Hur hårt spänna vevlager?

FredFast

Medlem
Hej!

Jag har en finfin gammal peugeot racer, och nu är det dags... Gjorde detta för något år sedan men det blev inte bra, så jag gör om och frågar.
1000027826.jpg

Jag kanske använder fel namn på prylarna men hur som helst. Jag fettar in, sopar i lite kulor, skruvar i lagerskålen (den i mitten) sen drar jag åt prylen längst ner på bilden.... "låsmutter/ring" (?).

Problemet är ju att dra den lagom hårt? Sist kändes det bra, men sen började prylarna lossna och glappa, drar jag för hårt så känns det som..... Som ett lager man dragit för hårt liksom....

På nått sätt rör sig skiten. Det känns som nanomillimetrar mellan för löst och för hårt.

Jag antar att min fråga är, finns det något tips? Gör jag något fel?

Jag justerar alla lager så att jag känner glapp efter att de är spända, så lite glapp som möjligt men glappet skall kunna kännas. Annars är risken att det är för hårt spänt och då förstörs det på nolltid med gropar i lagerbanorna. Ibland, särskilt om delarna har sämre precision, kan det vara trixit att få rätt och då får man accepterar lite mera glapp.

Du ska uppnå ”glappfritt spel” - inget glapp men fri rörelse. Kräver lite rutin för att hitta läget, men går att fixa även för den ovane, givetvis. Tänk på att ett litet glapp utan monterade vevarmar blir ett stort glapp med vevarna på = mycket obehagligt att cykla med.

Min hyggligt kvalificerade gissning är att du fått problem för att du har franskgängat vevhus, där båda lagerskålarna är högergängade. De vill gärna rotera med och lossna. Värdelöst system. Ta Locktite på lagerskålarnas gängor innan du monterar dem.

Over and out.

Du ska uppnå ”glappfritt spel” - inget glapp men fri rörelse. Kräver lite rutin för att hitta läget, men går att fixa även för den ovane, givetvis. Tänk på att ett litet glapp utan monterade vevarmar blir ett stort glapp med vevarna på = mycket obehagligt att cykla med.

Min hyggligt kvalificerade gissning är att du fått problem för att du har franskgängat vevhus, där båda lagerskålarna är högergängade. De vill gärna rotera med och lossna. Värdelöst system. Ta Locktite på lagerskålarnas gängor innan du monterar dem.

Over and out.
Detta faller precis inom mina misstankar. Jag har bara skruvat av lagerskålen på bilden, den andra har jag behållt på. Men eftersom den lagerskålen jag har lossat på är på vänstersidan så tänkte jag som du och drog på lite gänglåsning igår kväll. Ska bli spännande att se hur det känns när jag får ihop allt....

Sopar du i rätt antal kulor?
njao... jag sopar i så många som får plats, däremot misstänker jag att dom var lite för små (jag har ju ingen aning om dimension på originalet).

Att dom egentligen var för små misstänker jag dels för att jag fick ett mellanrum kvar, som var för litet för att klämma i en kula till och för stort för att det ska kännas riktigt bra.

sen var det även så att när jag skruvade i lagerskålen, så kom den så långt in i ramen att det var det inte mycket gäng kvar till den stackars låsringen... hade kulorna varit större så antar jag att lagerskålen hade hamnat längre ut, vilket hade känts lite bättre i magen....

För små kulor kan vara helt okej, men det beror på vilken typ av lager det är. Vinkelkontaktkullager kan vara sådana att lagerbanorna har antingen större eller mindre radie än kulorna, vilket ger två eller fyra anliggningspunkter (eller tre, om inner- och ytterbana är olika i det avseendet). Vänder man på förhållandet så får man alltså ett lager som funkar helt annorlunda än det är konstruerat för.

Det är väldigt knepigt att spänna kullager som inte har nån som helst fjädermekanism, eftersom förspänningen kan försvinna eller bli för hög om temperaturen ändras lite till exempel. Lagret bör dock inte vara glapp eftersom det innebär att i princip all last kommer på bara en eller ett fåtal kulor i taget. Spänner man för hårt så kommer det istället kännas "grusigt" och det blir skrot av att spänningen i ytorna är konstant för hög istället.

Så, försök spänna så du får bort glappet helt, men utan att det går trögt eller känns grusigt. Lättare sagt än gjort.

Tillbaka
Topp