Hur hårt skall fjädern i bakväxeln spännas?

Panne

Medlem
Har bytt "REAR CAGE" till min mekaniska SRAM Force 10v. Hur hårt skall jag spänna fjädern som håller cagen (och kedjan) spänd? Hur mycket skall jag spänna cagen genom att vrida den moturs 0.5-, 1- eller 1.5 varv? Hur mycket skall kedjan "slacka" på mitten om jag håller en stållinjal över kedjan och över främre och bakre kuggar? Vad är bäst lite för hårt eller för löst spänd kedja?

Har bytt "REAR CAGE" till min mekaniska SRAM Force 10v. Hur hårt skall jag spänna fjädern som håller cagen (och kedjan) spänd? Hur mycket skall jag spänna cagen genom att vrida den moturs 0.5-, 1- eller 1.5 varv? Hur mycket skall kedjan "slacka" på mitten om jag håller en stållinjal över kedjan och över främre och bakre kuggar? Vad är bäst lite för hårt eller för löst spänd kedja?
Kedjan ska inte slacka alls, inte så det går att se med ögat åtminstone.

Hur många varv det exakt betyder det vet jag inte, det brukar kännas rätt i ett visst läge på Shimano när man haft isär växeln och ska montera ihop den igen ...

Toppen & tack.
Den nya sitter på plats och det går att växla upp/ner när cykeln hänger i taket i snickarboden. Men det kändes att det var lite mer spänst i cagen när jag plockade bort den gamla slitna cagen än det gör nu. Skall kolla med ett halvt varv till. Tackar :-)

Med ny bakväxel vore det bra med ny kedja, med samma antal länkar och likadana ändar som den förra. Öh, jag är så dum, är det B-skruven du tänker på?

Med ny bakväxel vore det bra med ny kedja, med samma antal länkar och likadana ändar som den förra. Öh, jag är så dum, är det B-skruven du tänker

Har ny kuggkrans bak och ny kedja. Har ingen aning om vad en B-skruv är?? De enda skruvar SRAMen har är en justeringsskruv för avståndet mellan växelkuggar och översta kuggen i cagen. Har ca. 15 mm där. Sedan är det en låsningsskruv som håller hela cagen på plats efter jag spänt upp fjädern genom att vrida hela cagen.

Det var jag som skrev den andra delen ovan... vet inte riktigt hur det gick till
Du får hålla koll på cursorn 😉
Det är för stort avstånd mellan trissa och krans. Avståndet justeras med B- skruvan.
Kolla med manualen men om jag minns rätt (OM!) skall avståndet på största kransrn inte vara större än 5 mm.

Du får hålla koll på cursorn 😉
Det är för stort avstånd mellan trissa och krans. Avståndet justeras med B- skruvan.
Kolla med manualen men om jag minns rätt (OM!) skall avståndet på största kransrn inte vara större än 5 mm.
Kanon. Då vet jag vad "B-skruven" är... Då justerar jag det. Tusen tack :-)

1000001404.webp

6 mm enligt manual. Tack för tipset.

Tillbaka
Topp