Hur håller man en anodiserad alu ram ren?

Miche

Aktiv medlem
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Hejsan!

Ni som har en ram i anodiserad aluminium. Hur håller ni den ren? Jag har svart anodiserad ram som ständigt ser skitig ut. Är det någon som har provat att fetta in sin anodiserade aluminium ram, vaxat in sin anodiserade aluminium ram, om vilkat erfarenheter har ni om det när det gäller att hålla den ren? Lossnar skiten lättare då?

Tack på förhand och mvh:
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Anodiserad ram är lättare efter som det inte finns någon lack. Att då lacka ramen är helt uteslutet, om inte ramen är gammal och skabbig förstås.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Visst är det så som Obed nämner. Det är bl a. därför man anodiserar en ram. Dessutom blir det en mycket hårt och reptåligt skyddande skikt ovan på själva aluminiumet. Att lacka ramen är som sagt sista utvägen.

Borde kanske prova med silikonspray som *micke* nämner.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Brukar inte göra annat än att torka cykelramen med disktrasa - typ wettex - och lite skurmedel.
Om den är riktigt smutsig spolar jag bara med vatten först.

Den matta (Cervélos svarta soloist) färgen kommer aldrig att blänka men det är varken meningen eller möjligt. Känns i alla fall inte smutsig efter tvätt.
Bara stealth-aktigt rå
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Det är kanske så enkelt som bara att använda skurmedel. Är det något skurmedel som är mer läpligare än andra med tanke på att skurmedel saknar ytspänning och skryper lätt in i lagerhus mm? Grumme såpa kanske?
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Låter aldrig skurmedlet rinna på något sätt. Ytterst försiktig runt alla lager.

Blandar vatten och skurmedel i en hink precis som när man annars städar hemma.

Ner med en wettex-trasa i hinken, klämmer skurvattnet ur trasan och torkar cykeln ren.
Brukar ta det vi har hemma. Ibland doftar cykeln lite lätt citron och ibland äppelblom.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
rback skrev:
-------------------------------------------------------
> Den matta (Cervélos svarta soloist) färgen
> kommer aldrig att blänka men det är varken
> meningen eller möjligt.

Min svarta Cervélo Soloist blänker. Hmmm...
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
rback skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter aldrig skurmedlet rinna på något sätt.
> Ytterst försiktig runt alla lager.
>
Låter som att detta är lösningen helt klart.

> Ner med en wettex-trasa i hinken, klämmer
> skurvattnet ur trasan och torkar cykeln ren.
> Brukar ta det vi har hemma. Ibland doftar cykeln
> lite lätt citron och ibland äppelblom.
>
After shave för hojjen efter smutsrakningen ;-)

Tack alla för era svar!
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
JT skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Min svarta Cervélo Soloist blänker. Hmmm...

OK, förstår - jäklig kommentar du petar mig i ögat med. ;)



Ska förresten tillägga att det svarta nog ser rent och fint ut när jag putsat men de vita detaljerna på ramen har vissa mörkare fläckar här och var. Ser lite skitigt ut men är snarare nötningar som gör att det svarta "lyser igenom".

Jag är visserligen inte världens värsta cykelputsarfascist men när cykeln tvättas så görs det nog ändå ganska noggrant.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Det finns ett medel som heter MP52 som funkar rätt bra på eloxerad alu och på rostfritt.
Fins på Ica, välj den icke polerande varianten. Kolla också att inte ramen släpper ifrån sig färg. I så fall är det förseglingsprocesssen (sista badet i eloxeringen) som inte är rätt gjord.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Vatten , en slang och en borste, varför krångla till det?
 
Senast redigerad av en moderator:
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Vatten , en slang och en borste, varför krångla
> till det?
>
Det funkar inte så bra, det så gör nu.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
jag känner igen det där miche.. så köpte spayvax som man duchar på efter tvätt men funkade sådär.. så..

började att lägga ramen i blöt..
badacykel-1273.jpg ht=483


BANG o smutsen e väck!
badacykel-1286.jpg ht=725

(lagret och tandborsten har inget med badet att göra denna gång, men man kan fulmeka lagrena medans hojjen tar sig ett bad =)

Sen vaxade jag bäst jag kunde med den slöa vaxet jag hade,
badacykel-1294.jpg ht=483


bättre är nog att lägga på ett tjockare vax och sedan spayvax efter varje varje tvätt (för min del oftas bara max2 turer) eller silokonspay som ngn skrev.

Så tråkigt när ramen konstant ser matt o sliten o smutsig ut..
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Vem f-n orkar?? Har två svartanodiserade ramar. Visst de blir lite dammiga osv. men helt ärligt, jag cyklar hellre än polerar ramar.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Jag har min amerikanska anodiserade alu/carbon-blandning på ett spotlightbelyst altare och där får den sitta. På så vis blir den aldrig smutsigare än att man kan göra rent den med en dammvippa.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Du tog väl ett bad samtidigt med ramen Morfum? Jag skulle gärna vilja se lite bilder när ni leker och plaskar tillsammans :)
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
nje, bidde inte så denna gång, hon e blyg i badet o efter att jag fick dropoutsen i röven sist i ren protest så hoppade över jag denna gång..
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> jag känner igen det där miche.. så köpte
> spayvax som man duchar på efter tvätt men
> funkade sådär.. så..
>
> började att lägga ramen i blöt..
>
>
> BANG o smutsen e väck!
>
> (lagret och tandborsten har inget med badet att
> göra denna gång, men man kan fulmeka lagrena
> medans hojjen tar sig ett bad =)
>
> Sen vaxade jag bäst jag kunde med den slöa vaxet
> jag hade,
>
>
> bättre är nog att lägga på ett tjockare vax
> och sedan spayvax efter varje varje tvätt (för
> min del oftas bara max2 turer) eller silokonspay
> som ngn skrev.
>
> Så tråkigt när ramen konstant ser matt o sliten
> o smutsig ut..
>

