Hur går det för Åre bike park?

En lösning liknande hur greenhill bikeparks i Tyskland har graderat sina stigar på en skala av 1-10 är ju inte dålig ide

Bilagor

• Screenshot_2023-08-13-16-07-01-79_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-08-13-16-07-01-79_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    227.6 KB · Besök: 83
Riktigt bra. Tänker att beskrivningar inte heller är dumt. Typ: Röd hoppled för skickliga cyklister. Blå naturstig för medelgoda cyklister. Etc. Man kan ju hoppas att folk läser på innan, men det känns inte så.

En lösning liknande hur greenhill bikeparks i Tyskland har graderat sina stigar på en skala av 1-10 är ju inte dålig ide
Man får dock panik av att vara i tyskspråkiga länders bikeparks. En jäkla massa information och kategorier etc som inte alltid hjälper så mycket.

Hafjells system med färg + en bild som visar om det är stök eller flow räcker rätt långt. Där skrivs det också ut krav på FF när man kör ner i de röda+ spåren.

La Grave hade annars en bra gradering:
IMG_2723.jpeg

Sen kan jag iofs köpa att det hade varit bra med nån sorts information om vilken ordning stigarna inom samma färg faller inom. Steget från Lilla Blå till Easy är ju skapligt stort…

Sen kan jag iofs köpa att det hade varit bra med nån sorts information om vilken ordning stigarna inom samma färg faller inom. Steget från Lilla Blå till Easy är ju skapligt stort…
Det har funnits symboler på ledskyltarna om leden är maskingrävd eller mer naturlig men ingen har någonsin fattat vad dom betyder, och ingen har berättat vad dom betyder.

Man får dock panik av att vara i tyskspråkiga länders bikeparks. En jäkla massa information och kategorier etc som inte alltid hjälper så mycket.
Skulle hojta om att fråga lokalbefolkningen i liften eller i butik om stigar, även bra sätt att hitta loamers och gubbar att köra med även om vi i Sverige kanske är lite osociala i liften dock är det nog enklare om man är yngre och utan familj

Skulle hojta om att fråga lokalbefolkningen i liften eller i butik om stigar, även bra sätt att hitta loamers och gubbar att köra med även om vi i Sverige kanske är lite osociala i liften dock är det nog enklare om man är yngre och utan familj

Det är vad jag gjorde (men då är jag inte svensk). Mor och unga sonen var dock inte alls överens. Enligt mor var 1000-metersleden nästan svart, som verkar stämma, medan sonen tyckte att den var enkelt.

Skulle dock säga att det kostar inte mycket att lägga en eller två meningar till beskrivningar av stigarna angående svårighet av stök och hopp.

Hur går det för Åre bike park? Ja vem vet. Facebooksidan för Åre bike park är uppdaterad senast 22/5. Skistar Åre fb sida uppdaterade i fredags att liften och lederna från toppen skulle öppna i lördags och att "lederna har klarat sig bra och vi kör på som vanligt". Nu verkar det som att man bestämt sig för att inte ge någon information. Så om någon funderar på att åka hit så kan det vara värt att veta att gondolen är stängd och alla leder från toppen. Även halva Bräckebäcksleden och Shimano är stängd.

Vad gäller debatten om svårighetsgrad så verkar det som att de nu helt plötsligt graderat om Easy rider till röd. Men då den är stängt så kvittar det ju.

Man tänker ju att med all inflyttning från fjollträsk så borde de kunna hitta en ung tjej eller kille som varit ”growth manager, SOME evangelist and rainmaker” på någon misslyckad start-up att sköta deras FB-sida.

Om någon undrar hur det ser ut i högzon efter Hans. Det var alltså inte bara delar av byn som rann sönder.

Varför Skistar inte informerar bättre? I princip handlar det om att bikeparkens sociala kanaler fallit mellan stolarna, plus att det är lite för lång väg mellan dom som sköter den dagliga driften av lederna och dom som sköter Skistars stora och "vanliga" kanaler. Som jag känner parkchefen Petter vet jag att han inte mörkar något, han är bara sjukt upptagen med att försöka fixa lederna. Men ja, informationen från andra håll på firman just nu är kass och borde vara bättre.

