Hur har ni råd?!

freddesvanstrom

Aktiv medlem
Hur har ni råd?!
Kanske bara är jag (tror dock inte det) som inte kan välja mellan räser, hardtail, heldämpad och cx utan vill ha allt. åtmninståne räser och mtb (ht eller heldämp). Hur fan har man råd?!?!?! Är ju as-dyrt att köpa hojjar ju. Och kan man inte nöja sig med det ena eller andra utan vill ha både skog och väg så får man ju råna bank snart asså...

Eller har nån nått bra tips på hur man lyckas med ovannämda problem/dilemma?

Hur har ni råd?!
Jag skaffade mig hög lön och låga omkostnader i övrigt. Det ger mycket pengar över till cykel och andra investeringsintensiva hobbys.

Hur har ni råd?!
Var kall. Bevaka utförsäljningar i England och Tyskland mm, under tiden lägger du pengar på hög. Glöm inte att pruta! Men slutligen handlar det ändå om prioriteringar.

Hur har ni råd?!
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Ligg med gubbar

Det har jag aldrig behövt. Men så har jag ingen CX heller.

Hur har ni råd?!
Det finns en anledning till att räcercykelbutikens genomsnittlige köpstarke kund är en tunnhårig gubbe i livets nedförsbacke med tillhörande gubbmage och inte unga virila grabbar i 18-årsåldern på väg mot sitt livs fysiska peak.

Handen på hjärtat; Hur ofta ser man en 20-åring ikrängd bebisblå lycra när man drar söndagsrepan?

/40-årig chef inom media

Hur har ni råd?!
haha ligga me gubbar e det fan inte värt... är 27 nu. har hyffsad lön. dock har jag nog rätt höga omkostnader (2 ungar, mammaledig sambo, bostadsrätt, bil som aldrig är hel)...

Går det vetkligen att pruta i butik nuförtiden?

Antingen har jag för höga prioriteringar, eller så är jag oekonomisk (verkar som jag är både och)

Hur har ni råd?!
ja. att se till att ha övriga låga utgifter är bra till mycket. dock svårt att efterleva iaf för mig.
jag å tjejen har vart tillsammans i drygt 7 år. under den tiden har vi båda arbetat samtidigt mindre än ett år tror jag. studier och föräldraledigheter med endast 1 hel lön i taget har under lång tid stramat åt lite så att säga. haha det är inte lätt att vara cykelnörd då kan jag säga. Säger som Kjell Höglund - Man vänjer sig.

Är väl bara att gneta på, strypa allt ammat inför säsongen 2011 så man kan unna sig en jonne då. Låter ju helt befengt egentligen. men man är ju som sagt cykelnörd...

Hur har ni råd?!
Du har ju ett kanonläge. När ni båda jobbar igen efter föräldraledigheten, så behåller ni övriga utgifter på samma nivå som tidigare och pengarna som blir över köper du cyklar för.

Hur har ni råd?!
Fikasvettot skrev:
> Man behöver inte alltid köpa det dyraste.
> Förutom bra lön och låga utgifter då.

Ha ha ha! Hur hade du då tänkt att bli snabb?

Hur har ni råd?!
zodah skrev:
> Ha ha ha! Hur hade du då tänkt att bli snabb?

genom att umgås med folk som är långsammare. :)

Hur har ni råd?!
Jag blev gammal och skaffade mig ett jobb med en ganska bra lön. Och jag ärvde en lägenhet i London som är uthyrd till en hög (för Sverige) hyra.

Bli gammal med hög lön
Ärva pengar

Jag saknar iofs en schysst bil och en båt och det dröjer ett tag innan jag köper en helikopter.

Allt är ju relativt.

Hur har ni råd?!
Jag letade länge efter en rik tjej (eller i värsta fall en gubbe) så man kunde vara hemmaman och vara ute och cykla dagarna i ända. Nu blev det inte så, utan jag fick som andra skriver skaffa en utbildning och bra lön. Sedan om skippar man fru, barn och bil så kan man räkna hem vilka andra (cykel)utgifter som helst.

Hur har ni råd?!
Jag har bara en hoj änsålänge vilken jag skaffade i somras, 36k kostade den. Jag är sugen på backup mountainbike, landsvägscykel och en cyclocross, allt samtidigt.

