Hur går det för Åre bike park?

Jag har möjlighet att hänga på till Åre veckan eefter midsommar. Vad jag kan se är det öppet, men VM8:an och gondolen är bara öppna i slutet av veckan. Någon som vet vilket skick lederna brukar vara i vid midsommar? Bor på västkusten, så det är ju en bit att åka. Är det blött och geggigt och hälften av lederna är avstängda är det inte riktigt värt resan

Jag har möjlighet att hänga på till Åre veckan eefter midsommar. Vad jag kan se är det öppet, men VM8:an och gondolen är bara öppna i slutet av veckan. Någon som vet vilket skick lederna brukar vara i vid midsommar? Bor på västkusten, så det är ju en bit att åka. Är det blött och geggigt och hälften av lederna är avstängda är det inte riktigt värt resan
Jag har varit med om allt från +20 och dammiga leder till lera och snöflingor i luften vid den tiden, det är komplett omöjligt att säga. Det ligger kvar lite snö i högzon just nu men faktiskt inte så farligt så med ett par varma veckor kan det bli bra där redan vid öppning.

Lågzon öppnar till helgen och lederna ser faktiskt ganska torra ut trots att det varit kallt på slutet.

Jag har varit med om allt från +20 och dammiga leder till lera och snöflingor i luften vid den tiden, det är komplett omöjligt att säga. Det ligger kvar lite snö i högzon just nu men faktiskt inte så farligt så med ett par varma veckor kan det bli bra där redan vid öppning.

Lågzon öppnar till helgen och lederna ser faktiskt ganska torra ut trots att det varit kallt på slutet.
Tack!

Halvt (helt) OT men anländer till Åre söndag morgon efter lång bilfärd och undrar om någon vet något ställe där man kan käka frukost och hänga lite som tillåter hundar? Stugan har sen incheckning.

Halvt (helt) OT men anländer till Åre söndag morgon efter lång bilfärd och undrar om någon vet något ställe där man kan käka frukost och hänga lite som tillåter hundar? Stugan har sen incheckning.
Grädda har bra frukost och stor parkering. Vet ej om de tar emot hundar men hör med dem:

Grädda Åre och Åre bageri serverar frukost. Både har stora uteserveringar så knappast problem med hundar. ( Brukar va mycket hundar överallt i Åre )

Hundar är välkomna på Grädda. Har ingen koll på hur det är med Åre Bageri (mer än att det är okristligt dyrt där nuförtiden).

Det går väl att betala in sig på holiday club för frulle också. Där finns ju soffor, toa och butik så det går bra att spendera någon timme.

Nybörjarfrågor om Åre:

Kan en nybörjare (på downhill, jag är hyfsat duktig på tex bakhjulscykling) åka Easy rider utan att blockera för duktigare åkare?
Är det lämpligt att åka Easy rider med bara en 10 000 kr hardtail och vanlig hjälm?
Kan och får man cykla upp till toppen från där gondolen och kabinbanan släpper av åkare. Är det jobbigt för nybörjare?
Kan vuxna åka dom gröna eller är det bara för barnfamiljer?

Jag är lite ute efter att åka som jag åkte skidor i Åre. Lugnt och försiktigt och njuta av utsikten. Skidbackar är ju dock mycket bredare än cykellederna så mindre risk att störa andra när man åker skidor,

Det är bra sikt i Easy Rider så bara att lulla ner i sin egen takt:) Känns det för brant nånstans så led cykeln en bit.

Rätt gött flow emellanåt dock så om du har ens ett gram av adrenalinjunkie i dig så kanske låna en fullfacehjälm för rätt vad det är går det undan:)

Nybörjarfrågor om Åre:

Kan en nybörjare (på downhill, jag är hyfsat duktig på tex bakhjulscykling) åka Easy rider utan att blockera för duktigare åkare?
Är det lämpligt att åka Easy rider med bara en 10 000 kr hardtail och vanlig hjälm?
Kan och får man cykla upp till toppen från där gondolen och kabinbanan släpper av åkare. Är det jobbigt för nybörjare?

Jag är lite ute efter att åka som jag åkte skidor i Åre. Lugnt och försiktigt och njuta av utsikten. Skidbackar är ju dock mycket bredare än cykellederna så mindre risk att störa andra när man åker skidor,
Du behöver inte oroa dig för att vara i vägen, snabbare förare får visa hänsyn och köra om på lämpligt läge. Hör du att det är någon som flåsar dig i nacken är det bara att köra åt sidan på lämplig plats och släppa förbi.

Den är bitvis lite stökig, men då kan du bara leda förbi den biten. Det går med en hardtail, men det kan nog kännas i kroppen efteråt.

