Hur hantera skrapsår?

eirisch

Aktiv medlem
Hur hantera skrapsår?
Hur gör ni med större skrapsår egentligen?

Efter några meters glid på asfalt i höstas blev mina skorpor på benet större än väntat.
Faktum var att min skada började göra ordentligt ont först efter någon vecka när sårskorpan växt sig rejäl och tjock.

Tyvärr hade jag inte rakade ben, så hår i sår kanske är en orsak?
Men vad mer kan göras för att läkningen ska bli smidig utan en flera mm tjock kaka på benet som i sig gör ont?
Kan man mjuka upp det hela, eller vid blödandet ordna så att det läker på ett "mjukare" sätt?

Hur hantera skrapsår?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Tvätta rent så snabbt som möjligt och håll det
> rent.

1+

Hur hantera skrapsår?
Och smörj in... helosan eller nån tatueringssalva om du vill lyxa. Bepanthen är nog bättre än helosan.

Och välkommen till gubbåldern - när inte längre skarpsår tar ett par dagar utan månader att läka helt. Tur att man inte längre kör så hårt med skateboarden...

Hur hantera skrapsår?
Hålla rent och luftigt, och samtidigt se till att det inte torkar för mycket.

Jag brännskadade mig rejält för några år sen och när läkningen gick från grillat till hanterbar sårskorpa så smetades det på ymnigt med Ardens Eigth Hour Cream (läkande kräm). Läkte fort som attans och jag slapp göra ärrkorrigering. Syns bara som ett lite mörkare parti/skugga. Plastikkirurgen jag gick hos trodde att jag sträckt fram fel tass när jag var på återbesök :)

Hur hantera skrapsår?
DuoDerm plåster, det var det enda som funkade bra när jag gjorde en glidning på asfalt i nästan 50km/h i slutet på maj. Gör att det går att röra såret bra, hindrar ej cykling. Läker snabbt och bra på några veckor. Finns i massor av storlekar på Apoteket, använde 10x10cm.

/Leo

Hur hantera skrapsår?
DuoDerm håller jag med om, LHP kräm fungerar bakteriehämmande det finns lite olika tillvägagångssätt.
Noggrann rengöring av skrapsår är ett måste för ett bra slutresultat ;)

För att mjuka upp skorpan i efterhand funkar mandelolja suveränt.
Betänk att den fm. inte är steril så NoNo på öppet sår.

Mandelolja finns även det på apoteket för dryga 50 lappen - dessutom funkar det ypperligt som rakolja för män som använder säkerhetshyvel eller rakkniv. Då slipper vi lägga 350:- på en speciell rakolja.

Tillbaka
Topp