Var är badankorna och plastbåtarna???
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem f-n orkar?? Har två svartanodiserade ramar.
> Visst de blir lite dammiga osv. men helt ärligt,
> jag cyklar hellre än polerar ramar.
>
Det har jag gjort i 2 års tid men tanten klagar att hojjen kunde varit renare då den hänger precis vid matbordet. Och jag håller med om att kanske inte är så roligt när man har folk hemma.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
miches tips om silicon-spray är nyckeln till framgång, Spraya tunt och torka sedan av med trasa när det torkat en stund så får du ett bra ytskikt.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> glitch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem f-n orkar?? Har två svartanodiserade
> ramar.
> > Visst de blir lite dammiga osv. men helt
> ärligt,
> > jag cyklar hellre än polerar ramar.
> >
> Det har jag gjort i 2 års tid men tanten klagar
> att hojjen kunde varit renare då den hänger
> precis vid matbordet. Och jag håller med om att
> kanske inte är så roligt när man har folk
> hemma.

Tycker det brukar räcka bra med att spola av med slang och eventuellt torka med en trasa. Renare än så behöver den väl inte vara. Då får man bort all lera osv.
Sen kanske inte MTB och matbord är jättelyckat?
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har min amerikanska anodiserade
> alu/carbon-blandning på ett spotlightbelyst
> altare och där får den sitta. På så vis blir
> den aldrig smutsigare än att man kan göra rent
> den med en dammvippa.

Du och Skogling Erik.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det brukar räcka bra med att spola av med
> slang och eventuellt torka med en trasa. Renare
> än så behöver den väl inte vara. Då får man
> bort all lera osv.
>
Det är så jag har gjort hittills och ser igentligen ingen vits att lägga ner tid på att få den ren när den ändå blir skitig efter 10 min från det att jag har tagit ut hojjen.

> Sen kanske inte MTB och matbord är jättelyckat?
>
Men det är för att slippa de ständigt återkommande kommentarerna om att den är skitig. Skall prova med såpa och om det inte funkar får det bli silikonspray. Vill som sagt inte lägga ner massa tid på att få den ren när den ändå blir skitig.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Om du ska lacka om måste du väl ändå se till så att ramen är snuskigt ren så då borde väl även silikonsprayen ryka vid en sån rengörings-aktion?
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Silicon är nog det värst som finns om man ska måla nån gång. Ingenting fastnar och hopplöst att tvätta bort silicon.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Men hur är det om man blästar då borde väl även silikonet också försvinnas? Har funderat lite på teflonspray men det är väl vattenlösligt!?

EDIT: Fick råd av en kollega att Simoniz kan vara lösningen. Jobbigt vax men håller ett bra tag.
 
Senast redigerad av en moderator:
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan!
>
> Ni som har en ram i anodiserad aluminium. Hur
> håller ni den ren?

Bland båtfolk förekommer det att man gnider in master och annat anodiserat med paraffinolja. Billigt, hudvänligt, relativt miljövänligt och ger en viss glans. Kan inte riktigt svara på hur det står sig mot rikliga lerskurar dock.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Bland båtfolk förekommer det att man gnider in
> master och annat anodiserat med paraffinolja.
> Billigt, hudvänligt, relativt miljövänligt och
> ger en viss glans. Kan inte riktigt svara på hur
> det står sig mot rikliga lerskurar dock.
>
Tack för tipset, helt klart värt att testa.
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Efter att ha varit ute med min nyinskaffade hojj som har annodiserad finnish i både lera och i damm kan jag utvärdera förbehandlingen som bestod av att pensla på ordentligt med silikon. All damm och lera bara spolas bort enkelt och snabbt med vanligt vatten.

Fördelar:
+ Väldigt lätt att rengöra.
+ Det går ytterst snabbt att rengöra.
+ Ser alltid ny och fräsh ut.

Nackdelar:
+ Kräver att man behandlar ramen en gång.
+ Ramen går ALDRIG att målan om.
 
Senast redigerad av en moderator:
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
tjena! precis som Scott tokig skrev ska mineralolja va bra. När jag själv eloxerar grejjer brukar jag spraya på wd-40 och sen torka av. Blir lite glansigare och håller borta smuts lite bättre.

Ser ramen flammig ut kan det ju tyvärr vara så att eloxeringen vart sisådär och att färgen helt enkelt släpper/bleknar. Mitt gamla styre på Scalen var svart från början o efter ett år var det mer coca-cola färgat där det hade varit exponerat för sol-ljus.
Har du nån bild på ramen?
 
Hur håller man en anodiserad alu ram ren?
Dewil har en god poäng här, det enda praktiska bruket man någonsin har för WD-40 alt. 5-56 är att göra rent en sådan (anodiserad) ram.

Spraya på en duk rätt så generöst och gnugga, och använd inte det till något annat på hojen.
 
Tillbaka
Topp