Det får bli pushbike till toppen.

Nybörjarfrågor om Åre:

Strängt talat får man inte åka DH-banor utan ett giltigt liftkort och fullfacehjälm som också är ett krav. Skistar äger lederna, sköter dem och sätter reglerna för dem. Jag är inte 100% säker om personalen kan förhindra någon från att vistas på lederna eller använda lift om man bryter mot reglerna. Jag har nämligen träffat XC-klädda (och motsvarande felutrustade) cyklister på Getrappet; hur de har hamnat där vet jag inte, men sannolikt åkte dem lift upp.

Att ha en hardtail på blå leder däremot är inte något fel i sig. Bara att man har förtroende för sina bromsar. Själv skulle jag inte tveka att cykla ner Easy Rider på en hardtail med 130-150 mm slaglängd, minst 180 mm frambromsskiva, fyrkolvbromsar och en fullface och knäskydd på mig.

Man kan i princip ta grusvägar hela vägen till toppen. Hur mycket tid skulle det kräva vet jag inte.

Gröna leder är lätta att åka långsamt. Att cykla på dem i riktigt hög fart är däremot inte enkelt. Så man kan hitta en utmaning även om man endast cyklar gröna leder.

Strängt talat får man inte åka DH-banor utan ett giltigt liftkort och fullfacehjälm som också är ett krav. Skistar äger lederna, sköter dem och sätter reglerna för dem. Jag är inte 100% säker om personalen kan förhindra någon från att vistas på lederna eller använda lift om man bryter mot reglerna. Jag har nämligen träffat XC-klädda (och motsvarande felutrustade) cyklister på Getrappet; hur de har hamnat där vet jag inte, men sannolikt åkte dem lift upp.

Att ha en hardtail på blå leder däremot är inte något fel i sig. Bara att man har förtroende för sina bromsar. Själv skulle jag inte tveka att cykla ner Easy Rider på en hardtail med 130-150 mm slaglängd, minst 180 mm frambromsskiva, fyrkolvbromsar och en fullface och knäskydd på mig.

Man kan i princip ta grusvägar hela vägen till toppen. Hur mycket tid skulle det kräva vet jag inte.

Gröna leder är lätta att åka långsamt. Att cykla på dem i riktigt hög fart är däremot inte enkelt. Så man kan hitta en utmaning även om man endast cyklar gröna leder.
På Skistars hemsida står bara krav på hjälm och rekommendation om fullface vad jag kan se. Däremot är det högst lämpligt.

East Rider kan nog också vara Sveriges minst blåa blåa led. Man ska nog inte börja där om man är osäker.

På Skistars hemsida står bara krav på hjälm och rekommendation om fullface vad jag kan se.
Du har kanske rätt! Jag kanske förväxlar det med andra bikeparker där man kan se skyltar "fullface obligatorisk" på tre språk vid liftentréer.

Easy Rider kan nog också vara Sveriges minst blåa blåa led.
Jag tycker att rutten Top of Scandinavia (Easy Rider → Organic → Månskogen → Getrappet tagna i ett svep) är den finaste upplevelsen i Åre BP, rent nöje av fantastisk övergång från kala hällar till fjällskog till regnskog till lövskog. Oavsett om den anses som blå, grön eller röd :-).

Man ska nog inte börja där om man är osäker.
Håller med. Själv börjar jag alltid på en grön led oavsett var jag befinner mig. En uppvärmning, utrustningscheck, ta reda på markläget osv.

Jag tycker att rutten Top of Scandinavia (Easy Rider → Organic → Månskogen → Getrappet tagna i ett svep) är den finaste upplevelsen i Åre BP, rent nöje av fantastisk övergång från kala hällar till fjällskog till regnskog till lövskog. Oavsett om den anses som blå, grön eller röd :-).
Nästan lika fin som 1000M->Svartberget->DH->Flinbanan->Double Dave->Jannes rygg

Det är nog dags att du kommer upp och kör igen märker jag…

Tjena!

Sist jag var uppe så var alla stigar på framsidan så förbannat uppkörda och slitna. Jag gillar stök och brök, kan tycka det är skoj med hopp och skutt men föredrar "naturstigar".
Nackdelen med en bikepark, allt blir hårt slitet och det går inte att återskapa när det gäller naturstigar.
När det kommer till den biten så skulle jag säga att Åre hade ett bäst före datum runt 2010-11.
När det kommer till allt annat har det väl nästan bara gått framåt.

