Hur hårt sitter egentligen ett vevparti?

Snurvas

Medlem
Tänkte fixa iordning en hoj till dottern med utgångspunkt från en Specialized Sirrus. Jag tänkte plocka isär inför lite uppfräschning av lack och byte/rengöring av diverse delar. Men jag får inte isär vevpartiet (tror det är en Tourney med fyrkantig axel) trots att jag följt diverse instruktionsvideo och lånat avdragningshylsa. Så frågan är egentligen - hur jädra hårt sitter vevpartiet egentligen? Brukar man måsta ta i som attan? Eftersom det är första gången jag gör detta vet jag inte. Och jag vill inte dra sönder något.

Dränk axeln i armen med 5-56, låt stå över natten. Använd en avdragare av god kvalitet. (Biltemas påstås vara tveksam)
Funkar inte det, använd en värmepistol lite försiktigt på vevarmen.

Det sitter ingen bricka eller något på axeln som stoppar? Det brukar inte vara några större problem att få av fyrkantsvevar

Förutsatt att du har ganska lång arm till verktyget då förstås. Har det suttit ett tag kan det vara i nivå med (handdragna) hjulmuttrar på bilen kanske, dvs du behöver ta i.

Förlåt en yngling (nåja), men min erfarenhet säger att du kan strunta i 5-56. Eller rättare sagt, spruta du på men effekten är väldigt, väldigt liten. Jag har grejat mycket med båtmotorer. Om, jag säger om, delarna har rostat ihop ordentligt så är det enbart värme som fungerar. Och då snackar vi inte värmepistol (det krymper man med fördel krympslang med) utan gasolbrännare (eller dylikt) eller ännu hellre gassvets. Akta godset bara, svetsen ger 3000 grader vilket gärna smälter aluminium.

Körde för övrigt med gasol för att få bort lagerskålen på drivsidan på en hoj häromdagen. Värm alltså godset runt omkring och inte den bult eller arm du ska få loss.

Ok, plockar fram den stora nyckeln och tar i lite mer imorgon då.
Innan du börjar vålda så är den en god idé att fetta gängorna på avdragaren.
I synnerhet de som belastas under avdragningen.
Minskar både mängden förlorad energi så väl som risken att gängorna skär.

Som tidigare påpekats så är penetrerande olja i kombination med värme att rekommendera.

Bara för att kontrollera: När du försöker få av veven så skruvar du på motsvarande vänster del av avdragaren va? Alltså den med insexa.
images.jpeg

Jag lyckades förstöra biltemas vevarms-avdragare på en cykel där vevarmarna satt hårt. Fick också ta en väldigt lång hävarm för att få av vevarmen med den nya avdragaren av bättre kvalitet.

Sedan när det är dags att ta bort vevlagret så tänk på att det brukar vara gängat åt olika håll på cykelns olika sidor, medurs för att lossa på drivsidan om jag minns rätt, kolla youtube. Även det brukar kunna sitta bra hårt och hävarmen blir lätt lite sned med hylsan man använder.

Jag lyckades förstöra biltemas vevarms-avdragare på en cykel där vevarmarna satt hårt. Fick också ta en väldigt lång hävarm för att få av vevarmen med den nya avdragaren av bättre kvalitet.

Sedan när det är dags att ta bort vevlagret så tänk på att det brukar vara gängat åt olika håll på cykelns olika sidor, medurs för att lossa på drivsidan om jag minns rätt, kolla youtube. Även det brukar kunna sitta bra hårt och hävarmen blir lätt lite sned med hylsan man använder.
Om det inte är franska eller italienska gängor då. Som det inte är. ?

På mitt vevparti (när man fäster vevparti på vevlager alltså) står det 50 Nm dvs det ska vara åtskruvat rätt hårt. Se till att använda långt handtag.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp