hur gör ni kring kor med MTB?

cubefritzz

Aktiv medlem
Som överskriften visar, hur gör ni kring kor? Där jag kör MTB ibland, går en del av stigen/stigarna genom ett naturreservat, mitt i reservatet finns en kohage en inhängnad för kossor. Banan går igenom kohagen och fortsätter sedan vidare på andra skdan. Det finns skyltar mm att det är ok att korsa den osv, kossorna är snälla osv mm. Problemet är kossorna som jag är livrädd för, de är stora som f, ibland finns även stora feta tjurar också, samt kalvar. Nu under sommaren har jag kört där flera gånger och var ej beredd på att även en tjur helt plötsligt fanns där också, som vände sig om och började gå rakt emot mig. Jag fick panik vände fort som f därifrån. Detta är i norra Bohuslän.

Media skrivet detta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/man-dod-efter-befarad-koattack
De senaste 3-5 åren har det inte gått en sommar/år att någon inte dött av en koattack i Sverige enligt svensk media!
Därför har jag respekt för kossor. Ser jag kalvar och tjurar vänder jag direkt. Är livrädd för kossor på grund av alla dödsfall, som sker varje år i Sverige. Speciellt för kor i Norra Bohuslän.

Sedan har vi andra platser exempelvis nedåt Göteborgsområdet, där kossor går lösa på vissa områden, där även människor är hela tiden, dessa kossor är helt ”gulligulliga” och beter sig som sjukt keliga hundvalpar, som hela tiden vill bli klappade. Dessa är jag inte rädd för alls. Men dessa kor beter sig på ett helt annat vis. Är kossor i Norra Bohuslän psykon? Jag håller alltid avstånd och försöker vara så tyst det går när jag kör bland kossor.

Varför är det så stor skillnad på kossor och kossor? Finns det fler här som är livrädda för kossor som jag? Hur gör ni andra?

Jag har fått instruktioner av folk på häst att hästen inte förstår att jag är en människa när jag sitter på cykeln. Så jag hanterar kossor på samma vis om jag är nära dem, jag kliver av och leder cykeln mellan mig och kossorna. Ingen har visat riktigt intresse och närmat sig. Men tjurar är nåt annat - har du provat googla?

Men tjurar är nåt annat - har du provat googla?
Tror inte riktigt det är rätt strategi...
ChatGPT Image Aug 13, 2026 at 09_50_44 PM.webp

Nötdjur är ofta nyfikna, särskilt på nya företeelser som dyker upp i hagen. Kan tänka mig att korna i norra Bohuslän inte är lika blasé på cyklister som de mer urbana förortskossorna runt Göteborg.

Kan bli lite spännande om man får en hel flock rusande mot sig för att undersöka den spännande nya besökaren i hagen, men jag brukar stå still, se till att inte få ryggen mot något djur, tala med dem med hög röst så att de fattar att det är en människa och låta dem glo en stund, kanske nosa lite om de är särskilt nyfikna. Oftast tappar de intresset ganska snart när de inser hur beige jag är.

Står man stilla och har koll på flocken ser man också om det är nån av dem som börjar hetsa upp sig med att kasta med huvudet, skrapa med klövarna etc, då är det läge att avlägsna sig (i lugnt takt) innan den fått upp ångan.

Har inventerat ett stort antal betesmarker med betande djur genom åren men det är bara vid en handfull tillfällen som jag behövt ha riktigt bråttom över stängslet.

Mötte några kor i veckan (promenerandes). Dessa var väldigt vana vid människor, så det var ingen fara. Men det var ett antal kalvar med. En sak jag har lärt mig är att man inte ska gå emellan en ko och hennes kalv. Kanske är självklart för de flesta...

Jag har aldrig haft problem att ta mig genom en hage vare sig det är hästar, kor, får, getter eller en salig blandning. Detta oavsett om det är med cykel eller löparskor på fötterna.
Nummer 1 för mig är att utvärdera situationen, är det unga kalvar eller föl tillsammans vuxna djur så krävs det helt klart att vara uppmärksam och kanske välja annan väg. Nummer 2 är att ta det lugnt och prata med djuren, kan låta barnsligt men om det inte lugnar djuren så är i alla fall jag lugnare.
Tältade vid ett tillfälle i norska fjällen och vaknade på morgonen av vad jag upplevde som hundratals kor samlade runt tältet där de högljutt diskuterade vad det var för märkligt de såg framför sig. Var de kom från har jag ingen aning om men vi lyckades komma till sans och jag kunde bege mig till kommande natts tältplats 🐄 Jobbigare var det när en flock får lyckats ta sig in i absiden och få upp varenda paket med något ätbart...

