i säsongen (pga dåligt servad stolpe).

Man bokar tid och ser till att stolpen är där då, sen gör de det på en dag och skickar tillbaka direkt. Har man lite flyt kan det nog gå på en arbetsvecka. För mig tog det 7 dagar men då låg den och väntade ett tag hos dem.

Ville absolut inte skicka till Biketoyz då det verkar vara kaozdåligt.[/quote]

Med andra ord en ny brand-x som i alla fall för mig funkat i alla väder ?
Bra för stolptillverkarna att sälja fler men trist för butikerna om det inte går att serva grejerna enkelt och till rimliga pengar.

Är det nån som har lite koll på hur det blir att skicka fjädring till TF när Brexit slår till, blir der ens nån skillnad?

Nu killgissar jag bara men tror inte det blir någon skillnad.
Du lär ju inte behöva betala importtull och sånt när det gäller garanti, service eller reparationer.
Det gör man ju bara vid nyköp.
Moms betalar man väl redan så ingen skillnad där.

När jag skickade hifiprylar på service i Norge var det lite meck med tullen, men mest att få en transport ordnad, försäkrad, för en privatperson.

Skickade klocka till Duskland för service, den gick inte att försäkra, stöldbegärlig sades det. Fick skicka vanligt rekommenderat med en gnutta försäkring i alla fall.

Avskräckt och butter av hänvisningen till Danmark så fulmeckade jag lite i hallen igår eftermiddag.

Bra att ha:
5ml spruta
Subkutan nål (blå)
Multiverktyg/tång
Tunt fett (körde med rsp slick kick eller Biltemas silikonfett)
Tunn smörjolja (brunox fork deo)

Jag plockade av stolpen och tog bort vajerinfästningen i botten.
Screenshot_20190126-132045__01.jpg

Sprutade ut lite fork deo i en plastkork till ett PET-flaska och aspirerade med sprutan.
Det räcker med väldigt små mängder, 2ml tror jag totalt. Man lägger på 1-2 droppar i taget.
Screenshot_20190126-123041__01.jpg

Screenshot_20190126-123047__01.jpg

Jag lokaliserade sedan låsmekanismen (metallpinnen på bild som sticker ut typ 10mm)
Det satt inte så supertight i hålet utan det faktiskt att köra ned nålen en kort bit.

Tryckte i lite fork deo i tills det kom till ytan av hålet.
Väntade typ 5-10 sekunder tills det runnit undan, körde på några droppar till, väntade.
Repeterade detta kanske ett tiotal gånger tills det inte rann undan mer.

Under tiden så varvade jag hela tiden med att trycka ned och släppa upp låsmekanismen ordentligt så att oljan får götta sig lite på insidan.

Det kändes som att det blev en märkbar skillnad i låspinnen.
Kärvade lite initialt men verkade fungera bättre efteråt.

Jag tror det är svårt att få något fett där, det var ju knapp att oljan sjönk undan. Kapillärkraften fick jobba för att suga upp den lilla mängd smörj jag sprutade i.
Möjligen om man kan få i minimalt med silikonfett, ska ta och prova innan jag monterar droppern igen.
Screenshot_20190126-123053__01.jpg

I detta fallet var det ju inte reglage/vajer/hölje som krånglade men när jag ändå var på gång så tänkte jag att det är väl lika bra att trycka i lite deo där också.
Börjar i bakänden. Samma här. Några droppar tills det precis börja fylla över, sen vänta 5-10 tills det rinner undan. Upprepa 10 gånger eller så.
Screenshot_20190126-123059__01.jpg

Samma sak i framänden av höljet.
Screenshot_20190126-123056__01.jpg

Sen gav jag mig på att smörja på mellan inner-/ytterben.
Återigen, det kärvade inte där innan men tänkte att "när jag ändå var igång så"

Provade först att aspirera lite genom nålen. Gick inte alls, slick kick var för tjockt för det.
Drug ut kolven och fyllde på bakvägen genom att trycka i fettet med tuben direkt i öppningen på sprutan.

