Hur hålla fötterna torra i skogen?

martinpetter

Aktiv medlem
Hej!

Jag gillar inte att cykla med blöta fötter. Jag trodde mitt senaste inköp, ett par MW80, skulle hålla mina fötter torra. Det gör de inte riktigt. I spöregn blir jag plaskblöt. Se bild, här kommer det in vatten:

skor.JPG ht=373

(nej, inte rätt ner i den öppna skon - hela plösen är liksom inte vattentät...)

Nån som vet hur man håller fötterna torra?

/M

rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Sealskinzstrumpor? : O

Det skall vara långa då som går upp en bit på benet (kanske tom in under baggyshortsen), annars flyttar man väl bara problemet längre upp.

Har testat en drös med olika lösningar på detta problem. Om man använder typ sealskin eller plastpåse så tycker jag att för eller senare så kommer vattnet in i skon/strumpan och eftersom man då förslutit allt så stannar det kvar där.
Tycker att det bästa är ullstrumpor, en vanlig mtb sko och över detta en neopren damask. Damasken skyddar mot vinden och till viss del mot vattensprutet samtidigt som den tillåter vattnet att dräneras ut i botten. Ullstrumpan håller värmen hyffsat även när den är blöt och med hjäp av neoprenet är det rätt ok temp runt foten.

Sealskinz funkar i min erfarenhet utmärkt även i totalt spöregn, även under en längre tid. Visst blir skorna genomblöta, men fötterna är snustorra. Och då har jag ingen övertight strumpa som stryper blodcirkulationen till fötterna bara för att kunna hålla tätt heller. Givetvis testat utan långbyxor eller annat som täcker skarven mellan ben/strumpa :-)

En tanke som slog mig när jag läste om problemet är att det borde funka om man tar ett par diskhandskar, klipper av händerna på dessa, trär på ärmdelen på benet och sedan vränger nedre delen över skon. Som en damask fast lite tightare och förhoppningsvis helt tät i överkant. Jag har som du förstår inte testat detta själv. Du har chans att bli den förste!

Diskhandskar finns ju dessutom i så många trevliga färger att välja på.

När var det du skulle flytta upp till Uppsala förresten?

Skoskydd från Spokeswear är grymma. Dock svåra att få tag på nuförtiden (iaf i Sverige), men helt klart värda frakten om du cyklar mycket i kallt och blött väder. Har haft mina i tio år nu och de håller fortfarande tårna varma på höstturerna.

1. Neoprenöverdrag har inte i skogen att göra. På grusväg och löparspår funkar det säkert bra. I skogen, nej, aldrig.

2. Fötterna behöver hållas torra. När det börjar bli kyligare kan vätan ställa till det ganska illa för fötterna. Goretexskor rekommenderas, sealskins funkar bra men dom får lätt små hål. (torktummla dem INTE).

3. Följande metoder funkar för att slippa vatten som rinner längs med benet ned i skorna:
a) Benskydd som täcker smalbenet (tex Dainese Pro) leder bort vattnet
b) Damasker/gaiters
c) Långa byxor
d) http://www.seaprodivers.se/shop/latex-wrist-seal-p-273.html. Har dock inte provat själv :)

Aron skrev:
> 1. Neoprenöverdrag har inte i skogen att göra.
> På grusväg och löparspår funkar det säkert
> bra. I skogen, nej, aldrig.

Det beror väl kanske på om man med "cykla" menar att försöka ta sig fram över ocyklingsbara partier där man måste gå med/bära på cykeln, eller om man har för avsikt att faktiskt cykla med dom. Båda dessa varianter existerar ju, ibland till och med på samma stigar :)

Min egen erfarenhet är att torra fötter inte rent praktiskt går att uppnå, utan det handlar om att hitta sätt att hålla värmen.

Jag kommer ge upp tätningsprojektet i vinter och satsa på värmesulor. Då kommer det bli blött och varmt istället. Andra alternativ jag tänkt på är att sätta SPD på ett par gummistövlar men jag har aldrig gjort slag i saken, tanken var att ha dom för jobbpendling. Kanske fungerar till skogs med, finns ju en och annan i skogen med stövlar så det borde inte vara helt fel..

Det var någon förra vintern (Björn72?) som satt klossar på ett par gamla Miendlkängor. Såg varmt och gott ut. :)

Många förslag. Alltifrån klassiska damasker till mer kreativa förslag som diskhandskar och även...hrm, handledsmanschett i latex. Det är ju lite som Jaras säger, bättre att vara blöt och varm än blöt och kall. Överdrag vill jag inte ha, för hur det än är så cyklar man inte överallt och så fort man börjar gå så "åker tån av", typ.

Nån som provat damasker med MW80? Kommer det ändå in vatten eller är man safe då? Jag vill vara HELT torr...

Edit: Aron - Han med klossar under kängorna klagade på att sulan var för mjuk vill jag minnas. Inte som att den vek sig över pedalen utan att det var svårt att ta sig ur pedalen... Varmt dock! :)

/M

Senast redigerad av en moderator:
glitch skrev:
> Vilka damasker är happykorrekta då?

joakim-2_88645995.gif

martinpetter skrev:
> Nån som provat damasker med MW80? Kommer det
> ändå in vatten eller är man safe då? Jag vill
> vara HELT torr...

