Hur går det för Åre bike park?

Verkligen. DH-banan behöver breddas överallt och kanske dras om lite på några ställen, just nu är den en skugga av sitt forna jag. Men är lite rädd för att singletracks kommer sist på dagordningen för alla kommersiella bikeparks eftersom den stora mängden besökare vill ha flow och hopp. Vilket är lite synd för oss som mycket hellre kör stök än släta och breda hoppleder. Men det gäller ju inte bara Åre då.
Ja tyvärr, tror de va förra året dom gjorde om och fixade till dh starten (segmentet) men i år va de rejält urgröpt och håligt igen, inte ens har dom kantklippt gräset, va iof till fördel när det var lerigt då jag kunde torka av leriga handskar i bara farten på väg utför ;).

Ja tyvärr, tror de va förra året dom gjorde om och fixade till dh starten (segmentet) men i år va de rejält urgröpt och håligt igen, inte ens har dom kantklippt gräset, va iof till fördel när det var lerigt då jag kunde torka av leriga handskar i bara farten på väg utför ;).
Tror det mesta av tid och resurser har gått åt till att bygga Cobra, Double Dave och Shimano på slutet. Att fixa svarta singletracks har nog fått stått åt sidan lite tyvärr.

Får se vad som är kvar av t.ex. DH-banan efter nattens översvämningar, det lär ha runnit på bra där.

Tror det mesta av tid och resurser har gått åt till att bygga Cobra, Double Dave och Shimano på slutet. Att fixa svarta singletracks har nog fått stått åt sidan lite tyvärr.

Får se vad som är kvar av t.ex. DH-banan efter nattens översvämningar, det lär ha runnit på bra där.

Oi! Ser just bilderna av Åre på Dagen Nyheter. Bordet det vi åt en crepe igår är bort! Och huset på andra sidan hänger i luften. Bra att ingen har skadats, men skadorna verkar vara enorma.

Var i åre förra veckan och känslan är att allt börjar falla på plats. Mycket bättre flow i systemet än sist vi var där. FFA stjärnliften och cobra som kul "transport" till Vm8 kändes kanon.
Hoppas verkligen att både leder och by klarat sig hyfsat. Gör ont i hjärtat att se reportagen från byn nu på morgonen... :(

Varit där från och till under Juli o början Augusti. Som Foxis skriver är det nu bra flyt i systemet. Iofs inte jättemycket folk, men nya Stjärnliften gör verkligen skillnad. Jag tror att många leder klarat sig skapligt då de byggts med vetskap om att det kan regna rejält. Högzon o de branta har nog tagit mer stryk av skyfallet. Åker nog dit igen lite senare i höst och då har det förhoppningsvis blivit bra igen.

Enligt lokala Skistarchefen har lederna klarat sig ”hyfsat bra”. Den stora grejen här var ju att Susabäcken sattes igen vilket gjorde att vatten från fjället leddes en annan väg vid sidan av den.

Alla nya leder i parken är ju byggda med avrinning i tanke så det verkar ha funkat då. Men vissa skador lär det ju bli, det är svårt att komma runt.

Stod i onsdags vid betongfundsmentet med galler vid Fjällgården och beskrev för frun och sonen att det nu hindrade bråte från att sätta igen susabäcken vilket varit ett problem förr om åren. Ironi.

Med tanke på hur det ser ut i byn lär det vara en hel del skador på leder.

Självklart har en del leder skadats av regnet, det vore ju konstigt annars. Och ledcrewet lär ha saker att syssla med dom närmsta dagarna. Men Skistars lokalchef mailade tidigare idag ut till det lokala cykelnätverket i Åre och sa att lederna ändå klarat sig förhållandevis bra med tanke på omständigheterna, och att lederna i Björnen är öppna och cykelbara.

Som sagt, den stora skadan kom av att Susabäcken sattes igen där den rinner under Årevägen vid Créperiet och Boqueria vilket gjorde att vattnet leddes upp på sidan av bäcken och tog med sig i princip allt i sin väg med snudd på total förödelse som resultat. Det blev även stopp i ledningarna nere vid gamla stationshuset/Åre Ölkafé så källaren där blev vattenfylld upp till taket. Ett antal andra källarlokaler i byn lär också ha fått in vatten.