Har precis samma problem i min hemmaskog. Sen kommunen gjorde markerade leder (med min hjälp, ergo medskyldig) så har vissa stigar blivit riktigt slitna. Min favorit är dock så stökig att den inte är nån besökarfavorit så den håller sig i skick. En gammal stig som jag grävde fram ur undervegetationen.
Men ABloc var med och drog nästa omgång av stigar och lyckades då hitta ett av mina projekt och tog med den biten i en blåmarkerad led. Jättefin singeltrack på rotig skrå. Rotig skrå och inte vana cyklister innebär att den nu är monsterbred och inte alls har den karaktären den hade från början.

Ja, jag är väl en gammal grinig egoist som vill ha godbitarna för mig själv*. Att jag hjälpte kommunen var för att annars hade jag inte fått cykla där alla för dom hade garanterat dragit leder där det inte alls är lika bra.

*Rätt säker på att det finns en å annan äldre local i Åre som håller med mig fullt ut.

@Glisseur finns det någon plan på när de öppnar resten av Shimano?

De första 7 hoppen som de öppnat är ett stort framsteg och det de byggt längre ner såg riktigt bra ut. Nyligen hemkommen från Whistler så skulle jag säga att det är minst lika bra, om inte bättre, än Dirt Merchant och A-line.

Däremot var hajpen om nedre Cobra lite missvisande. Den är inte i nivå med Barbro enligt mej.

@Glisseur finns det någon plan på när de öppnar resten av Shimano?

De första 7 hoppen som de öppnat är ett stort framsteg och det de byggt längre ner såg riktigt bra ut. Nyligen hemkommen från Whistler så skulle jag säga att det är minst lika bra, om inte bättre, än Dirt Merchant och A-line.

Däremot var hajpen om nedre Cobra lite missvisande. Den är inte i nivå med Barbro enligt mej.
Jag var också rätt skeptisk till nedre Cobra att börja med. Men efter att ha varit där med min 12-åring och kört den ett antal gånger har jag ändrat uppfattning. Jag tycker nog den blir bättre och bättre ju mer jag körde den, det går att ha riktigt roligt.

Däremot ser jag en annan utmaning när man jämför med Barbro. När man kan köra Barbro och landa alla hopp är man i princip redo att köra Twist Twist. Cobra är rolig men går knappt att kalla en hoppled. När Shimano är ombyggd, och i princip svart led, blir steget mellan Cobra och Shimano oerhört stort. Det blir ett glapp i utbudet av leder för den som vill utvecklas och ta steget mot större hopp när Cobra börjar kännas liten.

Jag var också rätt skeptisk till nedre Cobra att börja med. Men efter att ha varit där med min 12-åring och kört den ett antal gånger har jag ändrat uppfattning. Jag tycker nog den blir bättre och bättre ju mer jag körde den, det går att ha riktigt roligt.

Däremot ser jag en annan utmaning när man jämför med Barbro. När man kan köra Barbro och landa alla hopp är man i princip redo att köra Twist Twist. Cobra är rolig men går knappt att kalla en hoppled. När Shimano är ombyggd, och i princip svart led, blir steget mellan Cobra och Shimano oerhört stort. Det blir ett glapp i utbudet av leder för den som vill utvecklas och ta steget mot större hopp när Cobra börjar kännas liten.

Har just körtt i ÅBP i 2,5 dager med min 10-åriga son och han tyckte att nedre delen av Cobra var fantastisk! Inte den typen av cykling jag tycker om mest, men även jag hade roligt. Sonen har nu börjat hoppa. Jag undrade också vad nästa steget är. Läste att Dubble Dave har "inslag av hopp", men den är svårt att nå från VM8:a, så den provade vi inte.

Måste säga att alla leder är otroligt bra byggd! Man kan köra alla blåa och röda vi provade i rimligt hastighet för första gången utan problem och dom blir ännu roligare när man kör dom oftare.

Jag har dock bara kört park en gång tidigare, i La Thuile. Där finns det bara naturstig, som jag tycker om mest. Bräckebäcksleden är riktigt bar, men tyvärr mycket sliten, som är svårt att förhindra.

Jag cyklar med en 16 årig son som primärt vill köra hoppleder. Han var inte imponerad av cobra och med endast 7 hopp öppna i Shimano (+ åbc kicken) och en flinbana i desperat behov av shape så förklarade han krasst att han inte hänger med till Åre igen innan hela Shimano öppnat. Jag själv uppskattar även andra delar i Åre så för mej är det ingen deal breaker. Jag får bara hitta annat sällskap om jag ska till Åre igen i år.

Jag cyklar med en 16 årig son som primärt vill köra hoppleder. Han var inte imponerad av cobra och med endast 7 hopp öppna i Shimano (+ åbc kicken) och en flinbana i desperat behov av shape så förklarade han krasst att han inte hänger med till Åre igen innan hela Shimano öppnat. Jag själv uppskattar även andra delar i Åre så för mej är det ingen deal breaker. Jag får bara hitta annat sällskap om jag ska till Åre igen i år.

