Hur har ni råd?!

Hur har ni råd?!
KONAmi skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du läser ditt inlägg igen så kan du se att
> du själv svarat på frågan.
> Du har prioriterat:
> flott lya
> barn
> bil(MED lån)
> och har därmed prioriterat ner/bort t.ex:
> dyra cyklar

Bland det skarpaste jag läst på happy på länge.

Hur har ni råd?!
KONAmi skrev:
> Det tog sin tid med
> universitetsstudier, semestrar mm men det får man
> vara beredd på.

Ja, just det. Semestrar är ju bara ivägen om man ska handla hojar. Jag brukar hoppa över semester och flexa ett par veckor per år istället. Det blev en rejäl slant med 60 dagars sparad semester och ett par hundra timmars övertid nu när jag bytte jobb.

Dessutom betalade jag väl lön för ett par förskolelärare på kuppen.

Hur har ni råd?!
mzi skrev:
> KONAmi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det tog sin tid med
> > universitetsstudier, semestrar mm men det får
> man
> > vara beredd på.
>
> Ja, just det. Semestrar är ju bara ivägen om man
> ska handla hojar. Jag brukar hoppa över semester
> och flexa ett par veckor per år istället. Det
> blev en rejäl slant med 60 dagars sparad semester
> och ett par hundra timmars övertid nu när jag
> bytte jobb.
>
> Dessutom betalade jag väl lön för ett par
> förskolelärare på kuppen.

Det heter väl dagis?

Hur har ni råd?!
Bara för att återföra diskussionen till tråden, så en sak som inte har kommenterats är ju att de allra flesta som hojjar på sina "värstingar" med XTR el X.0/XX har ju alla börjat med något billigare...

Satsa på en billig instegsmodell med schysst ram o gaffel, resterande delar kan ju i princip vara hur crappy som helst eftersom de är förbrukningsvaror som du ändå måste byta. Sen är det bara ut i skogen och nöta ut delarna, dessutom får du dej en schysst kondis (eftersom du har en så tung cykel med alla crappy-delar). Efter något år eller så med kondis o teknik på topp, är det dax för uppgradering....

Och det är då min vän, det roliga börjar....

Hur har ni råd?!
larsaw skrev:

> Efter något år eller så med kondis o teknik på
> topp, är det dax för uppgradering....
>
> Och det är då min vän, det roliga börjar....

Ett ett år av tungt slit och växlar som rappar, sen blir det kul, efter att man lättat på lädret igen.....känns ju motiverande ;)

Hur har ni råd?!
AxelSthlm skrev:
> larsaw skrev:
> -----
>
> > Efter något år eller så med kondis o teknik
> på
> > topp, är det dax för uppgradering....
> >
> > Och det är då min vän, det roliga
> börjar....
>
> Ett ett år av tungt slit och växlar som rappar,
> sen blir det kul, efter att man lättat på
> lädret igen.....känns ju motiverande ;)

Å andra sidan - hur mycket märker du av det och lär dig hantera sådana missöden under det året?
Det borde väl ge en hel del teknik för att sen slippa byta ut sina värstinggrejer för tidigt för att man har misshandlat de i onödan för att man inte lärt sig rätt teknik...bättre att slita sönder lite skitgrejer i det läget och lära sig lite teknik istället :-P att lära sig teknik är väl oftast tråkigt men nog så nödvändigt för senare åkning.

Har man råd och vill skippa det steget är det förstås inga problem att göra så men om man inte har råd, då kan man iaf försöka motivera sig med min tanke ovan :-)

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> Kanske bara är jag (tror dock inte det) som inte
> kan välja mellan räser, hardtail, heldämpad och
> cx utan vill ha allt. åtmninståne räser och mtb
> (ht eller heldämp). Hur fan har man råd?!?!?!
> Är ju as-dyrt att köpa hojjar ju. Och kan man
> inte nöja sig med det ena eller andra utan vill
> ha både skog och väg så får man ju råna bank
> snart asså...
>
> Eller har nån nått bra tips på hur man lyckas
> med ovannämda problem/dilemma?

Lär dig att Googla ;)
Sedan handlar det om att ha skoj! Å att ha skoj kan man ha på en enklare cykel också. Själv har jag Deore på min MTB å det går att ha kul med enklare grejer också.

Hur har ni råd?!
Klart det går att ha kul med enklare grejer också, bara mitt teknik-nörderi som även letar sig in i cykel-nörderiet. är väl egentligen bara lite desperado då man inte kommer imål med räserköpet. är alltid massa annat skit som gör att pengarna inte kan sparas till cykelkontot... baaask jag vill köpa mig en räser NU! inte om flera år... och man vill ju undvika avbetalningar, har haft ett gissel med att bli av med såna förr. Så nu försöker jag leva mitt liv kontant i möjligaste mån bortsett från typ hem och bil. där går det fan inte att spara ihop.