Men skadorna är ganska koncentrerade till området runt Susabäcken och nedanför torget. Annars är det inte så jäkla mycket som är förstört i övriga byn som man kanske kan tro när man ser på nyheterna.

Vi får helt enkelt se hur det ser ut när parken öppnar igen.

Det såg ju lite ut som om det lite längre öster och väster om bäcken klarat sig, men låter på dig @Glisseur som om även typ Werséns, cafét bredvid och andra ställen nedanför torget fått in vatten..?

Det såg ju lite ut som om det lite längre öster och väster om bäcken klarat sig, men låter på dig @Glisseur som om även typ Werséns, cafét bredvid och andra ställen nedanför torget fått in vatten..?
Werséns har klarat sig, till och med deras källare, vad jag hört. Crèperiet har fått in vatten och Boquerians veranda hänger lite i luften, precis som Labands. Ingen aning om hur det är med Kafferosteriet på torget.

Men ja, skadorna är ganska geografiskt begränsade till runt Susabäcken vid Årevägen och rakt nedanför torget ned till järnvägen.

Så över till något annat än den olyckliga översvämningen: Regler i parken.
Vi cyklade 4 dagar i parken, och jag blev rätt förvånad över hur många som körde antingen med HT eller XC-hjälm...eller både och.
Förstår att det är ett svårt område att skapa regler för då "XC"/Enduro blandas med ren DH och en del tar lift upp för att sedan köra något rätt snällt som kanske inte ens ligger inom parken.
Men resultatet blir en del tråkiga missöden som man borde jobba för att få bort. Såg flera tillfällen då familjer gav sig ut på Easy där föräldrarna hade heldämpad med kortare slaglängd och stackars barn fick köra sina HT. Allt med XC-krukor på. Vid ett tillfälle såg jag en OTB en tjej i yngre tonåren gjorde vid den häll som många tycker är lite läskig (typ halvvägs efter de halvtajta roliga bermsen). Hade kunnat gå ganska illa.

Å andra sidan hade vi killar på kralliga enduros som körde Bräcke galant med XC/Enduro-krukor utan chinguard och det funkar utmärkt.

Känner att det blir lite svamligt, men vad jag försöker få fram är att Åre BP kanske borde vara lite mer aggressiva i information och vid påstigning i lift. Man borde åtminstone avråda från HT och öppen hjälm om man inte är riktigt säker på vad man håller på med...

Tankar...?

Men ja, nu spöregnar det igen...
Vi cyklade 4 dagar i parken, och jag blev rätt förvånad över hur många som körde antingen med HT eller XC-hjälm...eller både och.
Förstår att det är ett svårt område att skapa regler för då "XC"/Enduro blandas med ren DH och en del tar lift upp för att sedan köra något rätt snällt som kanske inte ens ligger inom parken.
Men resultatet blir en del tråkiga missöden som man borde jobba för att få bort. Såg flera tillfällen då familjer gav sig ut på Easy där föräldrarna hade heldämpad med kortare slaglängd och stackars barn fick köra sina HT. Allt med XC-krukor på. Vid ett tillfälle såg jag en OTB en tjej i yngre tonåren gjorde vid den häll som många tycker är lite läskig (typ halvvägs efter de halvtajta roliga bermsen). Hade kunnat gå ganska illa.

Å andra sidan hade vi killar på kralliga enduros som körde Bräcke galant med XC/Enduro-krukor utan chinguard och det funkar utmärkt.

Känner att det blir lite svamligt, men vad jag försöker få fram är att Åre BP kanske borde vara lite mer aggressiva i information och vid påstigning i lift. Man borde åtminstone avråda från HT och öppen hjälm om man inte är riktigt säker på vad man håller på med...

Tankar...?
Det här har varit uppe på mötena som vi haft med Biking Åre-nätverket. Det kanske lite märkliga är att det är Skistar själva som inte vill ha krav på fullface i den liftburna bikeparken, dom flesta uthyrare vill ha det. Varför vet jag inte. Men visst, man skulle kunna haft en tydligare rekommendation om vilken utrustning som är bra och säker att ha i parken.