Det är klart att Cobra inte är ett hoppled, men en berg-och-dal bana med lite hopp på topparna. Bra för nybörjare som vill hoppa lite, men framförallt för berg-och-dal-banan upplevelse. Det var klart populäraste leden när jag var där, tillsammans med Easy Rider, men däruppe finns inte många val.

Förstår dock helt att man just nu inte vill åka till Åre om man är ute efter hopp.

Delarna av Shimano som bygg nu är otroligt imponerande!

Det är klart att Cobra inte är ett hoppled, men en berg-och-dal bana med lite hopp på topparna. Bra för nybörjare som vill hoppa lite, men framförallt för berg-och-dal-banan upplevelse. Det var klart populäraste leden när jag var där, tillsammans med Easy Rider, men däruppe finns inte många val.

Förstår dock helt att man just nu inte vill åka till Åre om man är ute efter hopp.

Delarna av Shimano som bygg nu är otroligt imponerande!
Ja Shimano kommer bli något alldeles extra när den öppnar. Redan det som öppnat är riktigt bra. Hoppas bara man kommer ha resurser att hålla efter den. Har hållit Twist-LFL som den bästa hopplinjen i Sverige men Shimano kommer utan tvekan att vara bäst när den är klar.

Senast ändrad:
Som nån skrev, flinbanan är i desperat skick att fixa till och nya double dave e ju helskum.
Förutom satsningar på hoppleder hade en renovering av nedre dh banan verkligen behövts också, nästan igenväxt och på sina ställen bara 20-30cm bred.

Förutom satsningar på hoppleder hade en renovering av nedre dh banan verkligen behövts också, nästan igenväxt och på sina ställen bara 20-30cm bred.
Verkligen. DH-banan behöver breddas överallt och kanske dras om lite på några ställen, just nu är den en skugga av sitt forna jag. Men är lite rädd för att singletracks kommer sist på dagordningen för alla kommersiella bikeparks eftersom den stora mängden besökare vill ha flow och hopp. Vilket är lite synd för oss som mycket hellre kör stök än släta och breda hoppleder. Men det gäller ju inte bara Åre då.

Hur är Bräcke sliten enligt dig? Rötter och sten är ju grejen med den leden även om det såklart blivit mer av den varan dom sista åren. Skönt med kontraster till allt flow som byggs överallt nuförtiden.

Alla jord är bort emellan stenar och rötterna. Det ger såklart mer stök och jag tycker om det, även om det på några ställen var på gränsen på en hardtail på full hastighet. Kanske tänker jag mer på estetiken av leden.

Alla jord är bort emellan stenar och rötterna. Det ger såklart mer stök och jag tycker om det, även om det på några ställen var på gränsen på en hardtail på full hastighet. Kanske tänker jag mer på estetiken av leden.
Gropar framför rötterna? Tycker det mesta är ok så länge det inte gräver ner 1m dike i myllan som på isaberg.

En hardtail är knappast rätt vapen för Bräcke anno 2023… ? Visst, det finns ett par ställen på leden som jag gärna hade fixat lite på men på det stora hela tycker jag den är helt fantastisk som den är, just för att den är naturlig, stökig och ger en dos riktig mountainbike.

En hardtail är knappast rätt vapen för Bräcke anno 2023… ? Visst, det finns ett par ställen på leden som jag gärna hade fixat lite på men på det stora hela tycker jag den är helt fantastisk som den är, just för att den är naturlig, stökig och ger en dos riktig mountainbike.

Ja, klart bästa leden jag har kört, tillsammans med Easy Rider, även på hardtail!

(Även om sonen tycker mest om Cobra)

Jag får diskbråck bara jag tänker på att köra hardtail i ÅBP.

Jag och sonen hade några av de bästa dager på HT denna långhelg. Sonen klagade bara lite at en FS skulle har varit bättre på några delar av Hjulingen, jag håll inte med.

Och nu jag tänker på det var de step-downs på nedre Uffes lite oväntade.

2023-08-05-08-20-32-309.jpg

Senast ändrad:
Nej, jag menar rötter som nästan ser ut att hänga i luften. Det ger dock riktiga utmaningar för linjeval och det är precis det jag tycker om, som Glisseur.
Rötter i luften är en bra beskrivning på Bräcke och flera andra stigar som slippery when wet,jannes rygg, slutet på nedre dh banan precis innan man korsar transporten ner under vm6 mm mm. Kanske därför jag inte fick till flow och fick jobba hårdare med lederna än tidigare år :P.

Tillbaka
Topp