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> Klart det går att ha kul med enklare grejer
> också, bara mitt teknik-nörderi som även letar
> sig in i cykel-nörderiet. är väl egentligen
> bara lite desperado då man inte kommer imål med
> räserköpet. är alltid massa annat skit som gör
> att pengarna inte kan sparas till cykelkontot...
> baaask jag vill köpa mig en räser NU! inte om
> flera år... och man vill ju undvika
> avbetalningar, har haft ett gissel med att bli av
> med såna förr. Så nu försöker jag leva mitt
> liv kontant i möjligaste mån bortsett från typ
> hem och bil. där går det fan inte att spara
> ihop.

Då är det bara frågan om vilken din lägsta-gräns är, låter lite som jag gjorde i somras...plötsligt hittade jag en fin, utseendemässigt välskött gammal racer från slutet av -80 (Nishiki Arrow Speed) för en tusenlapp (bara hjulen som var dåligt skötta). Det kunde jag inte motstå efter att ha suktat efter racer ett tag - dock kan en del av nöjdheten komma från att jag öht kunde cykla, eftersom jag varit helt utan cykel i en månad pga stöld.

I dag har jag vant mig vid ramväxlarna och det fungerar bra, nu är jag nöjd med cykeln även om det krävdes en viss inkörningsperiod för att vänja mig vid ramväxlarna. Dock ser jag fortfarande lika mycket fram emot att köpa en CX men nu kan jag cykla iaf så nu har jag lättare för att vänta på att jag lyckas samla ihop pengarna till min efterlängtade CX. :-)

Btw, du snackade något om att laga bilen hela tiden - funderat på att köpa någon annan bil?
Jag kan tipsa om Mitsubishi, billiga (begagnat) men håller ändå bra enligt mina erfarenheter och efter vad jag hört! Snackade bland annat med en mekaniker för ett tag sen och han sa att Mitsubishi brukade ha väldigt lite problem. Väldigt prisvärda bilar enligt mig! Försäkringen är inte så dyr heller (iaf om du skippar de importerade sportmodellerna :-)). Det finns också en svensk Mitsubishiklubb/forum på www.mitsubishiclubsweden.se

Hur har ni råd?!
haha ok, nä vem fan har det? man vill ha allt men, får väl ha kvar mtbn och koncentrera sig på att spara till en gren i taget. så får man ta det vartefter.

1 spara till, därefter köpa lvg
2 spara till, därefter köpa bättre mtb
3 spara till, därefter köpa cx

4 leta efter nytt hem till mig och mina cyklar då vi blivit utslängda av frun...

5 spara till ännu bättre lvg, mtb, cx etc.

hahahaha

Hur har ni råd?!
Om du inte kommer att tävla eller hetsmotionera med andra så kommer du att ha mer glädje av en lite bättre cx med olika däck beroende på årstid. Tex en kona jake? Focus osv.

Hur har ni råd?!
asså jag har funderat på cx som alternativ till lvg, men det är ju knappast billigare med cx i den prisklassen jag ligger ca 15 papp +-ett par tusen... då känns det som bortkastat att lägga dem på en cx som aldrig kommer bli riktigt samma som lvg särskillt om man börjar köra lite med andra lvgare. har jag fel? man vill ju inte lessna för man inte hänger med eller för att folk ska hålla på å jäklas för man har cx och inte riktig räser. denna fråga har iofs redan avhandlats ett par ggr men ändå.

var går gränsen för att hetsmotionera då förresten...?

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> ja vid närmare eftertanke borde man kanske
> skaffat/erhållit en rik fru. nu blev det en
> förskollärare istället. Men man vänjer
> sig...man vänjer sig...

Jag gjorde mig av med min förskolläre och vips
hade jag råd att köpa en fransyska som gärna följer med
på trevliga skogsturer;)

Hur har ni råd?!
Det gäller att lägga pengarna på saker som syns. Cykeln förstås. Nya hjul.
Tillbehören (kläder, lampor etc.) är det inte så noga med; Biltema eller fulkina.

Hur har ni råd?!
Fikasvettot skrev:
> Det gäller att lägga pengarna på saker som
> syns. Cykeln förstås. Nya hjul.
> Tillbehören (kläder, lampor etc.) är det inte
> så noga med; Biltema eller fulkina.

Njae, en Rapha-tröja eller ett par Assos-strumpor kan göra vilken cykel som helst snabbare. Bra ROI på det.