Skistar själva som inte vill ha krav på fullface i den liftburna bikeparken, dom flesta uthyrare vill ha det.
Det är väl inte det minsta märkligt om man applicerar lite marknadslogik på det. Men jag tror inte att någon av dessa aktörer har cyklisternas säkerhet som främsta argument i just den sakfrågan.

Tankar...?
Jag tänker att folk får tänka lite själva också. Det är ju inte så lätt för liftpersonalen att bedöma vem som kan cykla och inte.
Sen tror jag det är bra att inte ha massa krav på utrustning, det blir en extra tröskel för folk som bara vill testa lite men kanske inte är redo att gå all in och hyra/köpa cykel + utrustning.

Men det hade nog varit bra med en lite mer grön/blå led från toppen också och inte bara den "blå" Easy rider.

Tankar...?
Järvsö är betydligt hårdare. Tror inte ens du kommer på liften utan FF hjälm.

Personligen tycker jag det även ska vara krav på knäskydd och ryggskydd för att åka park.

Lofsdalen splittar det där. Där får man åka upp med vad som helst (och köra fjällparken ovanför liften osv) men bara en grön led ner i parken är ok utan full face. Sitter skyltar vid resten av lederna, och visst man kan man missa/ignorera dem men det känns ändå som ett ok upplägg

EDIT: kan tillägga att jag också tror att problemet mest är folk som kör över förmåga, oavsett utrustning. "Jag körde en blå och det gick ju bra så nu ska jag testa en röd" utan att kanske förstå att det inte riktigt är samma sak som att gå från blå till röd alpint

Senast ändrad:

Tankar...?

Som jag skrev tidigare, kanske i en annan tråd, såg jag många barnfamiljer i Åre på helgen. Såg flera gånger på Easy Rider en flicka av ungefär 5 år på en hardtail som var helstel i praktiken, med XC hjälm såklart. Familjen var riktigt erfaren och dom gick brantaste delarna. Jag tycker att det är orimligt att kräva fullface i såna situationer.

Åt andra hållet håller jag helt med att det kan finnas nybörjare som slänger när sig på olämpliga cyklar utan tillräckligt skydd. På helgen var dock alla oerfarna åkare jag såg riktigt försiktigt. Besta tipsen för dom är att sänka sadeln.

Det är väl inte det minsta märkligt om man applicerar lite marknadslogik på det. Men jag tror inte att någon av dessa aktörer har cyklisternas säkerhet som främsta argument i just den sakfrågan.
Det är ju trots allt Skistars cykelpatrull som får ta hand om alla olyckor, och deras ledcrew som får bygga om ledpartier där många har skadat sig, så visst fasen är cyklisternas säkerhet prio för dom. Det säger dom själva också. Så just därför är det ju lite märkligt att man inte vill pusha mer för fullfacehjälmar, speciellt när det finns sådana att hyra på ett antal olika ställen i byn.

Men det hade nog varit bra med en lite mer grön/blå led från toppen också och inte bara den "blå" Easy rider.
Med tanke på hur terrängen i högzon ser ut så är det en bedrift att man fick till en led som är såpass "enkel" som Easy Rider ändå är (med ett par mörkt mörkblå partier...). Det är i princip enbart sten däruppe med väldigt lite jord att jobba med. Dessutom är markägarföreningen på den delen av Skutan extremt restriktiv med vad som får byggas och var, vilket också gör möjligheterna mindre. Men jag tror alla som är inblandade i Åres cykling skulle vilja ha en megalång blå flowled från toppen som faktiskt är blå hela vägen.

Med tanke på hur terrängen i högzon ser ut så är det en bedrift att man fick till en led som är såpass "enkel" som Easy Rider ändå är (med ett par mörkt mörkblå partier...). Det är i princip enbart sten däruppe med väldigt lite jord att jobba med. Dessutom är markägarföreningen på den delen av Skutan extremt restriktiv med vad som får byggas och var, vilket också gör möjligheterna mindre. Men jag tror alla som är inblandade i Åres cykling skulle vilja ha en megalång blå flowled från toppen som faktiskt är blå hela vägen.