det här var läskig läsning angående tjurar i koflock https://www.ja.se/?p=53999&pt=105

blev otroligt rädd för ett par månader sedan när vi passerade genom en hage i gården tovarp väster om sjön tången. en väg med färister går genom hagen, och de har satt taggtrådsgrindar över färisterna. när vi skulle ut ur hagen låg en stor tjur mitt framför grinden och vaktade sin flock. den gjorde inte trevliga ljud och jag flydde åt sidan över en stenmur med eltråd ovanpå, men sällskapet lyckades mota bort den och ta sig genom grinden. blir rädd igen nu när jag läser artikeln.

är uppvuxen och bor på landet och vet att det inte bara är att ta det lugnt, tjurar är farliga. vilket framgår i artikeln. även obehagligt att läsa i tråden om att någon kanske hade blivit dödad i arbetet vid ett flertal tillfällen om hen inte hade haft "riktigt bråttom över stängslet." dödsfaran verkar helt normaliserad, som med bilar.

Senast ändrad:
tydligen är det i storbritannien förbjudet att ha tjurar i (mjölk-) kohagar på ställen där allmänheten har rätt att passera igenom ("right of way"). det är nog av en anledning.

Lantbruk är väl en av de få kvarvarande farliga yrkena i Sverige. Iallafall om man ser till att bli akut skadad (skrivbordsmänniskorna blir ju skadade också fast på så lång tid att det sällan uppmärksammas).

Vi har betesdjur som går fria i storstadsnära område, men det handlar om djur som bara väger 50-120 kilo i vuxen ålder. Tackorna, precis som kor, är väldigt ofarliga, men baggar, precis som tjurar, kan vara riktigt stökiga. Ungdjur är ofta av blandade kön och handjuren som är påväg att bli könsmogna är också ganska stökiga men framförallt mest busiga. Samma gäller för kor.

Jag skulle säga att det främst är ovana som gör att man inte har en aning om hur man ska bete sig runt djur numer. Är man intresserad på riktigt hade jag rekommenderat att man gick och frågade bonden hur de brukar göra med tjurar och hur de tycker att man ska agera. En massa förutfattade meningar skrämmer mest bara upp en och jag gissar att 90% av alla som flytt över ett staket mest flytt från sina egna rädslor mer än det faktiska djuret.

Det är smått komiskt att man går runt helt obekymrad bland bilar, cyklar och av människan konstruerade faror, som varje år orsakar flera hundra dödsfall och många tusen skador, men när man kommer ut i en helt vanlig hage där maten man äter produceras så är allt helt plötsligt farligt. Vi lever i en märklig värld! Säger inte att det är något konstigt att man är rädd för det man inte känner till, men sörjer samtidigt att den moderna människan är totalt frånkopplad från det som håller henne vid liv men så totalt förankrad och van med saker som i stort sett helt saknar mening för hennes tillvaro, på riktigt.

Eftersom en tjur utan större ansträngning kan ha ihjäl en människa är det en relevant fara, men de lantbruksarbetare som blir skadade blir det sällan när de spankulerar genom en hage utan det sker i produktionen under specifika förhållanden. För att kor ska få kalvar krävs en tjur och på något vis behöver därför tjuren gå med korna under perioder (om man inte inseminerar, vilket nog merparten gör). Jag skulle säga att det vanligtvis sköts snyggt om det är betesmarker där människor uppmanas passera genom betet. Men som sagt - vill man veta är det bara att artigt gå och fråga bonden hur man ska göra eller så får man cykla runt.

Lantbruk är väl en av de få kvarvarande farliga yrkena i Sverige. Iallafall om man ser till att bli akut skadad (skrivbordsmänniskorna blir ju skadade också fast på så lång tid att det sällan uppmärksammas).

Vi har betesdjur som går fria i storstadsnära område, men det handlar om djur som bara väger 50-120 kilo i vuxen ålder. Tackorna, precis som kor, är väldigt ofarliga, men baggar, precis som tjurar, kan vara riktigt stökiga. Ungdjur är ofta av blandade kön och handjuren som är påväg att bli könsmogna är också ganska stökiga men framförallt mest busiga. Samma gäller för kor.