Hur har ni råd?!
Fikasvettot skrev:
> Det gäller att lägga pengarna på saker som
> syns. Cykeln förstås. Nya hjul.
> Tillbehören (kläder, lampor etc.) är det inte
> så noga med; Biltema eller fulkina.

Cykelkläder från Biltema??? Det var lågt, riktigt lågt.

Hur har ni råd?!
Jag längtar tills avsnittet av Lyxfällan där dom hittar 30 stycken dyra cyklar och där räkningarna används för att värma upp lägenhet..... killen sitter på golvet i vardagsrummet men en cykel i knät och smeker ramen och messar "my precious".....

Hur har ni råd?!
Haha! :-)

Sahlin skrev:
> Jag längtar tills avsnittet av Lyxfällan där
> dom hittar 30 stycken dyra cyklar och där
> räkningarna används för att värma upp
> lägenhet..... killen sitter på golvet i
> vardagsrummet men en cykel i knät och smeker
> ramen och messar "my precious".....

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> och man vill ju undvika
> avbetalningar, har haft ett gissel med att bli av
> med såna förr. Så nu försöker jag leva mitt
> liv kontant i möjligaste mån bortsett från typ
> hem och bil. där går det fan inte att spara
> ihop.

Lösningen på ditt dilemma är rätt enkel, prioritera ned bil och upp cykel. Jag har en bil för 20 papp som funkar utmärkt och därmed flera cyklar som är dyrare än bilen. Som bonus kan jag fylla bilen med cyklar och skit utan att vara rädd att smutsa ner den fina bilen. Och jag ställer av den på vinterns sex månader för att spara in kostnaden.

Dyra bilar är klart överskattat, sett till roligt per krona, jämfört med cyklar och annat. Nya bilar är ännu dummare.

Senast redigerad av en moderator:
Hur har ni råd?!
Martina skrev:
> Har hållit mig till att ligga med gubbar och inte
> fan hjälper det........

Haha, skarpt! :)

Hur har ni råd?!
cyklariskogen skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Det gäller att lägga pengarna på saker som
> > syns. Cykeln förstås. Nya hjul.
> > Tillbehören (kläder, lampor etc.) är det
> inte
> > så noga med; Biltema eller fulkina.
>
>
> Njae, en Rapha-tröja eller ett par Assos-strumpor
> kan göra vilken cykel som helst snabbare. Bra ROI
> på det.

+1

En dussinräcer från Merida i 25 000 kr-klassen med en kille i trikåer från Biltema ser garanterat inte lika bra ut som en No-name-stålram med "förra årets rea"-billiga komponenter och en kille i t ex Rapha i sadeln.

Hur har ni råd?!
Jag måste bara inflika det där med dyra kontra billiga bilar.

Har 2 småbarn och behöver utrymme för packning då vi ofta åker på besök hos släktingar och familj.

vi köpte vår 9-3 SC 06a förra året då vi tröttnat på billiga bilar.
Jag tänkte precis som alla säger här inne.
Prioritera!

Köpte en fräsch v40 kombi för ca 35 tusen... rullat 15k mil och rostfri.. fullservad och en ägare.
Tog 3 veckor så rasa motorn. 10 tusen i reparation. Bilen såldes med förlust

Sålde den, köpte en laguna kombi 04a för 45 tusen.. Tog 3 månader så började tändspolar gå sönder a 1500:-/st... elfel i diverse delar av bilen. Bilen såldes med förlust

Köpte en Opel Astra kombi 02a.. växellådsras efter 6 månader.. Bilen såldes med förlust

Köpte till slut en Mitsubishi som alla säger inte går sönder lika lätt.. Bilen brann upp efter 1 år.

Så efter alla billiga bilar för att jag ville prioritera mitt intresse och spara pengar så tröttnade jag helt enkelt.. köpte mig en saab 9-3 SC 2.0t fullsmetad med utrustning för 115 tusen för 1 år sen. Har inte haft ett enda bekymmer med bilen..

Så att köpa billigt betyder inte att man kommer billigt undan i längden när det väl börjar strula.

Ungarna växer och kostar pengar i kläder.. Kläder på fritiden, kläder till förskolan, leksaker på födelsedagar, julklappar, sparanden m.m.
Dom kostar och det e då vår fråga kommer

Hur fasiken har ni råd helt enkelt? Visst, ingen sambo/fru, inga barn, ingen bil, ett intresse och låg hyra.. Klart man har råd då.

Vi kanske ska ställa om frågan.

HUR HAR NI MED FAMILJ RÅD ATT FINANSIERA CYKLINGEN?