Jag förstår problematiken och tycker att Easy Rider är en otroligt bra 'kompromiss"! Nästan helt körbart för nybörjare och riktigt roligt för mer erfarna cyklister.

Som jag skrev tidigare, kanske i en annan tråd, såg jag många barnfamiljer i Åre på helgen. Såg flera gånger på Easy Rider en flicka av ungefär 5 år på en hardtail som var helstel i praktiken, med XC hjälm såklart. Familjen var riktigt erfaren och dom gick brantaste delarna. Jag tycker att det är orimligt att kräva fullface i såna situationer.

Åt andra hållet håller jag helt med att det kan finnas nybörjare som slänger när sig på olämpliga cyklar utan tillräckligt skydd. På helgen var dock alla oerfarna åkare jag såg riktigt försiktigt. Besta tipsen för dom är att sänka sadeln.
Jag såg en annan familj som stämde överens på allt det du beskrev utom erfarenhet. De kraschade minst två gånger på vägen ner och gick också partier (mitt i leden).

Jag tänker att någon form av propå / regel e.d. skulle framförallt rädda barn från puckade föräldrar. Hur man kan anse att en relativt oerfaren tonåring/barn ska fixa ens Easy på en HT går mig förbi. HT är ju så jäkla oförlåtande då det blir stenigt.

Jag hade lite prat med liftpersonalen (och någon mer ansvarig som för dagen hade cykelmundering), och budskapet ekade det Glisseur skriver: Det har diskuterats men man är inte pigga på förbud.
De pratade dock med pappan till den vurpande flickan jag beskrev tidigare. Hans svar på "vet ni vad ni gör, borde ni inte ha andra prylar" var "det är lugnt, vi kör bara blåa". Mm. Just det. "Bara".

Tycker mellantinget som var uppe är bra. Likväl som det står "jumping skills required" vid Shimano, borde det stå "Full sus and full face required" eller nåt på typ...alla leder utom grus? :)

Jag förstår problematiken och tycker att Easy Rider är en otroligt bra 'kompromiss"! Nästan helt körbart för nybörjare och riktigt roligt för mer erfarna cyklister.
Håller absolut med. Den är rolig och för det mesta snäll. MEN, den är rätt elak för en oerfaren på HT. Bara brakebumps och lite sten kan ställa till det om man inte har dämpning bak och inte riktigt är beredd.

Jag har också varit puckad en gång och lät min grabb (då 6-7 eller nåt) köra HT nedför Barbro. Det gjorde jag dock bara det enda åket, för instabiliteten bak över brakebumps var inte kul. Det såg skitläskigt ut.

Så det är (som jag skrev ovan) det jag lite brinner för: Se till att dumsnåla föräldrar ser till att skaffa/hyra rätt saker till sina barn innan man ger sig upp på berget.

Tjena!

Det hade dragit folk med en sån led. Personligen vill jag se en led som går från 1000 metern över kanterna på ravinerna, ner över lillskutan och sen ner mot Fjällgården. Men det lär ju aldrig hända.

Vi gick där för sjutton år sen och hittade en riktigt bra linje hela vägen.

Jag tror inte heller att den generar några större skador på oerfarna cyklister. Tycker att jag nästan i varje åk ser någon leda sin cykel förbi dom värsta partierna och under den veckan jag var där såg jag inte en enda vurpa på Easy. Däremot såg jag många som vurpade på dom gröna grusvägarna när dom skulle bromsa in för att köra in på någon annan led.

Håller absolut med. Den är rolig och för det mesta snäll. MEN, den är rätt elak för en oerfaren på HT. Bara brakebumps och lite sten kan ställa till det om man inte har dämpning bak och inte riktigt är beredd.

Jag har också varit puckad en gång och lät min grabb (då 6-7 eller nåt) köra HT nedför Barbro. Det gjorde jag dock bara det enda åket, för instabiliteten bak över brakebumps var inte kul. Det såg skitläskigt ut.

Så det är (som jag skrev ovan) det jag lite brinner för: Se till att dumsnåla föräldrar ser till att skaffa/hyra rätt saker till sina barn innan man ger sig upp på berget.