Jag skulle säga att det främst är ovana som gör att man inte har en aning om hur man ska bete sig runt djur numer. Är man intresserad på riktigt hade jag rekommenderat att man gick och frågade bonden hur de brukar göra med tjurar och hur de tycker att man ska agera. En massa förutfattade meningar skrämmer mest bara upp en och jag gissar att 90% av alla som flytt över ett staket mest flytt från sina egna rädslor mer än det faktiska djuret.

Det är smått komiskt att man går runt helt obekymrad bland bilar, cyklar och av människan konstruerade faror, som varje år orsakar flera hundra dödsfall och många tusen skador, men när man kommer ut i en helt vanlig hage där maten man äter produceras så är allt helt plötsligt farligt. Vi lever i en märklig värld! Säger inte att det är något konstigt att man är rädd för det man inte känner till, men sörjer samtidigt att den moderna människan är totalt frånkopplad från det som håller henne vid liv men så totalt förankrad och van med saker som i stort sett helt saknar mening för hennes tillvaro, på riktigt.

Eftersom en tjur utan större ansträngning kan ha ihjäl en människa är det en relevant fara, men de lantbruksarbetare som blir skadade blir det sällan när de spankulerar genom en hage utan det sker i produktionen under specifika förhållanden. För att kor ska få kalvar krävs en tjur och på något vis behöver därför tjuren gå med korna under perioder (om man inte inseminerar, vilket nog merparten gör). Jag skulle säga att det vanligtvis sköts snyggt om det är betesmarker där människor uppmanas passera genom betet. Men som sagt - vill man veta är det bara att artigt gå och fråga bonden hur man ska göra eller så får man cykla runt.
jag tycker att det vanligtvis är rena vilda västern i sverige med djurhållning. företagarna har mycket fler djur än de kan hålla koll på, de gör inte ett uns mer än vad lagen kräver, betydligt mindre om de kommer undan med det, stängslen förfaller och här rymmer grannens tjurar regelbundet, bland annat in i våra veganska totalt-frånkopplade-från-vad-som-håller-oss-vid-liv-odlingar.

Det är smått komiskt att man går runt helt obekymrad bland bilar, cyklar och av människan konstruerade faror, som varje år orsakar flera hundra dödsfall och många tusen skador
Klokt! När banditeter och kriminella i olika smaker diskuteras i släkten, ofta med scrollande bland kvällstidningarnas rubriker som källa, brukar jag alltid säga att den man skall vara mest rädd för är sig själv. För precis som du säger så finns det en stor skala på vad som faktiskt tar flest liv om året och kor (tjurar) hamnar högst sannolikt väldigt långt ner på skalan.

jag tycker att det vanligtvis är rena vilda västern i sverige med djurhållning. företagarna har mycket fler djur än de kan hålla koll på, de gör inte ett uns mer än vad lagen kräver, betydligt mindre om de kommer undan med det, stängslen förfaller och här rymmer grannens tjurar regelbundet, bland annat in i våra veganska totalt-frånkopplade-från-vad-som-håller-oss-vid-liv-odlingar.
Av någon märklig anledning har alltid köttproducerande bönder och veganer olika uppfattning om saker och ting.☺️

rimligt. allt som är mindre farligt än bilar och kriminella är inget problem. inget att se här, move along!
Det är ju inte riktigt det jag eller någon annan skriver. Om man nu är rädd för kor tycker jag den allra enklaste lösningen är att gå och prata med bonden, som arbetar med djuren varenda dag, och få förklarat för sig hur man bör bete sig. Det är liksom inget stort problem.

gå inte in i hagen om du är rädd för kor. Det finns inga trix om det är topic.

och om det är taggtråd över en färist så är det inte för korna utan för stanare. Kor går inte på färist, stanare gör.

om hen inte ligger död i hagen själv, som händer regelbundet.
Om bonden ligger död i hagen hade jag gått runt.☺️

Jag måste också bara säga en liten sak kring linser osv. Kor ska inte beta på åkrar där man kan odla människoföda. Människoföda ska inte gå att odla där betet är, eftersom det ska vara på magrare mark än så. Problemet är att man idag matar djuren med mat (dvs kraftfoder i form av säd, bönor etc) som vuxit där mat man kunnat mata människor med vuxit, samtidigt som det i stora delar av världen tas ner en massa skog för att istället odla saker man kan mata människorna med. Kött ska produceras efter behov och på sådan mark där vi inte kan ha mer direkt nytta av den. Med färre människor hade problemen varit mycket mindre. Det är en skev värld i lever i.