Hur har ni råd?!
Om man har lite taskigt med cash för närvarande så får man väl helt enkelt dra ner på antalet flygtimmar i helikoptern. Visst, det kan ju bli tufft för butlern att bli tvungen att ta Bentleyn istället för helikoptern när han ska hämta den specialinflugna ryska kaviaren på Arlanda, men det är smällar man får ta om man vill ligga på topp i cykelvärlden.

Hur har ni råd?!
mina fem öre, trots att jag inte har familj (än)

spara, om inte mycket så iallafall lite. 500-1000 spänn i månaden till eget konto eller så?
skaffa enkla extrajobb. Jag står som bartender en eller två kvällar i månaden. tusingen därifrån går direkt till "nöje". En investering i nått du kan hyra ut/sälja/bearbeta på helgen kan löna sig.
Håll koll på fasta utgifter. (mobilräkningen är en klassiker, ha ingen tv & betala inte tv-avgift, bo billigare utanför stan)
köp inte ny elektronik (behöver du verkligen en Iphone/android, ny dator trots att gamla funkar, platttv osv)

Bil är en bra frihet, och för en del viktig för jobb osv.

Lycka till

//Kaj

Hur har ni råd?!
Har ingen familj själv men som student finns pengar inte i överflöd. Sparar genom att cykla dit jag skall, har alltså ingen bil och undviker att ta tåget när jag skall ner till Malmö. Bor relativt billigt, jobbar fulltid alla mina lov, dricker lite, lägger lite pengar på kläder och andra nöjen. Saknar förutom hyran fasta utgifter. Köper i bara saker på rea.

Som tidigare nämnt så är det spara och prioritera som gäller.

Eller, för att citera biffan, "ESEMESSALÅÅÅNA!!!" ;)

Hur har ni råd?!
JT skrev:
> För att några ska ha råd som måste någon
> annan inte ha råd. Tricket är att ta sig över
> på rätt sida.

utveckla gärna...?

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> utveckla gärna...?

Alla har inte råd med allt. Det är inte svårare än så.

Hur har ni råd?!
LÅÅÅÅÅÅna, majoriteten snackar med banken i dagens lånedrivna ekonomi.
När jag pluggade använde jag halva studielånet till cykelköp första året, trots att jag hade 60k sparat. Det sparade växte med 10-20% år på aktiemarknaden

Hur har ni råd?!
VO2max skrev:
> LÅÅÅÅÅÅna, majoriteten snackar med banken i
> dagens lånedrivna ekonomi.
> När jag pluggade använde jag halva studielånet
> till cykelköp första året, trots att jag hade
> 60k sparat. Det sparade växte med 10-20% år på
> aktiemarknaden

Du skulle passa perfekt som "rådgivare" (säljare) på bank.

Hur har ni råd?!
JT skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> -----
> > utveckla gärna...?
>
> Alla har inte råd med allt. Det är inte svårare
> än så.

+1, hade jag barn och en fyra med centralt läge i sthlm hade jag inte heller haft råd. Men du behöver inte ha kolfiber + XTR för att cykla, billiga cyklar kan vara nog så kul.

JT skrev:
> VO2max skrev:
> -----
> > LÅÅÅÅÅÅna, majoriteten snackar med banken
> i
> > dagens lånedrivna ekonomi.
> > När jag pluggade använde jag halva
> studielånet
> > till cykelköp första året, trots att jag
> hade
> > 60k sparat. Det sparade växte med 10-20% år
> på
> > aktiemarknaden
>
> Du skulle passa perfekt som "rådgivare"
> (säljare) på bank.

+1, typiskt exempel på råd som driver på vår inflation, husprisbubblan(?) och lett till finanskris.

Hur har ni råd?!
skapa en bra kassabok och håll koll på alla utgifter, även de små. Jag har överlevt på 3-4000/månad ibland och det går om man håller stenkoll på -alla- utgifter.

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> yes! Tar fasta på förslaget att ändra frågan.
>
> HUR HAR NI MED FAMILJ RÅD MED CYKLINGEN?

Jag tjänar ganska bra. Det är den enkla sanningen. För jag har allt som Ni har. Fru, check, två barn, check, två bilar, check, segelbåt, check, hus, check....tre cyklar, fina kameror, datorer, platt tv, motorgräsklippare och all annan skit man samlar på sig som vuxen karl.....

Se till att rätta mun efter matsäck, tror jag skrev det förut. Det är egentligen helt egalt hur andra har råd, om de nu har det, det handlar om vad du har råd med och vara nöjd med det.

Hur har ni råd?!
Well said. Med andra ord höj inkomsten eller sänk utgifterna. Är man inte villig att göra nr 2 får man väl sikta på nr 1 då : löneförhandla/jobba extra/byt jobb/ligg med gubbar.

Tillbaka
Topp