Håller med. Men på Easy Rider finns ingen kritiska brakebump och riktigt få sten. Hällerna kan dock vara föradiska om man inte kör långsamt.

Jag var också lite förvånad att det inte fanns varningar eller åtminstone en beskrivning av svårigheterna man möter.

Jag tror inte heller att den generar några större skador på oerfarna cyklister. Tycker att jag nästan i varje åk ser någon leda sin cykel förbi dom värsta partierna och under den veckan jag var där såg jag inte en enda vurpa på Easy. Däremot såg jag många som vurpade på dom gröna grusvägarna när dom skulle bromsa in för att köra in på någon annan led.
Hoppleder är ju generellt dom största olycksbovarna, Shimano är nog överrepresenterad i skadestatistiken genom alla år.

Men det handlar ju också om gästens upplevelse. Även om man lett cykeln nedför halva Easy och klarat sig skadefri så kanske man inte haft tidernas bästa cykelupplevelse. Å andra sidan får man ju vara lite beredd på att det är en form av äventyr man ger sig in på som oerfaren cyklist.

Jag tycker inte man ser många med helt bristfällig utrustning, eller galet beteende, men visst finns dom. Regler o utrustningskrav kommer inte stoppa dem som kör utanför sin förmåga. Bara att göra tröskeln högre för dem som vill köra något försiktig åk med sina vanliga prylar vad de nu månde vara. Sedan är ju Eady Rider lite speciell då den är lång och berget ser ut som det gör. Det är några få "mörkblå" partier som måste paseras, men det mesta är ju lättkört. Min känsla är oxså att fler nu väljer nya förlängda Cobra i stället för Easy Rider.

Vi var uppe i Åre nu i veckan och han få 3 dagar i parken innan det blev översvämningar och stängd Park! Lite tråkigt att "missa" 2 dagar i parken MEN inte mycket att göra åt ? dom 3 dagarna var riktigt bra så det klarar man sig bra på ?

Något jag däremot så här i efterhand stör mig lite på är att skistar inte gör som dom flesta andra bike parks och på något vis graderar lederna från lättast till svårast så man åtminstone har något att gå på när man går upp en nivå i färg så att säga, jag menar steget från den lättaste röda till den svåraste svarta kan ju bli riktigt stort medans steget från den svåraste röda till den lättaste svarta inte bör vara så jätte stort ? (typ en tuff brud till itzy bitzy)

Så lite därav tänkte jag kolla hur ni skulle gradera dom svarta i Åre då jag inte hann med att testa alla jag hade tänkt ??

Vi var uppe i Åre nu i veckan och han få 3 dagar i parken innan det blev översvämningar och stängd Park! Lite tråkigt att "missa" 2 dagar i parken MEN inte mycket att göra åt ? dom 3 dagarna var riktigt bra så det klarar man sig bra på ?

Något jag däremot så här i efterhand stör mig lite på är att skistar inte gör som dom flesta andra bike parks och på något vis graderar lederna från lättast till svårast så man åtminstone har något att gå på när man går upp en nivå i färg så att säga, jag menar steget från den lättaste röda till den svåraste svarta kan ju bli riktigt stort medans steget från den svåraste röda till den lättaste svarta inte bör vara så jätte stort ? (typ en tuff brud till itzy bitzy)

Så lite därav tänkte jag kolla hur ni skulle gradera dom svarta i Åre då jag inte hann med att testa alla jag hade tänkt ??
Jag kan tycka att vissa leder i åre har fel svårighetsgrad, tex shimano som bör vara svart istället för röd. Nån som kan klara månskogen-getrappet och tänker ge på sig västra, bräcke eller tusenmetarn är ett gigantiskt steg. Nästa år bör det finnas ett steg mellan cobra o shimano den double dave som avstickare från cobra connect om jag läst rätt. Easy Rider som tidigare diskuterats är ju också bra exempel på "mörkblå" led.

I La Thuile hade det varit bra med en lista med finare skala. Där är alla leder naturleder och är svarare "bara" brantare och stökigare. (Vi frågade uthyrningen och de sade vad enklaste svarta leder var.)

