Hur hantera en Carbon ram?

bebbe

Ny medlem
Jag skall köpa mig en ny heldämpad XC cykel. Verkar som om det kanske kommer bli en med carbon ram.

Har varit lite rädd för att ha carbon i skogen (tror det tål mindre). Men denna cykeln känns precis rätt.

Frågan är bara hur man skall hantera en cykel med carbon ram? Som exempel så har jag ett cykel ställ från thule som klämmer runt ramen. Vet att på mina alu cyklar brukar de bli fula runt där stället håller fast cykeln. Tror att det är när man sätter upp den i stället och cykeln är skitig. Bryr mig inte så mycket om skavet i sig men kan det inte bli andra problem om samma sak händer på en carbon ram?
Är det helt enkelt så att man bör använda sig av ställvarianten där man plockar bort framhjulet och håller fast cykeln där?

Vet även att många som kör racer med carbon ram är rädda för att det skall komma massa skit vid lager lägen mm (typ styrlager osv). De menar att risken är stor för att gelcoaten (klarlacken?) skall skavas bort och ramen bli svagare? Tycker det låter lite knas men vad säger ni som har carbonramar?

Ge mig gärna lite tipps om hur man skall hantera sin carbon ram :)

men de flesta kolfiber ramar har ju lagerkoppar i metall, så hur skulle det påverka gelcoaten vid styrlagret om det kommer skit där?

Det e bara å köra! Håll cykel ren & fin, och checka igenom ramen om du ramlar med den så ramen slår i en vass kant i form av en sten eller något. En plastram är otroligt stark men är väldigt känslig för vassa kanter på ett sett metall inte är :)

fast bang, en riktigt fin aluram, me tunna rör ä nog lika känslig för kanter som en kolfiber ram. visst, det kanske inte går hål, som det gör på en kolfiber ram, men skadan blir troligen lika stor sett till hållfastheten på ramen.

Ja vassa kanter är ingen bra grej för plasten och det blir banne mig inte snygga bulor på ramar i tunn metall för den delen heller, men håller gör det åtminstone. Jag har alltid förr lyckats få en eller annan bula på ramen så det blir till att se ifall mtb-ramen kan ta detta. Å andra sidan kan man inte tänka på detta.

Senast redigerad av en moderator:
saken är väll även den att det som orsakar en bula i en alu ram inte per automatik betyder ett hål i en kolfiber ram.

säger kanske inte allt, men kul att se

Nej, det blir till och klistra dit så mycket skydd jag kan. Vore ju retligt att få skador pga stora sten skott eller liknande.

Jag har innan haft sådan skyddstejp på mina cyklar som man brukar ha på tanken på motorcyklar. Har funkat ok.

Rädslan för kolfiber är nog överdriven. Visst smala flugfiskespön i kol är väl känsliga men "grova" ramar borde ju hålla för lite. Det var ju i ett nummer av kadens som de testade att slå sönder en ram med en tegelsten. Efter 23 slag så gick det hål. Sen så kan man laga ramen lättare än en tunn alu-ram, dock inte helt gratis om man inte innnehar skillen själv. Sen tror jag att hållfastheten på en tunn alu-ram som fått en buckla blir även den lidande.

en tunn alu ram är inte så hållbar heller, handlar ju lite om hur man kör o jämför med. en flash är ju inte byggd för freeride direkt, men o andra sidan är det ju livstidsgaranti så det är j ubara o fläska på.

Tillbaka
Topp