Hur har ni råd?!

Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> fan det verkar liggas mycket me gubbar här på
> forumet...hehehe

Sjukt mycket...jag fattar inte hur de lyckas trycka in det överallt, nästan oavsett tråd... :-D

Hmm..undrar om det är samma som de säger om "once you go black, you never go back"?!! "once you go gubbe, you never go back", eller "once you go gubbe, you always regret"?

Edit: man kanske kan bygga ihop det hela: "once you go gubbe, you never go back but you always regret"?

Senast redigerad av en moderator:
Hur har ni råd?!
freddesvanstrom skrev:
> fan det verkar liggas mycket me gubbar här på
> forumet...hehehe

Det är en tolkning.
Antingen det, eller så har det redan löneförhandlats och bytts jobb.
Du kan väl rapportera vilket som funkar bäst. ;-)

Hur har ni råd?!
Martina skrev:
> Har hållit mig till att ligga med gubbar och inte
> fan hjälper det........

Vadå? Micke har ju fixat jättefina cyklar åt dig. :)

Hur har ni råd?!
JockeS skrev:

>
> Vi kanske ska ställa om frågan.
>
> HUR HAR NI MED FAMILJ RÅD ATT FINANSIERA
> CYKLINGEN?

Det har vi inte...
Eller jo, men man får ju prioritera. Jag kan inte köpa cykelgrejer i tid och otid för att i nästa sekund klaga över att vi inte har råd med nya vinterkläder till kidsen. Barnen går först, punkt slut.
Men, med en bra koll på hushållsekonomin och en spikad och undansatt matbudget varje månad så går det ändå. Min nya cykel finansierades med arvodet jag fick för ett förtroendeuppdrag jag åtog mig under ett år.

Jag har vänner som har precis allt och köper precis vad de vill ha och visst kan man bli lite avis. Men, så står de också i kö för att deltaga i Lyxfällan.
Nä, hellre spara och unna sig ibland men vara skuldfri.
Trots att jag tjänar betydligt mer nu än för något år sedan, så är läget ett annat med barn, föräldrapenning, hus och allt som hör därtill, det är bara att inse.

Hur har ni råd?!
JockeS skrev:
> ...
> Vi kanske ska ställa om frågan.
>
> HUR HAR NI MED FAMILJ RÅD ATT FINANSIERA
> CYKLINGEN?

Father: The mill's closed. There's no more work. We're destitute.
Children: Ohhhhh.
Father: I'm afraid I have no choice but to sell you all for scientific experiments.

Hur har ni råd?!
Rätt komiskt faktiskt att se en reklambanner från www.tusenlappen.se som Ferratum har här.

Låna 1000:- utan kostnader. Yeah right.. när man kollar villkoren så är faktiska kostnaden 250:- % ändå..

vad e det för skräp att ha som annons?

Hur har ni råd?!
Jag har familj, sjysst lägenhet mitt i Stockholm och massor av cyklar. Och inga lån eftersom jag tror på att jobba ihop till sånt man vill äga. Skulle aldrig drömma om att slänga bort två timmar av mitt liv varje dag på att försöka hitta parkeringsplats. Tio arbetsveckor per år bara på att hitta parkeringsplats? Glöm det.

Jag tjänar pengar så att jag har råd att köpa mina cyklar.

Hur har ni råd?!
Sanningen är den att cyklingen (på vår nördnivå) är delvis självselekterande. Folk som inte har råd håller inte på med det, helt enkelt. Inte utan undantag, så klart, men det ligger ändå mycket i det.

Jag förundrades ofta över att den typiske medlemmen i min cykelklubb är en man, ca 35-55 år och ingenjör på ett större teknikföretag. Tills jag insåg att det främst är såna som har råd att hålla på utan att offra mycket annat (bil, dyr bostad, semesterresor, snajsig TV, osv). Och det är ganska få andra beredda att göra.

Det är troligtvis ganska få bland "oss" som är undersköterskor, städare, snabbmatsrestaurangpersonal eller tillhör andra lågavlönade yrkesgrupper.

Hur har ni råd?!
Själv lade jag ner skogscyklingen pga pryl hysterin.Precis som jag lade ner surfingen
pga samma anledning.Det blev helt enkelt inte roligt längre när man började fokusera mer
på prylarna än utövandet.

Hur har ni råd?!
Nu finns det ju iofs fler sorters cykling än bara gubblandsvägscykel, som geologens cykelklubb i huvudsak ägnar sig åt. LUUUUCKA!!!!