I Åre har man dock många olika typ av leder och då berör svårigheten mycket på vad man kan som cyklist. Jag och sonen har mycket erfarenhet med stök, men nästan inget med hopp. Vi hade t.ex. nästan ingen problem med Bräckebäcksleden, medan jag inte kände mig helt trygg på Cobra första gången vi körde den. För mig var Easy Rider lite enklare att köra än Cobra, men håller med att den är mörkblå.

Ripbranten, Rydbergs dropp och Nelson är svartast.
Hällrajd, Svartberget, DH-banan, Tjärnis stig och Jannes rygg är "normal-svarta"
Slippery when wet är mest röd, speciellt om det är torrt.

Finns lite beskrivning av lederna här:

Jag kan tycka att vissa leder i åre har fel svårighetsgrad, tex shimano som bör vara svart istället för röd. Nån som kan klara månskogen-getrappet och tänker ge på sig västra, bräcke eller tusenmetarn är ett gigantiskt steg. Nästa år bör det finnas ett steg mellan cobra o shimano den double dave som avstickare från cobra connect om jag läst rätt. Easy Rider som tidigare diskuterats är ju också bra exempel på "mörkblå" led.

Bara jag som tyckt västra nästan borde gå som blå alltså ?

Men kan hålla med om steget mellan cobra och shimano, tycker dom tyvärr tänkt lite fel med både cobra och double Dave, känns som dom inte kunna bestämt sig om det ska vara en hopp eller flow led ? saknar en motsvarighet till Barbro.. Easy rider borde stå blå med vissa röda inslag, eller så borde dom upp med sprayburk och spraya blåa och röda spårval typ ?
I La Thuile hade det varit bra med en lista med finare skala. Där är alla leder naturleder och är svarare "bara" brantare och stökigare. (Vi frågade uthyrningen och de sade vad enklaste svarta leder var.)

I Åre har man dock många olika typ av leder och då berör svårigheten mycket på vad man kan som cyklist. Jag och sonen har mycket erfarenhet med stök, men nästan inget med hopp. Vi hade t.ex. nästan ingen problem med Bräckebäcksleden, medan jag inte kände mig helt trygg på Cobra första gången vi körde den. För mig var Easy Rider lite enklare att köra än Cobra, men håller med att den är mörkblå.

Så borde det vara överallt kan jag tycka ?

Ja men så är det ju absolut, men en gradering på svårast till lättast i stök och desamma när det gäller hopp lixom så man får jobba sig upp ?

Jag är också betydligt bättre på stök än hopp men försöker lära mig det sistnämnda men det med att vara i luften ?
Ripbranten, Rydbergs dropp och Nelson är svartast.
Hällrajd, Svartberget, DH-banan, Tjärnis stig och Jannes rygg är "normal-svarta"
Slippery when wet är mest röd, speciellt om det är torrt.

Finns lite beskrivning av lederna här:
Nelson var stökig måste jag säga ? och slutet på hällrajd var jäkligt scetchy, tjärnis var bra men lite tight i vissa kurvor med dubbelkrona men han bara med ett försök
Rydbergs och ripbranten såg värst ut så det får bli det sista man testar ?

Dh banan måste testas men blev inte av nu det samma med Jannes och slippery (dock är kanonröret så jäkla kul så svårt att välja dom andra ?)

Nelson var stökig måste jag säga ? och slutet på hällrajd var jäkligt scetchy, tjärnis var bra men lite tight i vissa kurvor med dubbelkrona men han bara med ett försök
Rydbergs och ripbranten såg värst ut så det får bli det sista man testar ?

Dh banan måste testas men blev inte av nu det samma med Jannes och slippery (dock är kanonröret så jäkla kul så svårt att välja dom andra ?)
Tjärnis har två kurvor är riktigt svåra med en lång DH/Enduro, tar ofta stopp för mig där.
Sista biten på Hällrajd är aningen sketchy ja ? men det går ju att skippa den och rulla in på Easy igen, så slipper man trampa också.

DH-banan är nog bäst av dom svarta ändå.

Tillbaka
Topp