Källa på det? Eller är det bara din partiskhet som gör sig gällande? Jag var själv vegetarian i 17 år och har hört mycket dumt från båda köttätare och vegetarianer/veganer. Jag vill helst inte se Djurens Rätt som källa, inte heller LRF:s medlemstidning. Tack på förhand.

Ja, tjurar är lite spännande. 🙃 Hur hanteras flock med vildsvin lämpligast? Mindre risk för cykling men börjar bli hyfsat vanligt att man kan stöta på under kvällspass löpning i skog. Lägga sig ner och spela död? Springa fortare? Vända? Promenera? Gå ner på knä och gulla som man gör med hundar? Hade också ett möte nyligen med en stor okopplad Rotweiler (ägaren syntes ej till) vilket var lite spännande, den sprang efter mig varje gång jag började springa igen men förstod efter ett tag att den mest ville leka/hälsa. 🙂

Senast ändrad:
Ja, tjurar är lite spännande. 🙃 Hur hanteras flock med vildsvin lämpligast? Mindre risk för cykling men börjar bli hyfsat vanligt att man kan stöta på under kvällspass löpning i skog. Lägga sig ner och spela död? Springa fortare? Vända? Promenera? Gå ner på knä och gulla som man gör med hundar? Hade också ett möte nyligen med en stor okopplad Rotweiler (ägaren syntes ej till) vilket var lite spännande, den sprang efter mig varje gång jag började springa igen men förstod efter ett tag att den mest ville leka/hälsa. 🙂
Såhär gör jag!☺️

Inte mitt konto ska sägas, men jag som cyklar och filmar!😛

Källa på det? Eller är det bara din partiskhet som gör sig gällande? Jag var själv vegetarian i 17 år och har hört mycket dumt från båda köttätare och vegetarianer/veganer. Jag vill helst inte se Djurens Rätt som källa, inte heller LRF:s medlemstidning. Tack på förhand.
det är min erfarenhet av att vara uppvuxen på gård, arbetat på gård, haft vänner på andra gårdar, att nu och större delen av mitt liv leva mitt bland kött- och mjölkindustrierna och att ha cyklat runt på landsbygden i en rätt stor del av östergötland och annorstädes.

det var tänkt som motvikt till uttalandet av newton, som erkände ekonomiskt intresse av att försvara sin djurindustri.

lakto-ovo-vegetarianism imponerar inte på mig f ö.

och om det är taggtråd över en färist så är det inte för korna utan för stanare.
grusad väg genom kohage anser jag att allmänheten ska kunna använda med allemansrätten som stöd, precis som storbritanniens "right of way". det är pinsamt om vi skryter om allemansrätten, och så är brittland bättre än oss.

om det är tillfällig situation med fara i hagen bör man skylta tydligt om faran, och snarast möjligt fixa så att allmänheten inte begränsas. det vanliga är ändå att göra två hagar på varsin sida om vägen, djuren flyttas när den ena är avbetad. den som inte vill lägga de pengarna bör inte släppa ut tjur i hage med väg genom som allmänheten använder.

om storbritannien har kommit på att göra en sån bestämmelse kan sverige göra det. särskilt som det inte är lika tättbebyggt här, och företagarna oftare har alternativ till att utsätta allmänheten för fara.

men vissa företagare ser det nog som en feature för att skrämma allmänheten och begränsa allemansrätten, slippa "löst folk" på sina hundratals hektar.

grusad väg genom kohage anser jag att allmänheten ska kunna använda med allemansrätten som stöd, precis som storbritanniens "right of way".

om det är tillfällig situation med fara i hagen bör man skylta tydligt om faran, och snarast möjligt fixa så att allmänheten inte begränsas. det vanliga är ändå att göra två hagar på varsin sida om vägen, djuren flyttas när den ena är avbetad. den som inte vill lägga de pengarna bör inte släppa ut tjur i hage med väg genom som allmänheten använder.

om storbritannien har kommit på att göra en sån bestämmelse kan sverige göra det. särskilt som det inte är lika tättbebyggt här, och företagarna oftare har alternativ till att utsätta allmänheten för fara.

men vissa företagare ser det nog som en feature för att skrämma allmänheten och begränsa allemansrätten, slippa "löst folk" på sina hundratals hektar.

Då är läget solklart. Lycka till med korna.

Både kor och vildsvin hanteras lämpligen genom att gå lugnt, prata vänligt och ge dem utrymme att flytta på sig.

Första gången jag var ute och sprang med pannlampa och det började springas och grymtas i utkanten av lampskenet var jag inte stor...

Tillbaka
Topp