Och allt samtidigt går ju inte på en normal lön. Men frågan är ju om man behöver värstingen utav alla sorter, man kanske kan nöja sig med en värsting, eller två, och man behöver inte skaffa nya modeller varenda år för varje cykelsort. Man kan även tänka på tanken att en cyclocross kan fungera som landsvägscykel om pengarna tryter och det inte är tal om tävling.

Hur har ni råd?!
Skippa bilägande om du kan. (Fällbar cykel, lastcykel/kärra och medlemskap i bilpool kan säkert göra det lättare.) Man får mycket cykel för vad även en tråkig liten bil kostar i inköp, reparationer, parkering, försäkring, fortkörningsböter ... Och så blir man snabbare :-)

Hur har ni råd?!
ja vid närmare eftertanke borde man kanske skaffat/erhållit en rik fru. nu blev det en förskollärare istället. Men man vänjer sig...man vänjer sig...

Men helt klart blire mer pengar över till våren då hon åter skrider till arbete. Undra om man kan öfvertala henne att bidra med den ökade intäkten till mitt nörderi då jag tidigare var den som håvat in (och iofs ut) mest...? borde gå...med lite ömhet och slughet varvat med en gnutta dominans.

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> Kanske bara är jag (tror dock inte det) som inte
> kan välja mellan räser, hardtail, heldämpad och
> cx utan vill ha allt. åtmninståne räser och mtb
> (ht eller heldämp). Hur fan har man råd?!?!?!
> Är ju as-dyrt att köpa hojjar ju. Och kan man
> inte nöja sig med det ena eller andra utan vill
> ha både skog och väg så får man ju råna bank
> snart asså...
>
> Eller har nån nått bra tips på hur man lyckas
> med ovannämda problem/dilemma?

Skaffa barn. Jag fick värsta bra ekonomin efter att jag nyligen blev pappa.
Öl-kontot rinner över till cykelkontot. Hämtade min cx Trek X01 i onsdags för att kontot inte skulle svämma över.

Hur har ni råd?!
Man kanske inte behöver ha de häftigaste hojarna inom varje kategori, köper man beggat eller på tysk-rea så får man mycket hoj för 7-10k. Man blir inte fantastiskt mycket snabbare med en racer för 20k

Utan bil sparar du åtminstone 3000:-/mån.

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
då jag tidigare var
> den som håvat in (och iofs ut) mest...? borde
> gå...med lite ömhet och slughet varvat med en
> gnutta dominans.

Don't go there!

Jag tror att du ska lägga undan lite istället, du behöver ju inte nödvändigtvis säga att du gör det..
Jag har precis samma sitts som du vad gäller familjesituation och betalningshistorik. Började med en relativt billig mtb -05, köpte en lika billig racer -06 och först i år kompletterade jag med en cx. Mtb'n är i princip original ännu, bara underhållen, racern har fått mycket nytt och cx:en en instegscykel. Till våren planeras en ny lvg ram och ...ja alla andra< prylar men endast om ekonomin tillåter som regeringen skulle ha lagt upp det...

Man får rätta mun efter matsäck helt enkelt. Vad man inte vill göra är att reta upp sin bättre hälft, tänk på att du ska ha lov att cykla på helgerna hela 2011 :)

Hur har ni råd?!
./~ det är outsägligt torftigt
men man vänjer sig
man får lov att vänja sig ~\.

(ni ser att det är noter på sidorna, va?)

Senast redigerad av en moderator:
Hur har ni råd?!
Spara spara spara, det handlar ju som sagt om prioriteringar. Väljer man att skaffa barn innan man köpt på sig en bra cykelflotta så blir det nog till att vänta rätt länge. Har man väl gjort grundinvesteringen klokt(läs: köpt bättre begagnat el. rea)så kan man ju byta relativt ofta utan att man behöver lägga ut en förmögenhet varje gång.

Jag blev enormt köpsugen på en ny MTB förra hösten men hade ju då tomt på kontot. Jag satte då igång att spara 2000kr/mån och nu i helgen fick cykelsamlingen tillökning :) så nu är cykelkontot tillbaka på noll igen...

Hur har ni råd?!
+1 att man inte behöver köpa dyrast. Dessutom är jag inte helt övetygat än (tror jag) att det behövs en dh, helstel, racer, cx, tempohoj och pendlare.