Hur har ni råd?!
JT skrev:
> Nu finns det ju iofs fler sorters cykling än bara
> gubblandsvägscykel, som geologens cykelklubb i
> huvudsak ägnar sig åt. LUUUUCKA!!!!

Jo, men ser det så annorlunda ut i skogen då?

Hur har ni råd?!
matz skrev:
> Själv lade jag ner skogscyklingen pga pryl
> hysterin.Precis som jag lade ner surfingen
> pga samma anledning.Det blev helt enkelt inte
> roligt längre när man började fokusera mer
> på prylarna än utövandet.

Okej va gör du nu?

Hur har ni råd?!
geologen skrev:
> Jo, men ser det så annorlunda ut i skogen då?

Du behöver nog inte åka ut i skogen för att det ska vara skillnad. Det jag menar är att HCK är en väldigt nischad cykelklubb.

Hur har ni råd?!
Ett tips är att köpa något som kommer att hålla ett bra tag. Själv försöker jag få ut minst 5-6 år av varje cykel, runt 7-8 år håller de nog. Vinterhojen är planerad att hålla i tio år utan större modifikationer. Slitdelar går det alltid åt dock.

Prylhysterin hänger nog även ihop med vilka man cyklar med? På en happy ride i Göteborg är alla lika välkomna, det är inte cyklarna det hänger på, det är dig som person. Alla är glada och blir desto lyckligare av att lera ner sig, oavsett prislapp på utrustningen.

Och till sist, passa på när det är rea. Finns massor med pengar att spara på det sättet.

/Leo

Hur har ni råd?!
Jag cyklar mycket på min helstela gammla Zaskar från 02. Men med smala gatdäck.
Och älskar det ! Jag blev så trött på allt presige snack om prylar att jag monterade bort
skivbromsar dämp gaffel etc. Och jag blev en lyckligare människa ! Ville ha en billig fungerande
cykel som jag trivdes med. Dom andra cyklarna jag hade sålde jag.

Hur har ni råd?!
Stumpy skrev:
> Martina skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har hållit mig till att ligga med gubbar och
> inte
> > fan hjälper det........
>
> Vadå? Micke har ju fixat jättefina cyklar åt
> dig. :)

Vaddå!?!? Jag har minsann skaffat alla mina cyklar själv med surt förvärvade pengar. (Så har jag bara 2 cyklar också)
Men jag har ingen bil som kostar pengar, röker inte och dricker inte speciellt mycket alkohol heller.

Senast redigerad av en moderator:
Hur har ni råd?!
JT skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jo, men ser det så annorlunda ut i skogen då?
>
> Du behöver nog inte åka ut i skogen för att det
> ska vara skillnad. Det jag menar är att HCK är
> en väldigt nischad cykelklubb.

Eh? Vad menar du egentligen? Det är en helt vanlig cykelklubb.

Hur har ni råd?!
geologen skrev:
> Eh? Vad menar du egentligen? Det är en helt
> vanlig cykelklubb.

Ok, hur stor är barn- och ungdomsverksamheten i HCK? Hur stor andel av HCKs medlemmar tävlar regelbundet? Och hur är det med MTB-verksamhet? Finns det någon sådan?

HCK består till 99% av vuxna landsvägsmotionärer utan tävlingsambitioner helt enkelt därför att det är den inriktning klubben har valt. Det tycker iaf inte jag är "en helt vanlig cykelklubb". Man har gjort en väldigt tydlig nischning av verksamheten.

Och då är det inte så konstigt att genomsnittsmedlemmen är en 43-årig ingenjör.

Hur har ni råd?!
Öh, snarare är det väl elitsatsande klubbar som MCK och CKM som är udda och nischade! Där finns inte mycket utrymme för annat än extremtalanger.

Hur har ni råd?!
JT skrev:
> Om du hade sagt Team Cykelcity så hade jag kanske
> hållt med dig. Men MCK och CKM?

Ja, bara massa tävlingsnördar där. HCK, Lyngnens venner och Sävedalen är ju breda klubbar som är öppna för alla. Ungdomsverksamhet saknas eftersom det sällan efterfrågas samtidigt som det är ytterst svårt att få tag i nån som har tid att ställa upp som ledare. Jag gissar att MCK och CKM har avlönade aktiva som tar hand om sånt. Tävlingssektion har vi - HCK Race - och jag tror att vi har runt 40 licensierade. Exakt medlemsantal vet jag inte, men nånstans runt 600, fast räknar man någorlunda aktiva så blir det kanske 150-200. Så en ganska stor andel tävlar faktiskt.