Jag har kört med de länkade damaskerna + tejp i nederkanten till mina Specialized vinterskor. Helt torr har jag väl inte alltid varit, men acceptabelt. Jag har elsulor också.

budade senhöst vinter tidigvår samt var ute i skogen i vätan i MW80 med neoprendamasker där hela tåpartiet var bortklippt ända upp till kardborrbandet som dras under skon. ganska höga var de också drog jag tightsen över. har aldrig varit nöjdare. nästan helt torra fötter varje dag och de gick att gå i utan att de gick sönder. mw80 ska ju va vattentäta men vattnet letar sig in genom öppningarna, damaskerna använde jag för att täppa till dessa och det funkade utmärkt.
fram med saxen bara.

Har Shimanos vintersko med GoreTex och tycker att de funkar hyfsat, dvs jag brukar klara mig ifall det inte regnar för mycket och jag lyckas låta bli att plurra. På en redig tisdagsraid på hösten med mycket vatten i markerna plus kraftigt regn blir jag blöt. Tror att kombinationen varm och blöt är det bästa man kan hoppas på under sådana omständigheter, tyvärr. Ullstrumpor är bra, funderar på att pröva med värmesulor också, för att se ifall man får någon lindring.

I vintras när det blev riktigt j-a kallt byta jag till plattisar och ett par gamla vandringskängor med höga skaft. Funkade kanonbra! Stoppade i ett par rejäla sulor och det fungerade suveränt bra när det var som kallast. Tror att ett par lättare kängor + plattisar kan fungera bra i vätan innan minusgraderna kommer.

Tror man får laborera med lite olika kombinationer beroende på vädret för att slippa frysa om fötterna.

Plattisar är grejen, och ett par saftiga 5.10-dojor så håller man värmen. Grundproblemet med SPD är som jag förstår det att man är genom klossen i kontakt med en rätt fet kylfläns (cykeln)

Just det, kom på en grej till, sätt en bit silvertejp e likn över hålet för SPD:n i skon så stoppar det vatten från att komma in den vägen - en stund ivf.

marran skrev:
> Plattisar är grejen, och ett par saftiga 5.10-dojor så håller man värmen.

Fast femtior är ju sumprunk de dagar då temperaturen går upp och ner. Precis så suveränt deras gummi greppar när det är plusgrader, lika uselt är det vid minusgrader då det blir hårt som en hockeypuck.

Jerry skrev:
> Just det, kom på en grej till, sätt en bit
> silvertejp e likn över hålet för SPD:n i skon
> så stoppar det vatten från att komma in den
> vägen - en stund ivf.

Japp, på båda sidor om sulan och fyll med badrumssilikon i mellan.

Har kört bra plattisar med minimalt med gods i, så det inte blir en massa is, och så goretex-hikingskor till det. Funkar bra i nollgradig blöta och ner till -15 eller så, då fryser tårna.

Nackdelen är att det inte funkar med plattisar på skogsfixien och det är ju den säsongen man helst vill köra på den. Där kör jag allmountainskor med silvertejp överallt inuti, fleecesulor och tjocka yllestrumpor. Funkar helt OK om det inte är väldigt kallt. Men blött blir det ju.

martinpetter skrev:
> @S: 15 november bär det av. Kort därefter kommer
> jag troligen med önskemål om guidning i fina
> uppsalaskogar ;)
>
> /M

Det fixar vi. Räkna med blöta fötter dock...

Jag satsar på elsulor. Hoppas de inte korstluts av vätan :).

Kjell har reglerkrets. Steglös sulvärmereglering är så 2011. Nu menar jag steglös på riktig från kokt till djupfryst. Inte halvdjupfryst till heldjupfryst.

Kretsen 87588:
87588.jpg

Största nackdelen är väl att fotamputationen känns nära när du står i pålamalm med dyblöta fötter och ett malfunkat värmesystem.

Senast redigerad av en moderator:
Plastpåsetricket är ingen favorit egentligen. Kommer det inte in vatten så badar man ändå, men i svett. Jag är sugen på att slakta mina gamla skoöverdrag och behålla överdelen som nämndes ovan. Får väl tillfälle att återkomma med rapport.

/M

martinpetter skrev:
> men i svett. Jag är sugen på att slakta mina
> gamla skoöverdrag och behålla överdelen som
> nämndes ovan. Får väl tillfälle att återkomma
> med rapport.

Önskemål om "MP's pekbok" med tillhörande bilder som beskriver processen har visat intresse, när släpps utgåvan?

STIZZE skrev:
> martinpetter skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men i svett. Jag är sugen på att slakta mina
> > gamla skoöverdrag och behålla överdelen som
> > nämndes ovan. Får väl tillfälle att
> återkomma
> > med rapport.
>
> Önskemål om "MP's pekbok" med tillhörande
> bilder som beskriver processen har visat intresse,
> när släpps utgåvan?

... så fort överdragen fått bita i det sura äpplet och smakat på saxen...och skogen.

/M

Tillbaka
Topp