Hur har ni råd?!
+1 på kitzblitz

Jag behöver varken dh eller tempohoj men å andra sidan måste man nog ha en tourer, en ht och kanske ett par ss-hojar. Dessutom måste ju inte en hoj kosta hundra tusen kronor, man får fina hojar för bara trettiofem.

Hur har ni råd?!
STIZZE skrev:
> Man kan även tänka på tanken att en cyclocross kan fungera som landsvägscykel om
> pengarna tryter och det inte är tal om tävling.

Ånäh, nån måtta får det väl ändå vara!!

:)

Hur har ni råd?!
Man kan ju alltid gå med i en cykelklubb och få rabatter, skaffa tävlingslicens och få ännu
bättre rabatter och slutligen börja tävla och få sponsring. Jag vet några som har dyra cyklar
men de har betalat långt från fullt pris på sina cyklar. Efter något år så säljer de cyklarna till "begagnat"-pris som inte nödvändigtvis är mycket lägre än deras inköpspris och köper en
ny hoj med bra rabatter.
Så vill du ha många och dyra cyklar så är det ju bara att göra som alla andra här på forumet
och börja tävla i dirt, downhill, cx, landsväg och triathlon.

Hur har ni råd?!
En Brand-X XC-ram från CRC kostar runt 1000-lappen. Om man inte hänger upp sig på märken kan man cykla rätt billigt. Som icke landsvägscyklist tänker jag att det borde gå att köra landsväg på en CX-ram också? Skaffa en allt-i-allo ram för skogen och en för vägen så klarar man sig med två hojar om man inte har oändligt med pengar.

Hur har ni råd?!
Att inte skaffa sig flickvän/hustru är ett rätt effektivt sätt att leva billigt och få pengar över till sånt där viktigt som dyra cyklar i kolfiber och titan. Åtminstone om man låter bli att skaffa sig en tjej som är dyr eller bara normaldyr i drift. Hittar man rätt tjej blir det dock oekonomiskt.

Hur har ni råd?!
Pesch skrev:
> Ligga med gubbar är inte så hemskt som det
> låter. Men vill gubbar ligga med gubbar?

Ja, om de inte har råd med nånting bättre.

Hur har ni råd?!
slemklump skrev:
> Man kan ju alltid gå med i en cykelklubb och få
> rabatter, skaffa tävlingslicens och få ännu
> bättre rabatter och slutligen börja tävla och
> få sponsring.

Hur tänkte du nu? Då måste man ju anstränga sig?!

Hur har ni råd?!
mzi skrev:
> ./~ det är outsägligt torftigt
> men man vänjer sig
> man får lov att vänja sig ~\.
>
>

+1 på den. Smällde på den i fredags när vi satt och spritade på jobbet. Blev omedelbar succé. Har tidigare introducerat västmanländska fraser som "det är inget vidare", "träligt", "det kommer aldrig att gå", och nu hör man folk säga "torftigt" och "man får lov att vänja sig" i korridorerna på jobbet ;-D

Hur har ni råd?!
Köp en dyr cykel. Cykla.
Vänta 5 år. Köp då en ny dyr cykel (annan sort än den förra).
Vänta 5 år till. Köp en asdyr cykel (Annan sort igen).
Håll på sådär och efter en 15-20 år har du allt du kan önska.
("Ligga med gubbar" behöver kanske förresten förklaras? Det kan vara riktigt kul men knappast inkomstbringande.)

Hur har ni råd?!
man går till banken och lånar pengar, när dom inte vill låna dig mer (för att du inte har jobb/fast inkomst) så går du till nästa bank, vill dom inte låna dig mer försätt som ovan, börjar du bli svettig och dit guldkort är övertrasserat med 560000kr ring Lyxfällan men se till för fan att göm alla dina dyra cyklar först!

Hur har ni råd?!
Begränsa dig. Man behöver inte bäst av allt. Om du är motionär så är det egentlogen inte nödvändigt att spendera över 1000 euro på en cykel. Satsa på olika däck. En cx kompletterat med dubbdäck coh lvgdäck kan användas till nästan allt. Detta i kombination med en radon fullgung så har du allt di behöver för strax över 2500 euro. Men visst är det också mycket pengar.

Tillbaka
Topp