Angående leder så är mellan-Shimano stängd för att den byggs om helt och hållet. Nedre är Bräcke är stängd för att... ja, vem vet. Det kan vara blött som satan eller den kan bero på ett liftbygge som berör just den delen. Jag vet att det jobbas på i högzon men som jag fattat det är skadorna på Easy rätt rejäla och tar tid att fixa.

Bilagor

• IMG_3771.jpeg
    IMG_3771.jpeg
    284.5 KB · Besök: 344
Senast ändrad:
Om någon undrar hur det ser ut i högzon efter Hans. Det var alltså inte bara delar av byn som rann sönder.

Varför Skistar inte informerar bättre? I princip handlar det om att bikeparkens sociala kanaler fallit mellan stolarna, plus att det är lite för lång väg mellan dom som sköter den dagliga driften av lederna och dom som sköter Skistars stora och "vanliga" kanaler. Som jag känner parkchefen Petter vet jag att han inte mörkar något, han är bara sjukt upptagen med att försöka fixa lederna. Men ja, informationen från andra håll på firman just nu är kass och borde vara bättre.

Angående leder så är mellan-Shimano stängd för att den byggs om helt och hållet. Nedre är Bräcke är stängd för att... ja, vem vet. Det kan vara blött som satan eller den kan bero på ett liftbygge som berör just den delen. Jag vet att det jobbas på i högzon men som jag fattat det är skadorna på Easy rätt rejäla och tar tid att fixa.
De bör ju minst rulla igenom alla leder efter något så rejält som Hans. Känns som man vill klämma ur liftkort pengar sista dagarna.

Som sagt, det var det som kommunicerades där och då till det lokala cykelnätverket dagen efter översvämningen när alla trodde att parken var mer eller mindre helt bortspolad. Misstänker att ingen hade varit uppe i högzon ännu när det skrevs. Lågzon i parken har däremot klarat sig rätt bra, förutom DH-banan som det runnit en hel del vatten i som jag fattat det.

Inlägg från IG verkar inte synas här så lägger med texten:

Det undgick nog ingen att vi hade en del extremt väder i Åre förra veckan. Lederna i bike parken har överlag klarat vädret väldigt bra men de kommande dagar jobbar vi fortsatt med tre leder. Bräckebäcken - nedre delen stängd pga trasig bro, bedöms vara klar till helgen. Easy Rider - vi kommer jobba på för fullt denna vecka och hoppas kunna öppna igen i helgen, dock med lite annan, mer röd, karaktär än vad vi är vana vid. Hackan - arbetet pågår fram till fredag. Med det sagt finns det många leder att cykla på och Åre Bike Park är ÖPPEN - ut och njut! ☀️

Ok, så det är instagram som är informationskanalen då alltså.

Om någon sitter med inside information framåt helgen om de verkligen kommer att öppna så dela det gärna här.

Senast ändrad:
Visa bilaga 646186Visa bilaga 646187

Jag tycker ändå informationen från Skistar är tydlig kring vad som är öppet och inte.
Lite OT kanske, men det verkar som man graderar om Easy rider till röd, eller har jag missat något? Någon med lite mer insidesinfo som vet? Iofs inte ett helt dumt val, med tanke på att jag i alla fall upplevde en del partier som ganska luriga för nybörjare sist jag var där.

Lite OT kanske, men det verkar som man graderar om Easy rider till röd, eller har jag missat något? Någon med lite mer insidesinfo som vet? Iofs inte ett helt dumt val, med tanke på att jag i alla fall upplevde en del partier som ganska luriga för nybörjare sist jag var där.
2 poster upp, det var det som var förklarat på Instagram bland annat. "Lite annan dragning av röd karaktär" efter regnstormen alltså.