Hur har ni råd?!
Varför tror du att MCK och CKM har avlönade ungdomstränare? I en klubb som HCK borde det finns massor av medlemmar som har tid att hjälpa klubben med dess ungdomsverksamhet.

Hur har ni råd?!
Miss Lycka skrev:
> I en klubb som HCK borde det
> finns massor av medlemmar som har tid att hjälpa
> klubben med dess ungdomsverksamhet.

Nej, det gör det inte. Å andra sidan är efterfrågan på ungdomsverksamhet mycket liten också.

Dessutom är det svårt med ungdomsverksamhet på landsväg. Mycket enklare i skogen, där man slipper trafik.

Hur har ni råd?!
geologen skrev:
> Jag skrev ett vanligt inlägg. Sen dök JT upp och
> drev iväg det hela.

Intygas härmed.

Hur har ni råd?!
stef skrev:
> En bra sak är att köpa cash, hellre köpa en
> cykel cash för 10k än en på avb för 24k
> Gäller de mesta utom hus och lgh kanske.

+1 eller +2 på den.

Hur har ni råd?!
sambra skrev:
> Flytta från stockholm till norrland, lite
> billigare boende här....
> Sen att det är mörkt hela jävla vintern får
> man leva med.

Tur det finns lampor :-)

Dock är det väldigt mörkt i södra Sverige hela vintern med, betydligt mörkare än i Norrland IMO. I Norrland finns snön som reflekterar ljus och dessutom kan månen skina upp riktigt ordentligt mha snön då & då, här i Skåne har vi normalt ingen snö som öht gör det ljusare ute utan bara en mörk, lerig mark som gör det ännu mörkare ute...

Hur har ni råd?!
sambra skrev:
> Sen att det är mörkt hela jävla vintern får
> man leva med.

Och förutom att det är mörkt måste man köpa en bil. Och så hade man inte råd med den där cykeln iallafall...

Satt och snackade med en kille som bilpendlar 14 mil ena riktningen varje dag till sitt jobb i Kiruna. Naturligt för en norrlänning men helt obegripligt för en tokholmare. Fatta vad det måste slita på miljön.

...Bilpendling i Tokholm finns det ingen ursäkt för. Alla som sitter och solo-kör i bilköerna här borde omedelbart släpas ut på gatan och avlivas med nackskott.

Hur har ni råd?!
Kid1000 skrev:
> Avbetalning på cykeldelar är obra, men highend
> ramar är väl lite svårt att bara slänga upp
> 5000 € rakt av liksom.

Köp inte en sån då utan nåt du har råd med. Skulle aldrig drömma om att köpa en hoj på avbetalning (eller en ram för 5000euro för den delen..), jäklar vad jobbigt att ha det på samvetet varje månad. Det är faktiskt rätt skönt att spara ihop till grejerna och vilja ha dom en tid, leta runt på nätet och sen rea-fynda som Leo säger. Det känns bra när man jobbat ihop till och förtjänat något man vill ha, och kan unna sig.

Hur har ni råd?!
Vi ska nog skilja lite på Norrland och Norrland, eller rättare sagt norra och södra Norrland iaf... i de Södra delarna pendlar man inga 14 mil enkel resa, det kan hända att det blir 14 mil t o r beroende på var man väljer att bo jmf med vart man jobbar.

Dock kommer man alltid tillbaka till var man vill/prioriterar att bo och var man jobbar; den delen är ju samma överallt...jag har kollegor här i Skåne som pendlar 6-8 mil enkel resa och då är det bara för att åka Malmö-Helsingborg...de bor alltså inte ens på landet i Skåne.

Hur har ni råd?!
Fikasvettot skrev:
> Det behöver inte ta så mycket längre tid att
> långpendla i Norrland än att bilpendla i
> Stockholm.

...eller att åka kollektivt för den delen. Jobbade förut med en kille som bilpendlade till Västerås. Jobbade då vid Hötorget och bodde långt söderut på röda linjen. Han var alltid hemma före mig. Det är sjukt. Sedan undrar en del varför folk åker bil i Stockholm.

