Hur har ramen pajat?

Rabalder

Ny medlem
Hur har ramen pajat?
Undrar, ni som har erfarenhet av sprickor i ramen-ramhaveri... Hur har ni upptäckt sprickan, när ni pulat med hojen, eller att ni upptäckt något skumt när ni hojat. Ramhaveri är ju förstås en rätt abrupt historia, men har det kommit pang bom, eller har den försigåtts (?) av ngt svaj eller instabilitet?
Själv har jag råkat ut för ett rambrott, det kom på en GT-idrive, helt utan förvarning vid styrröret och resulterade i bula i pannan.

Senast redigerad av en moderator:
Hur har ramen pajat?
Det knäppte och knakade, fast det är ju inte helt ovanligt så jag trode det var nått lager. Av en slump såg jag att det var en spricka som utgick från vattenflaskskruvhålet och stäckte sig nästan hela varvet runt "downtuben". Hojen kändes inte konstig på någe vis trots att röret var till 90% av. Det var en stålram.

Peter E

Hur har ramen pajat?
Drar mig faktiskt till minnes att det var ett mycket mycket litet glapp i styrlagret (ngt maskinlager av ngt slag) på GT´n. Det hade dock funnits där i säkerligen 5-6 månader, 5-700 mil, utan att bli värre och det märktes inte när man cyklade bara när man drog rejält i styre el gaffel. Jag undrar om ett lagerglapp som knappt är märkbart kan ge upphov till ngn förslitning i angränsande rammaterial? Och om man därför skall byta lager så fort man känner något glapp...?

Hur har ramen pajat?
Hade förvisso en PRocaliber (kolfiberram) men den började gunga ovanligt i en uppförsbacke (innan lång stening nerförsback). Tänkte inte på det men eftersom jag ändå skulle vänta in kompisen stannade jag och kollade. Ramen var nästan helt av vid vevlagret...

Hur har ramen pajat?
Jag hade lagt hojen ner och satt intill och pustade ut efter Grevaloppet. Av en slump så hamnade sprickan rakt mot mig. Annars vet jag inte om jag hade upptäckt det än idag...
Förra sommaren hade jag endel knirkande i sadel/sadelstolpe, men inte så mycket denna sommaren. Nu när den har spruckit alltså. Vet inte om det har nåt samband. Tycker det skulle varit tvärtom liksom.
Ack ja..
/Claes

Hur har ramen pajat?
Cykeln började plötsligt kännas väldigt mjuk, lite för mjuk för att vara en stålram. Många dagar letade jag efter eventuell spricka, men hittade ingen. Kollade hjulen och allt som kan tänkas göra att cykeln känns mjuk. Dock efter en cykelrunda så hade sprickan vidgats lite så jag såg den. Dock så gick den ihop när den sedan stod i garaget. Ena bakgaffeln från vevpartiet hade gått halft av.

Hur har ramen pajat?
Har upptäckt alla sprickor innan de blivit så stora att de påverkat något.

Uppenbarligen är det svårt att göra ramar som håller, börjar få lite väl många på mitt samvete nu.

Hur har ramen pajat?
Vet n[gon hur ramen sprack? Alltså i vilket sammanhang? Spricker dom bara när man droppar mer än 2 meter till plattlandning eller räcker en trottoarkant?

Hur har ramen pajat?
Min ram som gick sönder var enbart XC-körd. Inga drops eller misshandel på det sättet. Dock tämligen hårt och mycket använd. 2½ år gammal stålram.

Hur har ramen pajat?
Alla sprickor jag råkat ut för har varit i kanten av svetsar och jag har ingen aning om när de dykt upp.

Hittills har det aldrig varit några problem att få ny på garantin dock.

Hur har ramen pajat?
Ram #1: Crescent Draupner '02. Endast XC-körd och inget drop högre än ~20 cm. Gick helt av under BST '03. Fick sadeln i näven...

Ram #2: Crescent Draupner '02, utbytesram. Hörde att den började knaka och hittade en spricka där den förra gick av. Dvs. strax över svetsen till bakdämparfästet. Denna höll längre och för hårdare körning (dock inga drop över 50 cm).

Förhoppningsvis slipper jag fler ramsprickor/brott.

Hur har ramen pajat?
Tobbe: Har du fortfarande någon Crescent??? Jag har fått ett intryck av att Crescents ramar spricker jäkligt ofta, är det så att de har ett känt problem?

Hur har ramen pajat?
Jag har en Crescent gubbcykel anno tidigt 80-tal (uppskattningsvis) och en racer av sent 80-tal (eller tidigt 90). De har jag inga problem med :)

Dock tycks Crescent 2002 gå av i parti och minut. Jag tror det är den oranga färgen och att blått är hållbarare (som jag har på alla tre rullande cyklar).

Phredhe ('02 HT) och en till ('02 racer) här på forumet har också knäckt varsin Crescent.

Det är en i Sundsvall (eller var det Gävle?) som knäckt två CyclePro Sol '02 också. Samma ram som Crescent Draupner '02 men annan lack och spec..

Hur har ramen pajat?
Hade en Crecsent Rimfaxe-02. Den började spricka runt flaskställfästena vid underröret efter endast XC cykling under ca ett år. Fick en ny ram på garantin, en Bianchi dock. Snackade med en kille på Finnmarken som har en Rimfaxe-01 som börjat spricka på backgaffeln, verkar som Crescent gjorde taniga tävlingsramar ?

Hur har ramen pajat?
Min Crescent-ram är från '98 och har inte spruckit än, men så är det förstås ingen ram med trippelreducerade rör heller, utan en tungviktare på bortåt 2 kg. Jag kan inte direkt påstå att jag kört så extremt hårt med den heller.

Hur har ramen pajat?
När det gäller Crescents Ultima-ramar så jag jag varit ägare till 00-an ("milleniummodellen"). Den användes till lättare XC under 2 sässonger, vet inte men kanske blev ca 800-900 mil. Ramen helt ok. Legeringen till 00-an är Columbus Altec 2 +. En polare var ägare till 02-an som är byggd med Columbus Starship. Han körde nog lite tuffare körning än vad jag gjorde och efter ca 80 mil fick han rambrott vid styrrörets nedre infästning. Har hört att det varit ngr rambrott på Ultimorna i tidigare MTB-SM men vet inte så mkt om det. Trippelreducerade al-rör är säkerligen helt ok så länge dom inte blir bucklade, vilket tyvärr inte är helt ovanligt. Om jag skulle köra lite tuffare MTB-körning skulle jag inte välja trippelreducerad aluminium. Tycker dock att Ultimorna är kalashojar till lättare XC, ångrar grymt att jag sålde min...

Finns det ngn som fått ngn buckla på sin trippelreduceraderam o kan berätta ngt om dess öde? Mvh!

Hur har ramen pajat?
Tänkte aktualisera denna tråd inför morgondagen bara. Är intresserad av frågan ovan, alltså finns det någon som fått ngn buckla på sin trippelreduceraderam o kan berätta ngt om dess öde? Go´natt!

Senast redigerad av en moderator:
Hur har ramen pajat?
De finns som hävdar att aluminium är skörare, oftast förståsigpåare som aldrigt ägt en aluminium ram, att stål är bättre; varför det är intressant att det nämns en rad fall rambrott på stålramar här. För egen del har jag en sprucken ram, en trippelreducerad Tange (målad Crescent Ultima). Använde den först för ett år teknisk stig och sedan för fyra långresor. Efter den senaste upptäckte jag en liten spricka vid flaskhållargängorna.

Per

Tillbaka
Topp