En recension då!
Jag tycker röd är en bra färg på Easy-difficult-rider, inte så stor skillnade sen innan, vad jag minns, ett bergparti på mitten som var stökigare men också mycket löst både sten och hål i flera berms men på det stora inte så stor skillnad sen innan.
Som sagt inget annat öppet i högzon, än.

Vi elcyklade oss uppför skutan på onsdagen efter Hans, bakvägen uppför Hjulingen som jag inte förstår hur den kan ha "runnit bort" då den sett lika eländlig ut senaste 10 åren.. Den enda riktigt stora skadan på Easy rider var den där saftiga rännan som förevisas på bild här och jag lyckades missa när vi skulle ner och fick droppa ner bland en massa stenar.

Jag är ingen ledbyggare men det borde inte ha tagit över en vecka att rätta till det här innan man ens öppnar högzon? Vad som runnit bort på 1000-metarn låter också fabricerat för den har ju också varit bortrunnen de senaste åren.

Vi elcyklade oss uppför skutan på onsdagen efter Hans, bakvägen uppför Hjulingen som jag inte förstår hur den kan ha "runnit bort" då den sett lika eländlig ut senaste 10 åren.. Den enda riktigt stora skadan på Easy rider var den där saftiga rännan som förevisas på bild här och jag lyckades missa när vi skulle ner och fick droppa ner bland en massa stenar.

Jag är ingen ledbyggare men det borde inte ha tagit över en vecka att rätta till det här innan man ens öppnar högzon? Vad som runnit bort på 1000-metarn låter också fabricerat för den har ju också varit bortrunnen de senaste åren.
Vill inte negga för mycket, men håller till hundra procent med om att 1000-metern var bortrunnen veckan innan Hans. Den har ju lite olika karaktär hela vägen, men min grundinställning är att om berms finns (eller andra anlagda delar) då ska de vara hela.

Vill inte negga för mycket, men håller till hundra procent med om att 1000-metern var bortrunnen veckan innan Hans. Den har ju lite olika karaktär hela vägen, men min grundinställning är att om berms finns (eller andra anlagda delar) då ska de vara hela.
Berms på 1000-metaren? Den har väl varit ett enda stenigt dike så länge jag kan minnas.

Berms på 1000-metaren? Den har väl varit ett enda stenigt dike så länge jag kan minnas.
Min poäng var att det ser ut som att någon hedenhös byggt berms på vissa kortare sträckor. Hellre rent naturstök än havererat dike som det är nu.

Edit: Fast jag blir osäker. Jag kan skutans natur för dåligt; det kanske bara blivit som det är nu hyfsat naturligt? Eller grävdes partier från början? Jag upplevde den i sommar precis som du beskriver: ett eroderat dike, och ”trasiga berms” kanske bara var mitt intryck…

Min poäng var att det ser ut som att någon hedenhös byggt berms på vissa kortare sträckor. Hellre rent naturstök än havererat dike som det är nu.

Edit: Fast jag blir osäker. Jag kan skutans natur för dåligt; det kanske bara blivit som det är nu hyfsat naturligt? Eller grävdes partier från början? Jag upplevde den i sommar precis som du beskriver: ett eroderat dike, och ”trasiga berms” kanske bara var mitt intryck…
Det har byggts ett par mothåll på 1000 under årens gång men inga regelrätta berms. Däremot har nog alla stökleder blivit nedprioriterade på grund av dom stora byggena på Cobra, Shimano och Double Dave.

Shimano är färdiggrävd, nu är det "bara" en massa handshejpning kvar. Så planen är öppning i sommar någon gång.

Samma sak med Double Dave.
Då är det "bara" lite snö som ska smälta bort då ?

Hoppas dom får till Double Dave bra, så den blir typ likvärdigt jämförbar med Barbro, för det känns som det saknas i Åre, jag tycker nedre Cobra har grym potential men av någon anledning kändes den allt annat än spännande tyvärr ? (gäller dock hela cobra)

Tillbaka
Topp