Hur har ni råd?!
+1

Westman skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> -----
> > och man vill ju undvika
> > avbetalningar, har haft ett gissel med att bli
> av
> > med såna förr. Så nu försöker jag leva
> mitt
> > liv kontant i möjligaste mån bortsett från
> typ
> > hem och bil. där går det fan inte att spara
> > ihop.
>
> Lösningen på ditt dilemma är rätt enkel,
> prioritera ned bil och upp cykel. Jag har en bil
> för 20 papp som funkar utmärkt och därmed flera
> cyklar som är dyrare än bilen. Som bonus kan jag
> fylla bilen med cyklar och skit utan att vara
> rädd att smutsa ner den fina bilen. Och jag
> ställer av den på vinterns sex månader för att
> spara in kostnaden.
>
> Dyra bilar är klart överskattat, sett till
> roligt per krona, jämfört med cyklar och annat.
> Nya bilar är ännu dummare.

Hur har ni råd?!
sant. kar dock ingen dyr bil heller. skulle gärna slippa den häcken helt och skippa bil. men vi bor lite oländigt rent komunikativt och även om jag vid de flesta tillfällena kan tänka mig att gå eller jonna nånstans har det inte vart lika lätt att övertala familjen om detta...

såhär, då vi haft det rätt ansträngt under så lång tid har vi därför mycket som fått stryka på foten som nu behöver investeras i. vi har även en strävan att få ihop en buffert. dessa är svåra att nedprioritera för cyklandet (iaf om man frågar sambon) men man pallar ju inte att aldrig kunna unna sig nåt man brinner för. Nån gång får det ju vara nog med "för familjens bästa" och man måste då helt enkelt unna sig en cykel, en morot för man står ut helt enkelt. Men självklart inser jag att det låter galet och att man först borde få ordning på allt annat. men tro mig, det har tagit tid och kommer ta ännu mer tid innan vi är framme. särskillt om man köper cyklar. men jag kan ju inte strunta i mina egna intressen hur länge som helst. då förgås jag.

Fan att man ska ha så bråttom med allt hela tiden, story of my life...

Hur har ni råd?!
sambra skrev:

...och så slipper man att jobba, så det blir massor med tid över till cykling.

Hur har ni råd?!
Munthe skrev:
> ...Bilpendling i Tokholm finns det ingen ursäkt
> för. Alla som sitter och solo-kör i bilköerna
> här borde omedelbart släpas ut på gatan och
> avlivas med nackskott.

Nackdelen är dom (ofta välbetalda 40-åringar) förmodligen står för större delen omsättningen på stockholms cykelaffärer. Risken finns att utbudet av affärer och prylar skulle minska betydligt;)

PS. Nästa gång jag tar bilen ensam ska jag släpa mig ut på gatan och ge mig ett nackskott

/Patrik

Hur har ni råd?!
Stumpy skrev:
> sambra skrev:
> -----
> > Flytta från stockholm till norrland, lite
> > billigare boende här....
>
> ...och så slipper man att jobba, så det blir
> massor med tid över till cykling. Nog fan måste man jobba för att överleva även här uppe!!

Hur har ni råd?!
Hur har vi råd? Yehuda har svaret i dagens strip:
2010-11-04.gif

Hur har ni råd?!
cyklariskogen skrev:
> Munthe skrev:
> -----
> > ...Bilpendling i Tokholm finns det ingen
> ursäkt
> > för. Alla som sitter och solo-kör i
> bilköerna
> > här borde omedelbart släpas ut på gatan och
> > avlivas med nackskott.
>
> Nackdelen är dom (ofta välbetalda 40-åringar)
> förmodligen står för större delen
> omsättningen på stockholms cykelaffärer. Risken
> finns att utbudet av affärer och prylar skulle
> minska betydligt;)
>
> PS. Nästa gång jag tar bilen ensam ska jag
> släpa mig ut på gatan och ge mig ett nackskott
>
> /Patrik

Hur kan det vara en nackdel att vi lite smålönniga, välbetalda gubbar i bebisblå och My Little Pony-rosa trikåer ser till att Stockholms cykelbutiker har ett incitament att ta in proffsgrejerna som kostar skjortan och håller ett år? Det smittar ju av sig på andra, ungdommar utan pengar får stå och drömma utanför skyltfönstren och vi gubbar får glömma en kort stund att vi befinner oss i livets nedförsbacke.

Det finns ett ställe som heter Cykelringen för lågavlönade småglin. Och för er som missat cykeltåget och skaffat bil och inte har råd med cyklar finns det ett ställe som heter Biltema. Lämna pensionärsoaserna som Cycling, Norvelo eller CykelCity åt oss gamlingar! Rullator/Racercykel: Life on two wheels!!!

Tillbaka
Topp