Körde sen ner nålen mellan skrapringen och innerbenet.
Kändes vettigt att vända slipningen på nålen mot innerbenet för att skydda gummit så mkt som möjligt.
Man behöver inte lägga på någon kraft så väldigt osannolikt att det skulle skada anodiseringen.

Sen fyllde jag på så mycket jag kunde med slick kick och en skvätt silikonfett.
Man får ta i för att få ut slick kick genom den lilla nålen men det går och det är ju inga volymer det handlar om som får plats under skrapringen.
Screenshot_20190126-123050__01.jpg

På måndag blir det upp till bevis.
Jag är fullt medveten att det troligtvis inte håller resten av stolpens livslängd.
Men samtidigt, så pass bra den har fungerat hittills så kanske man klarar sig en bit in på våren eller kanske sommaren i alla fall.

Som sagt, glidet i stolpen har aldrig varit något problem, även om den nu verkar halare än innan när man kör inner-/ytterben mot varandra utan vare sig vajer eller belastning.
Låsningen var ju det som inte fungerade sista turen när det var någonstans kring minus 5.
Så... För att utvärdera om detta hjälper så måste jag köra med den när det är -5 eller kallare.
Får återkomma om det när jag vet.

Har svårt att tänka mig att det kan bli sämre av detta fulmeck Iaf ?

Edit:
Update nr. 2
Helvetes satan va lätt dropperreglaget är nu.
Behöver bara tänka tanken så trycker tummen in den.
Kändes nog inte ens så lätt när stolpen var fjång ny.

Senast ändrad:
Snyggt fulmeck! Om någon känner sig lite extra välsmord efter ett besök på någon mottagning i östra delarna av Göteborg är det alltså bara Martin som lämnat tillbaka sprutan lite obemärkt.

Aha, funderade just på hur man kan få tag i en sån där käck spruta...känns som frågan kan bli lite krystad hos apoteket/vårdcentralen eller tandvården...??

AX3L sa:
Snyggt fulmeck! Om någon känner sig lite extra välsmord efter ett besök på någon mottagning i östra delarna av Göteborg är det alltså bara Martin som lämnat tillbaka sprutan lite obemärkt.

Oops! Hehe
Vore ju himla trist om den hamnade i systemet igen.
Men är ju alltid bra med lite kontakter inom sjukvården ?

CX Grand Prix sa:
Aha, funderade just på hur man kan få tag i en sån där käck spruta...känns som frågan kan bli lite krystad hos apoteket/vårdcentralen eller tandvården...??

Det går bra på vissa apotek Iaf.
Har självt köpt ett fåtal sprutor och kanyler tyckvis.
Annars kan jag nog ta med ett par stycken från jobbet om behov skulle råka uppstå framöver.
Bara att säga till.

Senast ändrad:
Så här 2 månader senare funkar det fortfarande lika bra efter din manöver eller börjar den kärva till sig igen?

Jag har gjorde dem mest enkla varianten genom att fetta stolpen och köra upp och ner några gånger.
Gör jag inte det så är den väldigt trög att få ner precis i början på slaget, klibbar fast när den är i toppläget.

Stolpen gick ju som smör i några veckor men sedan så började den gå lite trögare igen.
Den har inte krånglat som första gången då den inte låste i upphöjt läge. Men det har nog mer med temperaturen att göra, har ju varit plusgrader sedan den gången varje gång jag kört typ.

Så den fungerar fortfarande, bara lite långsammare. Jag tror att jag kör max 1-1,5 månad till med den som den är nu sen blir det service ändå.
Har redan fått det förklarat för mig av en kunnig mek. Man köper sig lite tid men förr eller senare så måste den plockas isär så att man kommer åt att smörja på rätt sida av bussningar eller vad det nu kallas.

Har redan köpt service-kitet, kostade en 500-hundring.
Men alternativet är att köra en stolpe som inte mår helt hundra.

Som sagt, det funkar som nödlösning om du kanske inte har tid eller pengar att skicka på service men på sikt så måste den ändå skruvas isär.
Tydligt går det inte att ta isär den utan att sabba bussningarna, därför behöver man servicekitet.

Hade varit enklare om det var som en underbensservice på en framgaffel.

Tillbaka
Topp