Hur gick det här till?

Stumpy

Aktiv medlem
Hur gick det här till?
Cyklade grus och tappade kedjan vid växling fram. Försökte få upp den, men den trillade bara av igen. Stannade då och såg att kedjan var vriden ett halv varv. Har för mig att jag mätte den för inte så länge sedan och tänkte att den får klara vintern.

101D5A0E-0788-40AA-BDF8-5EAC4401D123.jpeg

Hur gick det här till?
Aldrig sett innan. Märkligt. Inspektera alla länkar supernoga ifall du tänkt återanvända kedjan. Att dom inte är böjda eller på annat sätt skadade.

Hur gick det här till?
Den är väl vriden ett helt varv eller tänker jag fel? Den måste åkt på fel efter att kedjan tappades första gången.

Hur gick det här till?
m3lk3r sa:
Den är väl vriden ett helt varv eller tänker jag fel? Den måste åkt på fel efter att kedjan tappades första gången.
Ett halvt varv ovan dreven och ett halvt tillbaka nedanför. Som tur är kör jag med ConneX-lås, så det var bara att dela kedjan med händerna, vrida rätt och koppla ihop igen. Cyklade lugnt hem sen. Kommer kasta kedja och lås. Får se om klingor och kassett också ryker. Kanske tom är dags att uppgradera från 10-delat till de 11-delade komponenterna jag har liggande. Eller skall jag sälja cykeln...? Möjligheterna hopar sig.

Hur gick det här till?
Jag tror på.... små gröna män. Eller är det bara jag?

Bilagor

• imisu5ecku2fhfb5jspppg.jpg
    imisu5ecku2fhfb5jspppg.jpg
    232.6 KB · Besök: 205
Hur gick det här till?
det kanske är på skoj allt det här, men jag hade bara vridit rätt och kört vidare. vid behov vridt tillbaka eventuell torsion av kedjan.

Hur gick det här till?
BengtG sa:
Kedjan är fel ihoplänkad, det syns vid snabblåset två länkar innan nedre trissan. Den är också mycket sliten.
Inte omöjligt. Det är ju tämligen sällan (1-3 ggr per år) jag monterar kedjor, så jag kanske dribblade bort det denna gång. Får vara noggrannare nästa gång. Tror dock inte det får kedjan att vrida sig ett halvt varv. Både länken och kedjan i sopen iallafall.

Hur gick det här till?
Jag tror det redan nämnts men det måste väl vara så att den fallit av fram och sedan har man lyckats med konststycket att vrida kedjan 180 grader fel innan man lagt den på drevet igen. Alltså att kedjans länkar ligger så att det är baksidan som syns på drevet. Allt förutsatt att den fungerade innan och lagts tillbaka utan att öppna något.

Hur gick det här till?
Hasse#7 sa:
Jag tror det redan nämnts men det måste väl vara så att den fallit av fram och sedan har man lyckats med konststycket att vrida kedjan 180 grader fel innan man lagt den på drevet igen. Alltså att kedjans länkar ligger så att det är baksidan som syns på drevet. Allt förutsatt att den fungerade innan och lagts tillbaka utan att öppna något.
Jag håller med Hasse
Mange

Hur gick det här till?
Precis så, Hasse. Kedjan måste på något vis vridits i samband med att växelföraren lyfte upp den på drevet. Känns väldigt märkligt dock.

Hur gick det här till?
Stumpy sa:
Precis så, Hasse. Kedjan måste på något vis vridits i samband med att växelföraren lyfte upp den på drevet. Känns väldigt märkligt dock.

Tja, du cyklar ju väldigt mycket så chansen/risken att råka ut för extremhändelser ökar ju. Är den racklig i övrigt kedjan? Man tycker ju att det skall behövas rejält spel i sidled för att hamna där du hamnade.

Hur gick det här till?
Jag var helt säker på att det var en trollning när jag såg bilden (typ att du lagt på den så för hand, bara för att visa hur glapp kedja du har).
Men du verkar ju ärlig när du skriver att växelföraren lyft upp kedjan på drevet.
Hände det alltså i farten medan cykeln var i rullning? Låg kedjan på sådär när du stannade eller lyfte du upp den vridna kedjan igen för att ta bilden?
Galet glapp kedja hur det än är.

Hur gick det här till?
När man ska ställa sig upp och bryta för att ta sig förbi några feta kärringar på morgonpendlingen visar det sig plötsligt att framväxeln har snurrat på kedjan ett halvt varv! Verkar bättre med 1x .. :-)

Hur gick det här till?
Lars.E sa:
Jag var helt säker på att det var en trollning när jag såg bilden (typ att du lagt på den så för hand, bara för att visa hur glapp kedja du har).
Men du verkar ju ärlig när du skriver att växelföraren lyft upp kedjan på drevet.
Hände det alltså i farten medan cykeln var i rullning? Låg kedjan på sådär när du stannade eller lyfte du upp den vridna kedjan igen för att ta bilden?

Ja, försökte lägga upp kedjan efter att ha tappat den genom att växla åt andra hållet (tror jag tappade den inåt och växlade utåt efteråt). Det funkar ju alltid. Tills nu.

Hur gick det här till?
Stumpy sa:
Lars.E sa:

Ja, försökte lägga upp kedjan efter att ha tappat den genom att växla åt andra hållet (tror jag tappade den inåt och växlade utåt efteråt). Det funkar ju alltid. Tills nu.

Helt sjukt :)

Tillbaka
Topp